Арх. Петър Диков: До края на 2014 г. в София може да има 100 км велоалеи

Арх. Петър Диков: До края на 2014 г. в София може да има 100 км велоалеи

© Георги Кожухаров



До края на следващата година софийската администрация ще се постарае да изгради 100 км велоалеи в града, които са заложени в плана за изграждане на велотрасета в столицата до 2014 г. Това съобщи главният архитект на града Петър Диков по време на "Dutch Green City Day" – форум, организиран от посолството на Холандия у нас в четвъртък.


В същото време до момента общината е успяла да направи около 60 км от тях, по данните, които цитира Диков, който избра да презентира пред холандските си колеги именно темата за плановете за велосипедния транспорт в столицата ни. Представители на неправителствени орагнизации в сектора обаче коментираха, че цифрата е силно преувеличена и че по техни изчисления в града има едва около 30 км велоалеи.


"Промяната към по-зелен и устойчив град е дълъг процес, за който трябва да сте подготвени," посочи от своя страна холандският главен правителствен архитект Фриц ван Донкен, който беше специален гост на събитието. Той уточни, че Холандия също е минала по дълъг път, за да е това, което е в момента,  започнала е процеса още през 50-те години на миналия век и също е имала нужда от доста време въпреки, че велосипедите например са част от културата им. "Трябваше да направим много!"




В общия устройствен план на София е заложено изграждането на приблизително 300 км велотрасета. Пред изпълнението на програмата за изграждане им има две основни трудности – финансирането и манталитетът на гражданите. Другите участници в движението не се отнасят с уважение към велосипедистите – става дума и за шофьорите, и за пешеходците и това е само деликатно казано," посочи още Диков.


Основеният проблем на велосипедистите в столицата ни остават


масовите кражби на колелета,


каза още Диков.


Най-актуалният конфликт в момента пък е между пешеходци и велосипедисти на булевард "Витоша", който от скоро е изцяло пешеходна зона, а съществуващата там велоалея изчезна след ремонта на улицата с обещание за паралелни алеи в успоредните малки улици, което до момента не се е случило. "Общината търси в момента алтернативни места за велоалеи, които да позволят на колоездачите да не минават през Витошка, която е предназначена основно за пешеходците," коментира проблема главният архитект.


Предвижда се като цяло велотрасетата да следват паралелно маршрутите на главните пътни артерии в града и да стигат до метрото, каквато е европейската практика, стимулираща използването на колела и градски транспорт. Заложено е и изграждането на велогардероби и стоянки.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5025 Неутрално

    и нов архитект

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1154 Весело

    [quote#1:"КМЕТ В СЯНКА"]и нов архитект [/quote]
    Да,ама каза "може"

  3. 3 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 1097 Весело

    Петьо, ти пак ли планираш да изсечеш всичките паркове и залесени зони в София?

    как пък не случихме на един глаДен архитект, който да каже: ще превърна София в зелена градина...

    РЕФОРМИ !
  4. 4 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    <Другите участници в движението не се отнасят с уважение към велосипедистите – става дума и за шофьорите, и за пешеходците и това е само деликатно казано," посочи още Диков.>

    Истината е, че човек се стъписва от йерархията между участниците в движението в Западна Европа. На практика там велосипедистите са безспорно на първо място и винаги имат предимство, дори и когато са на тротоар или на пешеходна улица, пълна с хора. Пешеходците все пак са на второто място - дори и ако пресичат улицата извън зебра. А автомобилите са чак на трето място.

  5. 5 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 657 Неутрално

    може и да има 100 км. велоалеи ако главния архитект не одобрява всеки ден пътни проекти които източват целия бюджет...

  6. 6 Профил на Over
    Over
    Рейтинг: 531 Неутрално
  7. 7 Профил на dimitar2007
    dimitar2007
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Велоалеята в Младост струваше 9 милиона лева, а вече не се вижда - минали с блажна червена боя и усвоили кинтите "честните" общинари. Тия велоалеи са поредна форма за източване на бюджета. Иначе трябва да ги има. Хубава е велоалеята в квартал "Стрелбище" и в центъра около НДК, но нямам идея колко е струвала на общината.

  8. 8 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3225 Неутрално

    100км. ще ги направят лесно с блажната боя.Диков се прави,че не знае как изглежда врлоалея.

  9. 9 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Оставка и съд до дупка!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  10. 10 Профил на Flat Mars Society
    Flat Mars Society
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Както преди мен са писали колегите ако Дикоф смята да мине тук там с блажна боя и да рисува по тротоарите може и до 500 км да ги изкара.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192
  11. 11 Профил на maddrum
    maddrum
    Рейтинг: 608 Неутрално

    Една част от вече изградените "нови" велоалеи в Младост вече ги няма. Друга част са станали на макарон. Трета част изобщо не е велоалея.
    Не знам защо на Витошка да няма велоалея. Достатъчно е широко за целта. Не знам и тоя малоумник и пияница Диков е почнал да се грижи за велоалеите, след като приеха устройствен план за центъра без нито една такава. След като се построиха не знам колко кръстовища на две нива и на нито едно от тях не се предвиди опция за минаване на велосипедисти.

  12. 12 Профил на Ritter 1
    Ritter 1
    Рейтинг: 466 Весело

    Сакън! Ако ги правят както досегашните, по-добре да ги няма.
    На места така малоумно ги прокарват, че не оставя никакво място за пешеходците. На други места пък просто изяждат едната лента за движение на коли след определено кръстовище и принуждават хората да се престрояват вътре в самите кръстовища. Т.е. Велоалеи за сметка на сигурността и спокойствието на пешеходците и шофьорите.

  13. 13 Профил на лизард
    лизард
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Оградата на велоалеята по Ломско шосе също започна да се разпада, не и без помощта на "прекрасните" шофьори от Надежда

  14. 14 Профил на simo87
    simo87
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Дано стане, въпреки че освен дължината на веломрежата има много други фактори, които пречат за истинското развитие на велотпранспорта - лошо качество на велоалеите (много завои; неподходяща настилка), лошо планиране и свързване една с друга и с важни обекти и пътни артерии, ниска култура на участниците в движението (шофьори, велосипедисти и пешеходци), климатичните особености, лошата инфраструктура в града (дупки, кал, прах - кой нормален човек иска да го изплискат с мръсна вода от локвите или да се накаля до ушите), липсата на места за оставяне на колелата, кражбата на велосипеди...

  15. 15 Профил на Ritter 1
    Ritter 1
    Рейтинг: 466 Весело

    [quote#4:"ijj"]На практика там велосипедистите са безспорно на първо място и винаги имат предимство, дори и когато са на тротоар или на пешеходна улица, пълна с хора[/quote]
    Това не е вярно!
    В коя Европа си ги гледал тези неща, че нещо не се сещам?
    Велосипедистите имат предимство на тротоара единствено в зоната на собствената си алея (когато същата е технически разположена там). Точно както на пътя колите имат предимство в собствените си платна за движение и нямат такова на тротоара (дори забрана), където си е пък единствено и само зона на пешеходците.
    Аз мисля, че ако трябват да се подреждат йерархично по права участниците в движението по пътя, то пешеходците са с най-висш статут.
    И нека припомня, че на велосипедистите им е забранено да карат велосипедите си пресичайки пътното платно на пешеходна пътека, както и във всички пешеходни зони. Там могат да се движат и побутват колелата си само в качеството си на пешеходци. В противен случай- дори биват глобявани!
    Така е в Германия, а мисля че тя е сравнително удачен пример за Европа!

  16. 16 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 587 Неутрално

    ако има 1км проходим ще е добре и да не пречи на пешеходците...и да не паркират отгоре...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  17. 17 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1503 Неутрално

    До коментар [#13] от "лизард":

    Не оградата, а трасето е проблема там. Не случайно никой не кара по нея. Какъв идиот трябва да си, за да сложиш велоалеята по главната улица, която отгоре на всичкото преди това си унищожил...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  18. 18 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 771 Разстроено

    Лъжливото овчарче!?

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  19. 19 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#10] от "Люта чушка": То затова са над 60 км.Щото винаги може да кажат: Ами и тука имаше велоалея.

  20. 20 Профил на skipper
    skipper
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Татко каза, че ще ми купи колело, ама друг път!

    400 км... ама къде по-точно на тротоара или на пътя ще ги смести!

    Иначе чакам с нетърпение трасе Мусагеница - Съдебната палата

  21. 21 Профил на xart
    xart
    Рейтинг: 524 Разстроено

    Тука малко ми намирисва на комунистически похвати.
    Айде да преизпълним петилетката, ама няма значение, че качеството на изпълнението е на светлинни години от това, което трябва да бъде.

  22. 22 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 683 Весело

    До коментар [#7] от "dimitar2007":

    Аааа, не си прав - в Младост положиха и от специалния червен асфлт..... Вярно, че го положиха и върху комуникационни шахти на БТК, ама това са само дитайли от масовата некадърност...

    Освен това аз предпочитам да карам велосипеда си в края на платното за движение, вместо да си играя на "спри-тръгни", защото изчаквам поредния пешеходец, който ме гледа с овчи поглед, защото го смущавам, докато се шляе по същия червен асфалт, въпреки наличието на достатъчно място от двете му страни....

    А общинарити ще ги помоля, докато си водят статистиката за изградените велоалеи, да проверяват, дали нарисуваните и изброени километри не са се изтрили и вече не са годни за броене....

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  23. 23 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 825 Неутрално

    [quote#15:"bulgaria111"]Аз мисля, че ако трябват да се подреждат йерархично по права участниците в движението по пътя, то пешеходците са с най-висш статут.[/quote]
    - Така е, нормално е да са с най-висок статут
    Когато обаче отнемат предимството на друг участник в движението, трябва да бъдат санкционирани.

    А не съм чул за нито един случай на санкциониран пешеходец върху велосипедна алея.

    "Работа, Работа, Работа" - Бягай далеч, когато некадърник издигне такъв лозунг!
  24. 24 Профил на Norie
    Norie
    Рейтинг: 468 Неутрално

    Време беше! Важното, е че се мисли в тази посока





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK