Успехът на диетите за отслабване зависи не от количеството, а от качеството, откри "Станфорд"

Извън диетите, методите за "горене" на излишните мазнини се безгранични... понякога и съвсем буквални. На снимката: процедура за отслабване в Китай.

© Reuters

Извън диетите, методите за "горене" на излишните мазнини се безгранични... понякога и съвсем буквални. На снимката: процедура за отслабване в Китай.



За отслабването има един прост принцип - трябва да се редуцира приемът на калории, така че приетите да са по-малко от изгорените за деня и така тялото да бъде принудено да използва натрупаните си запаси като източник на енергия, докато не ги стопи. Това на практика означава по-малко храна на ден от обичайното и ограничаване на всякакви висококалорийни изкушения.


Всеки, който някога е спазвал диета, е в общи линии наясно с тези правила, но според ново проучване, публикувано в журнала JAMA и цитирано в "Ню Йорк таймс" тази седмица, това не е най-правилният начин на разсъждение за ефективното отслабване. По-важно е какви ще са храните, включени в диетата, отколкото обемът и калорийното им изражение, или - с други думи - качеството е над количеството, откриват учените.


Изследването е на медицинския факултет на "Станфорд". В продължение на една година американските изследователи следили опитите за отслабване на над 600 човека с наднормено тегло, които били поделени в две групи според стратегията на диетата им - дали с редуциран прием на въглехидрати или на мазнини.




Целта на учените била да разберат кой от двата подхода дава по-добри резултати, но година по-късно установили, че няма съществена разлика между общите резултати. Вместо това обаче и в двете групи открили хора, които са постигнали значително по-добри резултати от останалите, а анализът на техните хранителни режими показал, че това, което наистина има значение за успеха на диетата, били останалите съставки в нея.


Най-много килограми свалили хората, които едновременно намалили добавената захар, тестените изделия и преработените храни и ги заменили с големи количества пресни зеленчуци, сурови ядки и други необработени или природосъобразни продукти, при това без да броят калории или да ограничават размера на порциите си. Фактори като индивидуалния геном и способността на тялото да обработва различни съставки, които са най-модерните измервания в диететиката в момента, се оказало, че също нямат особено значение, ако просто режимът на хранене изключи храните, които поддържат наднорменото тегло.


Според специалистите това са добри новини за хората, които се борят с излишните килограми - означава, че не е необходимо да се вманиачават в броенето на калории и меренето на грамажа на порциите си, за да постигнат добър резултат. Означава дори и че могат системно да "преяждат", ако това е проблемът, с който се борят - само че не с бургери, а например с огромни купи прясна салата.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK