Как надуват цените на лекарствата

Как надуват цените на лекарствата


На пазара се появяват все нови и нови лекарства. Шансовете за преборване на коварните болести растат. Хроничен хепатит С например може да се излекува срещу 40 000 евро. Но защо е толкова скъпо? Нима това е реалната цена, пита Йорн Денинг за "Дойче веле".


Фармацевтичните концерни често биват упреквани в това, че блокират важни научни изследвания. Те трупат огромни печалби от хронично болните пациенти, които в продължение на целия си живот са принудени да приемат медикаменти. По-добрата алтернатива би била лекарство, което за кратко време да излекува коварната болест веднъж завинаги. Точно това обещава и американският фармацевтичен гигант "Gilead". Неговите хапчета могат например да преборят светкавично хепатит С. Но и те са доста скъпи.


Андреас Майстер е живото доказателство за това. В продължение на дълги години той боледувал от хроничен хепатит С - коварна болест, която постепенно разрушавала черния му дроб. В тази напреднала фаза той бил почти през целия ден на легло. "Всяка сутрин ставах в 6 часа заедно със съпругата ми, за да изпия едно кафе. И после отново се връщах в леглото. Опитвах се да излизам с кучето навън, но кратката разходка бързо ме поваляше и пак лягах."




Хепатит С е заразна болест. Андреас не знае как точно се е заразил, но неговият лекар успява да го излекува. С лекарството на "Gilead", което съществува от 2014 година. "Този медикамент блокира размножаването на вируса обикновено само след няколко седмици - така, че вирусът вече не може да бъде открит в кръвта", казва имунологът Щефан Дупке.


Единственият проблем е цената на лекарството. Двумесечният курс на лечение с него струва 40 000 евро. Сума, непосилна за мнозина. Д-р Дупке се ядосва на ценовата политика на концерна. Според него, производството на този медикамент е значително по-евтино. Пациентът Андрес Майстер обаче имал късмет. Германската здравна каса е поела изцяло разходите по лечението, тъй като вече бил тежко болен. Много хора по света обаче нямат достъп до този медикамент.


"Заради високата цена на това лекарство здравната система не може да си позволи да лекува всички пациенти с хепатит С. В някои южни страни пък това е още по-трудно, отколкото в Германия. Вярно, в различните страни то се продава на различна цена, но като цяло в Европа медикаментът е толкова скъп, че не е възможно здравните каси да платят лечението на всички пациенти", критикува имунологът.
Не всички пациенти имат късмет


През 2011 година американският фармацевтичен концерн "Gilead" придобива една биотехнологична фирма, която разработва активното вещество. Цената на сделката възлиза на 9 милиарда евро. През 2014 година печалбата на "Gilead" само от препарати срещу хепатит С е била 10 милиарда евро. Тенденцията се запазва и през следващите години.


Още преди време концернът разкри как формира цените си. "Нашата ценова политика отчита стандарта в отделните страни. Така например медикаментите ни за Европа или за САЩ са по-скъпи, отколкото за бедни страни като Египет например, където това лекарство струва само 750 евро", обяснява Норберт Бишофбергер, вицепрезидент на "Gilead". Само че в страни като Египет за някои пациенти дори 750 евро са цяло състояние.


И все пак: излиза, че цената на един човешки живот зависи от това къде живеем. В Германия мнозина биха могли да получат нужното лечение. В други страни обаче пациентите изобщо не биват лекувани. Морална ли е тази ценова политика? И докога фармацевтичните концерни ще трупат необезпокоявани все нови и нови милиардни печалби?

Ключови думи към статията:

Коментари (66)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 970 Неутрално

    Сатанизъм в действие!

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7880 Любопитно

    Преди 40-50 години по аптеките имаше йод, риванол, аспирин, аналгин, витаминчета и два-три антибиотика .............

    [email protected]
  3. 3 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    Не е толкова просто. В себестойността на едно лекарство се включва и цената на разработване и изпетване, което е скъпо. Ако тази фирма нямаше 9 милиарда да купи малката биотехнологична фирма и да инвестира още милиарди, то това лекарство би видяло бял свят вероятно сле 10 години. А и голяма част от печалбите на фармакомпаниите отиват за разработване на нови лекарсктва.

  4. 4 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Не е морална. Ще продължава, докато гражданите (ерго пациентите) и държавите не си влязат в ролите и не озаптят тези безгранични ламтежи на фармацевтичните концерни за все по-големи и по-големи печалби на гърба на (хронично) страдащите. Убеден съм, че повечето съвременни заболявания могат успешно да бъдат лекувани, но поради горните интереси това не се случва, за да не спира паричният поток и то обилен такъв към съответните компании. Това е като вид паразитизъм, според мен - смучат ни кръвчицата (здравето и парите), докато още шаваме и после се прехвърлят на следващите.

  5. 5 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    До коментар [#2] от "karabastun":

    Преди 100 години май е имало само аспирин! И какво от това?

  6. 6 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7880 Любопитно

    А и голяма част от печалбите на фармакомпаниите отиват за РЕКЛАМА, както гледам!
    До коментар [#3] от "vassilun":

    [email protected]
  7. 7 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7880 Любопитно

    До коментар [#4] от "Читател":

    .......поради горните интереси...освен нови лекарства, се разработват и нови болести...............!!!

    [email protected]
  8. 8 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#3] от "vassilun":

    Брей, голямо самарянство пада, ти да видиш! Така като гледам хората стават все по-болни, вместо иновативните медикаменти и терапии да им решават проблемите от корен. Затова и някои хора се обръщат към алтернативни методи на лечение, защото друг шанс за себе си не виждат. Да, вярно е, че някои компании действително разработват нови препарати, по-щадящи или дори напълно безвредни (и се възхищавам, че има такива дружества), но в много други случаи има само промяна в дизайна на опаковката или дори и без това. Сума хора хвърлят огромни средства за лечение и самолечение и в крайна сметка отново са под кривата круша, защото няма достатъчно нови и ефективни медикаменти на пазара, или ако има такива, те са на космически цени, както е посочено в статията.

  9. 9 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3973 Неутрално

    "Д-р Дупке се ядосва на ценовата политика на концерна. Според него, производството на този медикамент е значително по-евтино..."



    Неграмотни доктори... За създаването на това лекарство са "отишли" над 2 млрд. долара. И естествено, че в началото ще е скъпо. Сега, в момента, двумесечен курс излиза 41 000 лв., не евро., 20690.56 лв. на опаковка, поети на 100% от Касата.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3973 Весело

    До коментар [#2] от "karabastun":

    А каква беше смъртността, и от един грип по колко милиони умираха?!

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  11. 11 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7880 Весело

    До коментар [#10] от "hamiltonf1":

    Какви милиони, кога !
    В казармата - к'вото и да ти станеше, бацилът ти хакваше една две спринцовки пеницилин и не знам някой да се е гътнал :)

    [email protected]
  12. 12 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#7] от "karabastun":

    За нови болести не знам, предвид че и старите не могат да бъдат ефективно лекувани и стават хронични. Важното е веригата да не се прекъсва. То и затова има толкова много аптеки и болници (което от друга страна си е удобство, но до определена степен; ако няма ефикасност, все тая).

  13. 13 Профил на vesselin5
    vesselin5
    Рейтинг: 755 Неутрално

    До коментар [#3] от "vassilun":

    Не сте прав. Печалбите са им големи, а индустрията е втората по доходност след оръжейната. А в крайна сметка тези 9 млрд., които са платили, са плод на същата спекула, само че от предходния собственик на молекулата. Известни са заплатите на хората, работещи в клинични изпитвания в България примерно. Конкурират и надхвърлят тези в софтуерния бранш. Което само може да подсказва за печалбата на онези, по-нагоре в йерархията.

  14. 14 Профил на vesselin5
    vesselin5
    Рейтинг: 755 Неутрално

    Темата е дълбока - доколко прогресът е морален и съответно нужен в този си вид и дали той не поражда част от заболяванията.

  15. 15 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1603 Любопитно

    До коментар [#2] от "karabastun":

    имаше едни рецепти дето ги носиш и в Аптеката ти казват ела утре да ви дадем лекарството като го направим

  16. 16 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1427 Неутрално

    До коментар [#6] от "karabastun":

    Реклама си правят само тия, които не разработват нищо различно от аспирин с вкус на лимон. Когато правиш нещо, което друг няма или го има, но не е толкова ефективно, не ти трябва реклама.

  17. 17 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1007 Неутрално

    Това е цената,която плащаме за развитието на медицината и за нови лекарства.Като изтече патента и се появят генерици,цената ще падне сериозно.А и ако човек си даде сметка за алтернативните разходи заподържащо .ечние и лечение на усложненията от хепатит С,както и предотвратяването на инвалидизация,лечението не изглежда никак скъпо в този случай,дори е значително по-евтино от другите алтернативи.Въпроса е за адекватна методика за покриване на реазходите за нови лекарства,защото не във всички случаи ползването им оправдава значително по-високата им цена.Освен това хепатит С се предава само по кръвен път,т.е при излагане на зараза в медицински условия и при венозната употреба на наркотици,като ако се установи,че причината за заразяването е излагане на зараза в медицински условия съответното можеда се осъдиди съответната болница да плати лечението

  18. 18 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    Ей, хубаво нещо е цоциализма... Друго си е да бръкнеш в канчето на предприемача и да го разпределиш според потребностите.
    А, безбройните опити завършили с провал? Неуспешните лекарства? Кой ги плаща?
    От стотици разработки една излиза толкова успешна и печеливша. Затова и в началото на пазара тези лекарства са толкова скъпи...
    Искате меда на пазарната икономика, но той иде с жилото. Иначе, помним цоциализма с празните магазини...

  19. 19 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1007 Неутрално

    До коментар [#16] от "chepokalipsis":


    До коментар [#6] от "karabastun":

    Освен това реламата на лекарства,приемани по лекарско предписание е забранена.А скъпите лекарства в голята си част,да не кажа почти всички са такива.

  20. 20 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    "През 2014 година печалбата на "Gilead" само от препарати срещу хепатит С е била 10 милиарда евро."

    А според отчета им това са приходи, а не печалба.
    http://www.gilead.com/news/press-releases/2015/2/gilead-sciences-announces-fourth-quarter-and-full-year-2014-financial-results

    Това, че преводачът на "Дойче Веле" е тъп, не означава, че и вие трябва да повтаряте всяка глупост. Още повече разликата между приходи и печалба се знае от всеки квартален бакалин. Срамота е медия, която пише за бизнес да прави подобна грешка.

  21. 21 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 884 Неутрално

    да ама в казармата са супер здрави момчета по на 18-19 години.С аспиринче и малко вит С всичко се оправя за 1- 2 дни.А вдигни една баба на 90 дето пие по 5-6 хапчета всеки ден и ги забравя половината,само не забравя да иде да гласува за бьесипьету.

  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5346 Неутрално

    Основната част от разходите са за откритието и тестовете.
    Производството винаги е горе-долу еднакво. Важно е какво слагаш и как го слагаш :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  23. 23 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Нема угодия! Ако поддържат с лекарства хронично болнита - фармамафията блокира новите разработки, ако ги лекуват - фармамажията дере кожи. Преди 200 години, когато не е имало фармамафия, верно не е имало такива проблеми, болният си е умирал съвсем по християнски, нито са го излекували, нито са го поддържали.

  24. 24 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2444 Неутрално



    големият келепир би трябвало да мотивира други биотехн. фирми да създадат конкурентен препарат, както беше навремето с виаграта.

  25. 25 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 2066 Весело

    Аз предлагам да обявим "Надделяващ обществен интерес" и да започнем производство на цени по себестойност.
    :)

    В Русия съм! В Русия съм!
  26. 26 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 2066 Весело

    Има и друг вариант: държавата все едно взема на кредит от производителя, но никога няма да го връща реално.

    В Русия съм! В Русия съм!
  27. 27 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3973 Неутрално

    До коментар [#24] от "Ф.Нинов":

    Създават го, след като изтече патента, т.е. между 7 до 10 години, време предостатъчно фирмата производител да си върне инвестициите доволно. След това идват генеричните фирми, получават формулата и започват да произвеждат и продават на ниски цени. Но фирмата производител въобще не я бърка вече, сваля и изравнява с генериците и тя цените, и продължава да бъде лидер на пазара. Все пак, когато едно лекарство е на една и съща цена,, нормално е да предпочетеш оригинала, вместо генерика...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  28. 28 Профил на ham
    ham
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До когато ,всички минат на ПРОСТИ И НЕОБРАБОТЕНИ храни,боб леща,моркови и зеле...ОРИЗ1.

  29. 29 Профил на dasho
    dasho
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#11] от "karabastun":

    Може да не знаеш, но се е "гътнал" не един и двама от резистентни на антибиотик бактерии именно от това безразборно боцкане с пеницилин.

  30. 30 Профил на dasho
    dasho
    Рейтинг: 559 Неутрално

    Един от проблемите В БЪЛГАРИЯ е, че лекарствата имат същото ДДС като другите стоки. Едно ДДС от 5% - 7% за лекарства може чувствително да намали разходите на касата.

  31. 31 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    До коментар [#8] от "Читател":

    Никъде не съм споменал "самарянство" и дори не си помислям за това. Тези фирми са търговски дружества и основната им цел е печалба за акционерите. Ако Вие бяхте акционер в такава фирма, вероятно бихте дал дивидента си на бедните болни. Но не всеки е "самарянин" като Вас!

  32. 32 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7573 Неутрално

    Това е фармацевтичната мафия. казват, че и против рака са създадени лекарства, но не се произвеждат, за да остава скъпото лечение.

  33. 33 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#4] от "Читател":.......поради горните интереси...освен нови лекарства, се разработват и нови болести...............!!!
    —цитат от коментар 7 на karabastun


    Аха, хепатитът е изготвен в лаборатории на рептилиите...

  34. 34 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#27] от "hamiltonf1":

    значи за разлика от конвенциалните фармафирми, защитени с 25 год. патенти, при биотек отрасъла рецептата на препарата остава в тайна завинаги и за това при тях няма генерика.

  35. 35 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2540 Неутрално

    Другият голям проблем на комерсиализацията е че се хвърлят много по-големи усилия и пари за борба с маловажни проблеми в богатите страни, от колкото за борба с животозастащяващи болести в третия свят.

  36. 36 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#24] от "Ф.Нинов":Създават го, след като изтече патента, т.е. между 7 до 10 години, време предостатъчно фирмата производител да си върне инвестициите доволно. След това идват генеричните фирми, получават формулата и започват да произвеждат и продават на ниски цени. Но фирмата производител въобще не я бърка вече, сваля и изравнява с генериците и тя цените, и продължава да бъде лидер на пазара. Все пак, когато едно лекарство е на една и съща цена,, нормално е да предпочетеш оригинала, вместо генерика...
    —цитат от коментар 27 на hamiltonf1


    Сега са на ръба рашките да минат на индуски генерики, ако наистина праламента им гласува да сложи "санкции" на западната медицина.

  37. 37 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#24] от "Ф.Нинов":Създават го, след като изтече патента, т.е. между 7 до 10 години, време предостатъчно фирмата производител да си върне инвестициите доволно. След това идват генеричните фирми, получават формулата и започват да произвеждат и продават на ниски цени. Но фирмата производител въобще не я бърка вече, сваля и изравнява с генериците и тя цените, и продължава да бъде лидер на пазара. Все пак, когато едно лекарство е на една и съща цена,, нормално е да предпочетеш оригинала, вместо генерика...
    —цитат от коментар 27 на hamiltonf1


    Сега са на ръба рашките да минат на индуски генерики, ако наистина праламента им гласува да сложи "санкции" на западната медицина.

  38. 38 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    значи правете разлика между конв.фарм. корпорации, чиито продукти са прости хим. съединения и съответно защитени чрез патент за 25 г. ....и биотек, чиито продукти са доста по-комплексни и съответно са защитени чрез фирмена тайна.

  39. 39 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2890 Неутрално

    До коментар [#4] от "Читател":

    Може би не е излишно да припомним, че фармацевтичните компании са частни фирми, чиято цел е печалбата, а не благотворителни дружества. Не са длъжни да разработват и произвеждат лекарства. Правят го за да печелят. И то много. Ако не разработват, произвеждат и продават лекарства ще фалират. Какво значи държавите да "озаптят ламтежа за печалби"? Ами като няма печалби ще затворят фабриките и ще си търсят друго приложение на капиталите. Та съвсем да не останат лекарства. Не трябва да се забравя и, че фармацевтичните компании са много големи работодатели, данъкоплатци и износители. А най-вече, че ние всички все някога ще умрем.

  40. 40 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3973 Неутрално

    До коментар [#37] от "patilanskomeze":

    Между другото, индийските генерики, най-масовите на света, наравно с израелските с тяхната ТЕВА. В България има и от двете

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  41. 41 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1321 Весело

    Другият голям проблем на комерсиализацията е че се хвърлят много по-големи усилия и пари за борба с маловажни проблеми в богатите страни, от колкото за борба с животозастащяващи болести в третия свят.
    —цитат от коментар 35 на Таралеж


    Ами, това е светът. Господ ни е дал да консумираме ресурси и да увеличаваме или свиваме популацията в зависимост от наличието им. Съвсем като при птичките и пчеличките. Дяволът пък ни дал чувствителност за да можем да спасяваме закъсалите за ресурси. Да разширяваме необосновано популацията. Господ като видял сделката побеснял и ни дарил с бич Божий - войната. За да си знаем мястото. Дяволът пък ни дал ООН.... И така върви светът... докато накрая се появи Танос да събере шестте скъпоценни камъка и отиде да гледа залеза... ;)

  42. 42 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Цените на лекарствата са такива, защото всички плащаме (не само българите) данък евроатлантически либерални ценности. Скоро ще направят и парацетамола с рецепта, че освен фармата и лекарите трябва да зобят.

  43. 43 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2301 Неутрално

    изпълненията на фарма мафията са същите и в България ,не е тайна ,че тук лекарствата са в пъти по скъпи от почти целия останал пазар в Европа ,Азия и Америка , няма никакъв контрол ,а парите от НЗОК ,дето ББ все повтаря ,че докторите ги източват ,се източват най законно ,чрез високи цени на лекарствата ,простата сметка показва ,че за лекарства се дават над 1.8 милиарда ,от която сума поне 30 % е печалбата на фармацията ,а за останалите 1.7-8 милиарда се издържат всички от болничната и извън болничната помощ ,като реалната печалба за основното звено ,лекарите е под 3% от сумата заделяна за здраве ,но законите са в полза на фармамафията ,затова смъртността в БГ е най голяма в света ,скъпи лекарства и малко доктори,които са и много зле платени спрямо останалия свят .

  44. 44 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 213 Неутрално

    изпълненията на фарма мафията са същите и в България ,не е тайна ,че тук лекарствата са в пъти по скъпи от почти целия останал пазар в Европа ,Азия и Америка , няма никакъв контрол ,а парите от НЗОК ,дето ББ все повтаря ,че докторите ги източват ,се източват най законно ,чрез високи цени на лекарствата ,простата сметка показва ,че за лекарства се дават над 1.8 милиарда ,от която сума поне 30 % е печалбата на фармацията ,а за останалите 1.7-8 милиарда се издържат всички от болничната и извън болничната помощ ,като реалната печалба за основното звено ,лекарите е под 3% от сумата заделяна за здраве ,но законите са в полза на фармамафията ,затова смъртността в БГ е най голяма в света ,скъпи лекарства и малко доктори,които са и много зле платени спрямо останалия свят .
    —цитат от коментар 43 на edin drug


    Глупости. Ти знаеш ли колко струват лекарствата в Щатите и колко нормални за нас хапове не ги дават без рецепта, за да те накарат да минеш първо през лекар.

  45. 45 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Господ като видял сделката побеснял и ни дарил с бич Божий - войната... Дяволът пък ни дал ООН....
    —цитат от коментар 41 на puknatastotinka

    Войните не намаляват населението, а точно обратното - увеличават го. След големи кризи винаги има голям скок в раждаемостта.

  46. 46 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#10] от "hamiltonf1":


    А каква беше смъртността, и от един грип по колко милиони умираха?!
    —цитат от коментар 10 на hamiltonf1


    По време на ПСВ - в сравнение с броя на загиналите във войната - има 1 и половина повече умрели от испанския грип. . . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  47. 47 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1321 Весело

    Ами, той Господ не е по точните науки. Няма мерки и теглилки при войни и болести. Кара на око и после популацията се възстановява с бързи темпове до нивото на наличните ресурси... ;) Като го прескочи и пак с бича... :D

  48. 48 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1321 Весело

    Стига с черния хумор. Просто пазарът е особено животно. Когато няма пазар и съответно печалба, няма и финансиране за изследвания и разработка на лекарства. Не само развиващите се страни страдат. Има и болести с малък отпечатък, където никоя компания не може да си позволи да инвестира в разработка на лекарства. Върху тях работят докторанти и то при условие, че пак има финансиране за наука. Не е казано, че няма да има лекарства, просто се отлага във времето. В този смисъл, изкривяването на пазара прави откритията по-нерентабилни. Спасяването на едни се отлага по целесъобразност. По-важно е спасяването на други в момента. Прецакани са и родените, и неродените с по-нецелесъобразната болест, защото на някой социален инженер му е хрумано да се прави на бог или там "спасител".

  49. 49 Профил на anlazar
    anlazar
    Рейтинг: 432 Неутрално

    До коментар [#11] от "karabastun":

    1918 година,но трябва и четене,освен плюене.Измисли си сам лекарство,ако не-ще купуваш това,което ти предлагат.

  50. 50 Профил на anlazar
    anlazar
    Рейтинг: 432 Неутрално

    До коментар [#35] от "Таралеж":

    Имаше един филм"История на света"-та там един негър казваше-да го ду..ат бедните.Да си го произведат Третия свят.Бил Гейтс дава милиарди за лечение в Третия свят,но парите потъват,защото са........Трети свят.

  51. 51 Профил на nikolay.
    nikolay.
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#44] от "Stanko":

    Всъщност, въобще не са глупости. Днес си купих спрей за нос /отривин ментол/ от Грьонинген, Холандия за 3.95 евро. В София не съм го намерил по евтино от 8.90 лв.
    Нямам абсолютно никакво логично обяснение за това. Всички лекарства които са на свободна продажба в супера тук, са по евтини от тези в България. Човека ти говори за Европа, ти му плямпаш за Америка. Чугун си беше, чугун си оставаш.

  52. 52 Профил на Rex
    Rex
    Рейтинг: 291 Неутрално

    Това са тотални глупости. Разработването и тестовете на всяко ново лекарство продължават 12-14 години и струват 2-4 милиарда долара . После компанията има период от 10-12 години в която само тя има право да произвежда лекарството. Затова и цените през този период са много високи.

  53. 53 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1307 Неутрално

    Цитат от статията: "И все пак: излиза, че цената на един човешки живот зависи от това къде живеем."
    Цената на живота от край време зависи от това на кой континент сме, в коя държава и в кое семейство сме се родили. Не е чествно, но това е животът. То не е честно и че трябва да умрем след като сме се родили, но Бог или природата така са решили.

  54. 54 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 897 Весело

    смешен социалистически плач.

    държавата вместо да произвежда медици-мигранти на килограм, да отдели едни 100млн годишно за бюджет за създаването на една научна академия.

    ама ние сме имали такава ?

    колко лекарства е открила/патентовала БАН ?

    0 ?

    ясно къде е проблемът значи - просто социализмът не си е отишъл.

  55. 55 Профил на shok84
    shok84
    Рейтинг: 264 Весело

    До коментар [#44] от "Stanko":Всъщност, въобще не са глупости. Днес си купих спрей за нос /отривин ментол/ от Грьонинген, Холандия за 3.95 евро. В София не съм го намерил по евтино от 8.90 лв.Нямам абсолютно никакво логично обяснение за това. Всички лекарства които са на свободна продажба в супера тук, са по евтини от тези в България. Човека ти говори за Европа, ти му плямпаш за Америка. Чугун си беше, чугун си оставаш.
    —цитат от коментар 51 на nikolay.


    Ами купи си капки с ксилометазолин за 1,5лв.....Защо точно Отривин си взел(най-скъпото заедно с Олинт-а),зариди ментола ли?

  56. 56 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2133 Неутрално

    Не е толкова просто. В себестойността на едно лекарство се включва и цената на разработване и изпетване, което е скъпо. Ако тази фирма нямаше 9 милиарда да купи малката биотехнологична фирма и да инвестира още милиарди, то това лекарство би видяло бял свят вероятно сле 10 години. А и голяма част от печалбите на фармакомпаниите отиват за разработване на нови лекарсктва.
    —цитат от коментар 3 на vassilun


    Не е просто, но това, което пишете, не е вярно:
    1. В себестойността не се включва нищо освен преките разходи (суровина, апаратура, заплати) за производство. В продажната цена се отчитат (теоретично) разходите за разработване и клиничните изследвания, но тя, цената, се определя, грубо казано, от "силата на предоставения монопол"-"пробив в лечението", "обществено плащане за значимо заболяване" и "монополна защита".
    В конкретният случай на Харвони (комбинация от 90 mg ledipasvir and 400 mg sofosbuvir), 28 таблетки в опаковка
    http://esofosbuvir.com/harvoni-cost-in-usa-canada-europe-egypt-india/
    няма как да обясните цена:
    – the US ($94,500)
    – Canada ($80,000)
    – India ($900)
    – the UK (£39,000)
    – Germany (48,000€)
    – Egypt ($1200)
    - България (33528.94 лв., от които 5600 лв. е ДДС-то)http://portal.ncpr.bg/registers/pages/register/view-medicament.xhtml

    "цената на разработването" е платена от
    •CENTRE NATIONAL DE LA RECHERCHE SCIENTIFIQUE (CNRS) 75794 Paris Cedex 16 (FR)
    • UNIVERSITA DEGLI STUDI DI CAGLIARI 09042 Monserrato (IT)
    • L’Université Montpellier II 34095 Montpellier Cedex 5 (FR) и
    • IDENIX Pharmaceuticals, Inc. Cambridge, MA 02141 (US)
    https://register.epo.org/application?number=EP03761744

    "Ако тази фирма нямаше 9 милиарда", всъщност никога не ги е имала - емитирала е за 3 млрд. долара акции и е пуснала облигации за 6 млрд. долара
    http://investors.gilead.com/phoenix.zhtml?c=69964&p=irol-fundbalancea
    2017 Form 10-K
    "During 2017, in connection with the acquisition of Kite Pharma, Inc., we issued $3.0 billion aggregate principal amount of senior unsecured notes in a registered offering and drew on a $6.0 billion aggregate principal amount term loan facility credit agreement, of which $1.5 billion was repaid in December 2017. "
    Но придобиването на тази фирма, Kite Pharma, Inc., няма нищо общо с "хепатит С". Придобитата фирма е разработила и пуснала на пазара друго лекарство:
    In October 2017, we acquired Kite, which is now our wholly-owned subsidiary. Through the acquisition, we acquired axicabtagene ciloleucel, a CAR T cell therapy. In October 2017, we received approval from FDA for axicabtagene ciloleucel, now known commercially as Yescarta.

    "Голяма част от печалбите на фармакомпаниите отиват за разработване на нови лекарсктва" и тая "голяма" част се изразява в 12% от продажбите отиват директно за "наука и развитие" (генеричните компании също харчат толкова), 12% отиват за клинични и токсокологични изследвания (тестовете за биоеквивалетност на генеричните се включват в горните разходи) и около 12% за "презентация и обучение" (Рекламата на лекарства с рецепта е забранена в САЩ и ЕС, затова се "презентира" новото лекарство пред лекарите на екзотични острови за да запомнят добре начина на приложение и важността за предписването на това лекарство). Затова повечето оригинални компании се "хвалят", че разходите за "разработване" са между 30 и 40% от продажбата. В случая на Харвони те са под 24% (от равновесната цена, която ще бъде достигната след падането на монопола "data exclusivity" в Европа на 17.11.2025 г. (при условие, че патентът EP2203462 бъде заличен), а в САЩ на патентите US7964580, US8633309, US8889159 (има още шест патента) на 29.03.2029 г.

  57. 57 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2133 Весело

    До коментар [#5] от "vassilun":

    "Преди 100 години май е имало само аспирин! И какво от това?"

    Над 500 лекарства, включително НЕОЛГИН (аналгин), ХЕРОИН (диацетаморфин), лидокаин, кофеин, какаин, хинин, инсулин (говежди) на едно с арсена и калая. :)
    Ама някои ги спрели, защото пациентите ставали много "геороични" и си искали хероина. А сега отново го дават - на тия, които не могат да бъдат излекувани по едно или друга причина, за да умрат като Херакъл-и

  58. 58 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2133 Весело

    До коментар [#9] от "hamiltonf1":

    "За създаването на това лекарство са "отишли" над 2 млрд. долара."
    Понякога по-малко, понякога повече, но резулатите винаги се позлват за следващата разработка (около една една трета от парите).
    Напоследък "размерът няма значение", защото около 60% от разходите (в САЩ повече) за разработване се покриват от данъците на данъкоплатците (дотации на университети, субсидии на фирми, целево финансиране в едно с болници при клиничните изследвания.)
    Ако знаето колко "редки заболявания" (преди беше един болен на 100 хил., после за да се изкарат редките болести на пазара, критерият се снижи до един болен на 6000 души) се появиха и за всяка "рядка болест" по три лекарства-сираци....за усвояване на грантовете.

  59. 59 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2133 Весело

    До коментар [#13] от "vesselin5":

    "Печалбите са им големи, а индустрията е втората по доходност след оръжейната. "

    Всъщност е 20-та по доходност. В публиката остава това легедарно внушение за високата доходност поради по-високите заплати на работещите в сектора. Просто не се наемат "от кол и въже" хора, защото една сбъркана партида (100 хил. опаковки) струва три пъти повече от себестойността на фирмата (изтегляне от пазара, обезщетения и др.).
    Но на първо място по доходност е нефтодобивната индустрия, следва енергодобивната, банковата и след това оръжейната, телекомуникационната. Но милиардери фармацевти или лекари няма, поне в първите 500 олигарха.

  60. 60 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 428 Неутрално

    Цените на лекарствата са такива, защото всички плащаме (не само българите) данък евроатлантически либерални ценности. Скоро ще направят и парацетамола с рецепта, че освен фармата и лекарите трябва да зобят.
    —цитат от коментар 42 на Stanko


    парацетамола е с рецепта в някои северни страни. няма лошо в това (самолечението е вредно). бих ви посочил примера на северна корея, но за съжаление и там вече пазарният принцип навлиза. така че, за съжаление, ще трябва да се примирите за краткия си живот с либералните ценности. моите съчувствия.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  61. 61 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#44] от "Stanko":Всъщност, въобще не са глупости. Днес си купих спрей за нос /отривин ментол/ от Грьонинген, Холандия за 3.95 евро. В София не съм го намерил по евтино от 8.90 лв.Нямам абсолютно никакво логично обяснение за това. Всички лекарства които са на свободна продажба в супера тук, са по евтини от тези в България. Човека ти говори за Европа, ти му плямпаш за Америка. Чугун си беше, чугун си оставаш.
    —цитат от коментар 51 на nikolay.


    Глупости. Току що се обадих на роднина, който го продава. В най-разпространените аптеки у нас се продава за 7.80 лв., т.е. същото или даже по-евтино от вашата Холандия. Ако не вярвате - гугъл.

    А вече самият факт, че сте съгласен да давате толкова пари за лекарство, което се продава за лев-два, говори за това как сте един от зомбираните от фармата.

  62. 62 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2133 Весело

    У До коментар [#60] от "彼得。斯托亚诺夫":

    “самолечението е вредно”

    Затова всеки ден го прилагаме по три пъти, сутрин, обед и вечер в упорита борба с анорексията. И всяка нощ се самолекуваме с по 6-8 часа сън в борба с депресията и безсънието.

  63. 63 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2032 Неутрално

    До коментар [#9] от "hamiltonf1":

    И точно с този медикамент двама от РЗОК Пловдив станаха милионери! Вчера ги арестуваха.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  64. 64 Профил на David Wilson
    David Wilson
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Когато открих, че имам хепатит С, генотип 3 и цироза на черния дроб, бях вцепенен. Не знам какво да правя или къде да отида, защото лечението е скъпо, лекарят ми каза, че за $ 14,000 на бутилка epclusa и ние не можем да си позволим тази цена, затова купихме тази индийска epclusa (sofosbuvir + velpatasvir) онлайн https://www.medixocentre.com/product/velpanat-tablets/. Той струва само $ 750 за 12-седмично лечение. Много съм благодарен за техните генерични продукти. Аз съм излекуван. Надявам се, че е еднакъв за всички.

  65. 65 Профил на zkv58683140
    zkv58683140
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Jodhpur escorts agency is top agency, matching and meeting all your carnal needs with its world-class escort services in Jodhpur.

    http://www.abellarora.com/
    http://www.udaipurescortservice.biz/jodhpur-escort-service.php

  66. 66 Профил на yjw36684758
    yjw36684758
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Your body is sumptuous, this is why you should handle it, with utter care, and you also respect and fulfill all the inclinations, of your body, so if your body is demanding, for a mate, to have some intimate fun, then you have no any urge to feel fidgety, as you can get the sheer class services of Escorts in Panchkula, to satisfy all your bodily desires as and when you like. Panchkula is the prominent collocation, for finding a classy and seductive mate for personal fun. Nothing but a classy superior experience that you will find with Panchkula escorts service undoubtedly, as they are well versed in their acts, and they know the peerless manner of saturating all the carnal desires of your body, so get ready to have a bang flush.
    https://www.abellarora.com/sonipat-escorts.html
    https://www.abellarora.com/rohtak-escorts.html
    https://www.abellarora.com/panchkula-escorts.html
    https://www.abellarora.com/karnal-escorts.html
    https://www.abellarora.com/faridabad-escorts.html
    https://www.abellarora.com/ambala-escorts.html
    https://www.abellarora.com/hisar-escorts.html
    https://www.abellarora.com/kurukshetra-escorts.html
    https://www.abellarora.com/yamunanagar-escorts.html
    https://www.abellarora.com/sirsa-escorts.html
    https://www.abellarora.com/rewari-escorts.html
    https://www.abellarora.com/panipat-escorts.html
    https://www.abellarora.com/palwal-escorts.html
    https://www.abellarora.com/mahendragarh-escorts.html
    https://www.abellarora.com/kaithal-escorts.html
    https://www.abellarora.com/jind-escorts.html
    https://www.abellarora.com/jhajjar-escorts.html
    https://www.abellarora.com/fatehabad-escorts.html
    https://www.abellarora.com/charkhi-dadri-escorts.html
    https://www.abellarora.com/bhiwani-escorts.html





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK