
© Autolib
Днес е официалният старт на програмата за споделено ползване на електромобили в Париж, съобщи Асошиейтед прес (АП). Общината се надява чрез нея да намали замърсяването на въздуха и шума по градските улици, някои от които пазят забележителности още от Средновековието.
Програмата Autolib използва същия принцип като схемата за градски велосипеди под наем, която се радва на голям успех в Париж.
Повечето големи градове в Европа разработват алтернативни транспортни схеми, които да заменят замърсяващите автомобили, но Autolib ще бъде най-големият проект от този род – днес по улиците на Париж излизат първите 250 електромобила под наем, през лятото те трябва да станат 2000, а през следващите две години – общо 3000.
Компактните електрически коли Bluecar са по дизайн на "Пининфарина" и са произведени от френския конгломерат "Груп Болоре", който се надява по този начин да демонстрира качествата на литиево-метално-полимерната батерия в електромобила.
За да се възползват от програмата, потребителите ще имат нужда от валиден документ за самоличност, шофьорска книжка и кредитна карта, за да се абонират онлайн или чрез видеоразговор със служител в някоя от 40-те специално изградени остъклени будки в Париж и покрайнините.
Стандартният абонамент е 10 евро на седмица, 15 на месец и 144 на година. Освен него се начислява и почасов наем между 4 и 9 евро на час в зависимост от абонаментния план. В случай на нанесени щети върху автомобила от картата на потребителя се тегли съответната сума.
За да наеме кола, клиентът просто отваря вратата с помощта на магнитна карта и стартира двигателя с помощта на ключ, прикрепен към кормилната колона. Шофьорът има възможност да включи и постоянна звукова сигнализация, която да предупреждава пешеходците за приближаването на безшумния автомобил.
От шест месеца в процес на изграждане са 1200 зарядни станции, които ще се ползват ексклузивно от клиентите на програмата Autolib. Според производителите Bluecar може да измине 250 км с едно зареждане.
Програмата вече има 2000 регистрирани потребители и е отключила вълна от "общински туризъм" – представители на общини от цял свят, включително от Китай и Бразилия, пътуват до Париж специално за да проучат как работи.
Не липсват и критики към Autolib – според Зелената партия например електромобилите ще доведат до по-голяма консумация на енергия от френските ядрени електроцентрали, които зелените не одобряват, ще е необходима специална система за събиране на излезлите от употреба батерии и в крайна сметка ще насърчи хората да шофират повече.
Според създателите на Autolib обаче замисълът й не е да се конкурира с колективния градски транспорт или схемата за велосипеди под наем, а само да ги допълни с още една възможност.
© Autolib