Бившият екоминистър Нона Караджова: Планът на Царево няма екологична оценка

Бившият екоминистър Нона Караджова: Планът на Царево няма екологична оценка

© Юлия Лазарова



Бившият министър на околната среда и водите Нона Караджова от кабинета на ГЕРБ изигра ключова роля в проточилите се седем години съдебни дела за запазването на природен парк "Странджа". Потърсихме нейното мнение след новия развой на събитията и по-конкретно след окончателното решение на Върховния административен съд, което на практика връща спорния Общ устройствен план на община Царево, който залага мащабно застояване на Южното Черноморие.  


Г-жо Караджова, вие като пряк участник в казуса с община Царево и общия устройствен план през годините как ще коментирате "спора на деня" – има или няма екологична оценка плана в момента?


– Аз с искрено и дълбоко убеждение оттеглих още септември 2009 г. екологичната оценка, защото беше пълна с много пороци и недомислици. И в момента категорично такава оценка няма.




Какви бяха всъщност пороците в екооценката?


– Бяха предвидени големи територии в природен парк "Странджа" като допустими за застрояване, дори се засягаха и защитени зони от "Натура 2000". Когато видях картата на общия устройствен план с наредени много червени точки – местата, където ще се строи, просто изтръпнах, защото познавам отлично тези места и това лято дори ходих отново там, за да се уверя лично и да видя кои са тези места. Ще се строи от долу, от турската граница, до горе – до Созопол навсякъде.


Още навремето изразих мнение, че вместо да се водят дела, е добре да се направи една разумна екологична оценка. Това можеше да се случи, като се обсъдят варианти; от едната страна да са неправителствените екологични организации, от другата да е местното население, което е засегната страна, ако имат земи там, да речем. И така между двете страни можеше да се постигнат компромисни варианти. За съжаление обаче не бях чута и оттогава насам има около десет дела по този казус.


Искам да разгранича две линии – екологичните организации, от една страна, обжалваха екологичната оценка, издадена през 2008 г. от МОСВ. Без да се изчака да влезе в сила тази оценка и да минат делата, упълномощеният зам.-министър по регионалното развитие издаде заповедта за общия устройствен план на Царево и така започнаха дела по тези две линии паралелно.


По първото дело, след оттеглянето на екологичната оценка от моя страна като министър, през 2011 г. седемчленен състав на ВАС се произнесе за неоснователност на жалбите на община Царево, тъй като екологичната оценка е оттеглена. На основание чл. 156 от Административнопроцесуалния кодекс, който гласи, че ако едно становище е оттеглено, то престава да съществува.


Алинея 3 от същия този кодекс казва, че оттегленият акт може да бъде издаден повторно само при нови обстоятелства. А такъв акт в момента не съществува.


А какви могат да бъдат тези "нови обстоятелства" за издаване на екологична оценка?


Новите обстоятелства са да се стартира нова процедура, да се преправи Общият устройствен план, да се коригират тези големи зони, предвидени за застрояване, да се подложи на екологична оценка и да се даде за становище.


Как ще коментирате решението на петчленния състав на ВАС от 15 януари?


Решението на този съд не означава, че заповедта за ОУП влиза в сила. Той не казва такова нещо, удобно е на някой да повтаря, че съдът е решил, че вече има общ устройствен план. Крият се зад това определение.


Съдът казва, че тричленката се е произнесла по недопустима жалба, което значи, че се е произнесла с недопустимо решение. Това е абсолютно вярно, по Закона за устройство на територията планът е необжалваем. Но съдът не казва, че е влязла в сила заповедта, нито отхвърля твърдението на тричленката, което е, че становището за екологичната оценка по ОУП, оттеглено от МОСВ – равнозначно на липса на становище, представлява особено тежко нарушение на процедурите по одобряване на общ устройствен план.


С това решение на съда според вас Общия устройствен план в момента не влиза в сила, така ли?


Не! Съдът казва: не е трябвало да се разглежда жалбата.


И тъй като аз оттеглих екологичната оценка и такава в момента няма – според АПК, сега не е изпълнено едно от най-важните условия за одобрение на ОУП и е неотменима негова част, изрично подчертано и в Закона за устройство на териториите и в Закона за черноморското крайбрежие.


В момента тази заповед не поражда правни действия и е недействителна.


Как може на този етап да се действа, за да се излезе от кризисната ситуация?


– Това, което може сега да направи министърът на регионалното развитие, е да отмени тази заповед, да я обяви за нищожна, защото именно регионалният министър е издал през 2008 г.


Загуби се страшно много време, а до момента можеше да е приключил процесът.


Вие очаквате ли регионалният министър наистина да отмени заповедта?


– Много е важно да се е реагира сега и съответно министърът да отмени тази заповед, а той ще го направи, аз съм убедена, ако не му бъде оказан политически натиск от някоя централа. Това е много важен сигнал към Европейската комисия, тъй като екологичната оценка е един от най-важните и основни инструменти, с който се предвижда на най-ранен етап за дадена територия какво е допустимо и какво не.


Иначе към управляващите ще се върне един страхотен бумеранг под формата на нова наказателна процедура от страна на ЕС.


А защо още 2009 г., по време на вашето управление, МРРБ не действа по този начин и не отмени тази заповед?


– Защото все още имаше съдебни дела, трябваше да са приключили всички дела.


Как ще коментирате уверенията на министъра на екологията Искра Михайлова, че МОСВ няма да позволи застрояването на Странджа, а приемането на общия устройствен план няма да попречи, защото след това от ведомството ще се "борят" при всяко инвестиционно намерение?


– Ей това именно не иска да допусне Европейската комисия и предупреждава, че не трябва да се действа на парче.


Най-важното е в началото да се направи обща оценка на цялата територия, а тя е много голяма в конкретния случай (Странджа). На база изключително подробна информация, която преди няколко години не беше в този обем, тъй като сега направихме подробни изследвания за състоянието на зоните от "Натура 2000". Така още сега на етап ОУП може да се каже в тези зони дали е допустимо развитие на някаква тип дейност.


Това не изключва после, когато има инвестиционен проект за курортен комплекс, да има отделно процедура по оценка на състоянието върху околната среда само за него. Като цяло е допустимо строителство в тези зони, като се спазят конкретни параметри.


В момента трябва да се гледа цялостната картина.


А казусът с община Царево не е ли аналогичен с Банско, където местните настояха пред МОСВ по време на вашия мандат за промяна в плана за управление на парк "Пирин", за да могат да строят в планината?


– Абсолютно аналогичен е случаят и аз ви благодаря за въпроса, защото имаше доста недобронамерени тълкувания. Не искам да се връщам назад в историята защо се стигна до искането на тази втора кабинка, но до 2007 г са били построени всички писти там. С това искам да кажа, че не съм позволила строителството на каквато и да е писта. Или каквото и да е разширение. Единствено разреших подмяната на един стар лифт, нищо повече.


Така или иначе е допуснато това ужасно презастояване с хотелски бази долу в Банско, което предполага и по-голямо натоварване на лифта, който отвежда туристите горе към пистите. Съответно общината иска втори лифт, който да качва скиорите, и твърди, че нищо няма да засегне природата в планината. На обратното мнение са природозащитниците от неправителствените организации, които твърдят че с този втори лифт ще се загубят много важни местообитания.


Аз поставих задача на Висшия екологичен експертен съвет към министерството да проучи случая, за да не вземам страна, без да имам оценка. Решението на ВЕЕС беше да отхвърлим предложенията на общината да се правят промени на плана за Пирин извън туристическата зона. По отношение на туристическата зона съветът предлага общината да направи общ план на промените, които иска да прави там. Този план подлежи на екологична оценка и на оценка за съвместимост за зоните "Натура". Ако тази оценка покаже, че няма значителни въздействия, тогава се разрешава на община Банско да изпроектира втория кабинков лифт, като този конкретен инвестиционен проект се подлага на нова екологична оценка.


Това което ми предложи тогава експертният съвет, беше нека да разрешим общината да направи план на ски зоната, в който да е налична и тази възможност за въжена линия, който ние ще подложим отново на екологични оценки, а не да строим. Тогава казах, че нямам убедителни доказателства от страна на общината, че няма да се навреди, нито от природозащитниците - че може да се навреди, най-справедливият инструмент е именно тези екологични оценки и процедури по оценки на въздействието върху околната среда с участието на обществеността и които подлежат на съдебен контрол с обжалвания. Стигнахме дотам ВЕЕС да ми го предложи, аз щях да го внеса в Министерския съвет, но подадохме оставка.


Пълна спекулация е, че сме искали да разрешим на общината да строи. Искахме да разрешим на общината да подготви план за ски зоната, който да бъде на процедури по екологични оценки. А сегашният план за управление на парк "Пирин" не го позволява това.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK