Има нещо вело в Дания

Улица "Нореброгаде" в януарска вечер

© Босилена Мелтева

Улица "Нореброгаде" в януарска вечер



По улиците на Копенхаген е студено и влажно към седем вечерта през януари. Градусите падат с всеки изминал час. Сега е някъде около -5, но с вятъра е като -15. Вече съм на ул. "Нореброгаде", искам да намеря номер 55, но се оказва по-важно да внимавам, когато минавам пресечките. Движението е особено натоварено, но не от автомобили, които странно ми липсват на тази голяма централна улица.


По "Нореброгаде" минават хиляди велосипедисти, подобно е и на другите улици на града, през които минах, но тук са в пъти повече. На светофарите се струпват и образуват своеобразно безшумно задръстване. Спокойни дълги опашки от чакащи хора на колела. Сега вече успявам да ги огледам по-добре, но пак не намирам общ знаменател, под който да ги категоризирам като кастата на велосипедистите. Най-различни са – и по възраст, и по стил, с всевъзможни модели колела, понякога с уникално находчиви и забавни приспособления, друг път – успокояващо прости и изчистени. Из целия град има и редици колела, чакащи в снега своите велосипедисти.


Интензивен велотрафик в студена и мрачна зимна вечер! Опивам да си представя как изглежда улицата през по-топли месеци на годината. Малко по-късно разбирам, че сезоните и температурата не са от съществено значение, защото повечето датчани карат колела целогодишно, през зимните месеци процентът велосипедисти спада, но незначително. Това е начинът на придвижване в Дания, в която обичайно разстоянията са къси, пътищата – равни, а да притежаваш собствен автомобил в града – скъпо удоволствие.




Чакащите колела на Копенхаген

© Босилена Мелтева

Чакащите колела на Копенхаген


36% от населението на Копенхаген отива на работа или училище с велосипед.
Само в датската столица 1,1 милиона километра се изминават на колело за ден. Целта на стратегията за развитие "Екометрополис" е този велопроцент да достигне 50% до 2015 г. чрез редица мерки като изграждане на още велосипедни паркинги, зелени маршрути за колоездачи, велосипедни алеи и повишаване безопасността на движението.

И все пак "Нореброгаде" е уникална във велосипедната история на Копенхаген. Разбирам го от Нора, която от години живее на нея. Минаваме покрай впечатляващ брояч на велосипедисти. Трудно можем да подминем без коментар инсталация, която отчита и отброява всяко преминаващо по велоалеята колело, показва бройката за деня и от началото на годината. (И една голяма скоба за малко, но важно отклонение: една година след поставянето му броячът на "Нореброгаде" е отброил близо 10 милиона велосипедисти, което се равнява на два пъти населението на Дания и 20 пъти повече от гражданите на столицата. Дневната бройка варира в зависимост от времето и разликата между работни дни и празници, но най-високата отчетена бройка е 30 хиляди велосипедисти за ден.)


Броячът на велосипедистите по ул. "Нореброгаде"

© Босилена Мелтева

Броячът на велосипедистите по ул. "Нореброгаде"


Така заради брояча  научавам за експерименталния проект на общината на Копенхаген от 2009 г., който в крайна сметка остава действаща практика до днес.


Става дума за централна търговска улица, гъсто населена – предимно със студенти и чужденци, с много магазини, барове и заведения. Улицата е важна за велосипедистите артерия, през която те минават от жилищните квартали към централната част и обратно.


Велосипедите на Копенхаген >

Преди експерименталните промени тя е обикновена (по дефиницията на общината) улица с максимална скорост на движение 50км/ч, с двупосочни ленти за колите, една алея за колоездачи от 2 м и тротоар. През 2004 г. през нея дневно минават около 30 000 велосипедисти и 17 000 коли. Още тогава това е улицата с най-много колоездачи в града.


През 2008 г. общината решава да я промени така, че да я направи максимално удобна и безопасна за хората с колела (bicycle friendly). Проектът се прави в контекста на по-мащабна програма "Екометрополис" за развитието на Копенхаген като световна столица на колоезденето и климата. Заложено е до 2015 г. делът на велосипедите като транспортнo средство в града да е 50% (през 2008 г. той е 37%).


Из центъра на Копенхаген

© Босилена Мелтева

Из центъра на Копенхаген


Всичко започва от 2009 г., когато на "Нореброгаде" трафикът на коли е силно редуциран с комбинация от рестриктивни мерки – ограничаване на паркирането на коли, по-ниска скорост (40 км/ч), забрана за движението на коли в повечето участъци от улицата, в другите се намалява броят на платната им. Този трафик се поема от съседни улици. Велоалеите стават двойно по-широки (4 м). Тротоарите за пешеходци са разширени, появяват се повече кафенета и малки ресторантчета. Право да минават по цялата улица имат само автобусите от градския транспорт.


Първоначално мерките са временни, осъществяването им среща сериозен отпор от страна най-вече на търговците на магазини по улицата. Проектът е политически, стъпките не са популярни и изискват силната воля и последователност от страна на кмета. В същото време се провежда обществен дебат. През 2010 г. се отчита, че от 2005 г. броят на велосипедистите е нараствал постепенно и е стигнал до 37 000 на ден, а трафикът е намалял наполовина.


Въпреки недоволството на някои групи граждани улицата става по-привлекателна и посещавана, а броят на велосипедистите нараства. В крайна сметка промените остават за постоянно. Усещат се и в средата на януари, когато покрай нас минава 8840 колоездач за деня и броячът му пожелава "Приятно пътуване!". Някъде към осем вечерта по "Нореброгаде".

Колелата на града

© Нора Владимирова

Колелата на града


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Shlosera
    Shlosera
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Тези мерки съчетани с изключителната чистота, даже в най -"калното" време, правят възможно всичко това.

  2. 2 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 680 Неутрално

    Кралство Дания!Внимавайте да не върнете Търновската конституция,че и у нас може да стане така "вело".Може и на коне да се придвижваме,ако гледаме Калина какви ги върши.Изобщо да пазим децата си от лошия пример.Джип,чалга,газ,паркиране на тротоара пред кафенето-лайф до дупка!

  3. 3 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2595 Неутрално

    Да ни давате за пример Дания е бих казал леко безсмислено занимание. Защото туканка, както посочва колегата vjacho си е Ориента. Имаме ли чистотата на улиците, инфраструктурата, липсата на бездомни кучета, желанието на гражданите да се прехвърлят от автомобил на велосипед или на градски транспорт, добра правоохранителна система, която да пресича масови кражби на велосипеди и при установени нарушители, бързо да се произнася с осъдителни присъди? Живеем в паралелни светове, макар на някаква част от нашенци да им се иска да са като другите европейци - с шаловете (като моден аксесоар), с колелетата (последното към днешен момент е удачно в среден до малък град, ала не и в столицата). Може би след няколко десетилетия. Тогава пък идва другият въпрос - демографския и пропорциите между европеизирани и неграмотни. Тъй че - неясно как и кога.

  4. 4 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1881 Неутрално

    На Ганя манталитетът не му позволява всичко това.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  5. 5 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 1145 Разстроено

    "...впечатляващ брояч на велосипедисти"

    Даа... Ами ако поставим такъв брояч на новоизградената велоалея на надлеза "Надежда", заради която беше премахнато едно автомобилно платно /в резултат на което задръстванията в посока център са гигантски/, какво ли ще отчете?...

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  6. 6 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Да , ама те нямат такива скъпи "велоалеи" като в София. Ако имаха тия велоалеи по софийските цени ,пари за велосипеди нямаше да имат.

  7. 7 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 572 Весело

    Как ще ги стигнем датчаните ))

  8. 8 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    така е, китайците минаха от колелото на колата, а европейците обратното от колата на колелото...

  9. 9 Профил на block
    block
    Рейтинг: 976 Неутрално

    супер е да се кара колело в дания щото нема баири. я да ги опънем датчаните от орлов мост до младост или от ндк по черни връх нагоре... на мен ми е тегаво - плюем фасове с кашони.

  10. 10 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    До коментар [#7] от "elevation04":

    Като цъфнат налъмите.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  11. 11 Профил на mtmvb1111
    mtmvb1111
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Велосипедистите в Дания са пълен кошмар - много нахални и не се съобразяват с никого. Ако това стане в България, всеки ден ще има по 200 - 300 премазани велосипедиста....
    и още толкова пребити от пешеходци.....

    Руското влияние убива България! "Дневник" също....
  12. 12 Профил на barabana
    barabana
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Селяни, с колелета. Нощно време са като камикадзета. Добре че отскоро взеха да им взимат шофьорските книжки(на тези които имат) ако ги хванат пияни или надрусани с колелата. От цялата хава най-много спечелина поляците, които организираха банди за кражби и продажби на колела и общината, която законно "краде" (с цел освобождаване на паркоместа за колела) забравени или изоставени велосипеди и после ги препродава. През лятото също е много "помантично" да метнеш някоя мома или момък на рамката и да я/го за караш в парка на наблюдение...

  13. 13 Профил на Damyan Ganchev
    Damyan Ganchev
    Рейтинг: 231 Неутрално

    До коментар [#5] от "ТНТ":

    еми вие гражданите от надежда, като не карате колела по свободната вело лента ...

    във ваша полза ще кажа, че една алея дето не е свързана с никой на тоя свят или оня, не е от полза, но политиката сега се имплементира и ще трябва време да даде резултат, ако даде някога ...

  14. 14 Профил на Stoyan Tsolov
    Stoyan Tsolov
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Там било равно, тук стръмно, нашият студ бил най-студен. Нека сме напълно откровени – Тук хората тук не ходят на работа (за без пари) с колело, а плащат по 300-400 лева на месец за бензин, паркиране и ремонти на коли защото са мързеливи, непрагматични, робуват на суети и защото на голяма част от хората тук мечтата в живота им е да имат БМВ. Хората в развитите общества просто са напред в еволюцията и там да си прагматичен, свободен, да караш колело е популярно и модерно както тук е модерно да караш Мерцедес и да гледаш лошо. В Холандия ако караш джип в града, гледат на теб с невероятно пренебрежение, защото там смятат, че разхищението и демонстрацията на финансови възможности е проява на адска тъпота и пошлост. Различни култури, различни начини на придвижване, различни градове, различен начин на живот.

  15. 15 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    И да не забравяме, че нито едно колело не е заключено в Копенхаген.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  16. 16 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 870 Весело

    [quote#0:"статията"]Проектът е политически, стъпките не са популярни и изискват силната воля и последователност от страна на кмета. В същото време се провежда обществен дебат[/quote]

    Това е пътят, няма какво да откриваме топлата вода. Или искаме да живеем на чисто, или си продължаваме с кочината. Или имаме ясна политическа визия и воля, или кметове като наш Киро Варненски....

    Последно през 2010 бях в Копенхаген. Въздухът е кристален, а шумът минимален. Лесно се пресичат улици, движиш се свободно и спокойно. И да, велосипеди има навсякъде, всеки е с колело-млад, стар, по-богат, или по-беден.

    Работата е там, че датчаните нямат нашите балкански комплекси за социален статус, свързан с начина на придвижване.

  17. 17 Профил на latinoheat
    latinoheat
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Доста е трудно да се правят адекватни паралели между страни, чиято разлика в заплатите е точно 15 пъти, а човешкия морал и той някъде в тази разлика.

    Тъжно ми е всеки път като отивам в чужбина и гледам как живеят хората. Как един път не видях едно бездомно куче някъде...Учете езици и си опитвайте късмета навън. Тук докато изпреварим Черна гора и Босна по доходи, ще минат 10 години ( и пак не е сигурно).

  18. 18 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1039 Неутрално

    След като автомобилът у нас, в болшинството от случаите, се ползува преди всичко за фукня, ясно е, че велосипедите ще продължават да си ги карат в Дания.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  19. 19 Профил на rumsun
    rumsun
    Рейтинг: 12 Весело

    До коментар [#15] от "grand funk railroad":

    Заключени са на 100%..Който не си го е заключил, не си го е намерил

  20. 20 Профил на izumena
    izumena
    Рейтинг: 418 Весело

    До коментар [#5] от "ТНТ":
    Предлагам да махнат велоялеята, а също и всички тротоари. Дайте да влизаме направо с колите в блоковете. Така ще е супер. А сега сериозно-ясно е че първо трябва да има алеи, за да може повече хора да се осмелят да карат, защото в момента е чисто самоубийство да карат по улиците. Също така е необходимо да мине известно време за може наистина да има много велосипедисти, които да са свикнали с мисълта, че има място където няма да бъдат блъскани и газени или да се прескачат с пешеходци. Компетентните обяснения за Ганьо и др. просто не вършат работа-не всеки иска да влиза с колата си в апартамента, колкото и невероятно да звучи това на някои, които мечтаят тайно за това. И колкото е да е странно, велоалеята на Надежда се използва, дори и сега има ентусиасти, въпреки студа. И да, велоалеята продължава до центъра на града, който страда от липса на велоалеи, но пък трафика по Мария Луиза е малък-поне до Ларгото, а човек оттам може да мине с бутане. Изобщо-това е пъття-със строеж на повече велоалеи, а не на по-малко защото видите ли днес, на -5 никой не иска да кара колело.

  21. 21 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1297 Неутрално

    В сравнение с някой български град, Копенхаген е рай за велосипедистите, но има далече по-добре устроени в това отношение градове в Европа.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  22. 22 Профил на smartm
    smartm
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Като човек, който живее в близост до главна, натоварена улица и съответно много шумна от преминаващите автобуси и автомобили, се замислих - колко ли по-тихо щеше да бъде, ако и тук масово се караха колелета... нямаше да е толкова запрашено и въздуха щеше да е по-чист... мечти...

  23. 23 Профил на petel
    petel
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#15] от "grand funk railroad":

    Това пък как ти хрумна. В Холандия и Дания се крадат най-много велосипеди в света. Навсякъде е еднакво лесно да се крадат велосипеди и за това е практика навсякъде...

  24. 24 Профил на barabana
    barabana
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#15] от "grand funk railroad":
    да бе да, нощно време даже си оставят вратите отворени и спят без гащи

  25. 25 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    До коментар [#24] от "barabana":

    Гащите ги оставям на твоята компетентност, а иначе се разходи до Копенхаген, преди да пишеш глупости.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  26. 26 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    До коментар [#23] от "petel":

    Абе сладурче, някъде писал ли съм, че не се крадат велосипеди? Писах, че не се заключват. Понимаеш?
    Докато такива тъмни балкански субекти, като теб се разхождат из Европа, разбира се, че ще се крадат.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  27. 27 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 653 Неутрално

    Не само по Орлов Мост и по Черни Връх има баир, а цяла София е пресечена от един разлом - той се вижда на Красно село надолу по Житница, след Цар Борис/Гешов надолу, от Паметника Левски надолу, въобще цялата столица ако искаш да преминеш от южната част в северната трябва да преминеш този значителен баир.
    А и градът е едно 15 километра, което просто е непрактично за колело.
    Датчаните нека си ги карат. И в Холандия карат, но тези дето са в по-централните квартали, на няколко километра от офиса си (до 5 примерно). Тези в по-далечните се возят на трамвая, метрото, влака.
    Иначе и в София си има велосипедисти, в нашия офис имаме няколко - нека им направят още велоалеи. Аз не бих станал, защото ми е 10 км от къщи до работа, и трябва да мина баира на Драган Цанков от стадиона до ТВ кула. Но който иска - да кара.

  28. 28 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    В България трудно ще стане така - общинските кучета гонят колоездачите, за да ги хапят.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  29. 29 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#27] от "Камен":

    [quote#27:"Камен"]А и градът е едно 15 километра, което просто е непрактично за колело. [/quote]

    Не си съвсем прав. Във Виена (която е колкото София) и в Берлин (два пъти по-голям от София) има много велосипедисти и много хора, за които велосипедния транспорт е основен. Десетина километра са половин час по хубава алея с добро колело.
    Велосипедният транспорт не може да е основен транспорт за един град. Той е поддържащ. Развитието на велосипедния транспорт не може да е стратегия само по себе си, то е част от комплект други мерки за разтоварване на движението в града. И във Виена, и в Берлин, и в Амстердам има развит обществен транспорт. Паркирането в центъра е платено (в Амстердам струва колкото хотела). Има буферни паркинги за коли и за колела на важни възли по периферията. Има възможности да си вземеш колелото в метрото и дори в трамвая.
    По-малък процент от хора се придвижват само с колела, но за много е удобно да карат само до станцията на метрото. Такава стратегия може да ти спести няколко прекачвания, съответно време и нерви.


  30. 30 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    До коментар [#15] от "grand funk railroad":

    Да бе да, заключват се и още как! Ама имат едни специални ключалки, дето не си личат. За всеки случай е добре да се сложи и верига, ама пак ги крадат, мамка им... Затова рядко се купуват нови, повечето са втора ръка, да не те е яд много като ти го "заемат".

  31. 31 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    Нашлякали сте минуси на #11 и #12, ама те казват истината. Зарежете тея романтики, велосипедистите са хора като всички други, със същите недостатъци.

    Наистина има адски нахални копелета на велосипеди - по правилник би трябвало да спират и да изчакват слизащите от автобусите, защото велоалеята е между спирката и шосето. Да, ама не го правят! Редовно лавират между хората, което е супер дразнещо и стават инциденти. Освен това имат навика да карат из пешеходни алеи и по тротоари, ама като ги гепят полицаите и ги одрусват с яки глоби.

    Нощем в петък с/у събота най-често са яко поркани, тук младежта пие солидно и то не за удоволствие, а за да се размажат, след това карат колело, драйфат, пикаят на улицата... абе мазало...

    Та не всичко е розово, както си мислят някои хора.

    Освен това наистина има природни дадености, които ги няма в София:
    1. Равно е, наистина, почти нямат хълмчета, то в цяла Дания няма една планина.
    2. Климатът им е подходящ - зимата не е много студено и не замръзва често - пробвал ли е някой да кара по заледена велоалея? Пробвайте и тогава ще си говорим отново. Лятото също не е много горещо. Няма и много силни дъждове, повечето време е един гаден ситен дъждец, рядко вали сериозно. Понякога вали сняг, ама не много и веднага, ама наистина веднага, го чистят.

    Нистина и общините правят много неща за велосипедистите, няма спор, но нещата са комплексни - дадености, закон, контрол, грижа и манталитет.

  32. 32 Профил на Момчи
    Момчи
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Поредната глупава "зелена" статия. Току що влязох в Гугъл земя и погледнах Копенхаген. Направих един профил от южният край на север през центъра, общо ок 25 км. В началото за ок 11-12 км. от 0 м надморска височина отива на 36 м. т.е. наклон 3.6 на хиляда. В следващите 11-12 км надм. височина се колебае от 36 до 24 м. или наклон от 1-1,2 на хиляда. За сравнение в София за 17 км от Сиомеоново до Требич надморската височина пада от 886 м. до 536 м. или 32 на хиляда. Освен това там през зимата не става -15-20, а през лятото не става до +60 на слънце.

    Момчил
  33. 33 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#32] от "Момчи":

    Прощавай, а може би Виена също е равна като тепсия, та затова има толкова развит велотранспорт? Може би вали по-малко? Или няма жеги през лятото?
    Както каза stoyant в коментар [#14], очевидно нашият студ е най-студен, жегата ни е най-гореща, пък и баирите ни гледам се оказват по-баири от ония на глупашки "зелените" западняци.



  34. 34 Профил на Момчи
    Момчи
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Проверих за Виена. Профил от ЮИ на СЗ от предградието Швехат до Отакринг дължината на този профил е 17 км., а денивелацията е 55 м. От 163.м до 218 м. .В друг профил от СИ на ЮЗ от предградието Хицинг до брега на Дунав при ул. Ин денивелацията е 120 м за 12 км. Смятай.
    Що се отнася до жегата и студа №14 е прав. Нашият студ е по студен, а жегата ни е по-жега. Студът в България е по-голям от този в Холандия и Дания защото климатът тук е умерено континентален характеризиращ се със студена зима и горещо лято, а в двете страни зимата е по-топла заради близоста на океана, а лятото е много по- хладно защото:
    Виена е наок. 640 км на север
    Амстердам на ок. 1100км на север
    Копенхаген на ок. 1300 км на север

    Момчил
  35. 35 Профил на kapac
    kapac
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#26] от "grand funk railroad":

    А ти въобще ходил ли си в Копенхаген? Аз понеже съм живял там, незаключване на колелото особено в централните квартали или край Норебро е развнозначно на кражба до най-много час.
    В момента живея Холандия, тук дори етническите холандци крадат колела, но го правят предимно когато са пияни. Така че вица за крадливите поляци дори и при тях не върви.
    Иначе в Дания не карат скъпи коли, защото данъка е 180% върху стойността на колата. В Холандия карат основно нови скъпи коли, и другия виц дето Западняците мислели по друг нематериалистичен начин не минава отново.
    И все пак, много са далече за стигане, основно в отношенията на социална основа. И това ме изгони от България, не парите.

  36. 36 Профил на kapac
    kapac
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#34] от "Момчи":

    Не си напълно прав, в Дания и Холандия има такъв вятър, че дори на мен като Варненец, ми се струва ужасен. Сваля усещането за температура с 5-6 градуса. Иначе равнинният характер на един град го прави идеален за колоездачи. В Стокхолм, това е големият проблем, за да придвижване от едната в другата част на града, затова и там велосипедите не са толкова популярни.

  37. 37 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    До коментар [#35] от "kapac":

    "А ти въобще ходил ли си в Копенхаген?"

    Ходил съм в Копенхаген като турист и точно в централните квартали, за 4 дни, не видях едно заключено колело.
    Освен това на всички ни е през оная работа, къде живееш в момента и какво те е изгонило от България.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  38. 38 Профил на Angel Dobrev
    Angel Dobrev
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До №23 - Петел: Колегаааа, в Холандия, където живее вече от 13 години малкият ми син, женен е за холандка, също се крадат велосипеди, но предимно от нашенци, които пребивават в кралството с цел да докарат поне 200 - 300 велосипеда - К Р А Д Е Н И и после да ги предлагат по битаците в Бг като велосипеди ВТОРА УПОТРЕБА - цена до 100 лв. Иначе в Холандия има и з а с т р а х о в к а на велосипеда, както и на лекия автомобил. Снахата и "открадна" велосипеда нейн колега от магазина в който работи. Да, ама тя си го бе застраховала върху 20 % от стойността му като нов - 920 евро. И след 2 дни получи обезщетение от застрахователя в пълен размер. Добре, но на четвъртия ден колегата й "крадец" и върна велосипеда и се извини за глупавата шета с букет цветя, който струва 110 евро. Тя пък коректно върна парите не застрахователя и край. Иначе съм виждал в Амстердам в неделен ден на централния площад /срещу хотела Краснополски/ поне 2 - 3000 велосипеда, повечето незаключени. И като че ли никой не се безпокои, че ще се прибере пеша, без велосипеда си.

  39. 39 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#34] от "Момчи":

    Разликата в максималните за август и минималните за юнуари температури за Виена и София е в рамките на един градус, при положение че субективното усещане за студ там е по-силно заради високата влажност. Което всъщност няма кой знае каква тежест като аргумент, защото сред градовете с активна политика по отношение на алтернативния транспорт са Хелзинки (много студен) и Барселона (горещ). В градове като Басел и Залцбург има велосипедни алеи, независимо от големите баири.
    Както някъде горе писах, велосипедният транспорт не е основен, той е поддържащ. Малко сме ентусиастите, които бихме карали по 20 километра при всякакво време. Дори в Берлин, който е много разпръснат, средните турове са под 10 километра. От друга страна, на повечето хора в София домовете им не се намират на не повече от 10 километра от работните места. Големите ползи от велотранспорта като поддържащ транспорт са в това, че разтоварва движението именно в сравнително малкото градско ядро, което най-много страда от запрашаване, изгорели газове и прегряване. На Запад има удобни начини да съчетаеш колелото с регионален транспорт или метро.
    РАзвитието на велотранспорта би трябвало да е част от комплект мерки, чиято цел е колкото се може по-малко автомобили да влизат в най-гъсто урбанизираната част от града. Така е на Запад и това е цел на абсолютно всички стратегии последните години. Няма стратегия, която да има за цел да стимулира използването на повече коли в града, нито една. В големите градове с добър градски климат паркирането в Центъра е платено, общественият транспорт е добре уреден и има много зеленина. И да, има много хора които ходят пеша и карат колела.
    За мен всичките приказки затова колко е студено/горещо/стръмно/скъо... да караш колело идват от хора, които не биха слезли от колите си дори и при прекрасни условия за велотранспорт.

  40. 40 Профил на kapac
    kapac
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#37] от "grand funk railroad":
    Просто такива велосипеди като техните няма в България и заключващата система остава малко скрита за човек, който не ги е използвал. Да не вземеш да крадеш някое следващия път, че ще станеш за смях, а може и да си удължиш ваканция с няколко дни в участъка. Поздрави.

  41. 41 Профил на Dollar Akbar
    Dollar Akbar
    Рейтинг: 1274 Неутрално

    Егати мизерията, живеят като талибани.

    In debt we trust
  42. 42 Профил на Dollar Akbar
    Dollar Akbar
    Рейтинг: 1274 Неутрално


    До коментар [#37] от "grand funk railroad":

    Разбира се че не си ходил в Копенхаген, лъжеш каго син комунист какъвто и си! Всички колелета се заключват постоянно защото се крадат като топъл хляб. Излизал ли си въбще от България някога или като останалите костоваци гледаш рекламите и си определяш по тях цивилизационния избор?

    In debt we trust
  43. 43 Профил на ikoden
    ikoden
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#42] от "Dollar Akbar":

    прав си, и аз живях в Копенхаген половин година - колелата дори стари винаги се заключват, иначе ти го яхват веднага. А пък ако са нови, и със скъпи ключалки.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK