Велосипед 2.0

Е-колелата ще стават все по-актуални като градска алтернатива на мотопедите

Прототип на Copenhagen Wheel, е-колелото на разработчиците от Масачузетския технологичен институт, беше представен на конференцията за климата в Копенхаген. Запалени колоездачи с нетърпение очакват пускането му на пазара, тъй като производителите обещаха цената да е само 550 долара.<br />

© Max Tomasinelli, www.maxtomasinelli.com

Прототип на Copenhagen Wheel, е-колелото на разработчиците от Масачузетския технологичен институт, беше представен на конференцията за климата в Копенхаген. Запалени колоездачи с нетърпение очакват пускането му на пазара, тъй като производителите обещаха цената да е само 550 долара.



Да, прочели сте правилно, и не, въобще не става дума за модифициран велосипед - чудовище с двулитров бензинов двигател. Иде реч за следващото поколение колела, оборудвани с електромотор, които сa все по-популярни в европейските градове. За разлика от всякакви електронни джаджи - тренажори или т.нар сегуей, електрическите велосипеди (наричани e-bikes или още pedelecs) комбинират удоволствието от карането на колело с удобството да се изкачваш безпроблемно и по най-стръмния наклон без капка пот. Също като с мотоциклет, но без голямата мощност и съпътстващите я парникови газове. Шофьорска книжка не е необходима и засега единствено сравнително високите цени ограничават бума в търсенето на такива превозни средства.


Първите електрички


на две гуми всъщност се появяват в края на XIX век в САЩ. Заради бурното развитие на двигателите с вътрешно горене и петролната индустрия през миналото столетие на е-колелата, както и на електромобилите не се обръща голямо внимание. Друга пречка са батериите, които били тежки и с малък заряд. Повечето днешни колела използват най-често литиево-йонни или литиево-полимерни батерии, които са по-леки и мощни, обясни за "Б&Е" Якуб Дитрих, изпълнителен директор на чешката компания за електровелосипеди Ekolo.cz. По думите му днес от китайския пазар, който исторически е свързан с двуколесните превозни средства, логично идва основното търсене на такива велосипеди. За миналата година в Китай са продадени 20 млн. е-колела, при положение че в целия свят са били изтъргувани общо 21 млн. бройки.




Производителите на новото поколение возила се надяват, че до 2020 г. по пътищата на Европа ще се движат 1.5 млн. електровелосипеда. Сега те са около 300 000, но броят им набъбва стремително. Според действаща директива на Европейския съюз електрическите велосипеди са ограничени по маса до 40 кг, по мощност - до 250 вата, и по максимална скорост - до 25 км/ч, въпреки че техническите им възможности са неограничени.


В България отскоро


се внасят електровелосипеди най-вече от Великобритания и Китай, показа проверка на "Б&Е". Някои фирми внасят едва от началото на тази година, а други все още не са започнали, макар да рекламират разни модели на сайтовете си. Липсата на опит може да постави под въпрос и качеството на гаранционното обслужване.


Цените на предлаганите в страната е-колела варират между 1600 и 3300 лв. според модела, мощността, издържливостта на батерията и дизайнерското изпълнение на велосипеда. Възможно е обаче при поръчка по интернет директно от производител цените да са по-ниски.


Продават се и комплекти за собственоръчно преобразяване на обикновено колело в електрическо, които пък струват около 1200 лв. Форумите в българското интернет пространство гъмжат от съвети тип "направи си сам" и споделяне на ноу-хау за сглобяване на бензинов или е-велосипед от старо оборудване.


Тест драйв на електрическо "Балканче"


Моделът, който имах възможност да изпробвам на паркинга до международния изложбен център в София, е Agogs SilverGo на Ekolo.cz. Самото колело прилича на едновремешното "Балканче", но е снабдено със скорости "Шимано". Може да се разглобява и пренася удобно в по-голям куфар. Тежи 18.5 кг и може да вози възрастен човек до 100 кг, което е добро съотношение за електровелосипед. Задвижването става чрез 250-ватов електромотор, монтиран на задното колело, който се захранва от литиево-полимерна батерия под седалката. Според фирмата производител с едно зареждане могат да бъдат изминати между 40 и 60 км в зависимост от тежестта на водача и допълнителния багаж, както и от терена, по който се движи колелото. Моделът има и преден амортисьор, но предвид градското предназначение на возилото едва ли е подсилен за каране в пресечена местност. Колоезденето в дъжд или на мокра настилка не е проблем.


Хубавото на Agogs SilverGo е, че можеш да потеглиш само като завъртиш ръкохватката за газта, т.е. без да завърташ педалите. Първоначалното ускорение на ток е до 6 км/ч. След това настъпва истинското удоволствие. Колкото повече и по-бързо въртиш педалите, толкова повече се усеща тягата на електромоторчето – ускорението е двойно и за нула време правя двайсетина обиколки на паркинга, без да чувствам каквато и да е умора. Разбира се, човек има и възможност напълно самостоятелно да върти педалите без електрическа помощ. Спирачките работят безотказно, нищо че не са дискови.


Екстрите на модела включват възможност за зареждане на мобилния телефон в движение, кошница за пазар, която се прикрепя към кормилото, и багажник над задната гума.


Колелото все още не се предлага на българския пазар. В момента производителят си търси дистрибутори за страната, обясни Якуб Дитрих.


Дори да "проходят" трудно, електрическите двуколки имат бъдеще в България. Те ще стават все по-актуални като алтернатива на мотопедите и колите заради гъвкавостта им в градски условия, евтината поддръжка, лесното паркиране и съхранение, както и ниското потребление на енергия.

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1107 Любопитно

    Ми то кво друга да изобретят мързеливите американци - велосипед с електромотор! Един от смисълите на колелото е да се поддържаш в добра физическа форма! Ама то иди го обяснявай на дебелите хрупащи чипс с диетична кола амеркианци! Ако не е с мотор едва ли биха си купили колело! Не че и така ще си купят де

  2. 2 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1418 Весело

    Една голяма крачка в "правилната" посока.
    Най-досадно е с колело да качваш баири.
    А ако това колело има регенерация и може да зарежда батериите докато слиза по склона, тогава, тогава предвиждам такъв живот...

    По-добре умри от коронависруса отколкото от страха от короновируса
  3. 3 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1107 Любопитно

    Абе то и сега си има минискутери с лекетромотор! Просто това "изобретение" прилича на велосипед, но по същество не е кой знае колко различно!

  4. 4 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 800 Неутрално

    До коментар [#2] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Най полезното на колелото е да качваш баири. Това че ти не издържаш физически, не е проблем на колелото, а на физиката ти!

    Между другото, що никъде където се говори за ел. коли, ел. колела и пр. ел. еколкогични щуротии, не се споменава за това колкото "еколкогични" са литиево-йонните батерии??? За това колко енергия отива за пройзводство, колко мръсен е процеса и какво аджеба правим като умре батерията? Жокер мятаме я в кофата, щото рециклирането струва пари.

  5. 5 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Апропо, като сте такива еколози, не трябва да ползвате нито колела, нито даже дрехи. Щото за пройзводството им пак се хаби петрол и то доста

    Ходете голи и пеш. Така ще сте истински еколози

  6. 6 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Един познат, който има магазин за велосипеди си сглоби такъв с китайски кит. Като се спира със задната спирачка прави зареждане на батериите, но минимално. Но неговия е малко по-"свободен" откъм характеристики, тъй като лично аз вдигнах 40 км./ч без проблем, и то като се вземе предвид, че го е оборудвал с две бая големи и тежки батерии на багажника на велосипеда. Обаче въртенето на педалите е неповторим зор - хобито ми е планинско колоездене и прасците са ми като като на динозавър, но въпреки всичко след 200-300 метра ъвртене на педалите започнах да чувствам сериозна умора. Като пари му излезе около 1000лв., а автономността на батерията беше около 40-50км. според неговите твърдения. Малко повече като навлезат тук с удоволствие ще си взема едно такова, струва си парите и е далеч по-добре от глупавите китайски скутери, дето се продават за под 2000лв.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  8. 8 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Рейтинг: 2854 Весело

    До коментар [#5] от "niakoi_si":

    Така е най-екологично и природосъобразно.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  9. 9 Профил на triton123
    triton123
    Рейтинг: 397 Неутрално

    ел.моторчета за глави трябват...да бръмчат и уж да симулират мислене и измисляне...

  10. 10 Профил на lbq26502948
    lbq26502948
    Рейтинг: 639 Неутрално

    До коментар [#1] от "Варненски":

    Ами тези велосипеди от години са в Европа. Много са скъпи обаче! Има едни, които се сгъват и стават като количка за пазаруване - без кош разбира се и по-компактни, но по същият начин се дърпат - като куфар на колела. Много са удобни за градски условия, тъй като без проблем можеш да се качиш в такси, автобус, метро, влак. Предназначението им не е да смъкваш килограми, а да се предвижваш в града. В Брюксел например голяма част от чиновниците, вкл. шефове, се предвижват точно така. Не върви да си с костюм и да се потиш по баирите, а после да влезеш в офиса в такъв вид. За това са с двигателче, за да са полезни за всички, а ти като искаш да се потиш просто използваш само педалите.

  11. 11 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 779 Неутрално

    До коментар [#4] от "niakoi_si":

    ми то като ги знаеш всичките тези неща, я спомени КОЛКО енергия отива и колко е мръсен процеса и какво правим като умре? Аз ще те питам, знаеш ли колко енергия отива за добиването, транспортирането и рафинирането на един барел петрол? И какви са екологичните рискове от това. И какво правим с отработеното масло на мотора, а то като сметнеш колко коли има в света, си е доста сериозно количество. Разливът в мексиканския залив нито е първото природно бедствие, нито ще е последното от този тип. Една батерия може да се отвори и да се пипа с голи ръце, около 3% от теглото е литий, съдържащ се предимно в електролита, който е литиева сол в органичен разтворител, и е сравнително безвреден, стига да не се поглъща. Основната чст от една батерия са медно и алуминиево фолио, покрити с въглен и железен фосфат (или кобалт, като при лаптопите). Никой нормален човек няма да изхвърля чиста мед и алуминии на сметището, това е повече от ясно. Между тях има тънък полимер (пластмаса), която също може да се рециклира. В германия е незаконно да се изхвърлт акумулатори, и всеки сервиз е задължен да ги приема, в българия съм виждал на улицата излята киселина от акумулатор на камион в канала, ясно е къде ще има проблем със рециклирането, и къде не.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  12. 12 Профил на hanseatic
    hanseatic
    Рейтинг: 577 Неутрално

    Идеята е чудесна за страни с добра мрежа от велосипедни пътеки, а в БГ такива ще се направят едва тогава, когато проумеем, че не е въпрос на бедност или богатство да караш велосипед. Първо се правят пътеките, после идват велосипедите.

  13. 13 Профил на grubo
    grubo
    Рейтинг: 217 Весело

    Не съм голям фен на колелото, защото никога не съм живял в къща, а всеки знае как е в кооперацията (блока) - трябва да го прибереш в мазата или вкъщи, защото иначе частите му бавно и сигурно сменят собствениците си, а понякога и цялото колело немистериозно изчезва. Все пак, като дете дълги години врътках педалите И тук се сетих за табелата на сграда, дето се врътка в нета: "В този дом живя царя на педалите ....... републикански шампион .... "
    Въпреки това, идеята за този олекотен хибрид ми допада и при сносна цена, мога да се замисля ...

  14. 14 Профил на 4i4e
    4i4e
    Рейтинг: 479 Неутрално

    дайте някой линк за такива джаджи бе

  15. 15 Профил на rio
    rio
    Рейтинг: 426 Неутрално
  16. 16 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    До коментар [#4] от "niakoi_si":

    DareDebil е обяснил за батериите.
    Трябва да си малоумен , за да изхвърлиш няколко килограма ценни метали на боклука. Има си рециклиране за тая работа.
    А най-полезното на колелото не е да качваш баири, а да се придвижваш рационално (с малко усилия, бързо и удобно). Другото са екстри.

    До коментар [#6] от "Пловдивски":

    Може и с по-малки батерии да бъдат. В рамките на града пробег от 10-15 км на ден са напълно достатъчни. Така и въртенето ще бъде по-лесно.

    По-добре умри от коронависруса отколкото от страха от короновируса
  17. 17
    ****

    Този коментар беше изтрит в 16:13 на 25/06/2010 от неговия автор.

  18. 18 Профил на avemedia
    avemedia
    Рейтинг: 8 Неутрално
  19. 19 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 779 Неутрално

    доказано било че колелото е най-ефективната форма на персонален транспорт, много малко енергия се използва на километър.

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK