Мегапроектът "Кийстоун XL" за нефтопровод от Канада до Тексас получи позитивна екооценка

Петролодобивно поле в Северна Албърта. Добивът от нефтени пясъци в този район е свързан с разчистването на големи горски площи.

© Shutterstock

Петролодобивно поле в Северна Албърта. Добивът от нефтени пясъци в този район е свързан с разчистването на големи горски площи.



Проектът за нефтопровод от Канада до Тексас "Кийстоун XL" преодоля едно голямо препятствие по пътя си с публикуването на доклада на Държавния департамент за въздействието му върху околната среда, съобщи "Ройтерс". Заключението на доклада е, че "Кийстоун ХL" ще има само ограничен ефект върху природата.


В документа се казва, че нефтопроводът няма да увеличи добива на петрол от нефтените пясъци в Албърта, защото търсенето на суровината така или иначе ще доведе до стигането й до пазара независимо дали ще има тръба до САЩ или не.


"Дори без нефтопровода петролът ще се добива и ще се доставя до различни рафинерии, които проявяват интерес към него", заяви представител на Държавния департамент, цитиран от "Ройтерс".




Срещу проекта на "ТрансКанада" се оформи мощна съпротива от страна на природозащитници, които обявиха двуседмичен протест пред Белия дом с подкрепата на някои от най-влиятелните екоорганизации в страната. Тръбата трябва да пренася над 500 000 барела суров петрол от нефтените пясъци на Албърта до рафинерии в Тексас.


През миналата седмица пред Белия дом бяха арестувани над 320 протестиращи срещу нефтопровода. Противниците на проекта настояват президентът да го блокира. Основният им аргумент е, че добивът на петрол от нефтени пясъци е особено мръсно производство и предизвиква много повече въглеродни емисии от конвенционалните технологии.


Критиците на проекта изтъкват също, че той рискува да замърси огромен водоносен район в сърцето на САЩ, което ще навреди на населението на няколко щата. От началото на тази година от съществуващия нефтопровод "Кийстоун" на "ТрансКанада" вече имаше два малки разлива.


Защитниците на проекта пък настояват, че той ще създаде хиляди работни места и ще засили вноса на петрол от близка приятелска държава.


Канадското правителство и местните власти в Албърта лобират с всички сили във Вашингтон, за да привлекат внимание върху ползите от проекта, който те виждат като начин за намаляване на зависимостта от ОПЕК и разкриване на работни места.


През септември Държавният департамент ще проведе поредица от срещи в петте щата, през които по проект трябва да мине тръбата, като след това трябва да се вземе окончателното решение за изграждането й. Предстои Държавният департамент също да изготви позиция дали нефтопроводът е от "национален интерес" за Съединените щати.


Освен САЩ интерес към добития от пясъците петрол проявява и Китай. Възможно е в бъдеще да бъде построен и нефтопровод за износа му от западните брегове на Канада до Азия. Проект с името Northern Gateway за тръба от Албърта до терминал на западния бряг вече съществува и изслушването по него предстои през януари.


Държавният департамент съобщи още, че е спазил препоръките на Агенцията за защита на околната среда (EPA), която е поискала допълнителни анализи по екооценката на проекта.


Сред допълнителните проучвания, поискани от ЕРА, са оценка на рисковете за водните ресурси на страната, както и цялостен анализ на парниковите емисии от пълния цикъл на добива, преработката, транспорта и използването на петрола от канадските нефтени пясъци.


Според този анализ емисиите от петрола, добит в пясъците на Албърта, не са драстично по-високи от други тежки добиви, като например във Венецуела, чиито доставки се използват масово в американските рафинерии. Анализът твърди още, че усъвършенстването на технологията за извличане на петрола може в бъдеще да намали въглеродната интензивност на добива от пясъци.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK