Производители: Дизелът ще поевтинее с 6 ст., ако биосъставката е без акциз

През 2010 г. в България са произведени 40 000 тона биогорива, като по-голяма част са предназначени за износ<br />

© Надежда Чипева

През 2010 г. в България са произведени 40 000 тона биогорива, като по-голяма част са предназначени за износ



Акцизът на биодизела да отпадне, а конвенционалното гориво да продължи да се смесва с биосъставка въпреки договорката между правителството и "Лукойл България" до края на годината това да не се случва. За такива мерки настояха от Националната асоциацията по биогорива в България (НАББ), според която временната отмяна на екодобавката застрашава инвестиции за 100 млн. лв.


По данни на асоциацията в момента цената на литър дизел, произведен изцяло от биокомпоненти, е около 2.90 лв. с ДДС. Ако акцизната ставка бъде премахната, горивото ще поевтинее до 2.28 лв. "Ефектът върху конвенционалния дизел с 4% биосъставка ще е намаление на цената с 5.93 стотинки", обясни Даниела Мартинова от НАББ. Изчислението се основава на цените от 16 март, уточни тя.


Според производителите на биогориво сметката на финансовото министерство, че отмяната на смесването ще понижи крайните цени с 6 ст., не е вярна. Става дума за по-малко от половин стотинка, обясниха инвеститорите.




В опит за задържане на крайните цени на дизела и бензина миналата седмица правителството, производителите и вносителите на дизел и бензин се споразумяха да намалят срока за поддържане на запаси и временно да отменят добавянето на 4% биокомпонент в горивото, каквото е изискването на сегашния закон за възобновяемите енергийни източници.


"На фона на постоянно поскъпващите минерални горива и поевтиняването на биогоривата такава стъпка е лишена от всякаква логика", коментира Димитър Минчев от ръководството на асоциацията. По думите му 80 на сто от камионите и другите товарни автомобилите са готови да работят със 100% биодизел.
Отстраняването на биосъставката защитава чужди интереси и може да унищожи отрасъла, алармира Минчев. Той е шеф на завода за биодизел "Астра биоплант". По думите му производители като него не могат да реализират печалба и едва успяват да покрият банковите си кредити.


Според евродиректива 2009/28/ЕС до 2020 г. делът на зелената енергия в транспорта на Европейския съюз трябва да достигне 10 на сто. Държавите членки разчитат предимно на биогоривата и електромобилите на зелен ток. Готвеното замразяване на влагането на биокомпонент ще направи постигането на европейската екоцел по-скъпо през следващите години, предупреди Даниела Мартинова.

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1048 Любопитно

    Това е статия, която става за водеща новина, а не "Пенчо открадна 5кг салам и заплаши да го изяде, ако полицията го арестува" или "Агент Гоце мисли за българското образование"

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  2. 2 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    "През 2010 г. в България са произведени 40 000 тона биогорива, като по-голяма част са предназначени за износ"

    Това прави приблизително някъде около 10% от потреблението ни на дизелово гориво.

    Интересно, има ли данни как това производство е нараствало през последните десетина години, колко са сега предприятията, с колко работници?

    Това все пак е един нов отрасъл на нашата индустрия, при това развиващ се в последните години, а явно не всички знаят за него

  3. 3 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2520 Неутрално

    Не ти трябват кой знай колко данни да видиш очевидното.
    Тия дни прошетах из татковината и положението е мамата си трака. И на тая далавера са наскачали като скакалци. Навсякъде само рапица. Площите скачат с пъти всяка година. Освен, че еднообразието ги изтощава, може би още наесен или най-много до година-две ще се наложи много сериозен внос на зърно за обикновено мамбо. Дано имаш добре платена работа, щото мръвката и папото ще хвръкнат до небесата, ама жертви си трябват щом сме се хванали на хорото ще държим дорде не спрат климатичните промени или поне се успокоят малко от малко и се развиват новите съвременни индустрии.

  4. 4 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1048 Любопитно

    До коментар [#3] от "k_":

    Пазарен приницип, хората не искат да дават 2 лв за кг хляб, но за 1л бензин това им се струва евтино. И аз бих садил рапица при това положение

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  5. 5 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    До коментар [#3] от "k_":

    Е, то биодизелът не се произвежда само от рапица, а и от слънчоглед също. Дори казват, че за нашия климат слънчогледът бил по-подходящият (защото за рапицата трябва повече влага). Иначе и рапицата и слънчогледът са дошли у нас някъде към края на 19 век, но слънчогледът повече се е разпространил.

    При това имаме и измос на слънчоглед. Ако се погледне в Аграрния доклад се вижда, че в годините с добра реколта той е от порядъка на 500 000 тона/годишно. Какво пречи част от тази суровина вместо да се изнася, да се преработва в България за биодизел, което би било по-печелившо? И то без да влияе на баланса на хранителните продукти у нас?

    Сега вярно е, че със слънчоглед трудно се постига йодното число в биодизела, така както е по европейския стандарт. Но в Испания (където климатът е дори по-сух от нашия) всичкият биодизел е от слънчоглед и дори си имат собствен стандарт.

    А иначе най-евтиният биодизел става от палмово масло (което се изнася от Индонезия и Малайзия). Само че този биодизел не е подходящ за зимни условия. А освен това наскоро ЕС въведе критерии за устойчиво развито производство, според които биодизелът не трябва да е отгледан на територия, която преди е била гора - специално заради този вид внос.

  6. 6 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    Уф, написал съм "измос" вместо "износ" - извинявам се за грешката.

  7. 7 Профил на Боно Нончев
    Боно Нончев
    Рейтинг: 628 Весело

    До коментар [#4] от "spas27":

    Абе пазарен, пазарен, колко да е пазарен - яка субсидия за рапицата има все пак, т.е. за биодизела ...

  8. 8 Профил на juvigi40
    juvigi40
    Рейтинг: 426 Неутрално

    6 стотинки е много ако горивото е 35 стотинки но на цена 2.60 това е 0.022 лт.

  9. 9 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1002 Весело

    До коментар [#7] от "pi314_":

    Е, нали трябва новостите да се насърчават все пак

    А и тази субсидия (за отглеждането на рапица) в по-голямата си част е европейска - т.е. това е стъпка към "усвояване на европейското финансиране", нали?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK