Арх. Петър Диков: До края на 2014 г. в София може да има 100 км велоалеи

Арх. Петър Диков: До края на 2014 г. в София може да има 100 км велоалеи

© Георги Кожухаров



До края на следващата година софийската администрация ще се постарае да изгради 100 км велоалеи в града, които са заложени в плана за изграждане на велотрасета в столицата до 2014 г. Това съобщи главният архитект на града Петър Диков по време на "Dutch Green City Day" – форум, организиран от посолството на Холандия у нас в четвъртък.


В същото време до момента общината е успяла да направи около 60 км от тях, по данните, които цитира Диков, който избра да презентира пред холандските си колеги именно темата за плановете за велосипедния транспорт в столицата ни. Представители на неправителствени орагнизации в сектора обаче коментираха, че цифрата е силно преувеличена и че по техни изчисления в града има едва около 30 км велоалеи.


"Промяната към по-зелен и устойчив град е дълъг процес, за който трябва да сте подготвени," посочи от своя страна холандският главен правителствен архитект Фриц ван Донкен, който беше специален гост на събитието. Той уточни, че Холандия също е минала по дълъг път, за да е това, което е в момента,  започнала е процеса още през 50-те години на миналия век и също е имала нужда от доста време въпреки, че велосипедите например са част от културата им. "Трябваше да направим много!"




В общия устройствен план на София е заложено изграждането на приблизително 300 км велотрасета. Пред изпълнението на програмата за изграждане им има две основни трудности – финансирането и манталитетът на гражданите. Другите участници в движението не се отнасят с уважение към велосипедистите – става дума и за шофьорите, и за пешеходците и това е само деликатно казано," посочи още Диков.


Основеният проблем на велосипедистите в столицата ни остават


масовите кражби на колелета,


каза още Диков.


Най-актуалният конфликт в момента пък е между пешеходци и велосипедисти на булевард "Витоша", който от скоро е изцяло пешеходна зона, а съществуващата там велоалея изчезна след ремонта на улицата с обещание за паралелни алеи в успоредните малки улици, което до момента не се е случило. "Общината търси в момента алтернативни места за велоалеи, които да позволят на колоездачите да не минават през Витошка, която е предназначена основно за пешеходците," коментира проблема главният архитект.


Предвижда се като цяло велотрасетата да следват паралелно маршрутите на главните пътни артерии в града и да стигат до метрото, каквато е европейската практика, стимулираща използването на колела и градски транспорт. Заложено е и изграждането на велогардероби и стоянки.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK