Десет възможни източника на стрес във всяка фирма

Архив: Противостресов курс за разбиване на коли и компютри с чук, Испания

© Reuters

Архив: Противостресов курс за разбиване на коли и компютри с чук, Испания



На 10 октомври се отбелязва Световният ден на психичното здраве. Тази година той е посветен на психично здраве на работното място и по повода Националният център за обществено здраве и анализи (НЦОЗА) изброява десетте фактора във всяка работна обстановка, които могат да бъдат източник на стрес за служителите и на които работодателите трябва да обърнат внимание, ако искат пълноценни хора.


Стресът е едновременно личен и фирмен проблем, отбелязват специалистите от НЦОЗА. Условията, водещи до проблеми със стреса, нарастват в глобален мащаб. Но стресиращите фактори и техните последици могат да се предотвратяват, когато се изгладят проблемите на организацията, комуникацията и цялостно условията на работа във фирмата. Това дори е задължително по европейските изисквания за здравето и безопасността на труда.


Според европейско проучване от 2011 г. 55% от хората с психичноздравни проблеми не успяват да се върнат на работа, въпреки че правят опит, а две трети от тези които се връщат, заемат по-ниска позиция и имат по-ниско заплащане в сравнение с предишната си работа. Над 38% от гражданите на ЕС са преживявали някакво психично заболяване през живота си, като 14% от тях са били с тревожни разстройства, 7% са страдали от безсъние, 6.9% от депресивни разстройства, 6.3% – от психосоматични разстройства, и над 4% са злоупотребявали с алкохол или вещества, сочи официалната статистика.


Фактори и условия в работата, създаващи стрес




1. Организационна култура и функция


- Лоша комуникация. Липса на възможност за гласно изразяване на проблеми и оплаквания.
- Ниско ниво на подкрепа за решаване на проблеми и лично развитие. Присъствие на практика на "порицание/критикуване", когато нещата вървят зле, отричане на потенциалните проблеми.
- Неясни организационни задачи.


2. Роля в организацията


- Неяснота на ролите и изискванията към конкретния служител. Липса на ясно описание на задълженията.
- Неяснота по отношение на необходимата квалификация за конкретното работно място.
- Конфликт на ролите в организацията. Персоналът има усещането, че работата изисква от тях противоречиво поведение.
- Отговорност за други хора.
- Непълноценност на ролята. Много отговорности, но ограничена оторизация, власт или капацитет за вземане на решения и възлагане на задачи.


3. Кариерно развитие


- Застой и несигурност на кариерата.
- Недооценяване или свръхоценяване.
- Лошо заплащане.
- Несигурност на работата, непостоянство на служебната позиция, страх от уволнение.
- Ниска социална значимост на работата.


4. Свобода на вземане на решения и контрол


- Слабо участие във вземане на решения.
- Ограничена свобода за вземане на решения, организиране на работата и лична инициатива.
- Липса на възможност за личен контрол и съдействие.
- Липса на контрол, на признание на приноса за крайния продукт на труда и възнаграждение за добро изпълнение на трудовите задачи.
- Свръхконтрол.


5. Междуличностни отношения


- Социална и физическа изолация.
- Лоши взаимоотношения с началниците.
- Лоши взаимоотношения с колегите; междуличностни конфликти.
- Липса на социална подкрепа, не-сътрудничещи и не-подкрепящи началници, колеги или подчинени.
- Несгоди поради предразсъдъци на възрастова, полова, расова, етническа или религиозна основа.


6. Съгласуване "дом – работа"


- Дисбаланс между изискванията на работата и тези на живота извън работното място (конфликт на ежедневните роли).
- Конфликтни изисквания в работата и в дома.
- Лоша подкрепа от близките.


7. Работна среда и екипировка


- Проблеми с надеждността, наличността, съответствието и поддръжката или екипировката и съоръженията за пълноценна работа.
- Неприятна или опасна физическа работна среда.


8. Трудовите задачи


- Досадна и повтаряща се работа: липса на разнообразни или кратки работни цикли.
- Фрагментирана или безсмислена работа.
- Липса на възможност за ефективно използване на личните таланти и умения.
- Висока несигурност.
- Липса на възможност за повишаване на квалификацията - твърде малко, но и прекалено много обучение.
- Високи изисквания към вниманието. Потенциална опасност малки грешки или моментна липса на внимание да доведат до сериозни и дори катастрофални последици.
- Влизащи в конфликт изисквания.
- Недостигащи ресурси.


9. Натовареност


- Претоварване - неадекватно време за завършване на задачата, водещо до лична и на възложителите неудовлетвореност.
- Непълноценно използване на капацитета - твърде малко работа.
- Липса на контрол върху собствения ритъм на работа.
- Задачи, които спешно трябва да се изпълнят.


10. Работен график


- Работа на смени.
- Непредвидими часове. Очакване, че е нормално персоналът да работи извънредно или да си взема работа за вкъщи.
- Дълъг или несоциален работен ден.
- Твърди работни графици без възможност за компромиси и гъвкавост.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK