Вредните емисии в София са нараснали с 12% за пет години

Общината ще се опита да намали вредните емисии с 20 на сто до 2020 г.

© Николай Дойчинов

Общината ще се опита да намали вредните емисии с 20 на сто до 2020 г.



Вредните емисии в Столичната община са нараснали с 12% за периода от 2007 до 2011 г.  Затова местната управа си е поставила амбициозната задача да намали с най-малко 20% вредните емисии в столицата, а потреблението на електроенергия да се свие с 19%. Целите са залегнали в План за действие за устойчиво енергийно развитие като част от поетите ангажименти при присъединяването на София към европейската инициатива "Конвент на кметовете".


Днес кметът на София Йорданка Фандъкова, заместникът й Ирина Савина и министърът на енергетиката и туризма Делян Добрев представиха основните приоритети за следващите години.


Досега ръст




Ръстът през последните години се дължи на увеличението на изгаряните горива за транспорта и употребата на енергия. Така докато през 2007 г. софиянци са потребили 10.88 тераджаула енергия, то през 2011 г. - 11.93 тераджаула, каза Петър Сеизов от "Денкщат България".


Методът на изчисление посочва изразходваната енергия на дадена територия, независимо, че например токът не се произвежда на същата територия.


По сектори се забелязва, че най-голям дял имат жилищните сгради - 48% за целия период, втори са т.нар. третични (необщински обществени сгради) с ръст от 26 на 28 на сто, следвани от търговския транспорт и частните превози - с тенденция за ръст в рамките на 15 процентни пункта през петте години. Спад от 5 на 4 на сто е отбелязан при градския транспорт, леко повишение при уличното осветление (варира около 0.4%). Забелязва се стабилност при използваната енергия от общинските сгради - около 4 процентни пункта през петте години.


Като дял на изразходвана енергия водач е токът, при който се наблюдава ръст - от 35 на 38%. На второ място е топлинната енергия с дял от 39 на сто през 2007 г. и 36 пункта през 2011 г. На третото място са течните горива с дялове за двете години съответно 22 и 19%.


"Има видимо намаление на емисиите, когато има пряк контрол на Столичната община. Това са общественият транспорт, общинските сгради и автобусния парк", посочи Сеизов. По думите му трябва да се работи за намалението на вредите от жилищните сгради. Той предложи информационни кампании за гражданите.


Какво обещава общината


Обещанията на общината са емисиите да бъдат намаление най-малко с една пета до 2020 г. Фандъкова посочи, че със строежът на метрото, който е най-екологичния и същевременно бърз транспорт в града, още бъдат намалени енергийните разходи. В момента се строи разширението на първия метродиаметър от "Дружба" до летището. По-рано през годината беше открит и втория лъч. Предстои строителството на третия диаметър.


След пускането на новите станции около 300 хил. души на ден се придвижват с метрото. Очакванията са с разширенията до летището и Бизнес парка в "Младост" това да сторят и още 90 хил. души.


Фандъкова припомни, че общината купи и ще продължи да купува нови метро вагончета, тролеи и тролейбуси през следващите години.


Кметът припомни, че неотдавна беше открита и първата "зелена" детска градина, която сама произвежда енергията си. Тя посочи, че разходите за миналия месец са едва 700 лева. Очакванията й са в студените месеци те да не надвишат 1000 лева.


Отделно местната управа започна енергийно обновяване на училища и детски градини. Очакванията са до 2020 г. всички сгради да бъдат ремонтирани, с което разходите да паднат.


Тече програма за обновяване и на жилищни сгради. Общината облекчи и процедурите, предостави 12 типови проекта, освободи гражданите от такса тротоарно право за определен период при ремонт на фасадата, отпадна и таксата за строеж.


Министър Добрев припомни, че чрез фонда за енергийна ефективност ще бъдат финансирани общините допълнително със 100 млн. лв. при преференциални условия. "Столичната община вече има готови проекти, така че не се съмнявам, че ще усвои средства", добави Делян Добрев.


Програмата е публикувана на сайта на общината. Ирина Савина призова гражданите да изпращат предложения за изменения и допълнения в документа. "Отворени сме за конструктивен диалог", добави тя.

Коментари (34)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Quo Vadis
    Quo Vadis
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Затова ще си ходя на село да живея сред тишината и спокойствието
    и без вредни емисии .

    Кога Европа ще стане НЕЗАВИСИМА ? (от американската политика )Кога европейските "независимите и свободни" медии ще станат действително свободни ?
  2. 2 Профил на sss700431
    sss700431
    Рейтинг: 489 Неутрално

    ''Вредните емисии в София са нараснали с 12% за пет години''
    ..............................................................
    Чудесен повод да се увеличат общинските такси , да се увеличи района на синята зона , да се увеличат цените за всички видове енергия , да се въведе режим за каране на личните автомобили и........................................

  3. 3 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1486 Весело

    А бе откога енергията се мери в байтове?
    И при 10% повече "байтове" има 20% увеличение на боклуците.
    Това дали не е основно свързано с нарасналите байтове от неупоменатите видове? Като например твърдо гориво?

    Covid live matter. Stop the genocide.
  4. 4 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1486 Весело

    Пардон. Байтовете са нараснали с 12%.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  5. 5 Профил на captain_zero
    captain_zero
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Ето и една напълно "общинска" причина:
    http://www.dnevnik.bg/live/novini_ot_vas/2012/08/13/1887327_eko-paiak/

    Лицемерието е пълно, алчността - безгранична.

  6. 6 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    "Методът на изчисление посочва изразходваната енергия на дадена територия, независимо, че например токът не се произвежда на същата територия."

    Това обяснява защо се говори за увеличение. Защото ако се гледат само локалните емисии в района на София, вероятно има дори известно намаление след спирането на Кремиковци.

  7. 7 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1040 Весело

    До коментар [#3] от "Цецо":

    Вероятно става дума за тераджаули.

  8. 8 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 768 Весело

    ...Вредните емисии в Столичната община са нараснали с 12% ..
    Това много двусмислено звучи..
    Нали не е лично срещу Данчето?
    А това, енергията в байтове, е направо първоаприлско!
    Един сайт дава награда "Полюцър" - директно за там!

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  9. 9 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Леле, колко хубаво звучи казано от автора, ама реалността като тръгнеш навън е съвсем отчайваща и мрачна
    За тротоарите - никъде в София не е останал един единствен тротоар който да е що годе равен. С витошка - никакъв напредък.
    Прозорачност на търговете - няма. Участие на гражданите в приоритетите на общината - няма. За сметището сме пред накзателна процедура - също както и за мърсотията във въздуха. А по улиците какво е, няма смисъл да казвам - то кочината се вижда.
    Но най-главното е че никой не прави нищо за пушеците на дъртите дизелови банги ив столицата. Абсолютно нищо. А това са канцерогени които ние всички дишаме.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  10. 10 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    Ако не се предприеме нищо по изнасянето на институции в провинцията, цялата програма ще иде у канавката. Ще се тъпкаме 3 милона души с 3 милиона автомобила на 50 квадратни километра и задръстването ще започва още с потеглянето от дома.

  11. 11 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1938 Неутрално

    Мда. И затова глаДният архитект предлага да се изсекат дървета и да се построи шосе.

    Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.
  12. 12 Профил на smokingpipe
    smokingpipe
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Не може да бъде ! 12% ръст след закриването на мега-замърсителя "Кремиковци". Никой не може да излезе на глава със зелените мухички .

  13. 13 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2979 Неутрално

    Погледнете какъв дим се носи след икарусите и паяците!

  14. 14 Профил на косъм в супата
    косъм в супата
    Рейтинг: 551 Весело

    До коментар [#13] от "hodounski":
    Не,се тревожете,това не е новина,просто платен репортаж.
    Вече сме имунизирани.

  15. 15 Профил на qbn24558812
    qbn24558812
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Данък трошка 50 лева (в София, де. Във Видин е 30). Данък нов автомобил 1500 лева... Всеки тротоар-паркинг, всяка градинка-два.
    Тоя абсурд ако някъде другаде по света го има, ще се самогилотинирам.

  16. 16 Профил на Sion с 27,Дневник , амнистия по изборите?
    Sion с 27,Дневник , амнистия по изборите?
    Рейтинг: 1196 Весело

    Освен броят на кучетата и нещо друго да нарастне.

    "Някои хора цял живот отстояват правото си да нямат собствени убеждения."
  17. 17 Профил на Apolon ot Tiana
    Apolon ot Tiana
    Рейтинг: 814 Неутрално

    И за какво ни е Бояджийска. За боя? Или за кеф! Но за чий?

    apoloniy
  18. 18 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    [quote#2:"sss700431"]Чудесен повод да се увеличат общинските такси[/quote]
    Да викнем и чуждестранните "стратегически инвеститори" да ни правят 10 ТЕЦа в София на въглища а?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  19. 19 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    [quote#9:"Десен"]За тротоарите - никъде в София не е останал един единствен тротоар който да е що годе равен.[/quote]
    Не е вярно !
    На всякъде където има чуждестранни инвеститори или мафията открива мол с парите на данъкоплатците се правят чудесни тротоари и всички прилежащи инфраструктури които не се разбиват сами още първата година!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  20. 20 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#19] от "comandante":

    Вярно е така! Обаче общината когато прави нещо - я тротара, я бордюр подменя, само след 2-3 г вече дъжда е издълбал дупки в плочите и бордюрите са се размили от водата. Аз съм виждал сума ти циментови смеси и продукто от тях, включително и такива с много лошо качество, но за да се получи това което се получава по от плочите и бордюрите по столичните тротоари след 2 г го няма никъде. Това дори не стига до скалата за тестване.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  21. 21 Профил на xxxx1963
    xxxx1963
    Рейтинг: 272 Неутрално

    Ако сложиш бели мишки на кръстовищата вечер към 5-6- часа, мишките ще умрат. Дишаме невероятна смрад.

  22. 22 Профил на In my world
    In my world
    Рейтинг: 605 Весело

    много коли има в софия.Аз познавам няколко бедни българина ,който всеки от тях има 3 коли и ги държи пред блока.В софия трябва да има следното правило 1 шоф. книжка 1 кола това е.

    In many wars between the CIVILIZED MAN and the SAVEGE.Support Civilized man defeat the terror(islam)
  23. 23 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 660 Весело

    Хората наблегнаха на бобеца и вредните емисии се увеличиха

  24. 24 Профил на _scythe_
    _scythe_
    Рейтинг: 442 Неутрално

    В периода Декември-Февруари, в центъра на София не може да се диша, но не заради колите, а заради горенето на всякакви боклуци, като дрехи, пластмаси, стари гуми, дори горенето на въглища отделя много повече вредни частици от емисиите на колите. Проблем е и географското разположение на София и посоката на въздушните течения. Например, когато в Красна поляна и Факултета (т.е. в циганските гета), се отопляват с гуми, всичкия боклук просто засипва центъра на София, който е в ниското.

    Блажени са тези, които живеят по високите места в София, например Лозенец или подстъпите на Витоша, нищо чудно ,че един от съветите за избор на жилище е да е на високо, някой чувал ли е замък или резиденция да са в ниското?

  25. 25 Профил на _scythe_
    _scythe_
    Рейтинг: 442 Неутрално

    В началото на 2012, на Тодор Александров не се дишаше просто, все едно беше Пекин, но към края на Февруари явно гумите привършиха и небето се изчисти.

  26. 26 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1094 Неутрално

    Нали затвориха Кремиковци защо така ? Пуста сиромашия , хората започнаха да се отопляват с кюмбета и камини, ако имаха финансова възможност щяха да си карат на екологично отопление

  27. 27 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    Мисля че е за кеф,но има ГРАНИЦА.

  28. 28 Профил на Ментор
    Ментор
    Рейтинг: 776 Неутрално

    в много европейски градове не могат да влизат коли и камиони които не покриват определени изисквания, и глобите за нарушение са много сериозни. Това трябва да стане и в София, Варна и Пловдив. Пълно е с всякакви 20-30 годишни тараляснаци които пушат като парни локомотови, крайно време е да се разкарат.

  29. 29 Профил на DBoy
    DBoy
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Проблемът е в кварталите, където се редуват блокове с къщи, а къщите се отопляват на твърдо гориво - през зимата не се диша от пушеци. Защо общината продължава да стои безучастно? Крайно време е да се въведе забрана за използването на въглища и дърва в столицата. Хората не са виновни, че нямат пари за отопление, но това е единственият начин да се реши проблемът.

  30. 30 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1202 Любопитно

    Подкрепям
    През зимата като запалят кюнците в Горна Баня и в Овча Купел не може да се диша.

  31. 31
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  32. 32 Профил на mozo
    mozo
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Мхм, софийско жителсто, плащане на данъци по месторабота и току-виж емисиите сами се намалили

  33. 33 Профил на Мазен чех
    Мазен чех
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Това изследване е напълно изсмукано от пръстите и невярно. Само спирането на Кремиковци драстично намали използването на енегия и замърсяването, отделно от това кризата и високите цени на горивата намалиха трафика поне с 30%. Това че има много трошки, не значи че се движат на 2.70 лв литъра.

    икономист - неграмотник с диплома
  34. 34 Профил на happymimi
    happymimi
    Рейтинг: 456 Неутрално

    Как няма да са нараснали, когато целия град се увеличи главоломно. От една страна много се дразня на всички тези, които прииждат и прииждат. От друга знам, че по родните си места често няма какво да правят – няма работа, няма реализация. Но пък ако всички се струпат в София, как другите градове и села ще се разрастват. София не може да побере повече хора... но дали това ще ги спре?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK