Кабинетът предложи намаляване на екобюрокрацията

Част от решенията по екооценки на инвестиционни проекти, които в момента се вземат от министъра на околната среда ще бъдат делегирани на регионалните екоинспекции, а срокът за екологичните оценки на общинските устройствени планове ще се съкрати. Това предвиждат промени в Закона за опазване на околната среда, предложени от екоминистерството и одобрени на днешното заседание на кабинета.


Екопроцедурите за разширения на инвестиционни проекти - като ски-курорти (извън защитените територии) рафинерии, складове за горива, големи ТЕЦ и др. ще бъдат децентрализирани и с тях вече ще се занимават инспекциите. Министърът вече ще отговаря само за оценките на проекти в защитени територии, за проекти, попадащи в районите на няколко екоинспекции (РИОСВ) и за трансграничните.


Преценките за необходимост от екооценка на устройствени планове и др. стратегически документи вече ще се правят в рамките на месец, вместо за два, както е в момента, гласят още поправките.




Към регистъра на процедурите по ОВОС за инвестиционни проекти (Оценка на въздействие върху околната среда) вече ще бъдат добавени и процедурите по екологични оценки (за планове и програми).


На редовно заседание днес Министерският съвет одобри Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, с който се въвеждат основни реформи, насочени към децентрализация и оптимизиране на разрешителни и съгласувателни режими с цел да се установи конкурентна среда и да се намали бюрокрацията, времето и цената на услугите за бизнеса:


Децентрализира се процедурата по Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) към съответните регионални инспекции по околната среда и водите (РИОСВ). В министерството остават единствено процедури, засягащи територията на повече от една регионална инспекция, защитени територии и такива с трансграничен контекст.


Отменя се съществуващият сега разрешителен режим във връзка с аварии с химични вещества за предприятията, създаващи нисък риск за човешкото здраве и околната среда. Така българското законодателство се хармонизира напълно с европейското, което изисква подобен режим само за предприятията, които създават висок риск за човешкото здраве. Останалите остават на уведомителен режим, като подлежат на контрол по общите разпоредби на закона.


Оптимизира се броят на съгласувателните и контролните органи по разрешителни във връзка с аварии с химични вещества, като в контрола няма да участват Министерство на здравеопазването, Държавната агенция по метрология и технически надзор и областните управители, а съгласувателни и контролни правомощия получава Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда".


С тези три изменения се въвеждат изискванията на правителствения План за изпълнение на мерките за оптимизация на държавната администрация. Освен тях законопроектът въвежда в националното законодателство изискванията на две европейски директиви – директивата относно емисиите от промишлеността (комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването) и директивата относно съхранението на въглероден диоксид в геоложки формации.


Разширява се обхватът на дейностите, за които е необходимо издаване на комплексно разрешително (КР). Въвеждат се 25 нови дейности, с което общият им брой става 66. Това са дейности по управление на отпадъците, производство на химични вещества чрез биологична обработка, междинни фармацевтични продукти, експлозиви, суровини за производство на хранителни продукти за консумация от хора и животни, производство на плоскости от дървесни частици и влакна.


Въвежда се прилагането на заключенията за най-добри налични техники, одобрени с решения на Европейската комисия, като се определят обстоятелствата, при които тези решения могат да не се прилагат.


Въвежда се също изискване при окончателно закриване на дейността, операторът да извърши всички необходими дейности, за да възстанови почвата на площадката до нивото преди започване на работа на инсталацията.


На задължителна ОВОС ще подлежат всички места за съхраняване на въглероден диоксид в геоложки формации, големи тръбопроводи за пренос на въглероден диоксид към местата за съхранение, както и големи инсталации за улавяне на въглероден диоксид. Всички останали тръбопроводи за пренос и инсталации за улавяне на въглероден диоксид са предмет на преценка на необходимостта от извършване на ОВОС.


Законопроектът предвижда и механизми, с които ще бъдат подобрени мерките за контрол върху употребата на логото на Схемата за управление по околна среда и одит (EMAS) и на екомаркировката на ЕС и налагането на санкции в случай на неправомерната им употреба.

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на aloiziii_moro6ek
    aloiziii_moro6ek
    Рейтинг: 396 Неутрално

    С делегиране на по-широки правомощия на РИОСВ в действителност се отваря далаверата на чиновниците по места. Дано да греша де...

  2. 2 Профил на Angel Dobrev
    Angel Dobrev
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Откога го чакат в областните РИОСВ този ход, за да матират всяка надежда за успешна борба с корупцията. Щото там се издават такива разрешителни за "екоинвестиции", че и най-предубеденият в противното се чувства ошашавен от размера на " с у х о т о ". Пък и нали в Бг имаме пословица , че "ден година храни". А хората в РИОСВ, оооо, та и те семейства хранят. Тъй де, хубаво нещо е държавната хранилка, особено тази "отдолу, под масата".

  3. 3 Профил на marijka
    marijka
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Олеле, още 25 нови дейности подлежащи на комплексно разрешително ... ужас. Това е адски тромава и скъпа процедура - само внасянето на заявление в ИАОС струва 10 000 лв, после чакането..., общественото обсъждане, после пак чакане... абе 4 месеца не мърдат. А без комплексно не дават разрешително за строеж.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK