Зелени рицари по улиците на София

Зелени рицари по улиците на София

© Георги Кожухаров



"Велосипедът е най-бързото нещо, с което можеш да стигнеш от точка А до точка Б в задръстването. Не сме единствените на колело, но сме единствената куриерска фирма, която си поставя за цел всички пратки да се разнасят напълно беземисионно."


Така Апостол Дянков, консултант по устойчиво развитие, накратко представя новата бизнес инициатива, с която той и съдружниците му Гергана Дженкова и Димитър Димитров искат да покажат, че да си екологично отговорен не е губеща кауза. От броени месеци тримата са горди собственици на "Зелените рицари" – стартираща куриерска фирма "за няколко хиляди лева", която разнася из столицата документи и малки колети.



"Мисията ни е да развиваме всеки, който е част от "Зелените рицари"



Идеята се заражда у Апостол преди около две години, докато следва бизнес администрация в City University. "Знаех, че съществува на други места. Разработих я като дипломен проект с две основни цели – да избегнем емисиите и да добавим образователна стойност", спомня си предприемачът. По думите му това е евтин стартиращ бизнес, но изисква изключително много координация и нерви. Гергана, която е психолог по образование, разказва за символиката на името и социалната ангажираност, която тримата искат да развиват: "Рицарството е свързано с отстояване на принципи.


Важно е дадем на служителите, които са млади хора, модел за това кои са стойностните и важните неща. Искаме куриерите да бъдат разпознавани и от широката общественост като носители на толерантност, недискриминация, вежливо отношение по улиците и спазване на правилата на движение."



"Искаме от "Люлин" до "Младост" да може да се стига само през паркове и велоалеи"

От бизнес към бизнес


"Зелените рицари" са ориентирани към обслужване на фирми. Ако търсите доставчик на служебната поща, може да си купите ваучер за 50, 100 или 200лв., с който имате достъп до куриерски услуги като експресна доставка до 90 минути, доставка до края на деня или на следващия ден.


Цените за една пратка са сравними с тези на големите и утвърдени играчи в бранша, но клиентите получават удовлетворение от начина, по който получават пратките си – от усмихнати колоездачи, в пликове от рециклирана хартия и с почти нулев отпечатък върху природата. Сега сред десетината клиенти са агенция за недвижими имоти, браншови асоциации, сайт за групово пазаруване, различни онлайн магазини за техника и биохрани и др.


"В отпускарския сезон обемът на пратките е малък. Казват ни, че през септември ще се увеличи 5–6 пъти. Сега се подготвяме точно за този шок", обяснява Апостол, който е предвидил ремаркета за велосипедите.


Гергана е доволна от първите стъпки, защото голяма част от клиентите сами ги търсят: "Когато хората забележат добра идея и видят смисъла, те откликват." Апостол обаче бърза да допълни, че за да задържат интереса, мислят за повече екстри като проследяването на пратките с GPS устройства.


Колко е щадяща доставката с велосипед


Скоро на сайта на "Зелените рицари" всеки ще може да провери колко директни парникови емисии е спестил превозът с колело до адреса на получателя. Изчисленията на фирмата показват, че ако за един плик с документи използвате експресната доставка "на две гуми", ще пощадите атомосферата със 120 грама въглероден диоксид за всеки изминат километър.


Такива емисии биха били изпуснати, ако куриерът достави пратката с "Шкода Фабия" с 1.4-литров турбодизелов двигател, която е използвана като референтно возило. При услугата с доставка през деня се спестяват по 200 грама CO2 на пратка. За ориентир "рицарите" използвали факта, че средно голяма куриерска фирма би натоварила "баничарката" си с по 40 пратки и изминавала около 40 километра на ден.


За по-дългите разстояния в столицата "рицарите" планират да използват и електрически велосипеди. Те могат да пестят не само емисии, но и силите на колоездача, а обмисляният електромобил може да се използва в лошо време. Вредният отпечатък при тези превозни средства обаче ще зависи не само от дела на зелените източници в електричеството, използвано за зареждане на батерията, но и от материалите, използвани в самата батерия. При всички положения се спестяват не само емисии, но и разходи за бензин.


Служители и клиенти - всички са партньори


Част от състудентите на Апостол, които са мениджъри на високи позиции, му казват, че никой не би се навил да кара колело за пари в София. Предположението се оказва грешно – за работа се обаждат най-различни хора.


Докато разговарям със съдружниците, в офиса се връща Сашо, един от тримата (засега!) зелени разносвачи. Младежът започва да се подготвя за следващата си задача. Гергана и Апостол казват, че велокуриерите харесват ужасно много работата си. Разказват за техен познат холандец, директор на консултантска фирма, който доброволно поема смени на кормилото. Гергана признава, че се притеснява за момчетата, когато са по улиците, и им напомня да се придвижват по правилата.


"Целенасочено искаме да работим само с млади хора. Заради времето, в което живеем, ценностите на много от тях са объркани", подчертава психологът. Според зелените предприемачи повечето куриерски компании не могат да разчитат на хората си, защото не инвестират в тях. "Зелените рицари" наемат и младежи без родители от "SOS Младежки домове".


През лятото част от тях изкарват едномесечни стажове в партньорски фирми, които обслужват като куриери. По думите на Апостол малко външни организации имат толкова добър поглед, колкото една куриерска компания, върху доверените корпоративни клиенти, с които работят. "Искаме да включим клиентите си като партньори в тази социално отговорна дейност", казва идейният лидер на "рицарите".


Апостол и Гергана искат служителите им да преминават през програма от обучения и да завържат контакти. Така шансовете им на пазара на труда ще са по-добри, ако някога решат да се занимават с нещо друго. "Сега е по-скоро амбиция, но сме го заложили в мисията си – да развиваме всеки, който е част от "Зелените рицари", казват убедено съдружниците.


За велоалеите и хората


Предприемачите не изключват възможността на по-късен етап някой да направи франчайз на фирмата. "По принцип велокуриерският бизнес се развива на градска основа, т. е. с градски офиси, които си партнират помежду си", разказват те. За това обаче е нужна и инфраструктура. Според Апостол велоалеята покрай бул. "Цар Борис" върши добра работа, но като цяло тези съоръжения се изграждат прекалено бавно. Той припомня за нарисуваната велоалея, която минаваше през Петте кьошета и която е "адски нефункционална".


"Рицарите" се заричат да лобират за връзки между велосипедните ленти, така че "човек да може от "Люлин" до "Младост" да стига само през паркове и велоалеи". Кметът Йорданка Фандъкова обеща, че в близките години столицата ще бъде опасана от 100 километра пътища за колела и дали това действително ще се случи е въпрос на време.


"Бъдете сигурни, че ако се направи истинска велоалея през града, няма да сме единствените велокуриери в столицата", прогнозира Апостол.


Освен за велоалеи Гергана мисли и за останалите участници в движението на пътя и в града. Тя предлага, когато куриерите видят някой друг велосипедист, шофьор или просто минувач да прави някаква добрина, да слязат от колелото и да дадат нещо символично, с което да кажат "Аз забелязах, че ти на-прави нещо хубаво". Апостол добавя, че освен смел зеленият рицар трябва да е и доблестен.


И двамата са категорични - София може да е място на разбитите улици и черните джипове, които не спазват правилата, но може хората да я припознаят като град на велосипедистите, в който не искат да вредят на околните и затова са избрали да се движат или работят по този начин.

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на gaudien
    gaudien
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Аплодисменти за такива креативни хора!!!

  2. 2 Профил на uran
    uran
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Браво на Апостол Дянков и неговите съдружници.

    Yet another blue planet.
  3. 3 Профил на Иво Мирчев
    Иво Мирчев
    Рейтинг: 552 Неутрално

    Супер е това! Но ще има и негативен ефект: Още първите дни ще има откраднати колелета на куриери (докато са оставяли пратката)... Все пак сме в България.

    http://www.ivomirchev.com
  4. 4 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    ризници ще раздават ли

  5. 5 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1341 Весело

    Браво на идеята!


    До коментар [#4] от "bta":


    [quote#4:"bta"]ризници ще раздават ли [/quote]
    Каски (шлемове) задължително и то зелени!

    Хитростта пречи на мисълта!
  6. 6 Профил на Георги Жечев
    Георги Жечев
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    По незнайни причини от онлайн версията на статията липсваха няколко абзаца, което значително нарушаваше смисъла на текста. Сега проблемът е оправен

    No government or social system is so evil that its people must be considered as lacking in virtue. John F. Kennedy
  7. 7 Профил на Лора Рахнева
    Лора Рахнева
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    В хартията нали не липсва нищо :о)

    Prepare for complications.
  8. 8 Профил на melchett
    melchett
    Рейтинг: 594 Весело

    идеята не е нова, но евала на хората, че са решили да я прокарват у нас. дано се утвърдят.

  9. 9 Профил на shtarkel
    shtarkel
    Рейтинг: 8 Весело
  10. 10 Профил на nemisemisli
    nemisemisli
    Рейтинг: 509 Неутрално

    пожелавам им успех! социалният елемент да наемат хора в неравностойно положение най-много ме впечатлява......
    надявам се да успеят да покажт на останалите "мениджъри" в БГ, че не е необходимо всеки нает да е на 25 години, с магистратура, да владее 3 езика, да е отслужил, родил и естествено да има поне 8 години стаж по специалноста за която кандидатства.....

  11. 11 Профил на wakeop
    wakeop
    Рейтинг: 470 Весело

    В Дъблин това лято видяхме велокуриер, доста интересна екипировка имаше (и колело със специален контейнер за доста товар). Зяпахме любопитно човека, докато предаде пратката (кашон) и се чудехме кога ли ще доживеем да видим такова чудо и в София

    Е, дочакахме го Радвам се, че някой се е сетил и тук да започне такъв бизнес. Успех на "Зелените рицари"!

    gruh.org




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK