Дидие Мажинед, технически директор на проекта Autolib: Не очаквайте рязко подобряване на батериите за електромобили

Дидие Мажинед, технически директор на проекта Autolib: Не очаквайте рязко подобряване на батериите за електромобили

© Надежда Чипева, Капитал




- Най-евтино е зареждането в градската мрежа


- Краткотрайният наем ще облекчи трафика


- Батериите осигуряват енергия, а суперкондензаторите - мощност


- Най-евтино е зареждането в градската мрежа


- Краткотрайният наем ще облекчи трафика


- Батериите осигуряват енергия, а суперкондензаторите - мощност




Как ви дойде идеята за кратък наем на електромобили - заради околната среда, подкрепата на властите или търсенето?
- Отчасти и заради трите. В "Болоре" отдавна работим върху системи за съхранение на енергия в унисон с околната среда, занимаваме се с чисти транспортни решения. В началото на 2000 г. подразделението ни "Батскап" (Batscap) започна да развива батерии и други енергосъхраняващи компоненти, предназначени за транспорта.


По това време малцина автопроизводители се интересуваха от тази материя. Но електрическите превозни средства имат много предимства – могат да са енергоефективни, малки, но много просторни отвътре. Градове като Париж родиха идеята за транспортна схема подобна на системата Velib за наем на велосипеди. Много хора наистина използват колелата.


Ако обаче искате да заведете баба си някъде, няма да го направите на две гуми. Нужна е друга градска услуга, която може да конкурира скъпите таксита и метрото, което невинаги е удобно, а и е претъпкано. Искаме чисти, електрически коли, които хората могат да споделят. Заради задръстванията в Париж зоните, в които е позволено да се шофира и паркира, намаляват.


Ако развиете със система за наемане и споделяне на малък брой коли, ще избегнете големият брой лични автомобили по улиците. Хората вече се интересуват, защото излиза много скъпо да притежаваш автомобил в Париж. Паркингът, застраховките, изгореното в натоварения трафик гориво, честите инциденти – всичко това обременява собственика.


Според изчисленията, които представихте, ако в града има 3000 електромобилчета под наем, елиминирате нуждата от 22 000 лични автомобила. Но като обикновен потребител защо да не наема например кола с бензинов двигател, а такава на ток?
- Когато пътувате от точка А до точка Б с кола под наем, много често трябва да я върнете в А. В Париж и околностите нямате много "точки А", нямате много такива гаражи. В нашия случай ще разполагаме с над 1200 места, откъдето може да вземете превозното средство и да го оставите в някоя точка Б.


Прилича на метрото – качвате се на една станция и слизате на друга. Таксуването започва, когато откачите щепсела от захранващата мрежа, и спира, когато го закачите отново. Идеята е, че няма да използвате колата един или два дни, както при наема на обикновена кола, а само през времето, когато наистина се нуждаете от нея.


Няма да имате проблеми с местата за паркиране. Ако 10 души се придвижват в собствени коли, това означава 10 превозни средства на пътя. Ако 10 души използват нашата услуга, ще са нужни една или две коли, защото хората няма да са в тях през цялото време. Така ще се избягват задръстванията. Надяваме се до края на проекта да пуснем 4000 електромобила.


Годишният абонамент струва 144 евро. С него първият половин час шофиране ви струва 5 евро, а след това - по 4 евро на половин час. Ако сте турист, може да се абонирате за седмица срещу 15 евро плюс 6 евро за първия половин час в колата и 7 евро за всеки следващ. Такситата са много по-скъпи. Билетът за метрото струва около 2 евро, но ако сте трима, може да ви излезе по-евтино с електромобил.


Сами ли направихте инвестицията в Autolib, или използвахте публични субсидии?
- Да, сами.


На каква стойност е тя?
- Не мога да кажа, но става дума за много пари. Властите обаче ни помогнаха с местата за абониране и със станциите за наемане и зареждане. На 50 места човек ще може да си купи абонамент. Станциите за наемане и зареждане ще са над 1000.


Навлизането на електромобилите е ограничено от високата им цена и сравнително късия им пробег. Ще бъдат ли преодолени тези пречки в близкото бъдеще?
- Не. Високата цена се дължи на две неща. Първо, броят на произведените коли все още е малък, нямаме големи серии. Второ, батериите са много скъпи. Със сигурност цената на електрическите коли без батериите ще спада, защото ще произвеждаме все повече и повече превозни средства и електрически задвижващи системи.


Ако се върнем 50 години назад, ще видим, че цената на двигателя с вътрешно горене е много по-висока от днешната. Цената на електрическото задвижване ще намалее с разрастването на производството.


Батериите също ще поевтинеят, а характеристиките им ще се подобряват, макар това да не се случва бързо. В батерията на телефона ви има основно електрохимически компоненти, при колите акумулаторите са съпътствани от сложна електронна система, която ги обслужва.


Средният пробег ще нараства, но по-умерено, защото е свързан с капацитета на батерията. Днес, за да изминем 1 км, се нуждаем грубо от 1 килограм батерии. Ако изминавате под 100 км на ден, не ви трябват 200-килограмови батерии. При около 300 кг за батериите масата на електромобила с цялата електроника ще се изравни с тази на кола с двигател с вътрешно горене. Ако използвате 600 кг батерии, реалният ви пробег ще спадне.


Капацитетът на батериите ще се подобри, но няма да се умножи по три или четири през следващите години. Акумулаторите и електрохимията не са като електрониката и полупроводниците, нещата трябва да се случват стъпка по стъпка.


Не може капацитетът да се удвоява на всеки две години. Литиево-йонните и литиево-полимерните батерии са измислени в края на 80-те и началото на 90-те години. До днес производителността им се подобрява, но не чак толкова много. Оловно-киселинната батерия е на 150 години, но производителността й е същата.


Вашата компания произвежда кондензатори. Каква е ролята им за съхранението на енергия в електрическите возила?
- Батериите съдържат много енергия (ватчаса на килограм), но осигуряват малка мощност (вата на килограм). Когато ускорявате, се нуждаете от мощност. Когато забавяте колата, също се нуждаете от мощност, за да възстановите енергията. За да потеглите с електромобила си, ще ви трябва голяма 15-килограмова батерия, която да ви осигури 3 киловатчаса енергия.


Но същото количество енергия може да се осигури и от суперкондензатор, тежащ 1 килограм. Да, като цяло той ще съдържа по-малко енергия, но за да "запалите" автомобила, ви е нужна мощност. Идеалният електромобил трябва да разполага с батерия заради енергията и суперкондензатор заради мощността. Всеки път, когато се нуждаете от мощност, не ангажирате батерията, а суперкондензатора.


С разреждането на батерията спада и напрежението, а за да запазите мощността, трябва да увеличите преминаващия ток. Но така се отделя топлина. Суперкондензаторите щадят батериите, защото покриват пикове в натоварването и ограничават загряването.


Според вас кой е най-добрият модел за развитие на зарядна инфраструктура?
- Най-важното е да се разположат зарядни станции, които са евтини, лесни за употреба и надграждане. Най-евтиният вариант в момента е зареждането през стандартната градска електрическа мрежа, защото вече съществува. Разбира се, машиностроителните компании, които произвеждат колонките за бързо зареждане, ще ви кажат, че това не е добра идея, защото трябва да продадат продуктите си.


Според мен системи за бързо зареждане са твърде скъпи и неефективни. Бързото зареждане се отразява отрицателно на живота на батериите. При него токът е силен и създава голямо съпротивление, а това загрява батерията. Колонките могат да предоставят голямо напрежение и силен ток едновременно, но представете си какво ще се случи с мрежата, ако 1000 души решат в един и същ момент да зареждат.


Ако използвате кола един-два часа на ден, ще разполагате с 22 часа в денонощието, за да я заредите. Може да го сторите у дома, в офиса или на паркинга. Ако сте шофьор на такси и през по-голяма част от времето сте в движение, тогава най-подходящо би било да сменяте цялата батерия.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 748 Неутрално

    Хм. Да видим как ще потръгне пилотния проект.
    Да не стане, че сутрин има трафик от гарата до Айфеловата кула, а вечер обратното.

    Сметките, че 3000 електромобила под наем ще елиминират нуждата от 20000 лични коли могат да се потвърдят единствено след практическа проба. Ако ти затрябва спешно кола, а се случи че няма коли на стоянката при теб, или пък като отидеш да я връщаш са се струпали много и няма свободни места там, където я оставяш, какво става? Като ти се случи 2-3 пъти това, ще си прекратиш абонамента набързо.

    Личната кола и личното паркомясто може да са скъпи, но са си гарантирани само за теб.

  2. 2 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    Не можах да намеря една точка по която да не съм съгласен с тоя французин!

    Пожелавам му успех в бизнеса!

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK