Неадекватното общуване лекар - пациент отключва съмненията за медицински грешки

Мария Шаркова е управляващ съдружник в "Шаркова и партньори" и работи в сферата на медицинското право. Специализирала е в САЩ по програма "Хюбърт Хъмфри" на "Фулбрайт", в Университета "Емори" и е работила в правната програма на Федералния център за контрол и превенция на заболяванията

© Личен архив

Мария Шаркова е управляващ съдружник в "Шаркова и партньори" и работи в сферата на медицинското право. Специализирала е в САЩ по програма "Хюбърт Хъмфри" на "Фулбрайт", в Университета "Емори" и е работила в правната програма на Федералния център за контрол и превенция на заболяванията



Неотдавна в Сливен бебе почина при раждането. А роднините заявиха, че са почти убедени, че става дума за лекарска грешка. Разказаха как са задали множество въпроси, на които все още никой не им е отговорил. За това къде и как се къса връзката в комуникацията лекар - пациент и какво поражда това, "Дневник" потърси за коментар адвоката по медицинско право Мария Шаркова, която от години води дела по подобни казуси и следи резултатите от медицинските одити. Мария Шаркова направи и проучване на съдебните дела по обжалване на актове от Изпълнителната агенция "Медицински одит" между 2010 г. и края на 2017 г., като анализира предоставените й по Закона за достъп до информация данни от всички административни съдилища в България, както и други достъпни в интернет регистри, както и всички дела за "медицински грешки", водени през последните 10 г.


В много случаи от моята практика питам клиентите: "Защо смятате, че е допусната грешка при лечението ви? Аз не виждам пропуски от това, което ми предоставяте като информация." И много честно отговорът е: "Защото не ми обясниха", "Премълчаха, аз питах, но не ми отговориха или ми се скараха, че питам", "Аз поисках документите си, но те ми казаха, че не съм лекар и не се нуждая от тях", "Майка ми почина, а никой не ми се е обадил 4 часа". И още много други подобни обяснения.


Имала съм случаи, в които пациентите се оплакват, че им се поставя инжекция, включва се система или им се носи дадено лекарство, което трябва да приемат, без дори да им се казва какво е това лекарство, защо е изписано, какви странични ефекти има, какви взаимодействия. Особено фрапиращи примери мога да дам при раждащите жени, на които не се позволяват елементарни неща като да разполагат с мобилен телефон по време на престоя в родилна зала и преди това.




Проблемът далеч не е единичен – само в една болница, само с някои пациенти. От анализирани 250 съдебни дела в 35% от тях има твърдения, които основателно могат да се обобщят с израза


"неадекватна комуникация"


Тя се изразява в несвоевременно информиране на близките на пациента за настъпили сериозни усложнения или инциденти по време на лечението, за липсата на каквото и да било обсъждане с пациента на важни аспекти от неговото лечение, за отказ да бъде предоставен достъп до медицинската документация на самия пациент или наследниците му, както и за липсваща информация при смърт на близък човек в болница.


Дори лечението да е било проведено правилно,


подобно поведение предизвиква съмнения у близките


фрустрация, притеснение и те започват да мислят, че са допуснати грешки или че нещо се крие от тях.


Въпросът за двустранната комуникация се подценява. И тук аз въобще не говоря за провеждане на разговори от по 30 минути с пациента всеки ден. И напълно съзнавам обективните възможности, с които разполагат лекарите за обяснения заради тяхната натовареност. Но всъщност няма дори базови правила, дори най-елементарни протоколи за персонала да предоставя информация, и то по подходящ и щадящ начин.


Никой не обучава лекарите и не следи как те съобщават на пациента или близките лоша новина, как уведомяват хората за основни и важни рискове, свързани с лечението, как да не гледаме на информираното съгласие като на лист хартия, при който комуникацията се свежда до подаването му в ръцете на пациента. И тази изначална убеденост, че след като пациентът и близките му не са медицински лица,


няма защо да се губи време да им се обяснява


защото те така или иначе няма да разберат.


Най-пресният случай за подобна изцяло сбъркана, недопустима комуникация може да се види при случая с починалото новородено в Сливен. Абсурдно е да няма никакви правила и координация при подобни трагични събития: една акушерка да честити раждането на новородено на бащата, а друг малко по-късно да го уведоми, че то е починало, без абсолютно никаква последваща информация. Това включително може да се приеме като унизително и жестоко отношение спрямо родителите на починалото бебе.


И вече няма как близките да реагират различно от това да имат сериозни съмнения, да се стигне до жалби в прокуратурата, включване на медиите в "диалога" между роднините и болницата.


Ще ви дам и пример с близките на починалата при раждане Ренета от Сливен. Минаха четири месеца от нейната смърт, като нито нейните родители, нито брат й са били потърсени от който и да е, за


да бъдат уведомени за причините за смъртта й


за хода на разследването или за резултатите от проверките на Изпълнителна агенция "Медицински одит". От медиите те са научили, че има готова съдебно-медицинска експертиза, но нямат информация за хода на досъдебното производство. Не са получили никаква информация и от болницата, и от одитната агенция.


Потърсиха ме с молба да им съдействам и представете си, оказа се, че информация за резултатите от проверката за смъртта на дъщеря им може да се получи чрез достъп по реда на Закона за достъп до обществена информация.


Един


баща ползва Закона за достъп до информация,
за да научи какво се е случило с дъщеря му


Не е ли това цинично и жестоко спрямо тези хора?


Оказва се, че ако пациентът или наследниците му не са подали жалба, агенцията по медицински одит няма задължение да ги информира за резултатите от проверките.


Това е пропуск, който се надявам да се коригира при създаването на новата Агенция за медицински надзор. В някои държави представител на близките дори участва в извършването на самите проверки, присъства на разговори с лекарите, има достъп до документацията. Той може да е и юрист, и лекар. Така се гарантира по-голяма обективност и спокойствие, че нищо няма да остане скрито заради криворазбрана колегиалност. В България за съжаление няма такава възможност.


Не е за подценяване и фактът, че понякога досъдебните производства продължават с години. Имам случай, при който предявяването на материалите на пострадалите се случи повече от година след смъртта на сина им и повече от година те живяха в пълно неведение какво конкретно се е случило.


Всички тези дефекти водят до


подриване на доверието и възникване на съмнения


Сега от догодина се предвижда да бъдат написани правила за добра медицинска практика по отделни специалности. Добре е да се обърне внимание на въпроса за комуникацията и изграждане на базови умения.


Отново ще кажа, че според мен тя е ключова, за да няма толкова дела за "медицински грешки". Изграждането на доверие между лекари и пациент е труден процес, но е установено, че доверието е в основата на борбата срещу фалшивите новини в медицината.

Коментари (58)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3619 Неутрално

    Като вкарат в затвора значително количество лекари, комуникацията ще се подобри рязко.

    Случаят с убийството на бебето в Сливен е ужасен. Тази лекарка трябва направо в Сливенския затвор да попадне.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  2. 2 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2617 Неутрално

    "Нека не допускаме никой да умре, без лекарска помощ!"

  3. 3 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2872 Неутрално

    Неадекватността на НЗОК е опасна за нашето здраве!!!

  4. 4 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Много е зле комуникацията - вкл. и чисти подигравки от лекари към близки и пациенти. Гокато положението е лошо те подминават все едно си въздух, стават груби към пациента. Но по принцип все им идва в повече разговорът на лекарите и като го има то често отношението е като към говедя - няма чудно, че отговорът е остър и нелогичен.

  5. 5 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1127 Неутрално

    Много от лекарите нямат никакво уважение към пациентите си, не ги смятат за хора. Отнасят се пренебрежително с тях, като с някои натрапници. Това високомерие подрива доверието в лекаското съсловие и къса връзката лекар-пациент. Не знам защо тези хора не се ориентират към ветеринарното дело, там ще бъдат на мястото си.

  6. 6 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 490 Неутрално

    Заключение: да не дава Господ да им паднеш в ръцете и колкото е възможно по-малко контакти с тях.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  7. 7 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 884 Неутрално

    Много точни коментари за липсата на комуникация и за арогантното отношение към "неспециалистите" от страна на медицинския персонал и лекарите. Само да внимаваме да не стигнем в другата крайност - сладки приказки и утешения, които да прикриват истинските медицински грешки.

  8. 8 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1552 Разстроено

    И не само в здравеопазването няма комуникация.

  9. 9 Профил на kesh
    kesh
    Рейтинг: 2930 Неутрално

    ........за 30-ет години си "отгледахме" ЕДНА ОСОБЕНА КАСТА- ТЪРГОВЦИ в БЕЛИ ПРЕСТИЛКИ ..../...с ЦЯЛОТО МИ УВАЖЕНИЕ КЪМ ЛЕКАРСКАТА ПРОФЕСИЯ и МНОГОТО СЕРИОЗНИ ИЗКЛЮЧЕНИЯ от ПРАВИЛОТО ..../......ХИПОКРАТОВАТА КЛЕТВА ТРЯБВА да е на ВИДИМО МЯСТО във ВСИЧКИ ЛЕЧЕБНИ ЗАВЕДЕНИЯ и на ПРАКТИКУВАЩИТЕ ЗАНАЯТА /доктор/ да са НАЯСНО ,че ТОВА е ПРИЗВАНИЕ и след това ВСИЧКО ОСТАНАЛО..........!!!!!!??????........но при едно МНОГО-МНОГО БОЛНО ОБЩЕСТВО с ДЕФОРМИРАНА ЦЕННОСТНА СИСТЕМА няма КАК и ЛЕКАРИТЕ ДА НЕ ПРИХВАНАТ МАЛКО ОТ ОБЩАТА ДИАГНОЗА.............изключвам СВЕТИЛА в БЪЛГАРСКАТА МЕДИЦИНА и ЛЕКАРИ ЛЕГЕНДА превърнали ПРОФЕСИЯТА В ПРИЗВАНИЕ и ПРИЗВАНИЕТО В ПРОФЕСИЯ.........

    България .....!!!!!.... на ТРИ .....ПИТИЕТААА......!!!!...
  10. 10 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    Поздравления, че поставяте този важен въпрос. Добрата комуникация е необходима не само за изграждане на доверие, а и за постигане на по-добри резултати от лечението.

    Не само че няма стандарти за комуникация, но медицинският персонал не осъзнава, че работи с клиенти. "Пациентът" по презумпция е някой, който трябва да търпи без да задава въпроси. Нека да мислим в посока на клиентско ориентиране на медицинската практика. Много ли ще е революционно в нормативната уредба "пациент" да се замени с "потребител на медицински услуги" или накратко "клиент"?

  11. 11 Профил на Родолюбец
    Родолюбец
    Рейтинг: 397 Разстроено

    Право е момичето. Високомерието на достатъчно голяма група от лекари вреди неимоверно много на професията.
    Преди години имаше един филм, "Ще те накарам да заобичаш живота" (или нещо подобно, да не бъркам). Действието се развива в зората на трансплантацията на органи. Все още няма изградени системи в тази област и Лекарят трябваше да убеди една майка да се съгласи органите на починалия при катастрофа неин син да се използват за присаждане на нуждаещи се. Не е зле Българските Лекари да гледат този филм. Сигурен съм, че на много от тях ще им бъде полезен.

    Родолюбец
  12. 12 Профил на Practic
    Practic
    Рейтинг: 1116 Неутрално

    Изгонването на търговците от храма
    (Мат. 21:12-17; Лука 19:45-48; Йоан 2:13-22)
    И дойдоха в Йерусалим; Исус, като влезе в храма, започна да изпъжда онези, които продаваха, и онези, които купуваха в храма, и преобърна масите на обменителите на пари и столовете на онези, които продаваха гълъбите.

    А в родната ни татковина силните на деня търговци напъждат отдадени служители на Асклепий, упорито съпротивляващи се на арогантната подмяна на Хипократовата клетва с всемогъщия Ценоразпис.

  13. 13 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5048 Неутрално

    Системата е направила от лекарите някакви бездушни манипулатори на човешки тела. Така беше и при соц-времената, където клиентът, или пациентът беше някакъв досаден натрапник и смирено и приведено питаше намръщения човек отсреща: "може ли половин кило сирене", "извинявайте, може ли да поръчам нещо" или "може ли да ми погледнете окото". Този манталитет си е останал през десетилетията, за съжаление.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  14. 14 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 521 Неутрално

    От една година съм в лапите им на тези ненаситници! Много е права адвокатката. След първото изгонване като куче от болницата и умишлено укриване на състоянието ми, за да няма въпроси, отидох във втора болница за потвърждаване или отхвърляне на диагнозата. И така 5 пъти с 5 различни диагнози! При всички има 5 мин. разговор за добре дошъл, стандартните им безсмислени и скъпи изследвания, никакво изслушване на пациента щото той винаги си измисля и т.н. Епикризате им копи/пейст в голямата си част, без никакво разясняване, винаги изписан с подобрение не от лекаря който ме е приел, винаги едни и същи хапове за които още като вляза им казвам че не работят. И винаги различна диагноза! Винаги не малко доплащане. И т.н и т.н.
    Българоубици!

    АЗ НЕ ЗАРЕЖДАМ В БЕНЗИНОСТАНЦИИ ЛУКОЙЛ!
  15. 15 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Ако искаме човещко отношение към хората, трябва да се лекуваме във ветеринарни клиники!

  16. 16 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1211 Весело

    Правила за работа с пациенти

    Лекарят е длъжен:

    1. Да се скара на пациента, че е не е потърсил лекарска помощ навреме
    2. Да му изпише рецепта с любимите си лекарства (чиито реклами са закачени по стените на кабинета му)
    3. Да ескпериментира с широкоспектърни лекарства, когато не е сигурен в диагнозата
    4. Да избягва точни отговори, да мълчи многозначително или да подхвърля "покрай интернет всички станахте лекари"
    5. Да го предупреди, че за да се постави точна диагноза, трябва да бъде приет за изследвания по здравна пътека номер XYZ

  17. 17 Профил на Punkas
    Punkas
    Рейтинг: 232 Неутрално

    лекарите ? ами продавачките

    Без Власт !
  18. 18 Профил на Dimitri Damianov
    Dimitri Damianov
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Лично мнение. Статия не е съвсем коректна. Така се поставят всички под общ знаменател. Всичко зависи от възпитанието и манталитета на човека. Никъде не се поставя въпроса, че и близки на лекар попадат като пациенти и той трябва да се прави на глупак, че не разбира, не знае, само и само да се отнесат достатъчно адекватно.
    Но, тук трябва да се говори и за обществото, което направи много от хората в съсловието безчувствени към страданията и интересуващи се само от парите. Нима политиците не са отговорни и те... Ами тяхното бездушие, апатия към болките на болните хора, не направи ли и лекарите такива...
    Естествено, както казах не трябва всички да са под общ знаменател, но не бива да се гледа и говори едностранчиво...

  19. 19 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 521 Неутрално

    В БГ медицината опира до:
    1. Нищо ти няма.
    2. Какво си чакал чак до сега.

    В общия случай не ти обръщат внимание ако няма пряка опасност да умреш вътре в кабинета им. За отвън не отговарят!

    Поздрави на ГП-то ми. Рядко срещано отношение и комуникация лекар-пациент!
    "Поздрави" и за гастроентеролозите, ще взема един със себе си като тръгна за по-добрия свят:)

    АЗ НЕ ЗАРЕЖДАМ В БЕНЗИНОСТАНЦИИ ЛУКОЙЛ!
  20. 20 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11054 Неутрално

    Лекарите трябва да се отворят за пациентите и да престанат да виждат в или неудошевен предмет или движещ се портфейл или и двете...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  21. 21 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 652 Неутрално

    До коментар [#3] от "selqnin":

    Селянин, тук става въпрос за отношението на лекари към пациенти, а не за НЗОК.

    Три са според мен основните пороци на българина: липса на респект към закони, правила и личности; тарикатлък на дребно и на едро (ако може), както и несъразмерна завист. Три са основните пороци на държавния чиновник: корупция, немарливост, мързел. В която и лоша новина да прочетете, ще откриете причината в някой или някои от тези пороци.
  22. 22 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    В БГ медицината опира до:1. Нищо ти няма.2. Какво си чакал чак до сега.В общия случай не ти обръщат внимание ако няма пряка опасност да умреш вътре в кабинета им. За отвън не отговарят!Поздрави на ГП-то ми. Рядко срещано отношение и комуникация лекар-пациент!"Поздрави" и за гастроентеролозите, ще взема един със себе си като тръгна за по-добрия свят:)
    —цитат от коментар 19 на acarid


    Казаното от теб опира само до София. В страната дали има опасност да умреш или не няма никакво знaчение. Затова и в момента чакам отговор от МЗ. Защото при инсулт се казва: я недей да четеш много в интернет.

  23. 23 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4893 Любопитно

    До коментар [#3] от "selqnin":

    "Неадекватността на НЗОК е опасна за нашето здраве.."


    Брей, така ли, а корумпирания български лекар много адекватен ли е?!

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  24. 24 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Но има и друго. Обществото, а и самите лекари, трябва да приемат, че грешката е част от работата. Грешка не е равно на вина. Въпросът е дали грешката не се дължи на небрежност, подценяване, непукизъм, нарушаване на правила и техники за работи и т.н, тогава вече трябва да се търси отговорност. Иначе само който не работи, той не греши. Те са богове, а и ние не сме безсмъртни. Нещата се случват понякога и откровено тъпо, без за това да има вина.

  25. 25 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Но има и друго. Обществото, а и самите лекари, трябва да приемат, че грешката е част от работата. Грешка не е равно на вина. Въпросът е дали грешката не се дължи на небрежност, подценяване, непукизъм, нарушаване на правила и техники за работи и т.н, тогава вече трябва да се търси отговорност. Иначе само който не работи, той не греши. Те са богове, а и ние не сме безсмъртни. Нещата се случват понякога и откровено тъпо, без за това да има вина.
    —цитат от коментар 24 на znaya


    А как се нарича, когато им казваш какво да направят и какво е положението, а те си подхвърлят (спешна помощ - ОПЛ) работата като топка 48 часа и накрая, че пациента е за бил наистина за болница по спешност се доказва със смъртния акт преди средата на клиничната пътека?
    Аз му казвам - избиване на комплески, мързел, непукизъм....

  26. 26 Профил на еко
    еко
    Рейтинг: 429 Неутрално

    Проблемът на повечето пациенти/българи е, че още живеят в соца. Нормално е лекарите да работят за пари, вие за какво искате да работят. Вие за благодарност и слава ли бачкате, а?

  27. 27 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Не са богове исках да кажа. И затова трябва да има човешка комуникация, защото сме хора и от двете страни, и прошката, и разбирането, и съчувствието е все между хората.

  28. 28 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 398 Неутрално

    Комуникация се осъществява между два субекта, а когато става дума за дете или друг неразбиращ, между 3-ма!
    Кое ви дава право да мислите, че винаги е виновна само едната страна??
    Нима няма случаи, при които въпреки многократните обяснения, пациентът казва "нищо не ми казаха" или просто продължава да прави каквото си знае?
    Както лекарите, така и пациентите трябва да разберат - освен права има и ЗАДЪЛЖЕНИЯ.
    Голословните приказки и плоенето не води до никъде.
    Който е убеден, че е жертва на лекарите, пряка или косвена - моля, адвокатите чакат!
    Всичко останало е стил бг-мама! Черни и бели списъци.

  29. 29 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Комуникация се осъществява между два субекта, а когато става дума за дете или друг неразбиращ, между 3-ма!Кое ви дава право да мислите, че винаги е виновна само едната страна?? Нима няма случаи, при които въпреки многократните обяснения, пациентът казва "нищо не ми казаха" или просто продължава да прави каквото си знае? Както лекарите, така и пациентите трябва да разберат - освен права има и ЗАДЪЛЖЕНИЯ. Голословните приказки и плоенето не води до никъде.Който е убеден, че е жертва на лекарите, пряка или косвена - моля, адвокатите чакат!Всичко останало е стил бг-мама! Черни и бели списъци.
    —цитат от коментар 28 на victor_victim


    Лекарска грешка се доказва изключително трудно. Не е въпросът във воденето на дела, а в тяхната основателност и спечелване.

  30. 30 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Защо се доказва трудно лекарската грешка - или поне в България...
    Защото често проблемът е липсата на диагноза или нейната неадекватност - например придружаващите заболявания се оказват водеща диагноза, а истинската липсва.
    Как ще докажеш при липса на медижински изследвания, кога е настъпила основната диагноза? Примерно за инсулт трябва да има направено ЕЕГ, за инфаркт поне ЕКГ. Кой да го направи преди болницата. В нормалните страни го прави спешна помощ, но тук е само на теория.

  31. 31 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#29] от "Oleg Shishmanov":

    Грешка - да, но небрежност се доказва!

  32. 32 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#30] от "Oleg Shishmanov":
    Диагноза инсулт се поставя чрез:

    Обстоен лекарски преглед и консулт с невролог
    Кръвни изследвания - хематологични и биохимични
    Компютърна томография на мозък
    Магнитен резонанс
    Доплер ултразвуково изследване на каротидни артерии
    Компютърно - томографска церебрална ангиография
    Ехокардиография и трансезофагеална ехокардиография за изключване на сърдечен произход на ембола
    ЕКГ за изключване на аритмии свързани с повишен риск от емболизация
    Доплер сонография на периферни съдове
    Рентгенография на гръдна клетка
    Магнитно - резонансна ангиография
    В добрите болници!

  33. 33 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    До коментар [#30] от "Oleg Shishmanov": Диагноза инсулт се поставя чрез: Обстоен лекарски преглед и консулт с невролог Кръвни изследвания - хематологични и биохимични Компютърна томография на мозък Магнитен резонанс Доплер ултразвуково изследване на каротидни артерии Компютърно - томографска церебрална ангиография Ехокардиография и трансезофагеална ехокардиография за изключване на сърдечен произход на ембола ЕКГ за изключване на аритмии свързани с повишен риск от емболизация Доплер сонография на периферни съдове Рентгенография на гръдна клетка Магнитно - резонансна ангиографияВ добрите болници!
    —цитат от коментар 32 на victor_victim


    Спешна помощ Хасково - слагане на течен аналгин инжекционно и насочване към ОПЛ. ОПЛ: НСПВС и обезболяване.
    Хоспитализация: след около 48 часа
    Изход от хсопитализация: след малко повече от 48 часа - смърт

  34. 34 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4893 Неутрално

    До коментар [#31] от "victor_victim":

    И грешки се доказват, и то без проблеми, само експертизите да се извършват от компетентни и безкористни лекари...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  35. 35 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#34] от "hamiltonf":

    Грешиш, човешкият организъм не е двигател с вътрешно горене или компютър! Грешка може да бъде доказана по документи, само ако са нарушени клиничните протоколи. т.е. т.1, т.2, т3...................... Всичко останало е недоказуемо, ако щеш да внесеш експерти и от Луната! Вероятно си чувал твърдението , че в медицината 2+2 не прави 4. По-любимо ми е "болестите учебници не четат". Мъдри хора са го казали.
    Повтарям още веднъж - безогледното плюене на лекарите е в ущърб на всички! Видяхте какво стана, когато настъпаха и обидиха строителите - изкараха камионите по улиците.
    А лекарите какво да изкарат?

  36. 36 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8788 Неутрално

    То навсякъде е така. Никой не иска да говори и обяснява.

  37. 37 Профил на Norie
    Norie
    Рейтинг: 450 Неутрално

    В последно време всичко около нас е адекватно и няма как да очакваме да се случват хубави неща

  38. 38 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1519 Неутрално

    Уважаеми дами и господа ,
    Сигурен съм ,че сред критикарите плямпаджии сред вас няма хора със социално значима професия в която се носи отговорност за живота на много хора. Сигурен съм ,че няма коментиращи злобари от вас които да са летци, авио и жп диспечери, авиомеханици, оператори на ядрени централи, капитани на кораби, машинисти, командири на взводове реално участвали във военни действия, архитекти на мостове и сгради, огнеборци и естествено лекари. Всички тези професии от които зависи животът пряко на други хора .Затова лесно коментирате с вашата ниско отговорна професия от типа ‘шефа ми каза да взема това и да го занеса ей там’ или ‘да напиша ей това’ или ‘да кажа ей онова’ или ‘да свърша работа каквато шефа каза’.
    Хубавото е, че не сте станали юристи, щото щеше да е възможно да практикувате само в Иран или някоя талибанска държава. Лошото е, че не сте станали лекари.
    Щото сега щяхме да имаме особено ценни колеги от които да се учим , а населението щеше да има абсолютно безплатна, хипократовска, безсребърна, денонощна квалифицирана здравна помощ от безгрешни хора, които няма да имат семейство и почивка, щото ще са 24 часа себеотрицателно в служба на народа без при това и най-малката грешка да допуснат , камо ли да искат заплащане.
    Май обаче ставате само за това което сте (вие си знаете). Най-много да станете журналисти и говорители в някои телевизии с жълт оттенък. И то в България, щото ако сте в чужбина щяхте да бъдете със скъсани задници от дела всеки път, когато се изкажете преди съда за някой дори да е виновен, без обаче да имате решението на съда...
    Сигурен съм,че не сте взимали по сложни решения от това кухнята дали да е в цвят резеда или охра.
    Щото ако ви донесат бебе за преглед едва дишащо ще се наакате преди него и ще си забравите и граматиката и анатомията . А ние всеки ден се срещаме с такива случаи. И се справяме, щото смъртността в България не е 30 пъти по-висока от тази в ЕС при 30 пъти по-ниско финансиране на здравеопазването.
    Много се радвам за всеки лекар , който напуска тази страна ,защото скоро ще бъдете принудени да се лекувате сами безгрешно и уверено както уверено давате заключения. Хващайте анатомиите , ръководствата по вътрешни болести, хирургия и фармакологиите и успех в лекуването на вашите близки и в частност самолечението. Наръчниците 'Обдишай се сам for dummies' и 'Автотонзилектомия for dummies' може да намерите в магазинната мрежа и книжарските борси...

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  39. 39 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#38] от "Dr_Doolittle":

    Докторе, скоро една психоложка ми обясни, че промяната на модела "лекарят казва-пациентът изпълнява" към модела "лекарят казва- пациентът оспорва и се позовава на правата си" не води към нищо добро! Демотивирани лекари и гневни пациенти. Докога ли?
    Докогато всичко се върне по местата си!
    Медицината е дисциплина и йерархия. Почти като в казармата /едно време/.
    Всяко нарушаване на правилата означава много.

  40. 40 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2257 Весело

    До коментар [#10] от "razor":
    "но медицинският персонал не осъзнава, че работи с клиенти."

    Обратното е - Търговците в бели престилки смятат, че работят с клиенти, които знаят какво искат, в какво количество и на каква цена. Понякога са издненадани, че клиентът не преговаря за "по-добро качество" и редовно са огорчени, че клиентът (чрез НЗОК) е "спестил" част от цената и "продуктът" им е останал недоценен.

  41. 41 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2257 Любопитно

    До коментар [#39] от "victor_victim":

    "една психоложка ми обясни, че промяната на модела "лекарят казва-пациентът изпълнява" към модела "лекарят казва- пациентът оспорва и се позовава на правата си" "

    Тая психоложка от Марс ли е или само от соца? Къде го тоя модел, дето пациентът може да се бръкне безгранично в джоба си заради нечии "законови" предписания? И няма такъв модел "пациентът оспорва" - или сменя "магазина" (ако има по-евтин), или сменя "къщата" за място "во веки веков".

  42. 42 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2257 Весело

    До коментар [#38] от "Dr_Doolittle":

    "защото скоро ще бъдете принудени да се лекувате сами безгрешно и уверено"

    Всеки ден, всяка минута се лекуваме - дишаме (кислородна инфузия), хранене, пиене и други медицински активности. Може да не е безгрешно, но даваме "всичко от себе си" ... за да не притесняваме "търговците в храма".

  43. 43 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#41] от "wanderer":

    Човече, трябва да четеш повече!

  44. 44 Профил на bosev.asen
    bosev.asen
    Рейтинг: 604 Весело

    КАК ДА ОТИДА НА ЛЕКАР,
    КАТО ЗНАМ КАКЪВ ИНЖЕНЕР СЪМ?

  45. 45 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    Ето от такива хора има нужда България. Мария Шаркова е специализирала в Щатите и това веднага й дава много по-широка и в същото време детайлна визия за правните проблеми на медицинското обслужване. Всъщност част от това, за което тя говори е свързано и с малпрактис на лекари, медицински сестри и т.н. Това е така, защото ако тук в Щатите се случи само част от изброените от Мария неща, лекари и сестри биха имали сериозни legal проблеми.
    Между другото, превантивната медицина е още нещо, което тепърва ще се развива в България, и отново Мария Шаркова би била много полезна в Родината си. В Бостън има няколко големи изследователски центрове в тази област, най-значимият от които е Division of Preventive Medicine към Harvard Medical School и BWH.

  46. 46 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 3845 Весело

    До коментар [#15] от "Oleg Shishmanov":


    Ако искаме човещко отношение към хората, трябва да се лекуваме във ветеринарни клиники!
    —цитат от коментар 15 на Oleg Shishmanov


    Това беше добро...:)

  47. 47 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1863 Неутрално

    До коментар [#3] от "selqnin":

    Не само на касата, а на целия материал, нает да работи в здравната система.

  48. 48 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1863 Неутрално

    До коментар [#35] от "victor_victim":

    Българските лекари само плюят на честата си.

  49. 49 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1863 Неутрално

    До коментар [#38] от "Dr_Doolittle":

    Моля, моля, по-спокойно с обидите към потенциалните пациенти, от които си изкарвате хляба! Тази позиция, типична за повечето български лекари, на конфронтация с пациентите, е крайно недостойна, освен че е абсурдна и нелогична. Защото насочвате обвиненията и недоволството си към погрешната страна, вместо да ги концентрирате срещу тези, от които зависи системата, създаваща условия за нередности и злоупотреби. Но в случая се обсъжда комуникацията между медицинския персонал и пациентите, а те са трагични. Предпочитам, обаче, да напиша мнението си по въпроса в отделен коментар.

  50. 50 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1863 Неутрално

    в коментар 48 да се чете: българските лекари сами плюят по честта си

  51. 51 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1863 Неутрално

    Най-напред трябва да подчертая, че в основата на неправилната комуникация между лекари и пациенти стои всеобщата примитивна култура и липса на елементарно възпитание и добри маниери. Това е един основен фон, над който се наслагват други, по-тежки проблеми. На второ място идва увеличаващата се враждебност от страна на медицинския персонал към пациентите, като причината е пословичното недоволство на българските лекари от заплащането на труда им. Но те насочват това недоволство към страната, от която не зависи почти нищо - пациента. Това е тема на друг разговор.
    Гореспоменатите проблеми биха били контролирани, ако българският медицински персонал получава сериозно и стриктно обучение по отношение на поведението си спрямо пациентите. Какво имам предвид? Например как обучават медицинските сестри в Англия - те действат и говорят по строго определени правила и "сценарий"; след като се представят на пациента, обясняват до най-малката подробност процедурите или интервенциите, които ще му приложат; лекарствата, които ще му дадат и в процеса питат непрекъснато за реакцията или евентуалните оплаквануя на болния. Лекарите по подобен начин обясняват всичко, което правят и търпеливо отговарят на въпросите на пациента. И основното е,че се държат спокойно, внимателно, любезно и ПОКАЗВАТ ИСТИНСКИ И НЕПОДПРАВЕН ИНТЕРЕС И ЗАГРИЖЕНОСТ към болния! Именно тази съпричастност към болните липсва у повечето български лекари и сестри днешно време. Ако съществуваше съчувствието към пациентите, неминуемо щяха да изчезнат голяма част от т.н. проблеми в комуникацията. А друга част от тези проблеми биха изчезнали, ако съществуваше истински професионализъм и задълбочено познаване на специалността и професията.
    Всичко написано по-горе мога да го подкрепя с примери от личните ми наблюдения и опит от последната година. А този опит се оказа горчив по отношение на родното здравеопазване и ме доведе до много песимистично виждане за бъдещето на страната ни и нейното население!

  52. 52 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2257 Неутрално

    До коментар [#41] от "wanderer":Човече, трябва да четеш повече!
    —цитат от коментар 43 на victor_victim


    Главната доктрина, заради която беше започната рИформата, е, че пациентът е активен участник в лечението си - плаща от джоба си.
    Няма как да лекувате пациент, ако той не желае да бъде лекуван.

  53. 53 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1516 Любопитно

    До коментар [#3] от "selqnin":"Неадекватността на НЗОК е опасна за нашето здраве.."Брей, така ли, а корумпирания български лекар много адекватен ли е?!
    —цитат от коментар 23 на hamiltonf


    Ти какво общо имаш с НЗОК бе, пиленце?
    М?

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  54. 54 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1516 Любопитно

    До коментар [#30] от "Oleg Shishmanov":

    Примерно за инсулт трябва да има направено ЕЕГ, за инфаркт поне ЕКГ

    За инсулт трябва да има направен скенер.
    Ето затова лекарите се дразним, когато пациентите се опитват да ни дават наклон.
    Аз нямам нищо против интернет - четете колкото искате, ама гледайте и да осмислите прочетеното.
    Нищо, че за процеса са необходими около 6 години специализирано обучение.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  55. 55 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 2018 Неутрално

    Мисля си, че нивото на комуникация на лекарите с пациентите отразява нивото на комуникация в цялото общество. Трябва да започне процес на ограмотяване как се говори с хора - от детската градина.
    С това не оправдавам лекарите. Но, ако ги наказвате и прогонвате така систематично, без да се осъзнаете, че те са само едно огледало на цялостното състояние на морала на обществото, в скоро време ще се лекувате сами - и без друго са кът.

    E PLVRIBVS VNVM
  56. 56 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2257 Весело

    До коментар [#53] от "rapidfire":

    "Ти какво общо имаш с НЗОК бе, пиленце?"

    Бенифициент на търговски отстъпки, които ….Касата му спира.

  57. 57 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2257 Весело

    До коментар [#54] от "rapidfire":

    "Ето затова лекарите се дразним, когато пациентите се опитват да ни дават наклон."

    Точно тия с инфаркт или инсулт едва ли са в състояние да "дадат какъвто и да е наклон". Но като премине "удара" всеки, пациентът и роднините му, иска да знае какъв "наклон" да хване - към Орландовци или към Банката. В тоя момент да се мълчи като темерут е много дразнещо и изнервящо, когато вероятността "спестяванията на Живота" да "отидат на вятъра" е много висока. Затова темерутите са подканват с наклон в една или друга посока в зависимост от очакванията (на роднините) и "джоба" на пациента.

  58. 58 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1516 Неутрално

    До коментар [#57] от "wanderer":

    Значи, говоря ти като човек, на който са се опитвали, слава богу безуспешно да му дават много наклон.
    Или пациентите или, ако не са в състояние роднините им.
    Като се почне от дете с висока температура, чиято майка настоява да го лекувам с шуслерови соли, та до хора с инфаркт, чиито роднини настояват да им правя физиотерапия.
    И като се има предвид, че съм загориманджа по принцип и считам, че ако обясня на пациента в подробности какво му е и какво и защо ще му или няма да му правя, и какво касата ми разрешава и какво не да му правя, той ми върши половината работа, не става дума за пари.
    Обаче има такива многознайковци, повечето от женски пол, които "много знаят медицина" и се опитват да ми дават наклон, па после и да се оплакват като не желая да го следвам.
    Така че, може би, едва ли не, имам право да се дразня.
    Не ли?

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK