Има нещо вело в Дания

Улица "Нореброгаде" в януарска вечер

© Босилена Мелтева

Улица "Нореброгаде" в януарска вечер



По улиците на Копенхаген е студено и влажно към седем вечерта през януари. Градусите падат с всеки изминал час. Сега е някъде около -5, но с вятъра е като -15. Вече съм на ул. "Нореброгаде", искам да намеря номер 55, но се оказва по-важно да внимавам, когато минавам пресечките. Движението е особено натоварено, но не от автомобили, които странно ми липсват на тази голяма централна улица.


По "Нореброгаде" минават хиляди велосипедисти, подобно е и на другите улици на града, през които минах, но тук са в пъти повече. На светофарите се струпват и образуват своеобразно безшумно задръстване. Спокойни дълги опашки от чакащи хора на колела. Сега вече успявам да ги огледам по-добре, но пак не намирам общ знаменател, под който да ги категоризирам като кастата на велосипедистите. Най-различни са – и по възраст, и по стил, с всевъзможни модели колела, понякога с уникално находчиви и забавни приспособления, друг път – успокояващо прости и изчистени. Из целия град има и редици колела, чакащи в снега своите велосипедисти.


Интензивен велотрафик в студена и мрачна зимна вечер! Опивам да си представя как изглежда улицата през по-топли месеци на годината. Малко по-късно разбирам, че сезоните и температурата не са от съществено значение, защото повечето датчани карат колела целогодишно, през зимните месеци процентът велосипедисти спада, но незначително. Това е начинът на придвижване в Дания, в която обичайно разстоянията са къси, пътищата – равни, а да притежаваш собствен автомобил в града – скъпо удоволствие.




Чакащите колела на Копенхаген

© Босилена Мелтева

Чакащите колела на Копенхаген


36% от населението на Копенхаген отива на работа или училище с велосипед.
Само в датската столица 1,1 милиона километра се изминават на колело за ден. Целта на стратегията за развитие "Екометрополис" е този велопроцент да достигне 50% до 2015 г. чрез редица мерки като изграждане на още велосипедни паркинги, зелени маршрути за колоездачи, велосипедни алеи и повишаване безопасността на движението.

И все пак "Нореброгаде" е уникална във велосипедната история на Копенхаген. Разбирам го от Нора, която от години живее на нея. Минаваме покрай впечатляващ брояч на велосипедисти. Трудно можем да подминем без коментар инсталация, която отчита и отброява всяко преминаващо по велоалеята колело, показва бройката за деня и от началото на годината. (И една голяма скоба за малко, но важно отклонение: една година след поставянето му броячът на "Нореброгаде" е отброил близо 10 милиона велосипедисти, което се равнява на два пъти населението на Дания и 20 пъти повече от гражданите на столицата. Дневната бройка варира в зависимост от времето и разликата между работни дни и празници, но най-високата отчетена бройка е 30 хиляди велосипедисти за ден.)


Броячът на велосипедистите по ул. "Нореброгаде"

© Босилена Мелтева

Броячът на велосипедистите по ул. "Нореброгаде"


Така заради брояча  научавам за експерименталния проект на общината на Копенхаген от 2009 г., който в крайна сметка остава действаща практика до днес.


Става дума за централна търговска улица, гъсто населена – предимно със студенти и чужденци, с много магазини, барове и заведения. Улицата е важна за велосипедистите артерия, през която те минават от жилищните квартали към централната част и обратно.


Велосипедите на Копенхаген >

Преди експерименталните промени тя е обикновена (по дефиницията на общината) улица с максимална скорост на движение 50км/ч, с двупосочни ленти за колите, една алея за колоездачи от 2 м и тротоар. През 2004 г. през нея дневно минават около 30 000 велосипедисти и 17 000 коли. Още тогава това е улицата с най-много колоездачи в града.


През 2008 г. общината решава да я промени така, че да я направи максимално удобна и безопасна за хората с колела (bicycle friendly). Проектът се прави в контекста на по-мащабна програма "Екометрополис" за развитието на Копенхаген като световна столица на колоезденето и климата. Заложено е до 2015 г. делът на велосипедите като транспортнo средство в града да е 50% (през 2008 г. той е 37%).


Из центъра на Копенхаген

© Босилена Мелтева

Из центъра на Копенхаген


Всичко започва от 2009 г., когато на "Нореброгаде" трафикът на коли е силно редуциран с комбинация от рестриктивни мерки – ограничаване на паркирането на коли, по-ниска скорост (40 км/ч), забрана за движението на коли в повечето участъци от улицата, в другите се намалява броят на платната им. Този трафик се поема от съседни улици. Велоалеите стават двойно по-широки (4 м). Тротоарите за пешеходци са разширени, появяват се повече кафенета и малки ресторантчета. Право да минават по цялата улица имат само автобусите от градския транспорт.


Първоначално мерките са временни, осъществяването им среща сериозен отпор от страна най-вече на търговците на магазини по улицата. Проектът е политически, стъпките не са популярни и изискват силната воля и последователност от страна на кмета. В същото време се провежда обществен дебат. През 2010 г. се отчита, че от 2005 г. броят на велосипедистите е нараствал постепенно и е стигнал до 37 000 на ден, а трафикът е намалял наполовина.


Въпреки недоволството на някои групи граждани улицата става по-привлекателна и посещавана, а броят на велосипедистите нараства. В крайна сметка промените остават за постоянно. Усещат се и в средата на януари, когато покрай нас минава 8840 колоездач за деня и броячът му пожелава "Приятно пътуване!". Някъде към осем вечерта по "Нореброгаде".

Колелата на града

© Нора Владимирова

Колелата на града


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK