Международен научен екип с българско участие направи стъпка напред в лечението на рака

Светлите участъци са белтъците в действие

© БАН

Светлите участъци са белтъците в действие

Мащабно изследване разкрива как 70 белтъка в човешкия организъм участват в поправката на ДНК и отваря широк фронт за нови фундаментални изследвания върху процеса и ефективността на противораковите терапии, съобщава пресцентърът на Българската академия на науките.

Български учени съвместно с изследователи от Института по молекулярна клетъчна биология и генетика "Макс Планк" са открили точния механизъм, по който белтъците поправят наранения генетичен код в клетките - механизъм, който при онкологичните заболявания се изключва или поврежда и позволява на злокачествените клетки да живеят и да се разпространяват. Откритието е публикувано в престижния журнал Molecular Cell.

Как работят клетките и защо това е важно

През целия живот на човека ДНК непрекъснато претърпява увреждания в резултат на множество външни и вътрешни фактори и трябва да бъде незабавно поправяна, за да се предотврати настъпването на мутации, геномна нестабилност и развитието на ракови заболявания, поясняват от БАН. Различните видове увреждания, настъпващи в ДНК, се поправят от голям брой белтъци, организирани в специфични пътища за поправка на ДНК.

Тези белтъци трябва да бъдат координирани както пространствено, така и времево, за да се поправят ефективно комплексните увреждания на ДНК. Как това се постига от клетката все още е недобре разбрано поради сложността и бързата динамика на процеса.

Този въпрос е особено важен, тъй като много противоракови лекарства или увреждат ДНК, или потискат функцията на определени белтъци, участващи в поправката й, поясняват още от академията на науките. Систематичното проучване на въздействието на такива лекарства върху цялостната координация на процеса на поправка може да доведе до нови открития по отношение на механизмите им на действие, да предложи нови приложения или да загатне възможни странични ефекти, смятат те.

Какво са постигнали учените

Пробивът в разбирането на процеса на оздравяване на ДНК е на международен екип от изследователи от Института по молекулярна биология към БАН (ИМБ-БАН), СУ "Св. Климент Охридски", "Макс Планк" Института по молекулярна клетъчна биология и генетика (MPI-CBG), Биотехнологичния център и медицинския факултет на Техническия университет в Дрезден и Департамента по математика към Университета на Пенсилвания.

Те са създали висококачествен кинетичен модел на динамиката на 70 ключови белтъка, участващи в поправката на ДНК, като за целта са използвали белтъци от специална медуза - единствените в природата, излъчващи светлина, така че да се проследи с точност движението им. За експеримента бил създаден и специален светлинен микроскоп.

След продължителни наблюдения на процесите в клетката учените успели да групират белтъците въз основа на тяхното време на натрупване на местата на увреждане. Открили например, че белтъците, които синтезират нови участъци ДНК като част от процеса на поправка, се натрупват по различно време: белтъците, които синтезират ДНК без грешки, се натрупват в рамките на тридесет секунди, докато белтъците, осъществяващи синтеза на ДНК, при която възникват грешки, се натрупват минута по-късно.

Механизмът, отговорен за забавянето на втората група белтъци, който е разкрит в хода на това проучване, дава възможност за осъществяването на прецизна поправка на сложни увреждания в ДНК, съобщават от БАН. А поправката на сложните увреждания е точно това, което предизвиква злокачественото мутиране на клетките.

"Първо клетките се мъчат много прецизно да поправят ДНК и ако не успеят, тогава се включва авариен механизъм, който е бърз, който ще спаси клетката, но на цената на това, че се натрупват нови мутации", казва пред БНТ един от учените в екипа - доц. Стойно Стойнев от Институт по молекулярна биология към БАН. "Нормалните клетки могат да спрат и да изчакат, докато се поправят, докато раковите клетки в повечето случаи не могат да спрат, този механизъм също им е повреден и умират", пояснява той.

Учените, установили също и че някои от новите онколекарства могат да забавят прецизния ремонт на клетката, но предстоят още много изследвания в тази посока на базата на откритието. От БАН се надяват екипът им да бъде поканен от някоя иновативна фармацевтична компания за продължаване на изследването.

Каква надежда за много хора.

2. 2 Профил на tucker case
    tucker case

Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  3. 3 Профил на Иван  К
    Иван К

Добра новина.

тел 032 644 150
  4. 4 Профил на archd
    archd

Всяка стъпка в лечението на рака вреди на фармацевтичната индустрия, която печели от болни разбира се, не от здрави.

5. 5 Профил на jlq22498938
    jlq22498938

До коментар [#3] от "Иван К":

Българските учени отдавна участват в международни екипи, това не е някакво изключение и не е нещото, на което в случая трябва да с набляга кой знае колко. Разбира се че за медия като дневник, чиито финанси зависят от международни екипи, това ще е главното, а също и за редовните коментатори. На другите места, където попаднах на тази новина, заглавието започва с "български учени", тук - "международен екип" с българско участие.

6. 6 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

Някои милиардери от фарма картела който държи и търговията с храна предизвикваща рак не харесват такива "международени екипи".

Libertarianism is just anarchy for rich people
  7. 7 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious

добра работа публикувана в отлично списание. дневник, ЗАГЛАВИЕТО ВИ Е ОБИДНО ПОГРЕШНО! не международен екип с едва ли не прикачили се изследователи от бан е направил изследването, а работата е от БГ ЕКИП ОТ БАН, който е включил като съавтори колеги от други университети.

ведущите автори - дочев, александров и стойнов (старши-кореспондиращ автор) можете да намерите на следния адрес:

Institute of Molecular Biology, Bulgarian Academy of Sciences, Acad. G. Bonchev Str. Bl.21, 1113 Sofia, Bulgaria

най-вероятно нашите учени ще получат грант в рамките на 2 - 4 милиона за продължаване на тези изследвания - това е цената на статия в Molecular Cell. честито!

къде са кретените, които вечно искат да закрият бан, майката на чушкопека?

8. 8 Профил на Alexander97
    Alexander97

"От БАН се надяват екипът им да бъде поканен от някоя иновативна фармацевтична компания..."еми таа работа с надежди не става... примоция требе, маркетчийски мурафети де струват ного-ного бачкане и кинти... колку и висока нáука да праиш, ако не моеш да праиш кинти от нея, требе да идеш у музеьо и да остаиш младите да оправат работата
    —цитат от коментар 2 на tucker case

Добра новина.Българските учени участват в международни екипи. Природните науки днес са колективен спорт.
    —цитат от коментар 3 на Иван К

Новината е повече от добра! Години, невидим за "матряла" труд, който "марял" разбира от всичко. Това не е като да скочиш 209см, или да не изпуснеш обръча, лентата, топката на които постижения обществото неистово се радва, като че ли са лично негови! Тези "феодални старци" /по Дянков/,работят за здравето на милиони чакащи надежда хора!
    И те, като учителите стоят на дъното на социото у нас, изложени на невежеството на масата и УПРАВЛЯВАЩИТЕ! Подчертавам – управляващите! Този парламент и министерски съвет са завидно невежи! Да не пропусна Министър-монолингвист-еднокнижник -ПРЕДСЕДАТЕЛ И ПРИКАЗЛИВИЯ МУ ЗАМЕСТНИК!

9. 9 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

Ето статията, който иска може да я прочете в оригинал:
    Protein Dynamics in Complex DNA Lesions
    http://www.cell.com/molecular-cell/fulltext/S1097-2765 (18)30135-7

10. 10 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

До коментар [#7] от "Brother Felonious":

Radoslav Aleksandrov8
    , Mihail Sarov
    , Frank Buchholz
    , Anthony A. Hyman
    , Stephan W. Grill7
    , Stoyno S. Stoynov9,'Correspondence information about the author Stoyno S. Stoynov

Първи автор е българин, мнозинството от авторите също са българи, и най-вече corresponding author също е българин. С други думи, напълно си прав за грешния акцент в заглавието. Би трябвало да бъде български екип от учени с участие на учени от....и т.н.

11. 11 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious

До коментар [#10] от "GreenEyes":

в повече, първите 2 автора са с еднакъв принос към работата; и двамата са от БАН, както и старшият автор - последният (той води проектът). авторите по средата - тези в братската могила - не се броят като важни играчи при подаване на заявка за грант.

12. 12 Профил на princess_x
    princess_x
  13. 13 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

До коментар [#11] от "Brother Felonious":

Така е.

14. 14 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

До коментар [#11] от "Brother Felonious":

Освен това списанието е доста добро, всъщност то е companian journal на Cell, което пък от своя страна е journal с най-високият импакт фактор в света. Molecular Cell има импакт факто 14 и нагоре, което си е супер импакт фактор. Въобще поздравления за българските учени! Великолепен успех, публикуване в това списание е нещо голямо, да не говорим за темата и за резултатите, които са повече от обнадеждаващи.

15. 15 Профил на penetrating
    penetrating

Браво! Един високооценен, видим от чужбина, значим резултат на българи

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  16. 16 Профил на Denis Stoyanov
    Denis Stoyanov

—цитат от коментар 4 на archd

Върни се в 5-ти клас и прочети всички учебници по химия и биология до 12-ти клас. Вирусите мутират. Човешкото тяло проявява резистенция към лекарства и антибиотици. Фармацевтичната индустрия дава един голям за лечението на това. Даже и повече пари ще изкара от това лечение. Само виж една хранителна добавка колко струва и че е на 3 пъти на цената на един антибиотик.

17. 17 Профил на авторът
    авторът

Хубаво. Но както очаквах, имената на българските учени, участващи в изследването остават неизвестни. Друго си е, ако бяха пребили или ограбили някого, щяхме да слушаме имената им и да гледаме физиономиите им по телевизията до втръсване, а след това съдът щеше да ги пусне за нови подвизи, докато ги опознаем като близки роднини.

18. 18 Профил на Tr0llzor
    Tr0llzor

Радо го познавам лично. Много заслужен успех, за един от най-умните хора които познавам. Една от най-сериозните и солидни статии които съм преглеждал.
    На всички дето врещяха за резултати от БАН, ето на.

19. 19 Профил на ИванКар
    ИванКар

Доста странно е персистирането на необходимостта от обособяването на националността на екипа. Младежи, българи участват в много е екипи под егидата и съдействието на крупни научни центрове, университети и лаборатории. През последните години само за "Планк" са известни няколко проекта с българско участие и ето тук виждам основите на успеха - българската наука и българските изследователи са на предни позиции в постигането на важни резултати. Погледнато от общото към частното, просто не е толкова важно кой е начело на дружината, а какви са нейните резултати. Да им пожелаем успех!

20. 20 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

Тия бански старци бе... Жалко, че Дянков не ги закри.

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  21. 21 Профил на archd
    archd

До коментар [#16] от "Denis Stoyanov":

В 5-ти клас ли ти казаха, че рака се лекува с антибиотици?

22. 22 Профил на One Hour
    One Hour

Страхотно. Поздравления за екипа и дано скоро откритието има приложение и позитивни резултати в леченията.

23. 23 Профил на султана глаушева
    султана глаушева

“Науко, победителко на мрака,
    за теб няма предели.
    Открила би и средство против рака,
    ако да беше за военни цели”!

Поздрави от бай Радой!

На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!