В България информираното съгласие при операция е подценено, алармира експерт

Стойчо Кацаров

© Красимир Юскеселиев, Капитал

Стойчо Кацаров



В България информираното съгласие за операция е подценено. Темата се неглижира и има неразбиране. За това алармира д-р Стойчо Кацаров от Центъра за защита на правата в здравеопазването в ефира на Би Ти Ви. Поводът е случай на жена, на която е направена отворена гинекологична операция в София без нейно съгласие, показан от телевизията. Случаят е от 2017 г.


От репортажа става известно, че от болницата дори й искат 1540 лв., въпреки че тя се поема от здравната каса. Аргументът е, че е ползвала т.нар. допълнителен пакет "Комфорт" и избор на екип, за които също липсва съгласие.


"Тотално е подценено това съгласие от всички - лекари, юристи, пациенти - само на един лист, който понякога се подписва и от роднините. В Англия например то на 40 страници буквално предава думите на лекаря и пациента и всички възможни последствия", добави той. По думите му законът предвижда предварително да се обясни на пациента, че по време на безкръвна операция може да се стигне до отворена и какви ще са последствията.




"Изборът на екип важи за всички, а след операция не може да се искат пари", заяви Кацаров. Той добави, че освен санкциите, които започват от 500 лв., е наложително и самите лекари да бъдат обучени за важността на това съгласие. "Ако пациентът, за когото става дума в репортажа, беше починал, тогава най-вероятно щеше да има хора в затвора", добави лекарят.


Пациентът трябва да получи подробна информация за всички стъпки, които трябва да бъдат извършени, негово право е да получи второ мнение. Събуждайки се, трябва да получи на достъпен език информация за състоянието му в момента. Етичната комисия няма право да налага глоби.


"В този случай определено се касае за нарушаване правата на пациента. Има нарушени правила за информирано съгласие, които са част от професионалните и етични взаимоотношения между лекар и пациент. Ние се самосезирахме и изискахме да ни бъде предоставена информация по случая", заяви д-р Петко Загорчев, зам.-председател на етичната комисия на Българския лекарски съюз, цитиран от медията. Той се ангажира, че още на първото заседание на комисията на 21 юни този случай ще бъде разгледан.

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10682 Неутрално

    Изнудване...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 719 Неутрално

    В държавите с нормално, добре организирано здравеопазване, където са ясно обособени две сфери: държавно- бюджетно, безплатно здравеопазване и частно - кешово и/или осигурително, няма недоразумения, конфликти и съмнения за далавери. В частните здравни заведения ИМА ЦЕНОРАЗПИС НА ВСИЧКИ УСЛУГИ. Всяко едно изследване, манипулация, операция, медикамент, се заплащат ПРЕДВАРИТЕЛНО! Искаш домашна визита, посещаваш здравното заведение, поръчваш, заплащаш и в определения час услугата се реализира! Точно и ясно. А да те сложат на операционната маса, да те упоят, да извършват процедури, за които не си информиран, е престъпно безобразно. Такива събития вредят на имиджа на всички в системата! В медицината, няма нищо по- важно от ДОВЕРИЕТО! За спечелването му трябва да се доказваш постоянно. Не можеш да лежиш на стари лаври, нито на титлите (професорите в България - бол). Всеки ден е нов! Всеки ден трябва да започваш от нулата, да се доказваш отново и отново!

  3. 3 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1913 Неутрално

    За съжаление, при разговор с български пациенти съм установил, че в България масово не се изисква съгласието на пациента, то се предполага.
    При нас имаме отделни формуляри за отделните процедури - за химиотерапия, за облъчване, за хормонално лечение, за биологично лечение и за имунотерашпия. Всеки от формулярите е стандартизиран и ние дописваме, ако има някакви специфики на конкретния план за действие. Отделните формуляри имат 2-4 страници.
    Дори така са ни предупреждавали специализирани юристи, че не е достатъчно подробно и правно обвързващо. Явно ще имаме по-подробни формуляри.

    E PLVRIBVS VNVM
  4. 4 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Подобен случай ми се случи и с моя близка в Токуда - това просто не са болници, а здравни заведения за печелене на пари. И отношението към тях следва да е такова.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  5. 5 Профил на kipe
    kipe
    Рейтинг: 454 Неутрално

    Към автора и редактора: какво е това "информирано съгласие"? Нима съгласието може да е информирано? Защо да не е съгласие на информирания или съгласие след осведомяване и пр. Лекарите говорят така, но не следва ли вие да ги поправите?

  6. 6 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8866 Неутрално

    Точно след интервенция се плаща, в Токуда е яко дране, но си затварям очите защото пак опираме до тях.

  7. 7 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8866 Неутрално

    Точно след интервенция се плаща, в Токуда е яко дране, но си затварям очите защото пак опираме до тях.

  8. 8 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2273 Неутрално

    Почти няма нормален човек ,който да не знае предварително ,че всяка операция носи риск и винаги при лапароскопска операция има риск да се отвори целия корем ,в зависимост от тежестта на операцията.Не е вярно ,че не се обяснява ,всеки подписва информирано съгласие и не е вярно ,че не му се обяснява , на медиците ги заболяват устите да спорят с пациентите ,защото в масата си пациентите знаят и могат всичко ,единствени в случая незнаещи ,неможещи са винаги обслужващия ги мед персонал .Всеки ден в кабинетите си се сблъскваме точно с това отношение на агресивния български пациент ,който иска да влезе при лекаря , да му нареди кое как трябва да се лекува , да му се изпълнят всички предписания и желания на пациента ,а след това ,същия този пациент ,понеже в масовия случай не си и плаща и го брои всичко за едно нищо , започва да негодува против лекуващия медик ,че видиш ли не му обърнал внимание и не го е насочил където и както трябва и колко много е недоволен .С тоталното безхаберие на българския пациент и неглижирането на медиците и собственото здраве се постига единствен ефект ,огромната смъртност ,а основна причина за нея ,както казваме всички практикуващи медици на първа линия си остава единствено простотията ,не можеш да спориш с часове с неграмотник с основно или никакво образование и той да ти казва как трябва да се лекува и какви точно изследвания да се направят или как се лекува рак с джинджифил и тем подобни простотии,много модерни в последно време ,никой не е виновен на пациентите ,че им се обяснява ,дава им се да разпишат документи които те не желаят да прочетат и да чуят какво им се приказва , а очакват медика да си губи часове да им обяснява ,а те да спорят с него ,всичко това е ,защото е тотално неглижиран труда и времето на медиците и той в масата е безплатен.И друго , от хилядите завърнали се от болници пациенти ,нито един не е разбрал или прочел какво е подписал като информирано съгласие в болниците или кабинетите на медиците ,въпреки ,че чинно им се обяснява .

  9. 9 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 540 Неутрално

    И друго , от хилядите завърнали се от болници пациенти ,нито един не е разбрал или прочел какво е подписал като информирано съгласие в болниците или кабинетите на медиците ,въпреки ,че чинно им се обяснява .
    —цитат от коментар 8 на edin drug


    Разбрах какво наистина означава информирано съгласие при операцията на съпруга ми в Германия. Това буквално беше 6 часово обучение. Когато свърши смяната на единия доктор, другият пое. Всеки формуляр беше подробно разясняван, дори 5% вероятност беше сериозно представена, евентуален избор при неблагоприятно стечение беше направен предварително. Всичко на английски, който не им беше силата, но даваха всичко от себе си.
    Тук формулярите се дават от администраторите, не очакват да ги прочетеш и в повечето случаи няма на кого да зададеш въпрос. Това стана в Токуда преди 2 години. А през 2005, след раждането на сина ми, ако не бях отказала да подпиша формулярите при изписването, никой никога нямаше да ми обясни какво са правили с детето през 6 дневния ни престой в болница, докато ги причаквах по коридорите, за да питам, а те пренебрежително ме отпращаха. Дори тогава ми казаха, че и без това нищо няма да разбера. Лекарката напук издекламира всичко нарочно само с медицински термини (с които нямах проблем, интересувам се от медицина и чета почти всичко на английски) и нямаше никакво намерение да отговаря на въпроси.
    Та колко да е "чинно" това обясняване на лошите пациенти-антиваксъри?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK