Учени от университета в Единбург успяха да отгледат човешки яйцеклетки

Снимка под микроскоп на една от напълно зрелите човешки яйцеклетки, готови за оплождане, отгледани в лабораторията в Единбург.

© University of Edinburgh

Университетът в Единбург обяви, че за пръв път в историята в лабораториите му са отгледали човешки яйцеклетки до зрял стадий извън яйчниците. Експериментът обаче е бил успешен само при 10% от клетките, така че засега е само доказателство, че технологията изобщо е възможна и е отправна точка за разработването й, съобщава Би Би Си.

Жените се раждат с определен запас от незрели яйцеклетки в яйчниците си и малка част от тях започват да съзряват след началото на пубертета и стават годни за оплождане. Успехът на учените от Единбург е в това, че са успели да отгледат млади клетки, отделени от яйчниците в най-ранен стадий след формирането им, и в продължение на години да поддържат среда и условия, в които те да се развият до пълноценни яйцеклетки. Това включвало пълен контрол и наблюдение над нивата на кислород, хормони и протеини около клетките, които да стимулират растежа им.

Процесът действително отнел десетилетия преди да сработи сега за пръв път, разказват от Единбургския университет. Проблемът, с който предстои да се преборят учените обаче е, че уцелили правилната формула само при една от 10 клетки. А вторият съществен въпрос, който предстои да проверят, е дали изкуствено узрелите яйцеклетки могат да бъдат оплодени и пълноценни за отглеждане на живот като естествено узрелите.

Ако технологията се развие, тя ще даде възможност на огромен брой жени, преживели рак и химиотерапия като деца, да родят бебе със собствен генетичен материал, смятат учените. Причината е, че агресивните онкологични заболявания и терапите срещу тях често причиняват стерилитет, и когато това се случва при момичета, при които узряването и отделянето на яйцеклетките не е започнало, няма как част от тях да бъдат спасени и замразени за възможността за зачеване с инвитро в по-късна възраст. Друга цел на експеримента е и изследването отблизо на целия процес на съзряване на яйцеклетките, защото макар и този пръв успешен опит, все още за него се знае много малко, коментират учените от Единбург.

1. 1 Профил на deymus
    deymus
  2. 2 Профил на някоя си
    някоя си

“...Университетът в Единбург обяви, че за пръв път в историята в лабораториите му са отгледали човешки яйцеклетки до зрял стадий извън яйчниците....“ Хайде сега- всички джендъри да се съсредоточат и насочат към емиграция в Ю.К. , защото в Единбург са открили възможност за възпроизвеждане и размножаване на глбти, без да се налага ратификацията на ИК от Ю.К.

3. 3 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов

До коментар [#2] от "някоя си":

"Логика", пак ли ти бре...

4. 4 Профил на някоя си
    някоя си

До коментар [#3] от "Николай Теллалов": Ти пък какво негодуваш...Нали си анархист- какво те интересува пък теб глбти в държавата България или ратификацията на ИК от България? Анархизмът отрича държавата като суибект на правото, а отделно- едната съставка на джендър идеологията е крайното левичарство на маркузе, който иска разрушаване на “буржоазното общество“, като чрез “бунт“ на маргиналите на обществото, изисква превръщането на норма в девиация и превръщането на девиацията в норма.

5. 5 Профил на дерибеев
    дерибеев

До коментар [#2] от "някоя си":

в случая е съвсем различно

всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  6. 6 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов

До коментар [#4] от "някоя си":

Где видя негодуване?

Да, държавността е лоша форма на обществена организация.
    Колкото до маркузовци и прочая марксическа *ган - не ме притуряй към тях.
    Съществената девиация според анархизма е това, че психопатите са измислили властта (и си я присвояват), а нормалните хора намират това за норма.

7. 7 Профил на lustmord
    lustmord

Хубаво дето са разработили технологията ама все си мисля, че когато природата причинява стерилитет това е заради някакви наистина сериозни генетично предавани увреждания и предотвратяване раждания на деца с малформации.

8. 8 Профил на block
    block

До коментар [#3] от "Николай Теллалов":

Тя е. Фъзи лоджик

9. 9 Профил на Cara Mia
    Cara Mia

Това откритие заслужава адмирация!

10. 10 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов

До коментар [#7] от "lustmord":

Природата не е субект

11. 11 Профил на proza
    proza

Непрекъснато ни съобщават за епохални медицински открития, а един грип не могат да излекуват. И тази година починаха много деца и възрастни хора от грип и никой не можа да им помогне. Така че не вярвам във великите открития, това е начин за усвояване на пари.

Трябва повече сили да се хвърлят за да се прослядява всеки плод, дали няма вродени малформации и дали ще се роди здраво дете.

13. 13 Профил на block
    block

—цитат от коментар 11 на proza

така де... какъв е тоя закон за привличането между телата? нютон за пари го е писал. скачай смело от прозореца, нищо няма да ти стане. това не е истински закон :)

14. 14 Профил на nsa17624486
    nsa17624486

Ха честито! Дано да не са от яйцеклетките на воленчетата и неговите яйцеклетъчни братя и сестри...

15. 15 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

До коментар [#6] от "Николай Теллалов":

ахаааа... а анархистите са психопати без власт

Birds of a feather flock together.