20-те нови трамвая ще спестят на столичани над 5000 тона вредни емисии

20-те нови трамвая ще спестят на столичани над 5000 тона вредни емисии

© Юлия Лазарова



Над 5 000 тона вредни емисии от въглероден диоксид годишно ще бъдат спестявани на столичани с пускането на общо двайсет нови модерни трамвайни мотриси в столицата. Това изчисление на експерти от Министерството на околната среда и водите съобщи екоминистърът Искра Михайлова по време на официална церемония, на която две от тези мотриси бяха пуснати в експлоатация от този понеделник. Останалата част от трамваите трябва да се включи активно в градския транспорт на София най-късно до 31 май тази година, уточни кметът Йорданка Фандъкова.


5000 тона спестени вредни емисии изглеждат реалистични, коментираха пред "Дневник" експерти от екологичната организация "За Земята", които са проверили съобщените от МОСВ съкращения на емисии грубо на база човекопоток, тъй като не разполагат с изходните данни. От "За Земята" приветстват инвестициите на публични средства в качествен обществен транспорт. "Доволни сме, че държавната администрация разпознава ползите за обществото и климата от използване на повече трамваи. Смятаме, че инвестициите в трамвайната мрежа трябва да бъдат сериозен приоритет дори спрямо плановете за развитие на метромрежата на София и други големи градове в България", заяви Генади Кондарев от организацията, като уточни, че трамваите представляват по-малка инвестиция в сравнение с много други алтернативи.


В същото време от "За Земята" са на мнение, че е крайно време плановете за устойчиво развитие на обществения транспорт да бъдат съчетани с мерки за намаляване




ръста на автомобилния трафик във всички големи градове на България и да има още по-категорична  подкрепа за екологичните форми на транспорт.


Статистиката сочи, че автомобилния трафик в страната продължава да расте, а с него се затвърждава и водещото място на България по отношение на замърсеност с фини прахови частици и други особено вредни за човешкото здраве и климата емисии, алармират природозащитниците.


Модерните мотриси – достъпни и за хора с увреждания


Новите трамваи са произведени в Полша и като начало ще се движат по линията на трамвай №1. Те ще бъдат пуснати по линия №7, когато приключи рехабилитацията на трамвайната линия, а следващата седмица предстои цялостната рехабилитация на трамвайната линия по булевард "България" заедно с подлезите и озеленяването около тях, уточни Йорданка Фандъкова по време на церемонията.


Мотрисите са климатизирани и са нископодови, за да са достъпни за хора с увреждания. Проектът "Изпълнение на дейности за подобряване на качеството на атмосферния въздух чрез закупуване и доставка на трамвайни мотриси" е финансиран по линия на оперативна програма "Околна среда" и с безвъзмездната финансова помощ от 66.3 млн.лева.


Цената на един такъв трамвай е 1 660 000 евро, или общо за двадесетте - 33 200 000 евро. Новите трамваи са с всички модерни системи, които могат да съществуват в този тип транспорт – освен климатизация и ниски подове те имат и система на съобщаване на спирките, видеонаблюдение за ватмана. Вече тече обучение на ватманите, защото системите са нови и служителите имат нужда да свикнат с технологиите. Това разясни столичният кмет Йорданка Фандъкова, след като се вози няколко спирки с първия подобен трамвай.


С церемонията в понеделник Столичната община отбеляза и 113-годишнината от първия трамвай в столицата, който тръгва по софийските улици на 1 януари 1901 г. в 10.30 ч. от гарата към площад "Славейков".

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Михаил
    Михаил
    Рейтинг: 828 Неутрално

    Не е малко.

    Scientia non habet inimicum praeter ignorantem.
  2. 2 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 476 Весело

    И как ще стане това за столичани? Старите трамвай на кюмюр ли са били? Или си говорим колкото да не заспим?

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  3. 3 Профил на nikione
    nikione
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Въпросът не е дали е малко или много, а дали е вярно. Аз лично не разбирам как като смениш един трамвай на ток с друг пак на ток намаляваш въглеродните емисии. Линията, разписанието и пътникопотокът са си същите и остава единствено ефектът от това че новите са по-икономични. Ама чак пък толкова да са по-икономични?
    "5 000 тона спестени вредни емисии изглеждат реалистични на база човекопоток без да имаме началните данни, коментираха пред "Дневник" експерти от екологичната организация "За Земята". - А това изречение колко е нелогично, просто нямам думи.

  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4125 Весело

    Цената на един такъв трамвай е 1 660 000 евро, или общо за двадесетте - 33 200 000 евро
    _____________
    За тази сума можеше да купим самолети на соларни батерии и да направим линия с 5лв билета София- Варна !

    За такива пари можеше да си оправим трамвайния завод и си строим сами трамвай които да изнасяме в EU на по-ниска цена !


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 593 Неутрално

    [quote#2:"Граф фон Пърчевич"]И как ще стане това за столичани?

    Старите трамвай на кюмюр ли са били? Или си говорим колкото да не заспим?[/quote]
    матряла треба да възторгва , да се радва..

    има кой да мисли

    как са ги пазарили трамваите-нема значение..

    че некой може да е "заработил"
    и за това де вдигнат цената на билета..

    на кой му пука...куче влачи рейс

  6. 6 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 593 Весело

    Хм, сигурно имат предвид да намалеят автомобилите, друго не мога да си представя за вредните емисии. Обаче това изисква не само нови мотриси, а цялостна стратегия и план на градския транспорт на града, заедно с изгреждането на паркинги /безплатни и широки/на възлови места в покрайнините, за да може хората да зарежат колите и да се придвижват с градския транспорт. От това май сме много далече още.
    Иначе тези мотриси изглеждат много модерни за това, с което сме свикнали. Дали има надежда да пуснат такъв трамвай и в ЛИулин град?

  7. 7 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    И аз не схванах откъде идва въпросната икономия. Старите не са имали регенериране при спиране, тези са по-леки и с по-високо кпд или?
    А иначе псевдо зелените пак са изръсили куп глупости. Като боце са. Няма ли да разберат, че колкото повече мълчат толкоз по-добре за зелената идея?
    А смяната на старите трамваи е нещо много хубаво. Както и на останалата част от градския транспорт.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  8. 8 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1616 Весело

    До коментар [#4] от "comandante":

    А сметката дето го потвърждава можеш ли да дадеш? Или пидерчетата само си говорите? Как всегда?

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  9. 9 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 923 Неутрално

    Спестените емисии СО2 са за цялата планета, защото те не остават над София, ами отиват където вятъра ги повее.
    Па и тия 5,000 тона са колкото от една малка кравеферма. Една крава изпуска към 6,000 литра или 10 килограма СО2 на ден. Значи 1,369 крави. Даже мога да сметна, че тъй като са 20 трамвая, значи един трамвай = 70 крави.

  10. 10 Профил на v_vendeta
    v_vendeta
    Рейтинг: 769 Неутрално

    [quote#6:"danid"]Хм, сигурно имат предвид да намалеят автомобилите, друго не мога да си представя за вредните емисии.[/quote]

    Точно!
    Хората, които са ползвали трамвай ще продължат да ползват. Едва ли някой ще скочи от удобен за него автобусен маршрут, за да се радва на нова мотриса. Абе само аз ли като прочета "експерти" и ме полазват тръпки? ))
    А че София и хората заслужават модерен транспорт - безспорно!

    the more we learn, the more we die...
  11. 11 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    Аз все си мисля, че говорят за по-малка консумация на ел.енергия от новите мотриси, не за намаляване трафика на коли.

  12. 12 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4125 Неутрално

    [quote#8:"Цецо"]А сметката дето го потвърждава можеш ли да дадеш? Или пидерчетата само си говорите? Как всегда? [/quote]
    Аз с пидерчета аз не споря !
    Капитализацията на целия им холдинг е 1.2млрд евро!
    Какъв точно е проблема за вас соросоидните дебилчета?





    Libertarianism is just anarchy for rich people
  13. 13 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1616 Весело

    [quote#12:"comandante"]Капитализацията на целия им холдинг е 1.2млрд евро! [/quote]

    Ей не му е леко на пидер с таквъз матриял. И кво викаш? с 30 млн. ще постигнеш 1 млрд?

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  14. 14 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 595 Неутрално

    [quote#3:"nikione"]Аз лично не разбирам как като смениш един трамвай на ток с друг пак на ток намаляваш въглеродните емисии. [/quote]

    Много просто, като се возя в гаден и раздрънкан трамвай, който зимата е по-студен вътре, от колкото е студено от вън предпочитам колата си. Това важи и за лятото. Да не говорим, че се надвиквате с хората, заради адския шум.

    Като имаш качествен градски транспорт, който е едновременно комфортен и полезен по-малко хора ще предпочетат да си карат колите, особено при тези цени на нафта и бензин.

  15. 15 Профил на ШпекСаламНароден
    ШпекСаламНароден
    Рейтинг: 242 Неутрално

    Много са красиви ! Дано да е задълго !

  16. 16 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 593 Весело

    [quote#9:"Камен"]Па и тия 5,000 тона са колкото от една малка кравеферма. Една крава изпуска към 6,000 литра или 10 килограма СО2 на ден. Значи 1,369 крави. Даже мога да сметна, че тъй като са 20 трамвая, значи един трамвай = 70 крави. [/quote]
    Не мога да не се засмея
    А "щастливите" крави/кокошки също ли така много замърсяват?
    Шегувам се, но сравнението направо ме уби.

  17. 17 Профил на humhpruc
    humhpruc
    Рейтинг: 239 Разстроено

    ОК, честити нови трамваи на тези, които ще ги ползват всекидневно!

    Но днес сутринта, докато четях новината в осмицата, една възрастна женичка искрено се зарадва на новия трамвай, който не е счупен, не подскача, не трака и не смърди.

    Трябваше да й обясня, не бабо - това е hand-me-down мотриса-бивша-единица от миналата седмица и си зададох едно малко, мъничко въпросче и после друго...

    ЗАЩО тези НОВИ трамваи ще обслужват само номерата 1 и 7, които минават през центъра и достигат до южните квартали? С какво тези трасета заслужават повече НОВ трамвай отколкото 8 или 10 или 3?

    Как се взимат решения кои мотриси вървят по коя линия и на базата на какви критерии и, от... КОЙ?

    Това имам да споделя с вас...


    Moderator и читатели:
    Съжалявам за cross-posta, ако вече сте го прочели в галерията но мисля, че темата как се харчат парите от бюджета в София и как са разпределени (пропорционално или хаотично?) реалните придобивки в благоустройството на града - било нов пореден ремонт на Южния парк (но не на Западния или Северния), било отново харч за Витошка, било нови трамваи по номера 1 и 7 - заслужава подобаващо внимание от някой в медиите.

  18. 18 Профил на Trifon
    Trifon
    Рейтинг: 300 Неутрално

    До коментар [#14] от "popovp":

    Аз лично пробвах миналата зима новите автобусчета по 204. 3-4 пъти ми хареса, на 5-тия беше препълнен буса, а като слязох чантата ми беше мокра, познайте с какво. От тогава не съм се качвал на масов градски транспорт - лятото с велосипед, 2-3 месеца с личния таралясник. Съжалявам, много ми харесват, радвам им се, но не вярвам да изглеждат така след година, нито да спомогнат за намаляване на автомобилите.

  19. 19 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    Най-много ме радва новината, че новите трамваи ще са достъпни за трудно подвижни хора.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  20. 20 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1473 Неутрално

    Да са ни честити а братята сиукси сега на тумби, на тумби ще минат да се поогреят малко естествено без билет.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  21. 21 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 595 Неутрално

    До коментар [#18] от "Trifon":

    И съм съгласен и не съм съгласен.

    Съгласен съм, защото като е тъпкано е гадно, жега е, потно е и тн (всички знаем за женското сърце, кръглата маса и 280), обаче се возих няколко пъти в тролей 9, в най-големите горещини миналото лято, ами мога да кажа, че беше дори комфортно пътуването, климатиците си работеха, беше спокойно просто.

    Аз съм убеден, че ако градския транспорт в София продължи да се развива по този начин, хората ще се убедят в смисъла му и все по-малко ще излизат с колите си. А като няма задръствания, няма и забавяне в превоза. Е да, госпожа кметицата ще трябва да купи още превозни средства, но то като има мерак и има и как..

  22. 22 Профил на Trifon
    Trifon
    Рейтинг: 300 Неутрално

    До коментар [#21] от "popovp":

    Градския транспорт има 3 сериозни проблема, заради които аз не искам да го ползвам:
    - Както ти каза, при задръстване трупа закъснения. За да не се препълни забавения курс, трябва да се пусне извънреден, дори от средата на маршрута е по-добре. Засега не съм прочел за нещо в тази насока, не разбирам дори защо махнаха автобусната лента на бул. Бълагария
    - Проблема с нечистоплътните (просяци, възрастни хора, които имат нужда от грижи и т.н.), които хем не плащат билет, хем прогонват точно тези пътници, които ще платят. А също и омазнените седалки, нарязаните, и т.н.. Едно измиване сутрин на пода на превозното средство не е достатъчно. Това пак отблъсква пътниците, които си плащат;
    - И накрая самите ние - пътниците. Като си оставиш билетчето за следващия, ти лъжеш самия себе си. Като си хвърлиш мазната хартия от баницата, може и на твоя крачол да се лепне на връщане, изобщо няма да коментирам трябва ли да си ядем баницата в автобуса.
    Всичко това го вкарва в един омагьосан кръг заради който ще затъва още. Дано да съм твърде голям песимист!

  23. 23 Профил на znaesht
    znaesht
    Рейтинг: 576 Неутрално

    До коментар [#4] от "comandante":

    ".....За такива пари можеше да си оправим трамвайния завод и си строим сами трамвай които да изнасяме в EU на по-ниска цена !. "

    На село може и да си ги изнасяш....
    МНОГО ДЕБИЛ И ЛУМПЕН В ТАЗИ СТРАНА ....МНОГО!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK