Трамваи в София ще се движат по зелен килим

Трамваи в София ще се движат по зелен килим

© Юлия Лазарова



Първите затревени релси у нас ще са в участъците на трамвайните линии на площад "Руски паметник". В България за пръв път дискусията за зелени трамвайни релси започват "Архитекти за София" като част от кампанията "София 2020". Добрата новина е, че тя вече не е само на ниво думи и добри идеи, а е част от проекти, които се реализират. Инициативата за зелени релси в София за два месеца събра над 10 хил. привърженици на страницата й във фейсбук


Релисите ще бъдат озеленени при подмяната на паветата там, а още завършени "зелени" трамвайни трасета ще видим най-вероятно в края на 2016 г. Новината съобщи заместник-кметът по транспорта на София Любомир Христов пред БНР този вторник, като потвърди, че към проекта за рехабилитация на площад "Руски паметник" е заложено да има зелени линии.


Там се предвижда преместване на трамвайното трасе само от едната страна и в участъците, в които няма автомобилно движение, за пръв път ще има подобен тип конструкция като малък пилотен проект. Идеята е обаче зелени килими да има и под други трамвайни линии в София.




Главният архитект на София Петър Диков също обеща публично в началото на юни, цитиран от сайта "Строителство", че релсовото трасе по бул. "България" ще бъде затревено. В момента там се реконструира линията на трамвай 7, като се очаква ремонтът да приключи този месец. По думите на Диков е предвидено и оспорваният проект за трамвайно трасе през Борисовата градина също да бъде със затревени релси.


В началото на следващата година, когато Министерството на регионалното развитие открие процедура за кандидастване по проекти, Софийска община ще се включи с предложение за зелени релси по още някои от трамвайните трасета из града, увери зам.-кметът Любомир Христов. Ако това бъде одобрено на проектно ниво, в края на 2015 г. е напълно реалистично да започне работа по реализиране на тези проекти и до края на 2016 г. няколко зелени килима ще застилат част от столичните ни улици.


Според Христов теоретично по всяка от съществуващите трамвайни линии е възможно да се постави такава конструкция, но в същото време част от трамвайния парк на столицата е доста остарял и трасето не го позволява. Като участъци, в които това може да се случи, той дава пример с тази при площад "Македония".


Трамваи в София ще се движат по зелен килим

© Дневник


Кирил Беспалов е създател на инициативата за зелени релси в София. Този тип затревяване има и екологични, и естетически ползи за големия град, а опитът на други европейски градове като Барселона, Прага, Франкфурт, Сент Етиен и Страсбург го доказва, обяснява Беспалов.


Комбинацията на озеленяване и обществен транспорт не е нова идея. Беспалов подчертава, че технологията за екорелсите е проста, не излиза скъпо (около 1 млн. лв. на километър според английско проучване) и на практика означава затревяване на нови или съществуващи релси.


Позитивните ефекти


Позитивните ефекти от зелената покривка са много:


– зелената покривка, която е в близост до автомобилния уличен трафик, абсорбира вредни прахови частици от атмосферата;
– намалява "шумовото замърсяване" с между 500 и 100 херца. София е на челно място в Европа по шумово замърсяване;
– доказано намаляват температурата на почвата и въздуха над тях, а ефектът е най-осезаем в горещите летни дни, когато трябва да чакате трамвая;
– действат като естествен дренаж при проливни дъждове;
– градът придобива по-приветлив и зелен вид;
– трамвайна линия изглежда по-добре в сравнение със застланата с бетон, асфалт или чакъл;
– има значително по-ниски разноски по поддръжката в дългосрочен план.


Според Петър Диков основният проблем пред масовото въвеждане на тази практика е подвижният състав. "При сегашния наличен подвижен състав не може да се поддържа зелен трамвай. Мотрисите са стари, тече машинно масло от тях", коментира главният архитект. В отговор на тези опасения Кирил Беспалов дава пример с трамвая на булевард "Борис", където има естествени зелени релси. "Явно растителността се чувства добре там и маслото не й пречи, щом вирее там", посочва той.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK