Предаването "Топ Гиър" отново е уличено в подвеждащо представяне на електромобил

Предаването "Топ Гиър" отново е уличено в подвеждащо представяне на електромобил

© shutterstock



Предаването на BBC за автомобили "Топ Гиър" беше уличено в клевета от "Нисан", след като в последното си издание през юли представи електрическия модел на компанията Leaf, съобщи вестник "Гардиън".


В епизода от 31 юли водещите Джереми Кларксън и Джеймс Мей изпробват Nissan Leaf в 100-километрово пътуване до Клийторпс в графството Линкълншир. Когато стигат до град Линкълн, приблизително по средата на пътя, батерията на колата внезапно пада и се налага да се придвижват с бутане. Заключението на водещите е, че "електромобилите не са бъдещето".


В Nissan Leaf обаче има устройство, което запаметява информация за състоянието на батерията. Данните от него са показали, че компанията е доставила автомобила напълно зареден, но авторите на шоуто са изтощили батерията преди тръгването си, така че да остане заредена само до 40% от капацитета си. Според "Нисан" не е възможно водещите да не са знаели за това, тъй като дисплеят на автомобила съобщава на водача за колко километра ще му стигне енергията. В шоуто обаче на зрителите не се съобщава, че батерията е била заредена под 50%, коментира случая вестник "Таймс". Според вестника данните от компютъра на колата сочат също, че тя е обикаляла 15 километра по улиците на град Линкълн, докато батерията напълно се изтощи.




Това не е първият случай, в който "Топ Гиър" се опитва да убеди зрителите си, че електромобилите не стават за нищо. В момента срещу шоуто тече съдебно дело, заведено от производителя на електромобили "Тесла" заради твърдението, че техният модел Roadster изминава само 90 километра с едно зареждане вместо 340, както твърди компанията. Изпитанието на автомобила в предаването е показало също, че батерията е паднала внезапно. Според "Тесла" обаче провалът е бил режисиран и твърденията са неверни.


Изпълнителният продуцент на "Топ Гиър" се аргументира, че предаването не е имало за цел да тества твърденията на производителите за пробега на електромобилите, нито е твърдяло, че те са неверни. Но в случая с модела на "Нисан" зрителят наистина остава с впечатлението, че колата внезапно отказва, при това в град без зарядни станции за електромобили. На въпрос на "Таймс" един от водещите, Джереми Кларксън, признава, че е знаел за частично изтощената батерия преди тръгването. Според него обаче "така се прави телевизия."


Повторният скандал с "Топ Гиър" предизвика остри критики срещу BBC, които продължават да продуцират и продават епизодите на предаването, въпреки че то очевидно нарушава железните редакционни правила на обществената медия. Това, което отличава ВВС, е липсата на реклама и бизнес интереси, но и наличието на строги стандарти за точност и безпристрастност, изключващи умишленото подвеждане на зрителя, коментира "Гардиън".


Според вестника предаването има целенасочена политика за проповядване на екстремна форма на либертарианство и индивидуализъм, подиграва се на усилията за опазване на околната среда и насърчава стил на шофиране, който застрашава спокойствието и живота на околните. То често създава впечатлението, че правилата за безопасност на пътя са просто досадни ограничения, които могат да бъдат нарушавани с лека ръка, пише още "Гардиън". "Топ Гиър" има ключова роля за насаждането на толерантност към агресивното шофиране и дори възхищение към него, допълва вестникът.


Предаването, което се излъчва и в България, се радва на голям зрителски интерес и финансов успех и е сред най-добре продаваните продукции на BBC. Критиците на "Топ Гиър" предполагат, че това е факторът, който кара ръководството на медията да си затваря очите пред нарушенията на редакционните правила от страна на авторите му.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK