В Кеймбридж откриха как алкохолът увеличава риска от рак на генетично ниво

© Георги Кожухаров

Пиенето на алкохол произвежда вреден химикал в тялото, който може да нанесе генетични увреждания в стволовите клетки и да ги предразположи към мутиране в ракови. Това показва ново британско проучване, публикувано в научните журнали тази седмица и цитирано от "Ройтерс".

Проучвания отдвана са потвърдили връзката на алкохола с някои видове рак, включително и като пряка причина за седем от най-разпространените онкологични заболявания. По тази причина Световната здравна организация класира алкохолните напитки в първата група по степен на вреда - тази на най-тежките и рискови вещества. Сега изследването на Медицинския изследователски център и лаборатория по молекулярна биология в Кеймбридж се опитва да даде отговор на въпроса защо, като търси обяснението за този ефект на генетично ниво.

Чрез лабораторни експерименти, хромозомни анализи и секвениране на ДНК на мишки, учените открили точния механизъм, по който става увреждането на клетките заради алкохола. Известно е, че в основата на това увреждане стои веществото ацеталдехид, което самото тяло произвежда по време на молекулярната обработка на алкохола.

Учените установили, че веществото поврежда конкретно кръвните стволови клетки, като трайно нарушава генетичните им кодове. Оттам стволовите клетки, които имат свойствата да се трансформират в различни видове клетки според необходимостите на тялото, са с нарушени функции и могат да мутират в лоша за здравето посока. Някои видове рак се зараждат именно след увреждане на стволовите клетки и развиването им в злокачествени форми. Такива увреждания на стволовите клетки могат да се получат и заради други фактори, но без съмнение приемът на алкохол е водещ сред тях, поясняват британските изследователи.

Според статистчески анализ от 2011 г., това е обяснението за около 4% от всички новодиагностицирани онкологични случаи във Великобритания. Над 12.8 хиляди болни всяка година са предизвикали заболяването си със злоупотреба с алкохол, припомня "Ройтерс".

Същото ново проучване се опитва да установи и какви защитни механизми използват клетките в човешкото тяло, за да се пазят от вредното влияние на ацеталдехида. Първата естествена линия са група ензими, наречени алкохолдехидрогенази, които се опитват да разбият органичното съединение и да го усвоят като енергия. В лабораторните експерименти проличало, че при мишките, при които липсват такива ензими или те не функционират добре, се наблюдават четири пъти повече увреждания върху генетичния код под влиянието на вредното вещество.

Има и втора естествена линия на защита в клетките - система от различни механизми, които се опитват да поправят повредите в ДНК щом ги усетят. Но в някои случаи и при някои хора (особено много при хората от азиатски произход), тези механизми са много неефективни и повредите върху генетичния им код са значително повече. Британските учени обаче предупреждават, че и при всички останали хора, рисковете от редовната консумация на алкохол са високи.

1. 1 Профил на karabastun
    karabastun

Абе тия учени на пияна глава ли ги правят тия изследвания - '' Пиенето на алкохол произвежда вреден химикал в тялото, който може да нанесе ...''А може па и да не ги нанесе ....

karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на deymus
    deymus

Сега ще започне като с цигарите, това е заговор, баба ми пиеше до 102 години и нямаше рак и прочие алабализми. Но всеки решава за себе си.

3. 3 Профил на uq
    uq

Аз са на Кемридж ли да вервам или на дядо ми и баба ми? Единия ми дядо не пиеше капка, почина на 67 от рак. Баба ми ( не жената на този дядо, а другата ми баба) пиеше само като си казва "наздраве" на нова година. Почина на 73 от рак.
    Другия ми дядо обичаше ракийка, напиваше се от време на време, не изпускаше и вечер по една чашка, почина на 78 год. от някакво възпаление на червата

4. 4 Профил на uq
    uq

До коментар [#2] от "deymus":

Не е заговор, просто тия "учени" се намират на работа и произвеждат ненужни изследвания със съмнителна стойност, за да си оправдават Кембиджките заплати. Значи не може да ми е изследване нещо, което казва, че дадено събитие ( в случая рак) може да стане ама може и да не стане, ама няма и гаранция че няма да стане ако не пиеш. Е а ви такоам у учЕните

5. 5 Профил на uq
    uq

До коментар [#2] от "deymus":

6. 6 Профил на log_on
    log_on

И сега какво ? Цяла Великобритания ли е болна от рак ?

7. 7 Профил на mqj41586140
    mqj41586140

Затова, първо създавайте поколение, след това започвайте да пиете:))

8. 8 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1900 Неутрално

До коментар [#4] от "uq":

Не сте прав от гледна точка на разглеждане на възможността да заболееш или не. Ако всеки който изпие определено количество алокохол го споелти онколигочно заболяване, то няма място за проучване, щеше да е ясно например като отровата, за колко време ще те довърши.
    Болшинството от заболяванията, включително тежки заразни болести, никога не поразяват 100%, т.е. статистиката е много важна.
    Това която не ми харесва във въпросното съобщение е, че никой дори не споменава за какъв рисков процент става дума, нито кои са тези 7 вида рак.
    Друго което не се разбира е, това изследване само върху мишки ли е извършено и ако да, как и с каква степен на вероятност се пренасят резултатите към хората.
    Иначе, ако във ВБ относително редовно пият примерно 50% от населението, би било съвсем естествено 50% от болните от рак да са между тях, което въобще не образува причинно-следствена връзка между пиене и заболяване.
    Но материала който четем е доста беден на обяснения и само ни поднася някакъв резултат, който ( и за мое съжаление:)) може да е верен, но се надявам да не е.

9. 9 Профил на Ватник
    Ватник

Сега разни алкохолни апологети ще залеят темата с коментари как алкохолът е есеншъл за нашето съществуване.

Every cradle is a grave.
  10. 10 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2092 Неутрално

До коментар [#3] от "uq":

Да сте чували нещо за генетично предразположение? Човек не си познава "входните" параметри и не може да знае кое как ще му подейства. Но има неща, които е сигурно, че вредят и колкото по-лоши входни параметри има човек, толкова по-вероятно е канцерогените да го засегнат.
    Да не говорим за лошия въздух, торове, Е-та и пр., които пък ме знаем как си взаимодействат във всеки един отделен органозъм с неговите предразположения.

До коментар [#6] от "log_on":

И аз мислех да напиша нещо подобно. На Острова си пийват стабилно.

12. 12 Профил на log_on
    log_on

До коментар [#6] от "log_on":И аз мислех да напиша нещо подобно. На Острова си пийват стабилно.
    —цитат от коментар 11 на Незнайко в Слънчевия град

Навсякъде си ''пийват'' стабилно англетата .Хеле и нашия Слънчев бряг стана нарицателно заради техния алкохолизъм. И въведоха спорта балконинг заради тях.

На всички е ясно че алкохолът не е полезен, живеем във среда пълна
    със химикали, токсини и всякакви замърсители от които можеш да
    хванеш рак. Да насочат усилия и средства за лекуването му !!!

14. 14 Профил на авторът
    авторът

Доста простоватички коментари на хора, които са по-компетентни от микробиолозите в Кеймбридж!? Примерите дават примери с бабите и дядовците са частни и нищо не доказват. Самите изследователи казват, че има и вещество, което разгражда отровното съединение, причинено от обработката на алкохола, т.е. онези, които го имат, се справят. И това е само един от знайните и незнайни фактори, които влияят върху вероятността да заболееш от рак. Самите изследователи казват, че в ВБ това са 4% от населението. С мисленето като това от въпросните коментари не знам как могат да се справят с далече по-комплексните проблеми на политиката и политическите манипулации.

15. 15 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1956 Неутрално

На всички е ясно че алкохолът не е полезен, живеем във среда пълнасъс химикали, токсини и всякакви замърсители от които можеш дахванеш рак. Да насочат усилия и средства за лекуването му !!!
    —цитат от коментар 13 на valtoro

Още по-важно е да се насочат усилия към превенцията му с оглед на факторите, които споменаваш.

16. 16 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1956 Неутрално

Аз не подлагам на съмнение резултатите от изследванията, но е добре да се каже, че всичко зависи от дозата. Също както при лекарствата. Несъмнено редовната злоупотреба с алкохол убива, и то не посредством рак, а вследствие на по-обикновени механизми (примерно увреждане на черния дроб, сърце, кръвоносни съдове, инциденти в пияно състояние и т.н.). От друга страна малки количества алкохол отпускат нервната система и понижават стреса, който отдавна е доказан като рисков фактор номер 1 за раково заболяване. Отдавна е статистически известно, че 1-2 чаши червено вино на ден удължават живота. Само че повечето англичани нямат никаква култура на пиене.

17. 17 Профил на t5eyes
    t5eyes

пак някой фанатик натъкмява и преиначава

наздраве

свят, спри да се кланяш на богинята Кали
  18. 18 Профил на otrqdnik
    otrqdnik

До коментар [#16] от "galapagas":

Разбира се, 4% е толкова незначително, че спокойно могат да кажат и 0,1% предразположеност, дори е в рамките на статистическата грешка. Алкохолиците определено не умират от рак. Според мен такива изследвания са правителствено спонсорирани за да се намали алкохолизма сред населението и все пак да не заминат парите на данъкоплатеца на вятъра публикуват нещо, което никой друг институт не може да провери или докаже. Единственото което разбираме от статията е , че няма доказана връзка между употребата на алкохол и заболеваемостта от рак!

Англичаните са хитри, психологически има само 100% убеденост и 0% или възприемаш, че вреди-доверяваш се или не, друго си е да втълпят на хората за вредата, което не е лошо. Хората го правят умно и с финес, използват науката - съвременната форма за маниппулация, религията отдавна е на втори план. Ще има и много усмиващи филми и предавания, така се прави използва се интелигенцията. Докато братушките горките пак с големата мотика - въвеждат забрани, повишават цената, данъка. Затова никога няма да се оправят, нямат мозък за отношение към съвременния човек, камоли общество!

От 100% все ще се случат 4 % , които злоупотребяват с алкохол.

20. 20 Профил на penetrating
    penetrating

Фразата "без съмнение" е ненаучна :)

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  21. 21 Профил на Людмил Трифонов
    Людмил Трифонов

В човешкият организъм ежедневно се появяват мутанти на соматични клетки, вкл. с ракова характеристика. Това е един естествен и неизбежен процес, предизвикван от действието на всевъзможни канцерогенни фактори.

Според големите научни глави на престижните университети, както се вижда - и в Кеймбридж, ние с Вас в момента си коментираме в задгробния ни живот, тъй като още със самото раждане ни е умори ракът, появяващ се често в живите човеци.
    Ама няма такова нещо ! Всички мутанти (ракови или други) се разпознават от имунната защита като чужди и се унищожават чрез процеса цитолиза, а след това се заменят с нови и здрави клетки, благодарение на което сега си коментираме тъдева в отсамния свят.
    Този процес е основна компонента на процеса регенерация на организма.
    Появата на ракови клетки не е заболяване, не е рак, нито риск за раково заболяване.
    Раково заболяване започва да се развива в организма, когато имунната защита е възпрепятствана да стигне до раковата клетка и да я унищожи. Това се получава само и единствено при развитие на невроинфекция в Централната нервна система.
    Обясненията по-нататък са доста сложни дори за академици без математическо образование, та какво остава за англичаните от Кеймбридж...

22. 22 Профил на wanderer
    wanderer

До коментар [#18] от "otrqdnik":

"за да се намали алкохолизма сред населението"

Тц, търси се нова стока за облагане с акциз. Не е важна връзката на ацетакдехида (образува се и при консумация на оцет - кисели краставички, зеле), а само внушението, че алкохолът е вреден.

23. 23 Профил на wanderer
    wanderer

До коментар [#1] от "karabastun":

Тия изследвания ги правят на пияни миши глави. А резултатите може да са ги писали сред алкохолни "пари".

24. 24 Профил на Людмил Трифонов
    Людмил Трифонов

"Според статистчески анализ от 2011 г.,..."

Когато видя медицинска разработка с използване на статистика и математика от ужас ми се изправя косата.

През 1969 г. работех в наш Изчислителен център, който тогава беше най-мощният в Източна Европа (ЕИМ АЙСИЕЛ 1904А).
    От Онкологичният институт (Директор проф. Митров. Науч. секретар проф Райчев) - София, ни предложиха договор за обработка на огромно количество данни за пациенти, за да се уточнят някои техни идеи и резултати за етиологията и патогенезиса на раковите заболявания.
    Отне ми повече от два месеца кодирането на текстовата информация (епикризи, протоколи, анамнези и пр.), за да може да се обработи машинно. Колегите помогнаха да разработим приложният софтуер според изричните и съвсем конкретни указания на онколозите.
    По тези техни програми при обработката се получи резултат, който ни накара да повторим цялата процедура. И отново - същият резултат: основната причина за раковите заболявания се оказа консумирането на пресни краставички (като салатки, мезета и пр.). И нямаше как това да не е така, защото от заболелите от рак само 62 % се оказаха пушачи, а краставички бяха консумирали 98.8 % от пациентите.

25. 25 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious

още една фалшива "научна" новина. дебилизъм с "научна" пременя. хайде сега авторите на гениалното откритие да обяснят защо раковите заболявания от интерес са със същия или по-висок процент в страни със сух режим.