45 дни около Черно море

45 дни около Черно море

© личен архив



Какво знаем за света около нас? Много малко!Твърде много сме заети със себе си, за да погледнем какво се случва с мястото на което живеем - Земята!Човечеството се движи по инерция, която нарича еволюция. Създавайки си определени удобства, не си даваме сметка дали те няма да ни навредят в бъдеще. За жалост не ни интересува съдбата на вещ, която вече не ни е полезна. Плащайки в магазина за новата си придобивка или храна, не се и замисляме, че това вече е боклук и съдбата му е да гние в природата, за което са необходими хиляди или милиони години. Свързваме боклука с нещо мръсно и не искаме да го носим в главата си, затова се избавяме от него по най-бързия начин. Но се избавяме само от мисълта за него, а не от самия него. Той продължава да бъде боклук, пречейки на природата и на съзнанието на всички останали хора, които постоянно се сблъскват с него. Дали това е ниска култура на хората живеещи около нас, живеещи от ден за ден? Или мислим, че само ние, нашето поколение, ще живее на тази планета? Въпросите са много, както и разсъжденията върху тях. Занимаваме се с демагогия, как не можем да живеем в мръсен свят и колко са лоши хората виновни за това. Искаме промяна, но не знаем, че тя започва от самите нас. Инфантилните деца, възпитавани от инфантилните си родители, не желаещи да носят отговорност. Като резултат се явява инфантилността на нацията, свикваща някой да се грижи за нея. Но кой е този голям татко, който трябва да се грижи за всички нас?


Темата за боклука не ни е интересна, даже е банална толкова, колкото ходенето до тоалетната. На никого не му е комфортно, но стиска зъби и свиква със ситуацията, мърморейки под носа си и не правейки нищо по въпроса…



* За автора


Вячеслав Стоянов е бесарабски българин от Украйна. Живее в София, завършил е промишлен дизайн в Националната художествена академия. В началото на юли той се завърна от велосипедна "мисия" около Черно море. Експедицията, при която той мина през всички черноморски държави, изминавайки около 6000 км за 45 дни, беше насочена към популяризиране на разделното събиране и рециклиране на отпадъците и карането на колело. Снимки от пътуването можете да видите в сайта на Вячеслав Стоянов



Започнах да карам колело преди три години, така открих начин да избягам от стреса. Карах колело преди това, само като малък, използвайки го като играчка за по-напреднали деца. Сега преоткрих колелото отново, но вече като транспортно средство. Започнах да карам всеки ден до работа и обратно. Много бързо се почувствах по-добре и в главата и тялото, изпълнен с енергия. С колелото спечелих още един коз - независимост в града! Няма ядове и дишане на отровни изпарения, докато чакаш в задръстване. Въпреки че няма условия да се кара безопасно колело в града, се придвижвах няколко пъти по-бързо, отколкото с кола. Зарибих се много бързо и увеличих дистанциите, като започнах да карам всеки ден след работа до Вакарел (Софийско, България) и обратно – 50 км. През почивните дни карах из природата.


Когато караш колело, забелязваш това, което не е достъпно да видиш, когато караш кола. Видях много боклук, който с всяка година ставаше все повече и повече. Не издържах, кипнах! Тук разбрах, че трябва да направя нещо по въпроса с тези боклуци, които виждам всеки ден, а не да чакам някой да се погрижи за тях. Забелязвайки, че обществото е незаинтересувано от проблема с отпадъците и тази тема не му е интересна, се роди идеята да направя нещо като "Пиар на проблема с отпадъците", като обиколя Черно море с колело и опаковам боклука в приключенска опаковка. На всеки му е интересна авантюрата ми, невъзможното постижение, плод на силна воля, сила и дисциплина. Това е моята концепция да се докосна до всяко съзнание. Защо Черно море? Защото съм роден в Крим, израснал съм и съм живял дълго време по бреговете на Черно море. С очите си наблюдавах как то се превръща в бунище. Не мога да го оставя така, искам поколения след мен да се наслаждават на красотата му, а не на вонята му.


Първоначално тръгнах с идеята за разделно изхвърляне на отпадъците, като смятах това за решаване на проблема, но впоследствие установих, че обществото около Черноморския басейн все още не е готово за това. То не е решило проблема с отпадъците в основата си и да се говори за развитието му все още е много рано. Като глобално за здравето на Черно море знаем, че почти не е останала риба в него и животът под 200 метра отдавна го няма. Морето е като бомба със закъснител. А защо и какви са причините за това? Само констатации на екологични организации, но те са всъщност причинени от нас! Причинени от всяко едно поколение, което не вижда по-далеч от себе си!


Само две организации проявиха жив интерес да се срещнат с мен и да обсъдим проблемите. Това са младата Еко организация от Каварна (България) и от Феодосия (Крим)!


Дълго време избирах посоката на обиколката си, но реших, че по часовниковата стрелка ще бъде по-правилна, положителна. Добре, че избрах тази посока. През цялото време гледах крайбрежието и по всяко време можех да спра и да огледам мястото.


В Румъния срещнах контраст, от най-мръсно до най-чисто място. Хареса ми как са решили проблема с отпадъците в общините по бреговете на Дунав по много прост начин. В селата кошчетата за боклук бяха през 20 метра а между селата през 100 метра. Това видимо решава проблема. Човек по природа не е лош и е програмиран да не извършва лоши неща. Забелязах, че ако има условия, той се старае да изхвърли боклука на правилното място. Малък е процентът на тези, които се нуждаят от превъзпитание и наставления, но за жалост има във всяка една от държавите и такива.


В Украйна и Русия проблемът е същият, но са го разрешили по високо психологически начин, като слагат по един контейнер за отпадъци на всяка една крайпътна спирка за коли, придружени с табели на които пише "Благодарим за чистотата край пътя!". Тук ефектът е очевиден. Крайбрежието е чисто само там, където са го взели на концесия и се грижат за чистотата му. Там, обаче, където няма хора, навсякъде е мръсно. Пълно е с празни пластмасови бутилки предимно от минерална вода и предимно от 0.5 литра. На места почти във всички държави съм срещал плътност на пластмасови бутилки до 5000 броя на километър. Толкова много боклук съм видял за цялото ми пътешествие, че ако се струпа на едно място, може да изникне нова планина. А аз съм обиколил само Черно море! Какво да се говори за проблема като цяло? Има ли смисъл?


Мислех, че Черно море се замърсява от ниската култура на хората, почиващи по бреговете му, и от корабите. Но придвижвайки се от Сочи до Батуми, установих, че основното замърсяване на Черно море става от реките, вливащи се в него. След дъжд придошлата река смива цялата мръсотия от бреговете си, изкарвайки целия този боклук 4-5 километра в морето, а оттам нататък - където го отнесе вятърът. Вниманието трябва да се насочи към проблемите с отпадъците по реките и районите около тях, а не само да забиваме нос в констатации.


В Абхазия бреговете бяха едни от най-мръсните. Тук животът е спрял преди 20 години и военното положение отблъсква невероятно количество туристи, които са единственият доход по тези места. Гагра, един от най-елитните курорти по социалистическо време, сега е напълно празен. Най-елитните плажовете са пълни с боклуци, които морето изкарва при бурите. Бедността докарва хората в Абхазия до отчаяние. Четири момчета за малко да ми откраднат колелото заедно с документите и парите, които имах. За дълго време щях да остана в Абхазия.


Подобно е положението и в Грузия. Но не си личи толкова на фона на приветливостта и дружелюбието на хората. Малко бях подлъган от това. Има какво да се желае въпреки огромните старания на президента Саакашвили, който полага невероятни усилия не само за това.


В Турция е мръсно, но само на местата, където няма много хора. Там, където няма кошчета за боклук, има много боклук. Странно, но видях цели сметища, направени на брега на морето. Не вярвам, че това е единственото останало празно място, за да се изхвърли боклукът там. Турция май трябва да се замисли над този проблем.


В България морето е чисто заради плътността на хотелска Ривиера. Но за сметка на това край пътищата е едно от най-мръсните места. Отново предимно бутилки от минерална вода и предимно от 0.5 литра. Тук видях подобни сметища из природата като в Турция.
Обикаляйки с колело, имах достъп до всяко кътче, където хората са хвърлили боклук, мислейки, че никой няма да забележи. Смятам, че е наложително общинските управници да слязат за малко от колите си, да се разходят и да видят проблемите, които няма как да се видят иначе. Видях няколко души в Турция, събиращи отпадък по пътя, но те събираха само алуминиеви кутийки, за да ги предадат за вторични суровини. Същото видях и в Русия, където събират стъклени шишета. Там ги наричат "чистачи". Пластмасата не интересува никого, в нито една от държавите, а тя е основен проблем с най-голяма вреда. Вероятно след няколкостотин години археолозите и историците ще наричат нашето време "Епоха на пластмасовите шишета". Мисля , че би било правилно всеки да се замисли и да избира по-голяма разфасовка на напитка или храна която ще ползва няколко пъти, а не само веднъж, да си носи торбата за многократна употреба всеки път, за да не иска нова найлонова торбичка от магазина. Да вземем пример, примерно от Германия, където въведоха платения амбалаж за алуминиевите кутии и всякакви пластмасови бутилки - боклукът там изчезна от улицата. Ако все още може да се намери нещо подобно по улиците, то е само защото все още има единици продукти, за които няма амбалаж за мнoгoкратна употреба. Всичко останало се връща обратно и ако все пак има сноби, които си позволяват да не връщат амбалажа, има достатъчно клошари ("чистачи"), които се изхранват с това да го събират и предават в първия супермаркет.


Ако трябва да направя класация на най-мръсните държави, би било редно да ги разделя на две категории: крайбрежието на Черно море и крайпътните зони. Тя би изглеждала така


- от най-мръсно до най-чисто крайбрежие: Абхазия, Грузия, Турция, Украйна, Русия, Румъния и България


- от най-мръсни до най-чисти крайпътни зони: България, Турция, Абхазия, Грузия, Румъния, Русия, Украйна.


По пътя срещнах много хора, които са обикаляли света с велосипед, с дестинации около 40 000 км - хора, които са видели във велосипеда транспортно средство, което им дава тонус и независимост. Обясняват, че светоусещането е в 10 пъти повече, отколкото когато пътуваш с автомобил. Да пътуваш с автомобил за тях е все едно да стоиш на удобния фотьойл пред телевизия. По-голямата част от тях са минали по българското крайбрежие, една дестинация, забранена за колелета. Парадоксално е, но се оказва, че е по-лесно да се забрани, вместо да се създадат условия, и с това да се убие желанието на хората да използват телата си. Същата самоцел е и в градовете, където управниците, които само като малки са се качвали на колелета, ще решават, както и където им удобно, да направят велоалеи и паркинги за колела, вместо да си сътрудничат с велоорганизациите за това. И като резултат тези съоръжения стават напълно неизползваеми. Народните пари отиват на вятъра, замазвайки очите на избирателите. Колелото не е само играчка за забавление за по-напреднали деца, но и транспортно средство. Моята обиколка го доказа! С колелото всеки се придвижва в града в пъти по-бързо от всяка кола и перспективата да стават все повече колела е очевидна. Само за последната година времето, прекарано на хората в задръствания, се е удвоило. Това е факт! Ще става още по-зле, и то не в дългосрочен план! Какво ще предпочетат хората? Да киснат минимум 3 часа на ден в задръствания или да си живеят пълноценно живота? По-голяма част от тези хора не се качват на колело заради страха от движението в града, в който няма велоалеи, въпреки огромното им желание да сменят транспортното си средство с по-екологично и даващо свобода.


Мисията ми не е свършила с обиколката на Черно море на колело. Гордея се, че съм първият който го е направил. На всичко отгоре досега не съм карал колело на дълги разстояния и това ми е първата сериозна обиколка. Не съм спортист, аз съм обикновен човек като вас. Всичко е в нагласата и не е никак трудно. Всеки от вас може да го направи, без да има специална подготовка. Повечето от вас, които карат колело, средно на ден изминават по 30 км. Какво тогава пречи да обиколите Черно море с колело по 30 км на ден? Единствено свободно време!


В заключение на това, което видях и обмислих, предлагам насоки за разрешаване на проблема с чистотата в общия ни дом:


- Производителите и дизайнерите, които налагат продуктите си на пазара, да обърнат внимание на съдбата им след употреба, без да си измиват ръцете с екотаксите, които плащат


- Общините да се погрижат за слагането на табели и кофи за боклук по местата, където има нужда от тях, а не където им е удобно да има


- Да има на всяка крайпътна спирка контейнер за боклук


- Боклукът да си остава в колата до момента, в който не срещнем контейнер, където би могъл да бъде изхвърлен


- Фирмите, събиращи боклука, да не допускат препълването на контейнерите


- Сметищата да бъдат на места, които няма да пречат на екосистемата


- Всеки път при пазаруване да се носи торба за многократна употреба


- Да се взимат предимно големи разфасовки


- Да се направи така, че пластмасовата опаковка да е значително по-скъпа от амбалажната. Да се намери начин за рециклиране на отпадъци. Боклукът също да има цена, за да се провокират "чистачи", който несъзнателно ще "почистват"


Трудно ще ми бъде самичък да решавам тези проблеми с промените. Ако всеки прави само част от това, което правя аз, светът около нас ще е съвсем друг! Мога да ви уверя, че всичко е заключено между ушите и ако намерите правилен ключ, за да го отключите, светът ще е в краката ви. Ние, хората, притежаваме телата си, които трябва да използваме, за да се чувстваме добре. Движим се по течението, по пътя на самоунищожението. Мързелът е в основата на всичко! Не сме инвалиди! Станете и направете малкия си принос за благото на обществото, без да очаквате признателност за това. Благодарността ще се върне обратно към вас под друга форма и ще се почувствате значими и истински живи!

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Вело-Lover
    *****
    Неутрално
  2. 2 Профил на Джони
    *****
    Неутрално
  3. 3 Профил на Благодаря
    *****
    Неутрално

    Това е зов за помощ.

    ББ и новите министри да яхват колелата!

  4. 4 Профил на Vesela
    *****
    Неутрално

    Bravo! Trjabva da ima poveche takiva hora.

  5. 5 Профил на I az imam kolelo
    *****
    Неутрално

    Във Виена им навсякаде алеи за колелета. В БГ няма никаде, нито в курортите, нито е градовете. Кои ще кара колело?
    В тъпото Банско (моето родно село), примерно искат да правят туризъм, дават колелета под наем, рекламират "маунтън баикинг", ама си е чиста руска ролетка, няма място за колело на пътя, всички карат коли като луди, абе ужас. На кмета му е през оная работа.
    За да се използва летния сезон и да е пълен курорта и през лятото, трябва савсем малка инвестиция, не трябват лифтове, нито специални съоражения... Едни алеики да се направят навсякаде, за колела и пешеходци, да се озелени малко и да се почисти, да се стига безопасно до планината и там да се намали движението на леки автомобили. Сигурно може и пари от Европа да се вземат за такова нещо. Ама пуста селяния, като не отбираме от туризъм и от бизнес какво да правим, че си глеадаме козите и че си караме Голф тройчите на втора с мръсна газ из центаро...

  6. 6 Профил на Браво на Вячеслав!
    *****
    Неутрално

    Мръсотията около пътищата в България е повсеместна. Пролетта пътувах между Русе и Шумен, откъдето влизат 1 милион румънци на път за морето. В канавките край пътя се беше заформил един половин метър висок бордюр от шишета, кофички и наелонови торби. Вместо да даваме милиони за реклама по СиЕнЕн, трябва първо да изчистим тези гнусотии

  7. 7 Профил на Браво на #5
    *****
    Неутрално

    Приятелю, много добре си го написал за Банско. За нас изглежда просто, защото сме живели в чужбина и имаме друг манталитет. А днешните Entscheidungstrager-и в българския туризъм и местна власт са с манталитета на управители на ведомствена почивна станция от соца. За тях туристът е някой, който идва да се наяде с кебапчета и да се нашльока с ракия, за да прибави още 5 кг към тлъстия си задник.

    В Банско няма не велоалеи, там няма и най-обикновени тротоари за ходене пеша. Тротоарчетата са оставени широки по 60 сантиметра, както са били през 18 век. С тази разлика, че тогава хора и волски коли са ходили заедно по калдаръма, а днес има автомобили със съвсем друга скорост.

  8. 8 Профил на Mimi
    *****
    Разстроено

    DO tozi predi men,

    MOlq te, nedei da zakleimqvash po edin znamenatel vsihki bivshi upraviteli na vedomstveni pochivni stancii - imashe edinici takiva, pri koito neshtata prosto drunkaha, i nqmashe nishto obshto s gnusotiqta na nqkoi ot segashnite hoteli - ne si li pravite smetka, che obijdate hora, koito godinit sa si davali potta i kalta pod noktite, samao i samo da se pochiva v hubava sreda i daim e udobno, az poznavam takuv chovek, a kakvo da kajem za segashnite - te osven pari i ebane - ot drugo mai ne se interesuvat mnogo??!!

    Otnosno statiqta - neveroqten material, bravo na avtora.

  9. 9 Профил на SebastianBah
    *****
    Гневно

    Време е да се замислим Народе!Не е чак толкова трудно да си хвърляме боклука-където трябва,а власт и пари имащите да направят с него-каквото трябва...трябва само малко възпитание и съзнание!

  10. 10 Профил на Боби Герба
    *****
    Неутрално

    Благодаря ти, Сашо,че запознаваш групата ни с тия неща!
    Възмутен съм от артистичността на кмета Кирил Йорданов!Открива велоалей,които веднага след като той мине стават паркинги за коли.Съществуващите велоалей от Маслобойната до Мола ги унищожи.Съществуващите зелени площи ги направи паркинги, направените още пре комунзима велоалей ,направи подходи към тях.В цял свят хората извеждат паркирането извън центъра, а той увилачава паркирането в центъра.
    Кажете един тротоар по който може да се мине спокойно пеш?Край Експрес банк Ли?????.По тротоара пред родния кметския дом от сатарата ДСК до ул Шипка???????????.Вече започна масово чупене на инвалидни колички.След всеки ремонт на тротоарите количките скачат./Виж ремонта за отклонението на ул.Шипка.Виж отсрещния тротоар виж и новия.Вече ииздирвам всички хора с увреждания които са си счупили количките поптия причини за да го съдим.За сега сме 12 души,но очаквам още.Вчера се е счупила електричката на Калин.Ремонта и навярно ще струва около 1600 лева.
    Какво стана с газофицирането?????????След няколко месеца хората, ще почнат да падат в многобройноте шахти по тротоарите.Не завиждам на хората с увреждания???В целия град те не са в стъндартно изпълнение ,всичко е нправането от обикновен винкел,който почна да гние,да не казваме че вече бетовия пълнеж по капаците почна да се пука.Има вече паднал незрящ по пътеката срещу Пирамидата.Я вижте пък по улиците капаците на всички шахти ги нямат и има опасност за катострофи.На кръстовището пред Макдоналс - Маслобойните няма нито един капак и съм бил свидетел,че липсата на такива беше на причина за катастрофа.
    Питам се къде ще караме ? В морска градина?На Златни пясъци?,но ние сме хора с увреждания-дори и нямаме тротоари по които да вървим с нашите колички!!!!!!!! Ние искаме да се предвижване като всички хора.Говори се че корипуцията в общината е стигнала до шестцифрено число.
    Едно се радвам,че много скоро ще се иска обяснение за много неща!Кмете не се радвай ,че на последното заседание, имаше защита от местните Гербери,съжелявам нещата т.е. кифлата ти се пече не отдолу, а отгоре!!!!!!
    Живял съм в Хелзинки,Порето де Сагунто,Риека,но тая кочина ако е там и ако има такива тротоари и хората не могат да се движат свободно с велосипеди,те никога не биха допуснали да имат такъв кмет!!!!!!!!!!!!!!С поглед на кукла!!!!!!!!!

  11. 11 Профил на slava
    *****
    Неутрално

    http://www.vbox7.com/play:0f09f38e

    <object classid="clsid27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0&quot; width="450" height="403"><param name="movie" value="http://i48.vbox7.com/player/ext.swf?vid=0f09f38e"><param name="quality" value="high"><embed src="http://i47.vbox7.com/player/ext.swf?vid=0f09f38e" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash" width="450" height="403"></embed></object>

  12. 12 Профил на еко-фен
    *****
    Неутрално

    В тази връзка гледайте документалния филм HOME - има го из торентите......познато, но поучително.......

  13. 13 Профил на Зи
    *****
    Неутрално

    Колкото и коментара да изпишем приятели, на дали някой който не се интересува от проблема ще си направи труда да прочете тази прекрасна статия.
    Браво на автора!
    Все пак е хубаво че има шепа хора заинтересувани за това какви палачори сме и как режем клона на който седим.

  14. 14 Профил на Аlexandеr
    *****
    Весело

    Поне прави нещо позитивно човекът!

    Хем спортува, хем ще види свят, хем ще се впише в историята на някакво постижение.

    Предпочитам да чета такива новини!

    Няма цял живот да се занимаваме само тъпи политици, с убийства, кражби, корупция, с дебелия задник на Костибродския славей и новите цици на поредната чалга пача от неизброимато им чалга войнство!

    Поздравления за човека.

  15. 15 Профил на Българин
    *****
    Весело

    Евала, приятел!
    Поздравления и за Дневник.

    Невероятно Правилна публикация

    Прочетох донякъде и не ме стърпя да коментирам.
    Продължавам четенето...

    45 дни около Черно море
    От Вячеслав Стоянов*


  16. 16 Профил на Чукашвили Српски
    *****
    Весело

    Черноморска Абхазия е в Грузия бре!
    Не съм ли праф?

  17. 17 Профил на Sioux
    Sioux
    Рейтинг: 762 Неутрално

    Браво на човека.

    Наистина непонятно защо е описал отделно Абхазия и Грузия, след като Абхазия е част от Грузия.

  18. 18 Профил на Капетано
    Капетано
    Рейтинг: 381 Неутрално
  19. 19 Профил на fr Pavel
    *****
    Неутрално

    Много хубав пътепис. Не знам при натрупалите се проблеми в България дали ще остане време за решаване на острия проблем с еднократните, предимно пластмасови, опаковки. Трябват спешни мерки.

    Абхазия е теоретически в Грузия, но практически - не. За грузинско-българските връзки вж. статията:

    http://www.dveri.bg/content/view/7263/122/

  20. 20 Профил на МТБ
    *****
    Неутрално

    Много ми хареса аналитичността на статията точно заради това че съм си задавал въпроси заради неща които виждам карайки колело.
    Първо за боклука.
    Винаги ходя с раница дори и когато съм с кола, даже имам 4 различни, банан за принадлежности и платняна чанта за документи освен портфейла за парите, така винаги знам кое къде е , не си забравям нищо, ползвам 35 - л-вата си раница за пазар, събиране на дребните отпадъци и по-големи принадлежности, 45 л-вата - за дрехи книги и тоалетни принадлежности, 85 л-вата - за походи, зимна и по-обемна екипировка, раницата за каране си има някои допълнителни екстри, като резервоар за вода и джоб за каска.
    Така си решавам проблема с мобилността, боклука и ненужните вещи. Ненужни просто защото не взимам неща които няма да сложа в раницата, като барбекю, столове, вилици, лъжици, за които си има походните алтернативи.
    За хората които няма да прочетат тази статия.
    За тях си има пътища, коли, молове, крайпътни заведения, кошчета и всичко ярко маркирано за да бъде забелязано, може би то може да бъде още по силно подчертано както е в Германия, да се въведе амбалажно събиране на пластмасовите шишета, но винаги ще има ърбън ентусиасти които обичат да правят боклук като на концерт, футболен мач или изобщо фиеста да става, да ходи цяла София на море в събота и неделя и да си изхвърля буклука по магистралата. Проблемът се решава много просто - минават се с голямата прахосмукачка след колоната и всичко става чисто, по същият начин както вечер се събират много пияни хора по градинките и на сутринта след тях общината почиства.
    Както е градацията по чистота в статията, която явно е напълно вярна, изглежда в България много от проблемите са решени, освен тези които са извън нашият периметър и не се забелязват. Това е защото няма условия за каране на колело и повечето хора не виждат тези проблеми, както и много други, заради това всичко за тях се изчерпва, както казва един приятел, до правенето на пари и до чисто консуматорската нагласа за свободното време, т.е. даже не мислят как да си изхарчат парите и всичко в крайна сметка стига единствено до задника.
    Този проблем може да се реши не много трудно и в момента мегаполисите, постиндустриалните градове и страните с бързо развиваща се икономика инвестират в зелена инфраструктура, което ще рече отворен тип паркови пространства - повече свободни тревни площи единствено с алеи за велосипеди, ролери и отделно или на места оширени където се събират повече хора, като тревните площи се ползват за игра без предварително очертано предназначение. Като се търси непрекъсната вързката на градският парк с извънградският парк за свободното време извън работните дни с продължение на алеите към близката планина, гори, море, реки, езера, поля където хората могат активно да прекарват свободното си време. Така движейки се сред заобикалящата ни среда неволно се грижим за нея, създавайки благоприятни условия за себе си, поставяйки кошчета, засаждайки дръвчета, почиствайки коритата на деретата и оттам на реките, грижейки се дивите обитатели на това пространство и поддържайки естествената им среда.
    Работейки съвместно с хората отговорни за поддържането на градската среда ние можем да постигнем идеалната симбиоза между града и заобикалящата го природа. За целта просто трябва да ги убедим в полезността от използването на тялото, главата и сърцето в работата.

  21. 21 Профил на ало, Г-н Премиер!
    *****
    Неутрално

    МОля, заинтересувайте се от Вячеслав Стоянов!
    Млад, с висше образование, трезв и точен поглед за нещата !И най-важното-смел и отговорен! Как се тръгва сам и в тези държави, без много средства...
    Такива хора и в Еко министерството и на други места!

    Поздравления лично от мен, Вячеслав!
    Желая ти здраве и успех!
    Дано има повече такива млади , здравомислещи и отговорни хора като теб!

    един възрастен,( също с чуство за отговорност..)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK