Прекалената чистота около бебето можела да е причина за "отключване" на левкемия

© Reuters

Прекалената чистота около бебето, липсата на достатъчно сблъсък с микроби по време на първата година на детето и съответно лошата подготовка на неговата имунна система. Това е едната от двете причини, предизвикващи острата левкемия при децата, твърди британският професор Мел Грийвс, който от над 30 години изследва този въпрос. Затова професорът, удостоен наскоро и с рицарско звание, смята, че коктейл от микроби под формата на напитка би могъл да се окаже решението и лечението на тежката болест.

Наскоро пред "Гардиън" изследователят разказва за проучванията и откритието си. Грийвс, който работи в лондонския Institute of Cancer Research, изучава детската левкемия от три десетилетия. "Левкемията е резултат от два фактора, вторият произхожда от хронично възпаление, задействано от неподготвената имунна система", казва той.

Той отбелязва, че острата лимфобластна левкемия се причинява от поредица биологични процеси, като първоначалният спусък е генетична мутация, която се среща при 5% от децата. "Тази мутация е резултат от някакъв инцидент по време на бременността. Тя не е вродена, но поставя детето в риск от развитие на левкемия на по-късен етап", допълва Грийвс.

И докато тази причина не може да бъде преодоляна, професорът открива и друг биологичен процес, свързан с имунната система, който участва в отключването на левкемията.
"За да работи правилно естествената защита на организма, тя трябва да се сблъска с инфекция през първата година от живота на детето, обяснява онкологът. Без тази конфронтация тя не може да се развива и няма да функционира добре."

Този проблем става все по-тревожен. Родителите, похвално, масово отглеждат децата си в домове, където антисептичните кърпички, антибактериалните сапуни и дезинфектантите за под са норма. Прахът и мръсотията нямат място в домакинството.

Като допълнение майките все по-малко кърмят своите новородени. Наблюдава се и тенденция към намаляване на социалните контакти с други деца.

И в двата случая се ограничава контактът на бебета с микроби. Това има своите предимства, но върви и с недостатъци. Липсата на досег с микроби и инфекции възпрепятства развитието на детската имунна система.

"Когато дете, гледано в стерилна среда, в крайна сметка бъде изложено на често срещани инфекции, неговата недоразвита естествена защита реагира по силно ирационален начин, казва Грийвс. Тя преиграва и предизвиква хронично възпаление."

С развитието на това възпаление в кръвта се отделят химикали, наречени цитокини, които могат да задействат втора мутация, а тя – при децата, носещи първия тип мутация – да се изроди в левкемия.

С други думи, рисковото дете страда от хронично възпаление, свързано със съвременните суперчисти домове. Това възпаление променя податливостта му към левкемията по начин, който я трансформира в завършено заболяване.

Това ново разкритие дава възможност на учените да се намесят и да пресекат развитието на
левкемия, смята професорът. "Все още не знаем как да предотвратим пренаталната мутация, но можем да разработим начини за блокиране на хроничното възпаление, което възниква на по-късен етап", отбелязва той.

За да разбере кои бактерии стимулират най-ефективно имунната система, Грийвс провежда експерименти върху мишки с надеждата до 2-3 години да започне опити с хора.

"Целта е да открием между 6 и 10 вида микроби, които могат да възстановят естествената защита на децата до здравословно ниво. Този коктейл от микроби би могъл да се приема от много малки деца под формата на напитка, подобна на йогурт", казва ученият.

1. 1 Профил на Читател
    Читател

Очевидно проф. Грийвс има своето основание, базирано на опит, за да направи това твърдение. Преди време гледах епизод от една научнопопулярна поредица, където също се твърдеше, че прекалената стерилност не е полезна.

Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  2. 2 Профил на Imeto mi
    Imeto mi

До коментар [#1] от "Читател":

3. 3 Профил на Иван  К
    Иван К

Тъкмо се възгордяхме, че сме по-силни от природата и ...

подпис
  4. 4 Профил на Иван  К
    Иван К

Децата си ги възпитаваме да не се бият, да не се защитават и...... израстват депресирани слабаци.

подпис
  5. 5 Профил на Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма

Ми те наштИ фраанцузи по 10 коктейла на ден пият бе бате. Пълно с микроби. Заатуй съм толкоз силен бе батеей

Най- добрия робовладелец е този който успее да убеди робите си че са свободни хора!
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating

И "мръсотията" ше се продава :)

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на tucker case
    tucker case

освен туй прекалената стерилизация кара бактериите и микробите да мутират и да стават устойчиви на препаратите за стризлизиране... с други думи нечистотията е полезна...
    апа кат доде дума за тъй модерната напоследък чревна флора... щот никой нищо не знай със сигурност и щот секи човек бил различен, из разните му хелти списания мое се нагледате на съвети, че за секи случай за да сме здрави требе да ръбаме борова кора, да ядеме пръст, да гълтаме камъчета и прочее полезности...

Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  8. 8 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.

Нищо прекалено не е полезно или здравословно. Трябва си от всичко по малко, златната среда се нарича. Та в тая връзка професорът е напълно прав...

9. 9 Профил на Kiril
    Kiril

Не случайно хората в развитият запад израстващи в стерилни домове страдат от автоимунни болести (Болест на Адисон,Целиакия,Дерматомиозит,Болест на Грейвс и др), които почти отсъстват от развиващият се свят.

Остап Бендер пасти да яде пред Доминик Къмингс.
  10. 10 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 1993 Неутрално

В България лакобацилум булгарикум го има навсякъде и много трудно ще стерилизитраш обстановката от него. Пробиотиците са решението.

Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  11. 11 Профил на reply
    reply

ОТКРИХТЕ АМЕРИКАТА МААМУ СТАРА

12. 12 Профил на lone wolf
    lone wolf

До коментар [#1] от "Читател":

Явно не трябва да се преиграва с нищо!

Да разлая троловете!!
  13. 13 Профил на ralita68
    ralita68

До коментар [#11] от "reply":

Аслъ!

14. 14 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho

До коментар [#12] от "lone wolf":

До коментар [#1] от "Читател":Преди доста години бях чел, че деца, отгледани на село или във ферми, почти не страдат и от алергии, за разлика от отгледаните в места с висока хигиена!Явно не трябва да се преиграва с нищо!
    —цитат от коментар 12 на lone wolf

Твърдението е правилно, но не и обяснението (защото домашните животни се комбинират успешно с високата хигиена). Имунната система на човека се тренира най-добре, когато е изложена на разнообразни, но сравнително безопасни дразнители. Това се постига изключително лесно, когато си по-близо до природата. В същото време в развитата урбанизирана среда се срещат много по-малък брой микроорганизми, но поради наличието на много хора можеш да попаднеш на опасни вируси. Така че да даваш на бебето (или детето) да пипа всичко на обществени места също не е решение. Досега изследванията показват, че оптималният вариант за децата е да се подържа висока хигиена, но да има домашни любимци, защото те увеличават многократно разнообразието от микроорганизми, които същевременно са безобидни (или поне така се предполага, щом е домашно животното)

15. 15 Профил на volarok
    volarok

Едно изтръгнато признание - че ракът е имунно заболяване. И че развитието му зависи от начина на живот. Иначе, имунитетът е даденост по рождение и трудно се модулира впоследствие. С ваксините се внасят достатъчно микроби в организма, но въпреки това при едни хора имунитетът се справя с рака, при други не. Ако ще се внасят още микроби, кои точно и защо? Явно ще ни продават някакви чудодуйни коктейлчета занапред.

16. 16 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho

До коментар [#2] от "Imeto mi":

До коментар [#1] от "Читател":Така е. Оделно съм чел, липсата на кърмене и стерилната среда предразполага развитие на алергии.
    —цитат от коментар 2 на Imeto mi

Така е, но проблемът не е точно стерилната среда, а в липсата от разнообразие на микроорганизми в домовете в развитите градове. Защото средата пак може да е условно стерилна, т.е. да има малък брой бактерии, но те да са много разнообразни. Ако например имаш куче, дори и през няколко часа да чистиш всичко, пак ще имаш по-голямо разнообразие от микроорганизми, отколкото ако не чистиш няколко седмици и нямаш куче.
    Замърсената среда също може да е силно алергенен фактор, защото се натрупват голямо количество прах и микроорганизми, но от един и същи вид, което също затормозява имунната система. Типичен пример са появата на акарии например в такава среда, които предизвикват алергични реакции у много хора (всъщност ги предизвикват най-вече техните екскременти).
    Иначе за кърмата е ясно - тя е още един източник на по-голямо разнообразие от безобидни външни дразнители.

17. 17 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho

До коментар [#15] от "volarok":

—цитат от коментар 15 на volarok

Нищо чудодейно няма в коктейла, за който става въпрос в конкретния случай. Проблемът не е в това, че има по-малко количество микроорганизми в градските домове, а в липсата на многообразие от микроорганизми. Всъщност по-голямо количество от малко на брой микроорганизми дори натоварва повече имунната система. Просто ще опитат да разберат липсата на кои точно бактерии е проблем и ще ги включат във въпросния коктейл.
    А механизмът на рака няма нищо общо с конкретната тема. На първо място мутиралите клетки трябва да стартират сами механизъм на самоунищожение, но при тях този ген се блокира. На следващ етап имунната система не ги разпознава като външни дразнители, защото всъщност не са такива, и им позволява да се разпространят. Впоследствие раковите клетки продължават да мутират и имунната система се активизира срещу тях, но обикновено вече е късно, защото са се разпространили навсякъде и вероятността да оцелеят е много голяма. Начинът на живот има значение, защото има връзка с възникването на възпаления, а колкото по-продължително и по-голямо е едно възпаление, толкова повече се увеличава вероятността от увреждане и мутиране на клетките и изменение на нормалните процеси.

18. 18 Профил на misho73
    misho73

Както казваше баба ми - от мърсотия се не мре, ако се мреше 'сички цигани да са измрели. Те на- спори с баба ми ако щеш :-) Бог да прости женицата!

Какво могат Балканите заедно: https://youtu.be/8yuxnj1AWFk
  19. 19 Профил на misho73
    misho73

И малко по-серизоно - в имунно отношение не сме еволюирали за последните 2-5 хиляди години. Исус е роден в овчи ясли (там дето на овцете им се слага храната). Ясли! Защо ли казваме "дертски ясли"? И въобще думата "ясли" като какво значи, м? Та искам да кажа че имунологично сме си същите, каквито са били и праотците ни от бронзовата ера например, а там както е известно белина и мокри кърпички не е имало. Пластмаса тоже. И любимиите на цял народ парацетамол и ибупрофен са били кът. Вярно че и детската смъртност е била двуцифрено число, но е вярно и че сме оцелели. А по висчко личи че имунната система, подобно на мускулите иска тренировка. И да, боли, но иначе не става.

Какво могат Балканите заедно: https://youtu.be/8yuxnj1AWFk
  20. 20 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ

До коментар [#4] от "Иван К":

Да. А циганчетата - точно обратното. И още по-лошото - болното бяло дете обикновено е единствено, а циганчето, болно или здраво, има поне още две братчета или сестричета. Ясно е, къде ще му излезе краят..

21. 21 Профил на DS
    DS

До коментар [#18] от "misho73":

И моята баба казваше същото .....

Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  22. 22 Профил на volarok
    volarok

До коментар [#18] от "misho73":

Л"Както казваше баба ми - от мърсотия се не мре, ако се мреше 'сички цигани да са измрели"
    ...........................
    А ти виждал ли си жив циганин напоследък по-възрастен от 60 години, като е толкова полезна мръсотията?