На прага на революционно откритие в биологията, или когато главите на мишките засияят

© Associated Press

Знаете ли, че от повече от 300 години е известно и утвърдено, че лимфата не стига до мозъка? А сега си представете, че сте учен, изучаващ лимфната система от 20 години, и при експеримент с мишки съвсем случайно установите, че това не е вярно... Ще ви отнеме поне година да потвърдите откритието си и да добиете увереност да го споделите със света, защото междувременно безброй пъти ще се попитате "Как е възможно никой досега да не е забелязал?!"

Това се е случило на проф. Кари Алитало и екипа му от Института по биомедицина в Хелзинкския университет. Научното откритие беше оповестено през 2015 г., но как се стигна до него и какво се случва, когато опровергаеш "факт", сега обобщава "Уошингтън поуст".

В началото беше светлината

Амбицията на професор Алитало била да начертае много подробна карта на лимфните съдове в тялото, затова заложил в гените на мишки компонент от ДНК на светеща медуза, който да оцветява лимфната им течност при определено осветление.

Още при първите опити мозъците на мишките засияли. Учените решили, че е грешка в техниката или в осветлението, или в генната модификация, или в каквото и да е друго, но не и че означава това, което в последствие с многобройни повторения на експеримента успели да докажат - че всъщност системата включва и мозъка.

В трите години, в които Алитало прекрачва прага на революцията в познанието за биологията на бозайниците, и в трескаво търсене на отговора как така никой друг не е забелязал, открил че всъщност не е сам. Едва в последните няколко години учените от различни места по света, независимо едни от други, започнали да намират опровержение на онова 300-годишно убеждение за лимфната система, което лежи във всички предишни научни трудове по въпроса и във всички медицински учебници.

Такива значими открития за човешката анатомия са рядкост в 21 век, защото познанието в тази област се трупа от векове. Но понякога се натъкваш на истински изненади и отваряш врати към цели нови светове за изследване, казва Алитало пред "Уошингтън поуст". С изследването на същия този нов свят са се заели и в Университета в Рочестър и в Медицинския университет във Вирджиния, в Йейл и в Харвард, които също потвърждават откритието. Оказало се, че новата истина се вижда и с просто око и при дисекция на мозък, но никой досега не я е описвал или обяснявал научно.

Какво още не знаем

Значимостта на новото познание може да се търси в много посоки. Според изследователите може да подскаже за нов подход към заболяванията засягащи мозъка като Алцхаймер, множествена склероза, инсулт и травми.

За краткото време откакто изследват лимфните съдове в черепа, учените са открили два вида - такива които отвеждат течността до и около мозъка, и други вътре в него. Наричат първата система лимфна система на мозъка, а втората глимфатична (glymphatic, произлиза от термина за мрежата от клетки в нервната тъкан невроглия), която провожда гръбначно-мозъчна течност и имунни клетки в мозъка и извежда токсини и отпадни вещества от там.

Ако глимфатичната система не функционира добре, мозъкът може да се затлачи с токсини и възпалителни имунни клетки. Алитало и колегите му от САЩ смятат, че именно проблемите в тази система и продължителното натрупване на такива токсини може да има ключова роля в развитието на невродегенеративни болести като Алцхаймер, Паркинсон, Хънтингтън. Това се потвърдило с други тестове с мишки в Йейл, като показало, че дисфункциите на двете лимфни системи в мозъка натрупват бета амилоиден протеин, свързан със заболяванията. Учените открили, че цялостта и работата на тези системи може да се наруши и изкуствено при травми на черепа.

Лимфната система е мрежата, по която се разнасят имунните клетки и се отделят токсини от цялото тяло, така че откритието подсказва също и откъде може да идват автоимунните заболявания в мозъка като множествената склероза. При нея имунната система атакува определени клетки в мозъка, но допреди три години не беше съвсем ясно как става това.

През март тази година в Харвард пък установиха, че работата на глимфатичната система значително се забавя точно преди прояви на мигрена. Острото главоболие при мигрена се причинява основно от възпалени нерви в тъканите около мозъка. Сега невролозите смятат че възпалението идва именно от невъзможността на мозъка да се прочисти от токсините.

Друго последвало откритие е и това, че глимфатичната система може да засяга очите. От десетилетия се наблюдава, че хората с Алцхаймер често имат като съпътстващо заболяване глаукома с нарушения на очния нерв и намалено зрение. Връзката между двете обаче не беше известна, докато сега основният заподозрян е глимфатичната мрежа. През януари изследователи от Белгия и Швейцария потвърдиха теорията, откривайки богато ядро на глимфатични съдове в очния нерв. Установили също и че при нарушения на нерва, той произвежда бета амилоиден протеин и други невротоксини, така че може да се спори глаукомата ли допринася за Алцхаймер или обратното.

Как се променя светът

Изследователите на този нов свят в човешката анатомия са единни, че ключов фактор за работата на лимфните системи в мозъка, е сънят. Още експерименти с мишки показали, че те работят двойно повече по време на сън, отделяйки съответно и двойно повече токсини. Това означава, че нарушенията в съня могат да доведат до сериозни последствия за здравето на клетките и на целия орган, включително да допринесат за натрупването на бета амилоид и развиването на Алцхаймер.

Дори позата по време на спане има значение за тази функция, открили в Рочестър. Отделянето на токсини е много по-малко, когато се спи в изправена или седнала позиция, и също и спането по корем се оказало непрепоръчително. Най-добри резултати показало спането на една страна - малко повече, отколкото по гръб. Засега обаче не е ясно на какво се дължат тези разлики.

Учените експериментират и с вещества, които могат да подобрят отделителната система на мозъка. Един вариант, който са намерили в Китай, е с прием на омега-3 мастна киселина, а в Йейл изпитват седитивния препарат дексмедетомидин за тази цел. Друго малко проучване изтъква дълбокото дишане, т.е. обогатяването с кислород.

Самият баща на откритието Кари Алитало сега експериментира със съставки за растеж, които да помогнат за регенерацията на разрушените съдове в мозъка и ако планът му проработи, това ще даде идея за лечение на много от невродегенаритвните болести. "Все още няма клинични изпитвания в тази област, но почакайте малко, та нали едва сега започнахме", казва той.

1. 1 Профил на Chavo64
    Chavo64

Това ми напомни един мой случай в гимназията. По онова време беше постулат в анатомията, че в лимфената система няма аналог на сърце. Дълго спорих с учителката си и доказвах, че трябва да има нещо, от инжинерна гледна точка. Години по късно японски учени откриха, че големият гръден лимфен съд има перисталтика и използва клапи, подобно на сърцето.

chavo64
  2. 2 Профил на SETT
    SETT

Всъщност редно е да се знае, че ние съвсем не сме постигнали пълното знание. Всъщност, колкото повече нараства познанието с него се увеличава и полето на незнанието, много е просто, когато решиш един въпрос, след неговия отговор следват нови въпроси, обикновено няколко. Така че откритията няма да спрат скоро. :)

1. “Присъщият порок на капитализма е неравното разпределяне на благата; присъщата добродетел на комунизма е равното поделяне на нищетата.” Сър Уинстън Чърчил

Докато човешкия организъм не бъде описан математически и познанието за органите не бъде сведено на молекулно ниво, всички открития ще стават случайно и лечението на болестите ще продължава да бъде на знахарско ниво.

Благодарение на новите технологии, ще има още
    открития във иначе добре познати области !!!

5. 5 Профил на deaf
    deaf

До коментар [#3] от "lz2":

Няма число само по себе си. Преди да използваме математиката трябва да имаме идея за какво става дума. Математиката е само инструмент.
    Феноменът на тялото не можем да го изключим разбира се,дори само заради това,че той е единственият,който можем да пипнем. Но как да стигнем до другите феномени,като "душата" например? Пиша в кавички душа,защото няма такава в религиозният,(най-вече християнски),смисъл.

6. 6 Профил на neut
    neut

Пътуването към научната истина е безкрайно

In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest

До коментар [#5] от "deaf":

Всичко на този свят се състои от елементарни частици, атоми, които пък представляват вече определени елементи и молекули, които пък се свързат в по-големи молекули и т.н. Всичко това е обяснено математически. Въпросът е, да се обяснят много големите молекули и връзките им в човешкото тяло. Обясни ли се това, ще излезе като резултат и съзнанието. Ще трябва и квантова физика, но ще доведе до резултат. Изключително сложно, но възможно! Тогава обаче болестите ще могат да се лекуват на молекулярно, че и на атомно ниво, а мозъчните на квантово!

8. 8 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

Медицината напредва само в търговския маркетинг!

Libertarianism is just anarchy for rich people
  9. 9 Профил на mr.lottalove.
    mr.lottalove.

Кат спя на гръб хъркам и жената ма ръга да са обръщам по корем, че да не й преча на спокойния сън!

А така ми нарушава лимфния оток на мозъка, мамичката му!

10. 10 Профил на princess_x
    princess_x

До коментар [#9] от "mr.lottalove.":

Най-лесното решение на проблема е да спиш в отделна стая. ;)

11. 11 Профил на penetrating
    penetrating

Наистина е пробив. Да очакваме скоро и решение...

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  12. 12 Профил на mr.lottalove.
    mr.lottalove.

До коментар [#10] от "princess_x":

Освен това галено ми вика :" Идиотчето ми!"

Когато е в настроение , де! Инак е по- крайна!:)))

Е, питам те аз- какъв да съм с тоя нарушен лимфен оток?

13. 13 Профил на musashii

До коментар [#5] от "deaf":

Няма такъв феномен като душа.Имаме 95 процента или повече общи гени с шимпанзето.Просто човекът е по-умен от животните и затова се мисли за специален.И си измисля понятия като душа,Бог или богове,задгробен живот и така нататък.

Още не се знае.

15. 15 Профил на the_axel
    the_axel

До № 12 - може пък да е права жена ти , когато е в настроение!Не се тревожи !

16. 16 Профил на Antoaneta PETROVA Ardashes
    Antoaneta PETROVA Ardashes

Ако се ръководим от словото,човек е бил първо в Рая, а там са били духовни същества,след което е паднал на земята т.е. в материалния свят. Излиза,че за различните болести трябва да търсим причините в несъответствие между духовното и материалното ни тела.

17. 17 Профил на Jessika
    Jessika

Нови надежди за овладяването на нелечими досега болести!

Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  18. 18 Профил на velvoofell
    velvoofell

"„Сътресение”, който излезе по кината на Коледа, разказва за изследванията на нигерийския патолог д-р Бенет Омалу, който пръв открива невродегенеративно заболяване, наречено хронична травматична енцефалопатия. То се развива в мозъците на професионалните играчи по американски футбол, които търпят голям брой удари в областта на главата по време на мачове."

19. 19 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle

Не ми е известно откакто се е появила анатомията и физиологията някой учен категорично да е твърдял ,че мозъкът няма връзка с лимфната мрежа. Отдавна се знае ,че ликворната система в мозъка игре тази роля , просто не се нарича лимфна система

До коментар [#5] от "deaf":

Пиер Тейяр дьо Шарден " Феноменът човек"

До коментар [#13] от "mushashi":

Може да си прав а може и изобщо да не си!

22. 22 Профил на Whoops
    Whoops

До коментар [#3] от "lz2":

23. 23 Профил на Боби Колев
    Боби Колев

До коментар [#3] от "lz2":Обаче на квантово ниво има неопределеност, така че формулата пак ще трябва да е статистическа. А пък ако се справим и с това вселената ще изгуби смисъл, защото ще е като филм, който можем да превъртим напред математически.
    —цитат от коментар 22 на Whoops

Споко, няма никакъв изглед човечеството да разбере напълно вселената.

"42" е може би най-доброто, до което някой някога е достигал.

24. 24 Профил на Antoaneta PETROVA Ardashes
    Antoaneta PETROVA Ardashes

До коментар [#21] от "klimentm":

Това откритие е като моята рационализация за системата на компютърната обвързаност,която отчасти прилагат . Но не искаха да я патентоват,защото
    трябвало точно да се каже марката на компютъра.Много са знаели, но този е набелязан да го каже.

25. 25 Профил на Sp.Ace
    Sp.Ace

До коментар [#20] от "klimentm":

На български книгата е преведена като "Човешкият феномен". :)

26. 26 Профил на wanderer
    wanderer

До коментар [#7] от "lz2":

"молекули, които пък се свързат в по-големи молекули и т.н. Всичко това е обяснено математически".

Баш "свързването" не е обяснено строго математически. Счита се, че има точно решение само за една молекула, водородната - два протона и един електрон, при това решението не отчита взаимодействието с гравитационното поле.
    И понеже няма точни решения, продължава да се изучават дисциплини като съпромат, да се издават каталози с специфични константи на веществата при зададени условия.

27. 27 Профил на mr.lottalove.
    mr.lottalove.

До № 12 - може пък да е права жена ти , когато е в настроение!Не се тревожи !
    —цитат от коментар 15 на the_axel

Аз си мислех, че е следствие на това, че като малък съм падал върху главата си...няколко пъти!
    Поставиха ми диагноза "постравматична симплегия".

Пък то било от мозъчния оток, мамичката му!:)))

28. 28 Профил на jony
    jony

Има начин за освобождаване от токсините на клетъчно ниво - лечебното гладуване. Но за някои господа това не е далавера.

29. 29 Профил на musashii
    musashii

До коментар [#13] от "mushashi":Може да си прав а може и изобщо да не си!Виж как фундаментални неща в които науката е вярвала в течение на хилядолетия се сриват с един замах. Дори е казано и в статията " Как може никой да не го е забелязал до сега!"
    —цитат от коментар 21 на klimentm

Чак пък фундаментални.Няма нито едно доказателство за душа,задгробен живот,прераждане и богове.

30. 30 Профил на abdelhaqq

До коментар [#13] от "mushashi":

интересното е, че точно на същия принцип на "калкулация", мушицата дрозофила, както и пилето, са повече от половин човек, а котката е по-близка до човека, отколкото до кучето, 99 процента от гените на мишките могат да намерят аналог в човешките. лоша работа.

31. 31 Профил на abdelhaqq

32. 32 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson

До коментар [#26] от "wanderer":

Няма как да има точно решение за водородна молекула. Точно решение има за водороден атом. Да, гравитацията не се отчита. Но тя е напълно пренебрежима.

BohrMottelson
  33. 33 Профил на Antoaneta PETROVA Ardashes
    Antoaneta PETROVA Ardashes

До коментар [#29] от "mushashi":

34. 34 Профил на musashii
    musashii

До коментар [#29] от "mushashi":Учените са доказали,че има душа и то с определено тегло.Когато човек умира, той олеква, което го отдават на излитане на душата от тялото.
    —цитат от коментар 33 на Antoaneta Ardashes

Хахаха.На такива аргументи просто нямам какво да отговоря.

35. 35 Профил на musashii
    musashii

До коментар [#31] от "abdelhaqq":

И що да е лоша работа?Това е поредното доказателство,че единственото ,с което се различаваме от животните е,че сме по-умни.Друг въпрос е,че понякога този ум ни кара да вършим неразумни неща.Лоша работа може да е само за тези,които се надяват да продължат съществуването си и след смъртта.Аз такива желания и илюзии нямам.Е хубаво щеше да е да отида във Валхала или във Вечните ловни полета,ама какво да се прави-ще се размина.

36. 36 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq

До коментар [#35] от "mushashi":

37. 37 Профил на musashii
    musashii

До коментар [#35] от "mushashi":лоша е работата, защото показва, че количественото съпоставяне на база генен материал е много логически неиздържано. по-просто от това не мога да го кажа.
    —цитат от коментар 36 на abdelhaqq

Ясно.Разбрах какво имаш предвид.Само дето нали се сещаш,че трябва да представиш и доказателства за твърденията си.Щото не вярвам,че написаното от теб е истина.Всички живи същества на планетата имаме общи предци и колкото по-късно са се отделили нашите предци един от друг,толкова повече общи гени имаме.Най-близки до човека са гените на шимпанзето и бонобо .С котката и кучето имаме по-малко общи гени и така нататък.

До коментар [#37] от "mushashi":

Самата теория на Еволюцията не е научно безспорно доказан факт, не забравяй това, тя е само най разумното възможно обяснение на фактите с които разполагаме( или си мислим че разполагаме) за сега. Карл Попър известен изследовател на научното познание и методите му казва че тя е метафизика в добрия смисъл. Генетиката е огромен скок в познанието ни за живота но и там има много неща чийто отговори не знаем. Не ме разбирай погрешно, уверен съм че науката е най мощният човешки инструмент за разбирането на света, но е и напълно възможно този свят да е непознаваем за нас по ред причини.

39. 39 Профил на musashii
    musashii

До коментар [#38] от "klimentm":

Естествено,че има много неща,които още не знаем както за човешкото тяло ,така и за Вселената и природните закони.Това не означава,че трябва да вярваме в човешките суеверия.Пред дни излезе изследване на учени,че само няколко минути по-рано или по-късно да е навляъл в атмосферата астероида,довел до измирането на динозаврите,то нямаше да има такива катастрофални последици.И че още щяха да властват над света динозаврите.Или пък ,че ако избухването на супервулкана Тоба преди 65 хиляди години е било само малко по-силно и хората изобщо нямаше да оцелеят.Защото е доказано,че всички хора сме потомци на около 2000 човека,които са успели да преживеят катастрофалните му последици.Какъв Бог,каква душа,какъв задгробен живот?

40. 40 Профил на deaf
    deaf

До коментар [#39] от "mushashi":

До коментар [#38] от "klimentm":

Че ние хората не само живеем,но и ЗНАЕМ за "живота" е следствие на онова съзерцаване на нашето тяло в светлината. Целият наш свят е светлина. И липсата и. Ето този е решаващият факт,който наблюдаващият човек не осъзнава:цялото му дирене е насочено не към живота,а към виждането на живота,не към смъртта,а към виждането на смъртта. Животното обаче знае само живота,не и смъртта. Ако бяхме растения щяхме да умираме без да го забележим,понеже да чувстваме смъртта и да умрем би било едно цяло. Животните също като нас чуват смъртният вик,съзират трупа,подушват тлеенето:те виждат умирането,но не го разбират. Едва с чистото разбиране,което чрез езика се е отделило от будността на окото,смъртта се появява в светлинният свят като голяма загадка.
    Едва от тук животът е краткият промеждутък време между раждане и умиране. Едва с погледа към смъртта създаването става за нас хората ДРУГАТА тайна. Едва сега вселенският страх на животното се превръща в човешкият страх от смъртта и ТОЙ Е,който поражда любовта между мъжа и жената,отношението на майката към сина,реда на предците,стигащ до внуците,и отвъд това семейството,народа и най-сетне историята на хората изобщо като въпроси и факти на съдбата с неизмерима дълбочина. Към смъртта,която трябва да изстрада всеки роден за светлината човек,се прибавят идеите за вина и наказание,за съществуването като покаяние,за нов живот отвъд осветеният свят и за избавлението,което слага край на всеки страх от смъртта. Едва от познанието на смъртта произхожда онова,което ние хората,(за разлика то животните),притежаваме като възглед за света.

41. 41 Профил на Жоро Г
    Жоро Г

До коментар [#39] от "mushashi":

Дързостта, с която богохулствате, е плашеща. Опомнете се, моля Ви, преди да е станало твърде късно. И не се притеснявайте от Бога, при Него ще намерите мир и радост, смисъл да живеете.
    Не е трудно да постъпите правилно. Щом имате способността да вярвате в абсолютно недоказаната еволюция, значи не всичко във Вашата ценностна система се крепи на факти!

42. 42 Профил на musashii
    musashii

До коментар [#41] от "Жоро Г":

Вярата в бог не е попречила да се избиват милиони хора в негово име,да се горят на клада,изтезават и така нататък.Религиозният фанатизъм е довел само до нещастия човечеството.

43. 43 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho

До коментар [#16] от "Antoaneta Ardashes":

—цитат от коментар 16 на Antoaneta Ardashes

Интересно е колко е популярна тази представа, но всъщност не е вярна. Според Библията Бог създава човека и го поставя в Едемската градина, която си е на земята, т.е. човекът от никъде не е падал в материалния свят, защото отначало си е на земята. След това хората са изгонени от Едемската градина, а земята също е засегната от греха на човека, който е неин отговорник.
    Раят е място на вечно блаженство и в християнската традиция Едемската градина се възприема един вид като земен рай (поне до грехопадението). На английски е по-лесно, защото има отделни думи - paradise (като общ термин за място на безкрайна хармония и блаженство), която се използва, ако трябва да се отнесе към Едемската градина, и Heaven (самостоятелно или в комбинация с paradise), която се използва като небесен рай да го кажем.