Отказът от хайвер по Коледа е шанс за изчезващата есетра

Отказът от хайвер по Коледа е шанс за изчезващата есетра

© Reuters



Има смисъл хайверът да се задраска от менюто за коледната трапеза, за да се даде шанс на силно застрашените дунавски есетри – древни, мигриращи риби, за които това е шанс да възстановят своите популации в естествената си среда. За това  непосредствено преди празниците от WWF призовават да избегнем умишлено този луксозен деликатес при избора си като потребители.


"Става дума за това да сте съзнателни за покупките, които правите, и за това какво въздействие оказват те на видовете и на околната среда", пояснява Юта Ярл от WWF.


Днес есетрите са най-застрашените животни от списъка със застрашени видове на IUCN (Международния Съюз за Защита на Природата), макар че произхождат от преди 200 милиони години и са надживели динозаврите. Днес басейнът на река Дунав все още пази някои от най-важните популации на есетри в света, като България и Румъния опазват единствените, все още годни за защита и жизнеспособни екземпляри от този вид в Европейския съюз. Също като есетрите по цялата Земя, оцелелите екземпляри в басейна на река Дунав днес са на ръба на изчезване поради търговията с техния ценен хайвер, алармират експертите.




Нелегалният риболов и търговия продължават и до днес, въпреки че в повечето държави международната търговия с див хайвер не е позволена, а риболовът е строго контролиран и в момента е забранен в България и Румъния. Хайверът се счита за деликатес и един от най-скъпите продукти, произхождащи от дивата природа.


"Всеки, който планира да купи за подарък хайвер от дива есетра, например от белуга, би трябвало да преосмисли намерението си", смята Ярл. Преди един век, река Дунав беше естественото местообитание на шест есетрови разновидности, но днес пет от тях са класифицирани като критично застрашени, една от които – вече е изчезнала, а друга – извънредно рядко срещана. Един от видовете дунавска есетра е оценен като уязвим. "И основната причина за този критичен статус е


неустоимият апетит за хайвер,"


констатира експертът.


Иначе всички видове есетри са защитени от Конвенцията за международна търговия със застрашени видове на дивата флора и фауна (CITES). Понастоящем международната търговия с див хайвер от общи запаси, като тези в Каспийско море и река Дунав не е разрешена. През 2006 г., като реакция на намаляващия брой есетри, Румъния издаде 10-годишна забрана за улов и търговия с диви екземпляри. През 2011 г. в България последва съдебен процес и забрана, която изтича в края на 2015 г. В повечето държави по поречието на река Дунав и Черно море съществуват подобни забрани за улов на есетри.


"Забраната за улов и търговия не успя да спре разпространението на нелегалната търговия с хайвер", обяснява Ярл с уточнението, че продължаващите конфискации на нелегален хайвер в Европа показват, че черният пазар в целия регион процъфтява, а в България, Румъния и още няколко страни – членки на ЕС може да бъде открит нелегално добит хайвер от бракониерски улов на дунавски есетри.


Нелегалната търговия с хайвер не е проблем само на опазването на дивата природа.  Тя например има


силна връзка с организираната престъпност.


Продължаващите конфискации демонстрират, че контрабандистите на хайвер са добре организирани и използват усъвършенствани методи.


Кодът на CITES като знак за легалност


Хората, които са твърдо решени да купят хайвер от есетри, би трябвало да са изключително внимателни. Нужно е да се уверят, че хайверът е в запечатана консерва или буркан, който има етикет CITES (Конвенция за международна търговия със застрашени видове на дивата флора и фауна). Всеки голям контейнер с хайвер би трябвало да има етикет за еднократна употреба, запечатващ контейнера, което означава, че бурканът не може да бъде отворен без визуални доказателства, и етикетът не може да бъде отстранен без да се повреди. Изискванията за етикетиране се отнасят за всички видове хайвер – от див улов или от есетри от рибарници. Кодът на CITES на етикета информира за източника на хайвера и държавата на произход.


WWF работи регионално, за да осигури дългосрочно оцеляване на есетрите в едно с тяхната висока естествена и икономическа цена. Проектът на WWF и Европейския Съюз "Съвместни действия за повишаване на осведомеността относно свръхексплоатацията на дунавските есетри в Румъния и България" (www.danube-sturgeons.org) цели да се справи с прекомерния риболов и бракониерство – основни заплахи за оцеляването на дунавските есетри.


В допълнение към свръхексплоатацията, популациите на есетри са злополучно засегнати от строителството на язовирни стени, които прекъсват тяхната размножителна миграция, както и от промените в естествената им среда, които се появяват в следствие на реконструирането на Дунав с цел навигация. 

Ключови думи към статията:

Коментари (70)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1820 Весело

    Есетрата спокойно може да заколи прасето за коледа.

  2. 2 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Глупости без край!

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  3. 3 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1181 Весело

    Аз се отказвам от моята порция черен хайвер за Коледа , а Вие???

  4. 4 Профил на Цензуриран от антибългари.
    Цензуриран от антибългари.
    Рейтинг: 537 Весело

    Къв хайвер пък ся ви подгони ?

  5. 5 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 1858 Весело

    Малко се пие в тази държава...

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  6. 6 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 434 Весело

    Леле, ами сега какво ще правим!
    Да не трябва да се откажем и от водката

  7. 7 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 2746 Весело

    Да бе, ще си оставя току що закланото прасе и ще набивам хайвер...

  8. 8 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1128 Весело

    ==="Всеки, който планира да купи за подарък хайвер от дива есетра, например от белуга, би трябвало да преосмисли намерението си", ===


    Добре,няма да подарявам,а за в къщи може ли?
    Ужас,още някой ненормален да се изкаже?

  9. 9 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 861 Весело

    Да, щото хайверът е много разпространен по българските трапези.
    Това от т.н. "First World Problems", като "Паркирах далече от вкъщи", или "Спечелих 200 бона от лотарията, ама не мога да реша как да ги изхарча".

  10. 10 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#3:"kimba3"]Аз се отказвам от моята порция черен хайвер за Коледа , а Вие???[/quote]
    Категорично!!!
    И аз така

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  11. 11 Профил на bee
    bee
    Рейтинг: 1234 Весело

    Аз пък никога не съм яла черен хайвер в тези дни. Смятам че традиционно по тези празници се набляга на всякакви месни вкусотии, та затова и тази година като една добра традиционалистка ще заложа на сочни мръвчици и пресни салатки.

    " Истинската мярка за човека е как се отнася към този, който не може да му бъде полезен. "
  12. 12 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 799 Весело

    Поне 50гр. може ли? Ей така, за гъзария, макар че предпочитам синьо сиренье и нещо рибешко с една хубава водка.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  13. 13 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 773 Неутрално

    Интересно колко от нас са свикнали да ядат есетров хайвер по Коледа...

  14. 14 Профил на Цензуриран от антибългари.
    Цензуриран от антибългари.
    Рейтинг: 537 Весело

    До коментар [#9] от "Dantos":

    Тва е тип скрита реклама. Предоставят ни някакъв абсолютно непонятен за нас проблем. Изострят ни любопитството. И хайде всички вкупом на хайвера за да видим какво е тва животно...

  15. 15 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1128 Весело

    [quote#12:"КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ"]Поне 50гр. може ли?[/quote]
    Не може,казаха ти - по Коледа - не!

    Е,ако искаш на Нова година - става,за тогава няма забрана

  16. 16 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2320 Неутрално

    Аз се отказвам от зеления хайвер...

  17. 17 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1658 Неутрално

    Да, за българския читател статията звучи неуместно - просто хайверът, какъвто и да е, че е част от традиционната българска трапеза по Рождество. Но има страни, където е неотделима част от нея.

  18. 18 Профил на bee
    bee
    Рейтинг: 1234 Весело

    [quote#14:"bluescreen"]И хайде всички вкупом на хайвера за да видим какво е тва животно...[/quote]
    И какво да е, аз лично не бях кой знае колко очарована, когато го опитах за първи път. Не твърдя, че не ми харесва, но чак пък върха на гастрономията поне за мен не е. Затова и не помня кога за последно купувах, определено беше отдавна. Нямам представа в какви количества се употребява у нас, но това не е нашата традиционна храна. Ние по празниците наблягаме на други храни. Е, ако някой иска да си погъделичка снобарията е друг въпрос. Същото е и с трюфелите, тях пък изобщо не съм ги опитвала, идея нямам какви са на вкус, може и да са вкусни не споря, но може да има и известна доза прехвалване.

    " Истинската мярка за човека е как се отнася към този, който не може да му бъде полезен. "
  19. 19 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 900 Неутрално

    До коментар [#16] от "Доби Велков":

    И аз!
    И не искам ида ме пращат за него

  20. 20 Профил на oto55314000
    oto55314000
    Рейтинг: 381 Неутрално

    щом е така,спирам хайвера по Коледа)

  21. 21 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1115 Весело

    До коментар [#12] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":
    [quote#12:"КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ"]Поне 50гр. може ли?[/quote]

    Може, но от Каспийско море.
    А водка - колкото искаш! И не забравяй хубаво червено вино със синьото сирене.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  22. 22 Профил на l_i_k_a_t_a
    l_i_k_a_t_a
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Тия дето са свикнали да се лигавят с хайвер им дреме на патките за изчезващите видове риби.

  23. 23 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 900 Неутрално

    До коментар [#11] от "bee":

    И трюфелите са,като черния хайвер.
    Много специфичен вкус.Трябва да се консумират често,за да им се свикне и оценят.
    И аз не съм им фенка.Аз например не обичам и сьомга.

  24. 24 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3435 Неутрално

    До коментар [#2] от "др. Иванов":
    +++
    Кой ти яде дунавска есетра ,като русниците имат екологично чист хайвер от зад уралските реки !???
    Дунавския хайвер и риба са за виенските балъци !




    Libertarianism is just anarchy for rich people
  25. 25 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Отказвам черният хайвер, повече няма да вкуся, обещавам. Оставам само на зелен хайвер
    А относно есетрата...толкова е на изчезване, колкото и мухъла от синьото сирене, отглежда се спокойно във ферми и в секи крайпътен магазин за риба я има в жив вариант, за Метро да не говорим.

  26. 26 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Но най-накрая на статията се оказва,че не хапването на хайвер е проблема,а строенето на язовирни стени и реконструкциите по Дунава.

  27. 27 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1658 Неутрално

    До коментар [#24] от "comandante":

    И в кои именно "задуралски реки" има есетрови риби, от които именно се добива черният хайвер?

  28. 28 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1343 Весело

    Баси, колко есетра съм спасил значи...
    Щото по Коледа ич не апвам хайвер....

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  29. 29 Профил на ниКой
    ниКой
    Рейтинг: 381 Весело

    Колко ли българи ядат черен хайвер??? Днес научих, че над 700 000 българи живеят с по 90лв, на месец, но имало и други пак толкоз стотици хиляди богаташи. Да им е сладък на бедните, фалшивият тарама хайвер от колониалните вериги! А богатите консуматори да не забравят и пурите от по няколкостотин долара за брой! Бан машината е пак на линия.

  30. 30 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#24] от "comandante":

    Които са писали статията хабер си нямат нито от хайвера, нито от търговията с него. Началото на деветдесетте години забочна добив на черен хайвер в САЩ, както от естествени водоеми, така и изкуствени и веднага се направи една американска фондация, щоято започна да спонсорира ограничаване на улова на ЕСЕТРОВИ, а не на есетри в Кайспийско море, където се произвежда над 90% от естествено добивания хайвер. Чисто търговска операция в която се плащаше на чиновници и политици да пишат ограничения. След това на софрата седнаха и други щедро спонсорирани еко организации.
    Следствие на тези мерки популацията намаля катастрофално, защото без да имат доход от хайвера добивните компании спряха изкуственото зарибяване, което при бившия СССР беше от стотици милиони есетрови годишно. Допълнителен удар бяха и създадените хиляди малки ферми, където се отглеждат уроди (бастери), всякакви бързорастящи кръстоски на различни видове есетрови и в един момент вече никой не го е грижа какво е състоянието на популацията. Пирон в ковчега беше и лесно предвидимия факт, че като им забранят да ловят есетри рибарите ще се насочат към други видове риби, съставляваши 10-15% от храната на есетрите и ред други неща.
    Седмици мога да пиша за това, но само се ядосвам.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  31. 31 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 799 Весело

    [quote#29:"ниКой"]А богатите консуматори да не забравят и пурите от по няколкостотин долара за брой![/quote]
    Нъцкииии! Забраната за пушенето си остана в сила. Сега ще дзиндзирикат със скъпите си пури пред "Шератон" и "Хилтън".

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  32. 32 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 799 Любопитно

    Некой верва ли на това дето го написах по горе?

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  33. 33 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    [quote#13:"johnniewalker"]Интересно колко от нас са свикнали да ядат есетров хайвер по Коледа...
    ---------------------
    Защо само по Коледа...у дома хапваме цяла година...

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП
  34. 34 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1128 Весело

    До коментар [#32] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":

    Кое?С пурата пред врата ли?Аз и да го видя ще помисля че е скеч

  35. 35 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8623 Неутрално

    До коментар [#13] от "johnniewalker":
    предполагам около 1% , а може и по - малко

  36. 36 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#31:"КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ"]Сега ще дзиндзирикат със скъпите си пури пред "Шератон" и "Хилтън"...
    -----------------
    ...аз имам отопляема зимна градина,там си пафкам...

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП
  37. 37 Профил на ниКой
    ниКой
    Рейтинг: 381 Весело

    До коментар [#32] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":----------------------------------------Верваме, верваме! Бях приятно изненадан, когато научих, че в родопските села делят лъжата на два вида и имат отделни думи. Лъжа е, когато касае нещо материално! Когато е нещо шеговито, се нарича с друга дума. Лъжлив Съби при Чудомир, в Родопите ще е каваро Съби. Та и ние ти верваме котаране.

  38. 38 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8623 Неутрално

    дом никой не е вкудсвал подобно нещо - па сме си живи и здрави , ама дали зо това сме нещастни ?

  39. 39 Профил на carpypd
    carpypd
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Дядо ми е бил на младини рибар по Дунава. Разказвал ми е за огромни есетри. И не са били рядкост. Сега да уловиш есетра в Дунав си е почти като да уцелиш джакпота от тотото.

  40. 40 Профил на Мойше. Деактивирах си акаунта! Толкоз!!!!
    Мойше. Деактивирах си акаунта! Толкоз!!!!
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#14] от "bluescreen":
    [quote#14:"bluescreen"]Тва е тип скрита реклама. Предоставят ни някакъв абсолютно непонятен за нас проблем. Изострят ни любопитството. И хайде всички вкупом на хайвера за да видим какво е тва животно... [/quote]
    Повечето ще се разочароват, ама няма да си го признаятЩото е поза-замЕзвах с хайвер белуга новогодишния тост със шампанско.

    Сигурно съм тъп, ама не схващам това съчетание-черен (па и друг) хайвер с тънко вино като шампанско С водка нейсе, ама със шампанско?!?


    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  41. 41 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    А свинско може ли да ядем по Коледа?
    А всъщност не е ли по-добре да поседим гладни - полезно е за здравето и не боли глава.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  42. 42 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    До коментар [#40] от "Мойше. Толкоз!":

    С това измислено питие шампанското нищо не върви.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  43. 43 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1343 Весело

    До коментар [#41] от "Нефертити":

    Мнее, не съм съгласен.
    Най-обичам сутрин да ме боли глава на пълен стомах...с пържолки, в краен случай с капама...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  44. 44 Профил на Мойше. Деактивирах си акаунта! Толкоз!!!!
    Мойше. Деактивирах си акаунта! Толкоз!!!!
    Рейтинг: 594 Весело

    [quote#21:"grand funk railroad"]Може, но от Каспийско море. [/quote]
    От там идва и най скъпия (казват и най качествения, ама не съм разбирач да го потвърдя) черен хайвер
    До коментар [#21] от "grand funk railroad":

    [quote#21:"grand funk railroad"]А водка - колкото искаш![/quote]
    Ааа, не трябва да се прекалява с хубавите неща Но съм съгласен че хайвер (на дебела филийка маско, поставена на тънка филийка черен хляб) върви чудесно с водка

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  45. 45 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1932 Весело

    До коментар [#43] от "Кирето":

    Кире, ти сега и шкембе-чорба ще искаш, но не сме питали дали освен хайверът и шкембе-чорбата не е забранена да не би да навредим на популацията на рибите...

    Предразсъдъците са за ограничените.
  46. 46 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1343 Весело

    До коментар [#45] от "Нефертити":

    От всичката мръвка, най-много обичам яренце.
    Заровено под жар, там да си се пече...малиииии, чудо!
    А с шампанското вървят "плейметки"...ма много болести после..

    Опитвал съм истински руски хайвер, като бях в Рашата.
    Определено не е ми е по вкуса, но с водката като го прокараш, става...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  47. 47 Профил на kollin
    kollin
    Рейтинг: 488 Весело

    От този "деликатес" съм хапнал точно една виличка през живота си! По гнусно нещо не съм хапвал - пукащи рибешки яйца между зъбите... За вкус и аромат въобще няма да говоря! Отврат.Отказвамсе за винаги от мойта дажба! :p

    How to tell Heretics from Catholics?Papal legate Arnaud Amalric:Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius.(Kill them all, the Lord will recognise His own.)
  48. 48 Профил на Мойше. Деактивирах си акаунта! Толкоз!!!!
    Мойше. Деактивирах си акаунта! Толкоз!!!!
    Рейтинг: 594 Весело

    До коментар [#42] от "Нефертити":
    [quote#42:"Нефертити"]С това измислено питие шампанското нищо не върви. [/quote]
    Щампанското НЕ Е "измислено", а МНОГО качествено вино "Изобретено" случайно, но докарано до съвършенство И освен рекламирания черен хайвер (който според мен не върви, защото той е толкоз доминантен че убива вкуса и афтър'тейста на шампанското) има и куп други НЕскъпи съпроводители. На български-мезета

    Свежи плодове като ягоди, круши, кайсии и праскови например. Или леки, НЕагресивни, сирена като Бри. Леки меса, като пилешко, натюр или в леки салати. Морски дарове, като раци, октоподчета или шримпс (ама НЕ запържени с покритие като виенски шницел)

    И дори сурово, правилно състарено, телешки антрекО (тъмните обрезки, които аха' аха' сами да тръгнат по чинията, към час преди "зеленясването")


    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  49. 49 Профил на Мойше. Деактивирах си акаунта! Толкоз!!!!
    Мойше. Деактивирах си акаунта! Толкоз!!!!
    Рейтинг: 594 Весело

    [quote#44:"Мойше. Толкоз!"]Но съм съгласен че хайвер (на дебела филийка маско[/quote]
    Опс...Да се чете "...Но съм съгласен че хайвер (на дебела филийка масЛо"

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  50. 50 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1735 Неутрално

    [quote#42:"Нефертити"]С това измислено питие шампанското нищо не върви. [/quote]

    Ех, ти нищо не каза!

  51. 51 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    До коментар [#46] от "Кирето":

    Ама ти хич не ги разбираш нещата! И после да се отделя само от кокалчето, нали?

    За хайвера - и аз не съм му фенка, в Русия съм пробвала - и там не ми харесва.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  52. 52 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1932 Весело

    До коментар [#48] от "Мойше. Толкоз!":

    Парите дадени за шампанско са най-неразумно похарчените пари

    Предразсъдъците са за ограничените.
  53. 53 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1735 Неутрално

    Аз отдавна не заплашвам никакви рибни популации, защото преди доста години развих алергия към хайвера и вече ме е страх дори да го погледна.

  54. 54 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До ся един път не съм ял хайвер през живота си, но хубаво че ме подсещате да пробвам по Коледа.

  55. 55 Профил на bee
    bee
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    [quote#23:"fener"]Много специфичен вкус.[/quote]
    Благодаря за информацията, никога не съм опитвала трюфели. И аз си мисля, че би трябвало да са специфични щом са толкова ценени. А сьомга не бих отказала, въпрос на вкус.

    " Истинската мярка за човека е как се отнася към този, който не може да му бъде полезен. "
  56. 56 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 484 Неутрално

    глупости на търкалета - ако се купи хайвер от белуга от израел, примерно, какво лошо има ?

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  57. 57 Профил на ѩзыкъ блъгарьскъ
    ѩзыкъ блъгарьскъ
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Предприятието на хората от WWF е повече от похвално. Имам 2 но-та. Първото е, че хайверът далеч не е типичен за коледната трапеза на българина. Онези, които все пак го консумират, в огромната си част са парвенюта, известни с всичко останало, но не и със загриженост към застрашените видове. Второто но. Белуга имат руснаците. Българите имат моруна. Българската белуга е братовчедка на нарвала. Въпреки тези но-та, инициативата е прекрасна. Просто таргет групата не са българските потребители.

  58. 58 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Подкрепям идеята и ще откажа даже да ми подарят

  59. 59 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 3299 Весело

    До коментар [#30] от "др. Иванов":

    А, значи затова България разви бизнеса с черен хайвер и изнася за САЩ и Европа.

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  60. 60 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2613 Неутрално

    До коментар [#3] от "kimba3":

    А досега к'во яде.

    Не е виновен този дето е взел хайвера и го продава - виновен е крайния потребител, дето купува. Сега като не купуваме ще върнат хайвера в морето - знаете ли от варени яйца к'ви хубави пиленца, опа - рибки стават?

  61. 61 Профил на Мойше. Деактивирах си акаунта! Толкоз!!!!
    Мойше. Деактивирах си акаунта! Толкоз!!!!
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#52] от "Нефертити":


    [quote#52:"Нефертити"]Парите дадени за шампанско са най-неразумно похарчените пари [/quote]
    Според зависи Ако някой му се гъделичка със шампанско-защо не, ако може да си го позволи. Това освен че шампанското е поза, която понякога впечатлява специфични околни.

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  62. 62 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 648 Неутрално

    В България има двама производители на хайвер, които печелят основно от програми и последните години от рязко вдигналите се цени на хайвера, заради рязкото намаляване на добиви от Каспия. Напр. цените на "кофа" или току що добит и непакетиран хайвер от 150-160 долара преди 12-15 години стигнаха до малко над 1000 евро.

    Белугата е моруна на руски. Най-качествен, или по-скоро най-скъп, е иранският черен хайвер от моруна, който всъщност не е черен, а по скоро сребристо белазникав и качествата му се дължат на силно замърсената с нефт вода на южния Кайспий. Хайверът на моруната е доста по-скъп от този на есетрите - персийска и руска, и над 2 пъти по-скъп от пъстругата. В този смисъл произведеният в Израел, Русия, Украйна и другаде черен хайвер от бързорастящи мелези не се цени особено, което не значи, че две унции в читав ресторант ще са по-малко по 300-500 долара, докато иранският в опаковка от 24 каратово злато може да стигне и 5-6 хиляди.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  63. 63 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    До коментар [#61] от "Мойше. Толкоз!":

    Разбирам, но ако имаш пари може пористо по-интерсни неща да си купиш, а не шамшанско

    Предразсъдъците са за ограничените.
  64. 64 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1521 Весело

    До коментар [#44] от "Мойше. Толкоз!":

    "Но съм съгласен че хайвер (на дебела филийка маско, поставена на тънка филийка черен хляб) върви чудесно с водка"

    Мойше, разбираш ги ти хубавите работи! Комбинацията е изумително вкусна и... пивка Само 3-4 пъти съм яла и то от едрия червен хайвер (не знам от каква риба е), обаче много си пасва именно с черен хляб!

  65. 65 Профил на ddm2010
    ddm2010
    Рейтинг: 381 Весело

    [quote#9:"Dantos"]"Паркирах далече от вкъщи"[/quote] си е проблем зае*и...

  66. 66 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1521 Неутрално

    До коментар [#16] от "Доби Велков":

    Аааа, аз не! Тъкмо си купих 3-4 бурканчета зелен хайвер. Не се шегувам, има такъв - тревисто зелен е на цвят! Цветът идва от уасабито. Само дето е безумно лют, та човек трябва да си слага по мъничко. Много върви върху корички от ръжен хляб.

  67. 67 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2320 Весело

    До коментар [#66] от "luda_krava":

    Помислих, че за грах иде реч...

  68. 68 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1115 Весело

    До коментар [#44] от "Мойше. Толкоз!":
    [quote#44:"Мойше. Толкоз!"]От там идва и най скъпия (казват и най качествения, ама не съм разбирач да го потвърдя) черен хайвер[/quote]

    И аз не съм разбирач, но със сигурност е най-скъпият.
    Малко иранска или руска контрабанда може да свърши работа.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  69. 69 Профил на Фес Deffender
    Фес Deffender
    Рейтинг: 541 Весело

    [quote#3:"kimba3"]Аз се отказвам от моята порция черен хайвер за Коледа , а Вие???
    [/quote]

    Ти да, но волен НЕ!

    Definition of FOOL : Knowing the truth, seeing the truth, but still believing the lies.
  70. 70 Профил на SeoKungFu
    SeoKungFu
    Рейтинг: 701 Весело

    Братя и сестри!
    Спасихме ли есетрата или ни пращат за зелен хайвер ?

    Дано не излезат с нов призив, че например - видиш ли - суджука и луканката застрашават определени видове...

    ╠╩╦═╬♥∩♥{(::○::SeoKungFu::○:::)}♥∩♥╬═╦╩∞




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK