Проблеми, грешки, решения: дефектите на сертификатите за COVID ваксини

Проблеми, грешки, решения: дефектите на сертификатите за COVID ваксини

© Юлия Лазарова



С нарастването на броя хора, които са ваксинирани срещу COVID-19, се появяват все повече проблеми със сертификатите, които удостоверяват поставените инжекции. В същото време, документите за завършена ваксинация стават все по-належащи, заради началото на летния сезон, когато се пътува повече зад граница, а и държавите въвеждат облекчения за ваксинирани срещу SARS-CoV-2 (вирусът, причинител на заболяването COVID-19).


Проблемите се решават в движение и след като засегнатите положат сериозни усилия в институционалния лабиринт, а всеки по веригата прехвърля решението към следващ, докато в крайна сметка Министерството на здравеопазването публикува ред за съобщаване на проблемите и тяхното отстраняване.


Помощ, не ми слагат ваксина


Първата група проблеми са около поставянето на втората доза ваксина, когато тя е различна от първата. Те произтичат от решение от 19 април на съществуващия тогава ваксинационен щаб. Тогава на пресконференция бе обявено, че хората с първа доза "Астра Зенека", които не искат да им бъде поставена отново същата, могат да изберат препарата на "Пфайзер"/"БиоНТех" за втора инжекция.




Оказва се обаче, че това решение не е формализирано в заповед, наредба или друга форма на документ, заради което в някои ваксинационни пунктове, както и при лични лекари се стига до откази да бъде поставена втора доза, когато е от различна ваксина.


За това сигнализираха читатели на "Дневник", такива оплаквания има и във фейсбук в групи за ваксинирането срещу COVID-19, както и в други медии. В обобщение, съветът при този проблем е да се потърси ваксинационен пункт, където е преценено, че липсата на изрична формалност за различна по вид втора доза ваксина не е проблем.


"Аз изпратих писмо до Регионалните здравните инспекции и чрез тях до личните лекари, че това е възможно да става", коментира главният държавен здравен инспектор доц. Ангел Кунчев преди дни на брифинг, имайки предвид поставянето на първа доза "Астра Зенека" и втора "Пфайзер"/"БиоНТех".


Важно е обаче, че здравните власти не препоръчват да се поставят различни ваксини, защото комбинирането им не е изследвано от производителите в клиничните им проучвания. Последващи изпитания досега са показвали, че смесването на ваксини увеличава проявите на странични реакции. Друго проучване пък е установило, че комбинирането на ваксините на "Пфайзер"/"БиоНТех" и "Астра Зенека"/Оксфорд е безопасно и ефикасно.


Помощ, не ми дават сертификат


Проблемите на ваксинираните с два различни препарата не се изчерпват със случаи на отказ да бъдат комбинирани дозите. Ако медицинският процес е успешен, то се оказва, че има технически проблеми при получаване на сертификат. За такъв проблем съобщава в репортаж Българската национална телевизия (БНТ) на 15 май, като обяснението на лекарите, поставящи инжекциите, е, че електронната система не допуска въвеждането на ваксина, когато е различна от първата. Така не може да се достигне стъпката с издаването на сертификата.


Официална информация за решаването на софтуерния проблем не е разпространявана до медиите, но във фейсбук-група за ваксините, където лекари отговарят на въпроси и публикуват информация за препаратите срещу COVID-19, д-р Христина Бацелова информира, че комбинирането на "Астра Зенека" и "Пфайзер" вече е възможно да бъде отразено и технически.


Предвид все пак (според преценката на здравните власти) малкия брой желаещи за комбинирането на ваксини, по-широко разпространеният проблем е отказът в някои ваксинационни пунктове да издават сертификати след завършена ваксинация, като за това препращат хората към личните им лекари.


Още за правилата за сертификатите четете тук


Тази практика не е правилна, защото е нормативно разписано, че сертификат се издава от мястото, където е поставена дозата. В случай че инжекцията не е поставена от личния лекар, се смята, че той има основание да поиска такса за разпечатването. Хората, които имат електронен подпис, могат да принтират сертификата си сами.


Помощ, имам грешки в сертификата


С увеличаването на броя хора "със завършен ваксинационен цикъл" (това е лекарски жаргон, защото вече се използва еднодозовата ваксина на "Янсен" - бел. авт.) се разбра, че има редица случаи със сгрешена информация във ваксинационните сертификати, а оправянето им може да отнеме и месеци.


Красимир Паунов обясни за "Дневник", че вече близо три месеца не може да оправи грешките в транскрибирането на английски в името на съпругата си, която е гъркиня и има и български документи. Вторите дози и на двама им са поставени на 28 януари. Неговите имена също били сгрешени, но били оправени за около месец. "И трите имена от личната карта на съпругата ми са абсолютно грешни на английски. То си превежда каквото си иска", казва Паунов. Казва, че във ваксинационния пункт му обяснили, че транскрибирането на английски се прави автоматично от системата, а не се въвежда ръчно.


За случаи с грешна информация във ваксинационни сертификати - имена и рождени дати - съобщава и "Нова телевизия".


Читателка на "Дневник", която предпочита да остане анонимна, писа до редакцията, че в сертификата ѝ (след поставени две дози "Астра Зенека") не фигурира ключов текст нито на български език, нито на английски: е ваксиниран (а) срещу SARS CoV-2.


"На практика с липсата на този текст, удостоверението не изпълнява изобщо функцията си за доказателство, че лицето е ваксинирано", пише читателката в и-мейл до редакцията. Седмица след като подала сигнал до Министерството на здравеопазването, пропускът е бил поправен: "В петък през нощта са оправили сертификатите и вече системата ги генерира с въпросния изпуснат преди текст". Това означава, че хората с вече издадени грешни сертификати след две дози "Астра Зенека", трябва да си ги разпечатат отново.


Заради многото сигнали за грешки в сертификатите Министерството на здравеопазването разпространи съобщение, в което заявява, че официално подадените пропуски ще бъдат коригирани до 21 май (петък). Това е редът, по който трябва да се мине при грешки в следващи сертификати:

- сигнал до ваксинационния пункт
- сигнал до Регионалната здравна инспекция
- и-мейл до здравното министерство на адрес: [email protected], като трябва да има копие на сгрешения сертификат и правилния начин на изписване на данните.

Сигналът е в свободен текст, съдържащ трите имена на лицето, данни за контакт, за поставените ваксини и описани подробно констатираните несъответствия.


Министерство на здравеопазването


Подробните инструкции на здравното министерство за грешките във ваксинационните сертификати може да прочетете тук


И особености на QR кода


Всеки ваксинационен сертификат би следвало да съдържа в горния си ляв ъгъл QR код, със сканирането на който да се проверява валидността на документа. Предвид че световната научна общност все още не знае колко траен е имунитетът след ваксиниране срещу COVID-19, не може да бъде определен и срокът на валидността на сертификатите.


И все пак QR кодът може да е допълнителен индикатор за достоверността на даден ваксинационен сертификат. Директното му сканиране с камерата на телефона обаче, не води до информация за неговата валидност. Трябва да се направи допълнителна стъпка - да се влезе на сайт his.bg/certificate и след това да се сканира кодът.


Проблеми, грешки, решения: дефектите на сертификатите за COVID ваксини

© Юлия Лазарова


Необходимостта от това държавната фирма "Информационно обслужване", разработила здравно-информационната система, обясни с препоръки на експертен съвет към Европейската комисия, наречен Е-Health Network. "Съгласно тези препоръки, в QR кода може да има информация единствено за номера на сертификата, инициалите на имунизираното лице и неговата дата на раждане. Кодът не може да съдържа URL адреси за пренасочване", обяснява "Информационно обслужване".


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK