Производители: Дизелът ще поевтинее с 6 ст., ако биосъставката е без акциз

През 2010 г. в България са произведени 40 000 тона биогорива, като по-голяма част са предназначени за износ<br />

© Надежда Чипева

През 2010 г. в България са произведени 40 000 тона биогорива, като по-голяма част са предназначени за износ



Акцизът на биодизела да отпадне, а конвенционалното гориво да продължи да се смесва с биосъставка въпреки договорката между правителството и "Лукойл България" до края на годината това да не се случва. За такива мерки настояха от Националната асоциацията по биогорива в България (НАББ), според която временната отмяна на екодобавката застрашава инвестиции за 100 млн. лв.


По данни на асоциацията в момента цената на литър дизел, произведен изцяло от биокомпоненти, е около 2.90 лв. с ДДС. Ако акцизната ставка бъде премахната, горивото ще поевтинее до 2.28 лв. "Ефектът върху конвенционалния дизел с 4% биосъставка ще е намаление на цената с 5.93 стотинки", обясни Даниела Мартинова от НАББ. Изчислението се основава на цените от 16 март, уточни тя.


Според производителите на биогориво сметката на финансовото министерство, че отмяната на смесването ще понижи крайните цени с 6 ст., не е вярна. Става дума за по-малко от половин стотинка, обясниха инвеститорите.




В опит за задържане на крайните цени на дизела и бензина миналата седмица правителството, производителите и вносителите на дизел и бензин се споразумяха да намалят срока за поддържане на запаси и временно да отменят добавянето на 4% биокомпонент в горивото, каквото е изискването на сегашния закон за възобновяемите енергийни източници.


"На фона на постоянно поскъпващите минерални горива и поевтиняването на биогоривата такава стъпка е лишена от всякаква логика", коментира Димитър Минчев от ръководството на асоциацията. По думите му 80 на сто от камионите и другите товарни автомобилите са готови да работят със 100% биодизел.
Отстраняването на биосъставката защитава чужди интереси и може да унищожи отрасъла, алармира Минчев. Той е шеф на завода за биодизел "Астра биоплант". По думите му производители като него не могат да реализират печалба и едва успяват да покрият банковите си кредити.


Според евродиректива 2009/28/ЕС до 2020 г. делът на зелената енергия в транспорта на Европейския съюз трябва да достигне 10 на сто. Държавите членки разчитат предимно на биогоривата и електромобилите на зелен ток. Готвеното замразяване на влагането на биокомпонент ще направи постигането на европейската екоцел по-скъпо през следващите години, предупреди Даниела Мартинова.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK