"Инстаграм" e най-депресиращата социална мрежа за младите хора, показва британска анкета

"Инстаграм" e най-депресиращата социална мрежа за младите хора, показва британска анкета

© Reuters



Фейсбук" съществува от вече 13 години. Той зададе модела, по който след това процъфтя светът на социалните мрежи в интернет. След експоненциалния успех на този модел, неминуемо се заговори и за ефектите, които има върху хората, защото на практика отвори нова глава в начина, по който се общува и споделя онлайн и на персонално ниво. Проучвания вече доказаха, че новата комуникация има и някои негативни ефекти, но нова британска анкета разкрива, че в общия случай социалните мрежи носят повече тревога, депресивност и негативни емоции на младите хора, отколкото нещо друго.


Допитването включва мнението на близо 1500 активни потребители от Великобритания на всички най-популярни социални мрежи - "Фейсбук", "Туитър", Инстаграм", "Снапчат" и "Ютюб". Анкетираните са на възраст между 14 и 24 години, тъй като фокусът на организацията, провела изследването, е върху ефекта на интернет върху младите хора. Автор е фондацията Royal Society for Public Health (RSPH) и проучването беше цитирано в редица световни медии в края на май, включително в Би Би Си и "Гардиън".


"Инстаграм" e най-депресиращата социална мрежа за младите хора, показва британска анкета

© Reuters

Според данните на организацията над 90% от съвременните младежи във Великобритания ползват интернет основно, за да следят социалните мрежи. Същевременно за последните 25 години, в които интернет достига масово до хората, официалната статистика показва скок на случаите на тревожни разстройства и депресия от 70% сред населението в страната.




От петте изследвани социални мрежи "Инстаграм" (Instagram) се класира на първо място, като онлайн пространството, което причинява най-много негативизъм и чувство на неудовлетвореност сред младите хора. Това е една от най-бързо рстящите мрежи с вече над 700 млн. потребители от целия свят. В нея могат да се споделят снимки и кратки видео клипове, като съдържанието може да се обработи с различни филтри и ефекти и да добие почти професионален вид.


След "Инстаграм" по степен на "вредност" се нареждат "Снапчат" (Snapchat), "Фейсбук" (Facebook) и "Туитър" (Twitter). Единствената мрежа в тази класация, която излязла с положителна оценка, т.е. предизвиква повече радост отколкото тревожност и депресивност, се оказала платформата за видео "Ютюб" (YouTube).


Въпросите в анкетата били подбрани така, че оценката на влиянието да проличи повече на подсъзнателно ниво и чрез здравословното състояние на анкетираните, отколкото чрез личното им мнение. Специално внимание в проучването имало върху нарушенията в съня и психичните терзания на участниците, като те били сравнени и с времето, което младежите прекарват в социалните мрежи.


Авторите обясняват негативните конотации с това, че чуждите публикации в социалните мрежи карат хората, и особено подрастващите, да се чувстват по-непълноценни, защото собственият им живот не е толкова шарен и разнообразен, колкото изглежда в социалните мрежи за другите. Според анализа на резултатите в "Инстаграм" особено уязвими се чувстават момичетата, защото често сравняват телата си с тези на модели, при които обаче обикновено снимките са силно обработени и нереалистични.


Други вредни ефекти върху здравето идват от факта, че голяма част от младежите прекарват прекалено много време от деня си онлайн, включително и в нощните часове, когато би трябвало да спят. Разбиват съня си с това, че масово когато се пробудят през нощта, веднага посягат към смартфона. Наред с това расте опасността и тревожността заради кибер тормоз от връстници и по-възрастни.


Не всички изводи от анкетата са лоши, изтъкват авторите й. За 70% от младите хора социалните мрежи са място, където в труден момент могат да получат емоционална подкрепа от близки и далечни приятели. Те оценяват високо също така и възможността и пълната свобода да изразяват себе си там.


За да гласувате трябва да сте регистриран потребител.

Резултати от 602 гласа

  1. Да, животът на другите изглежда по-интересен (9.30%)
  2. Да, заради усещането, че ме следят (3.99%)
  3. Да, защото съм пристрастен (6.15%)
  4. Не, забавлявам се (12.96%)
  5. Не, ползвам ги за информиране (20.10%)
  6. Не, наясно съм, че всички преувеличават (15.45%)
  7. Не ползвам социални мрежи (32.06%)
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK