Йенс Руп от "Кока-кола Хеленик": Замърсяването на водата вреди на икономиката

Йенс Руп, директор по устойчиво развитие в "Кока-кола Хеленик"

Йенс Руп от "Кока-кола Хеленик": Замърсяването на водата вреди на икономиката

© Кока-Кола Хеленик



Йенс Руп има диплома по eкология, както и по инженеринг и управление на околната среда и работи в тази сфера още преди да се присъедини към "Кока-Кола" през 2001 г. Започва като мениджър по здравето, безопасността и околната среда, провежда първите бутилиращи операции по стандарта ИСО 14001 и публикува първия доклад по околната среда. През 2002 г. става екомениджър, през 2005 г. - директор по устойчиво развитие. Член е на съвета за корпоративна социална отговорност на компанията. Управлява отчетността в тази област и вкарва компанията в списъка на Dow Jones Sustainability Index през 2008 г. На 29 ноември Йенс Руп ще бъде гост-лектор в зеленото бизнес събитие на dnevnik.bg и denkstatt Green Innovation Forum, където ще говори за устойчивото използване на водните ресурси.



- Няма да намерите бутилка кока-кола, на която да пише колко сме зелени, защото не правим маркетинг от това.


- Ако работим на място, където водата е замърсена, тя е замърсена за всички и това е проблем и за нас.

Защо водата е ключова област в политиката на компанията ви за екологично устойчив бизнес?
- Водата е основна съставка в нашите напитки и има съществена роля в процеса на бутилиране. През 2001-2002 г. направихме екоанализ на всичките си дейности, за да идентифицираме областите, в които въздействаме най-много върху околната среда.




Този анализ показа, че водата е една от най-релевантните области, в които би трябвало да фокусираме усилията си. Между 2004 и 2010 г. сме подобрили водния си коефициент с 19%. Този коефициент измерва ефективността на използване на водните ресурси – той представлява количеството вода, което ползваме, разделено на количеството напитки, които произвеждаме.


От 2.86 коефициентът ни е станал 2.3, което означава, че за всеки литър продукт, който произвеждаме, използваме малко над 2 литра вода. Един литър отива в самата напитка и се консумира от потребителя, а другият се използва в производствения процес за измиване, стерилизиране и т.н. След това тази използвана вода се пречиства до състояние, позволяващо в нея да живее риба, и се връща в природата.


Каква е най-амбициозната ви цел в областта на екологичната устойчивост и как действате за постигането й?
- По отношение на водата най-амбициозното ни начинание беше програмата за преработката на отпадните води. Когато компанията ни беше основана през 2000 г., имахме доста заводи, които не третираха отпадните си води. Те бяха свързани с комунални водоснабдителни системи, които не даваха възможност за пречистване на водата.


Например в България отпадните води от един от бутилиращите ни заводи отиваха в градската ВиК система, но тя не ги преработваше. За нас това беше проблем, защото се чувстваме отговорни за това отпадните ни води да се пречистват. Затова решихме да изградим съоръжения за третиране на отпадните си води навсякъде, където компанията ни оперира, в това число в Нигерия.


Това означаваше изграждане на повече от 20 пречиствателни станции, всяка от които струва между 3 и 10 милиона евро. Този процес вече приключи – 2011 г. е последната година от програмата, така че от тази година 100% от отпадните води от нашите заводи се пречистват.


Каква е основната ви мотивация за тези усилия? Заради добрия PR ефект ли го правите, или има и други фактори?
- Ние не използваме екосъобразните си дейности за пиар. Няма да намерите бутилка кока-кола, на която да пише колко сме зелени или какви постижения имаме в устойчивия бизнес. Не правим маркетинг от това. Основният ни стимул е, че имаме нужда да правим бизнес в среда, която функционира добре, не е замърсена и в нея има достатъчно вода за всички.


Имаме нужда околната среда, обществото и икономиката да се развиват по отговорен начин. Ако работим на място, където водата е замърсена, тя е замърсена за всички и това е проблем и за нас. Лошо е за икономиката, за местното развитие, хората напускат региона и нещата просто не работят. Затова искаме да сме сигурни, че в държавите и общностите, в които работим, има достатъчно вода и тя е с достатъчно добро качество.


Има и други причини за нашите усилия – например намаляването на разходите. Когато използваме по-малко вода, това означава също, че плащаме по-малко. Но все пак обикновено това не е най-важният стимул. Разбира се, икономиите позволяват да се изплати инвестицията, но ние не правим пари от това. Правим пари от продажба на напитки.


Скъпо ли ви струват тези усилия за опазване на околната среда и колко бързо се възвръщат инвестициите?
- Когато инвестираме в икономия на вода, периодът на възвращаемост е 3 до 5 години. Ако срокът, в който се изплаща един проект, е до 5 години, ние го изпълняваме. Ако той е по-дълъг, обикновено даваме приоритет на нещо друго, като например пестене на енергия, намаляване на отпадъците, рециклиране и т.н.


А когато става дума за третиране на отпадните води, там няма възвращаемост, има само разходи. В този случай възвращаемостта е само във вид на ползи за местната общност, репутация и намаляване на рискове.


Стимулирате ли доставчиците си към зелени иновации и трябва ли една компания да изпълнява определени екокритерии, за да сключи договор за доставка с вас?
- Имаме ясни ръководни принципи за нашите доставчици. Това е набор от задължителни правила, които трябва непременно да спазват. Те засягат области като детския труд, робския труд, дискриминацията и т.н. Правим одит на доставчиците си и ако установим, че използват детски или робски труд, нарушават човешките права или нещо подобно, прекратяваме договора си с тях.


Но по отношение на околната среда нещата са малко по-конструктивни. Нашите доставчици не са големи замърсители, затова в тази област не сме чак толкова строги. Имаме система за оценяване на доставчиците и им поставяме оценки за цената, за качеството, но също и за екологичното им поведение, представянето им в социалната сфера и т.н.


Така че ако не се справят добре по отношение на околната среда, получават по-малко точки. Това не значи, че изобщо няма да купуваме от тях, но означава, че ще бъдат по-малко предпочитани в сравнение с други доставчици.


Смятате ли, че една компания трябва да е голяма, за да може да печели от зелени иновации? Какво бихте казали на по-малките компании, които ще участват в Green Innovation Forum?
- На теория всяка компания може да се възползва от бързо изплащащите се зелени мерки (така наречените low-hanging fruit) като икономия на енергия, на вода, това може да го направи всеки. Дори аз и вие можем да го направим в домовете си. От друга страна обаче, за това е нужно време.


Трябва да огледате дейностите си, може би да направите измервания, да проучите с какво разполагате и какви решения ви се предлагат. Големите компании могат да си позволят да имат човек, който се занимава специално с това, и той може да им е много полезен. Но малките компании, например с по 50 души персонал, може би не могат да си позволят човек, чиято единствена грижа е околната среда. Ще трябва с това да се заеме някой, който има и друга работа.


Оттук идва и част от трудностите и проблемите с компетентността. Затова моята препоръка в този случай е да се работи с консултант, който ще проучи дейността ви и след това ще ви даде цялото необходимо знание и капацитет. Друга възможност е следващия път, когато наемате някого, нов мениджър по поддръжката или нов инженер да заложите изискване към него да притежава опит и в екологичното управление на процесите.

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    "След това тази използвана вода се пречиства до състояние, позволяващо в нея да живее риба, и се връща в природата."

    И водата купена от потребителя във вид на кафява напитка пак отива в природата, няма къде да ходи.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  2. 2 Профил на Ордар Варвар, Дебил Дебылич now
    Ордар Варвар, Дебил Дебылич now
    Рейтинг: 1007 Неутрално

    "От 2.86 коефициентът ни е станал 2.3, което означава, че за всеки литър продукт, който произвеждаме, използваме малко над 2 литра вода. Един литър отива в самата напитка и се консумира от потребителя, а другият се използва в производствения процес за измиване, стерилизиране и т.н"

    Че то найдобър коефициент сигурно е постигнал Цар Киро.
    За 1 литър напитка се използват 0.61-0.71 вода. Или 0.4 л.спирт, 0.6 вода и 0.1 за измиване, стерилизиране и т.н.

    През последните 4000 години не е опитомено нито едно ново животно.
  3. 3 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 905 Неутрално

    ще продължите ли устойчиво да влагате глюкозо-фруктозен сироп (въпреки че не е от ГМО царевица, пак оставя усещането за отношение като към втора ръка хора) вместо захар в продуктите си или да продължа устойчиво да не ги купувам?

    смешно е в една компания да се говори за устойчиво развитие, а в продуктите ѝ да има аспартам (Е951, сравнително слаба отрова, но те не бързат ) и най-евтиния естествен заместител на захарта.

  4. 4 Профил на Миронов
    Миронов
    Рейтинг: 8 Гневно

    Затова Кока-Кола имат проблеми със замърсяването. Наскоро бяха обвинени, че изчерпват подземните води в Индия. Защо не поговорим за това.

    Винаги ще има утре
  5. 5 Профил на Мани
    Мани
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Господин Руп, има една много интересна група във facebook - Писна ни на пием захаросани индустриални води, пълни с химии. Какво ще кажете за нея? - http://www.facebook.com/groups/174763405946630/

    Там се задават много неудобни въпроси.
    1. Не е ли арогантно да се рекламира безспорно вреден за здравето продукт като му лепиш етикети “щастие”?
    2. В коя част от посланието “писна ни да пием индустриални захаросани води пълни с химия” НЕ разпознавате продуктите на Кока-Кола, които произвеждате и продавате?
    3. Бихте ли посочили една причина, поради която можете да препоръчате продуктите си като полезни. Има ли нещо нередно в рецептата на Кока-Кола, за да се пази в тайна? Съзнателната манипулация и укриването на истината за съдържанието на продуктите на компанията не е ли „умишлено въвеждане в заблуждение”, т.е. заблуждаваща реклама?
    4. Висшият мениджмънт и служителите на компанията, които са запознати със съдържанието на фирмените продукти, разрешават ли на децата си да ги консумират?
    5. Бихте ли участвали в публична дискусия за вредата или ползата от употребата на продуктите, произвеждани от Кока-Кола?
    Аз бих попитала още дали колата влияе на костната система и на генетичния код?

    citrus
  6. 6 Профил на mishon
    mishon
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Това за вредните съставки в самата напитка Кока Кола е абсолютно вярно! Никакви еко мерки не могат да прикрият факта, че използваните подсладители, които се съдържат дори в "диетичната кола", са основна причина за затлъстяването в резултат на масовата и безконтролната им консумация!

  7. 7 Профил на Licho
    Licho
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Не пийте Кока Кола. В повечето храни и напитки на пазара има вредни вещества, но ги консумирате. Спортувайте и няма да тлъстеете от газирано и сладко. Колата от Кока Кола Хеленик е гадна. Има едни бутилки от .5 л опаковани по 4 и произведени в гърция - вкуса им е доста по хубав, не е кисел нито са газирани прекомерно.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  8. 8 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1259 Неутрално

    Лимон, мед, горнобанска минерална вода, задължително си правиш сам напитката.
    Издадох тайната рецепта на истинската лимонада.
    Ще се радвам популярността й да надмине тази на кока-колата.
    Време е за истинските неща, не ли?

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  9. 9 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 989 Неутрално

    Пийте си вода и естествени плодови сокове.По-добре чаша вино,отколкото този боклук,рекламиран така арогантно.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  10. 10 Профил на Scorpi_4404
    Scorpi_4404
    Рейтинг: 616 Любопитно

    Кока кола вреди на здравето ви,не я пийте!

    Опознай себе си...Нищо излишно.
  11. 11 Профил на confucius2
    confucius2
    Рейтинг: 426 Любопитно

    ТАЯ ГНУС още ли я пият!? Ей, не се научи този народ кво да пие...

  12. 12 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 649 Неутрално

    "Замърсяването на водата вреди на икономиката"
    Разбирай:
    "Вече не можем само да я боядисваме и да я продаваме в шишета. Трябва и малко да я поочистим"

  13. 13 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 524 Неутрално

    аз една година зареждах диспозери за вода на фирма на кока кола без пари в друга американска фирма и тьрговскиа представител на кока кола ми подари 6 чаши
    на печелившите честито

  14. 14 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Само пепси!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  15. 15 Профил на Hristo Petkov Hristov
    Hristo Petkov Hristov
    Рейтинг: 479 Любопитно

    Само Пепси!
    П.С: Още ми е пред очите, как по повод репртаж на БТВ или Нова ТВ, за спора за качеството на стоките произведенив БГ и в Европа()по специално праха за пране ако си спомняте), една засукана овца Пиар може би на Кока Кола обясняваше, че качеството е еднаков в САЩ, ЕВРОПА и БГ??!! Идеше ми да да я заплюя по ТВ и да я питам "Ама овцо тъпа, ти кого заблуждаваш? Ти пила ли си кола от кен или от Макдоналдс? Ние имаме небцета и вкусови рецептори в България или пластмаса в устите си"

  16. 16 Профил на jass
    jass
    Рейтинг: 374 Весело

    Толкова ми е смешно, когато компания като кока кола ми говори за устойчивост. Техните напитки - и в този ред на мисли всички други подобни, дали са с ГФС или захар няма значение, са едни от най-вредните за здравето продукти. Няма начин да озелениш нещо подобно

  17. 17 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1238 Весело

    Кока-кола пия само когато едвам гледам, а искам да се уригна





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK