Държавата прави закон за въглеродните емисии, за да избегне глоба от 777 000 евро

Държавата прави закон за въглеродните емисии, за да избегне глоба от 777 000 евро

© Надежда Чипева



Улавянето и складирането на въглеродни емисии от топлоелектрически централи и други източници ще бъде регламентирано със закон. Причината е, че България трябва да въведе изискванията на няколко евродирективи, а ако не го направи, може да бъде глобена от Брюксел със 777 000 евро. Това става ясно от проектозакона за съхранение на въглероден диоксид в земните недра и съпътстващия го доклад на министър Трайчо Трайков, публикувани на сайта на министерството на икономиката и енергетиката.


Повечето учени смятат емисиите на въглероден диоксид и други парникови газове за причинители на измененията в климата – растящи температурни амплитуди, засушавания, наводнения и други природни бедствия. Оборудването на въглищните централи със съоръжения за улавяне и съхранение на въглероден диоксид, известно по света като carbon capture & storage или carbon capture & sequestration (CCS), може да ги спаси от затваряне в прехода към по-чиста енергетика.


"Улавянето на въглероден диоксид и съхраняването му в геоложки формации (УСВ) е междинна технология, която ще допринесе за справяне с последиците от изменението на климата. То се състои в улавяне на въглероден диоксид от промишлени инсталации, преноса му до място за съхранение и инжектирането му в подходяща подземна геоложка формация с цел постоянно съхранение", пише в доклада на Трайков до правителството. По данни, цитирани в документа, до 2030 г. в Европейския съюз могат да бъдат погребани до 160 млн. тона СО2. Тогава избегнатите емисии може да са около 15 % от необходимото намаление в ЕС.




Според проектозакона икономическото министерство ще издава разрешения за проучване на подходящи площадки, както и разрешения за съхранение на генерираните количества газ. Първите ще важат 5 години, а вторите ще са безсрочни. Заради рисковете е предвидена и категорична забрана за въглеродно складиране в морето и на морското дъно.


Заради опасността от финансови санкции от Европейската комисия, Трайков призовава "предложения законодателен акт да се приеме в кратки срокове". Не е ясно обаче дали в бъдеще държавата ще финансира CCS екопроекти – в проектозакона липсват механизми за набиране на средства.


Миналия месец японската корпорацията "Тошиба" (Toshiba) обяви, че ще проучи дали в комплекса "Марица-изток" може да се построи CCS инсталация. Компанията може да построи изцяло нова централа, от която да се улавят 90% от отделените при горенето въглеродни емисии. Някои природозащитници обаче предупреждават, че при CCS не съществуват гаранции срещу изтичане на компресирания газ от подземните хранилища. Проблем е и високата енергоемкост на екоинсталациите.

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Трябва да има категоризация на МПС-тата по пътищата в България въз основа на емисиите СО2.
    Всички го знаят, но не искат да вържат емисиите с данъците, защото знаят че както сега почти никой не ги плаща, после хептен никой няма да ги плаща.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  2. 2 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Пак тройната коалиция е виновна.....

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  3. 3 Профил на silent step
    silent step
    Рейтинг: 466 Неутрално

    То май досега откакто сме влезли в ЕС плащаме повече за глоби и вноски отколкото усвояваме. Т.е. в нетно изражение сме на минус.

  4. 4 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 696 Любопитно

    Директива 2009/31/ЕО е публикувана на 5 юни 2009 година!
    Защо спаха до сега?
    Сигурно пак ще се опитат да пробутат в "бързината" поредните лобистки интереси!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK