Медитацията е евтина и ефикасна терапия срещу сърдечно-съдовите болести, напомнят специалисти

Медитацията е евтина и ефикасна терапия срещу сърдечно-съдовите болести, напомнят специалисти

© Associated Press



Многобройни проучвания са показали ползите от медитацията върху сърдечно-съдовата система и общото здравословно състояние. Дори да няма особен ефект при някои хора, това е безплатна и безвредна практика, която обаче може да изненада приятно други.


Това се казва в нова разработка по темата на най-голямата здравна неправителствена организация в САЩ - Американската кардиологична асоциация, която обединява усилията на общо 22 милиона медицински специалисти и доброволци за обучения, изследвания и обществено информиране за здравето на сърцето. В доклада асоциацията препоръчва медитацията като евтино и ефикасно допълнение към традиционните лечения и мерки срещу сърдечно-съдовите проблеми, като се позовава на редица изследвания от последните десетилетия, включително на Харвардския медицински университет.


В статията на "Харвард" от 2013 г. изводите са, че медитацията в различните й разновидности, помага за намаляване на стреса и тревожността, които пък са сериозни рискови фактори за повишено кръвно налягане, за хормонален дисбаланс (заради натрупване на хормоните на стреса като кортизол и адреналин) и с времето - за сърдечно-съдови инциденти като инфаркт и инсулт. Статистическият анализ на престижния медицински университет показва, че тези рискове и показатели при хората, които практикуват медитация, са "значително по-ниски" и в здравословната норма.




В други изследвания, цитирани от Американската кардиологична асоциация, се посочва и че медитацията има благотворно влияние върху мозъка и дори изменя начина, по който той работи, като прави хормоналните му реакции към стресовите ситуации по-балансирани. С други думи - помага дългосрочно на човек да се справя с напрежението в ежедневието си.


При някои експерименти от наличните по темата, количеството и качеството на данните не са достатъчни за категорично потвърждаване на тезата, но пък всички са в една посока - за ползи и отсъстващи потенциални вреди от този вид практика.


Медитацията е практика, която датира от хиляди години, но в съвремието има много разновидности, пригодени към динамичния начин на живот на хората в развитите общества. Медитация може да се изпълнява чрез визуализиране, чрез звуково стимулиране, дори чрез активно осъзнаване на обкръжението и приемането на фактите от живота безкритично. От "Харврад" дават и формула от 5 стъпки, която всеки може да следва за медитация вкъщи:


1. Седнете в удобна поза и затворете очи. Дишайте бавно.
2. Отпуснете всички мускули един по един с внимание към всеки - започнете от пръстите на краката в посока към главата. Разклатете главата наляво-надясно.
3. На всяко издишане, кажете своята мантра - например "мир", "покой", "спокойствие" (на англ. "peace").
4. Когато някакви мисли ви дойдат наум, ги оставете настрани и си "запишете" мислено да се върнете към тях по-късно, изговаряйки мантрата си.
5. Продължете 10 минути, правете го всеки ден.


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK