Как движението "Спрете убийствата на деца" промени Холандия

Как движението "Спрете убийствата на деца" промени Холандия

© Дневник



Годината е 1973 г. Tрафикът в Холандия е станал много по-интензивен, автомобилите по пътищата – доминират, инцидентите с деца, загинали в автомобилни катастрофи стигат до 500 годишно - промяна в рамките само на няколко години.


Бащата на дете, убито от автомобил на път за училище в малък холандски град, е журналист, който прави разследване колко деца са жертви на трафика в страната. Болезненият апел "Спрете убийствата на деца!" (Stop de Kindermoord) е заглавието на материала му, който е началото на силна вълна на гражданско недоволство. Проблемът става водеща новина и в редица местни медии.


"Спрете убийствата на деца" става и името на гражданско движение на група холандски родители, което се заражда по това време, първоначално в Западна Холандия, около Амстердам, скоро и в цялата страна. Родители повеждат кампанията си, за да върнат улиците на пешеходците и велосипедистите. Излизат на протест. Правят демонстрации. Изнасят кухненските си маси на пешеходна улица, сядат и вечерят със семействата си. Срещат се с парламентаристи и преговарят за правото си да се движат в града безопасно, за да спасят живота на децата си.




"Тези родители бяха категорични, че не бива ние да приучаваме децата си към нарастващия и опасен трафик. Точно обратното – движението по пътищата трябва да бъде пригодено към способностите и нуждите на децата ни, за да е безопасно за тях да играят навън. Това беше много важен аргумент и тази група беше много влиятелна. Мнозинството от хората се вслуша в мотивите им и застана зад тях", разказва за "Дневник" Том Ходефрой – един от свидетелите на тази голяма промяна през 70-те години на миналия век, архитект по образование, специалист по устойчив транспорт и старши съветник в Холандското велосипедно общество (Dutch Cycling Embassy )– публично-частна мрежа, която работи в сферата на градското планиране и мобилността.  Кампанията се подема на различни нива, появява се и песен, посветена на децата, които играят на улица без коли. Политическия контекст също е в полза на движението – през 1973-1974 г. арабските петролни производители налагат на Холандия петролно ембарго.


Как движението "Спрете убийствата на деца" промени Холандия

© Красимир Юскеселиев


Победи "без коли уикенда" и "зони за пешеходци"


Колелото се завърта, обществото е на страната на родителите активисти. И новосъздаденият Съюз на велосипедистите прави заявката: "Ние също сме граждани и настояваме да използваме пътищата на страната си безопасно и практично." Исканията им също получават голяма публична подкрепа. Всичко това спомага за повишаване осведомеността на политиците по проблема, за промяната на техните схващания, разказва още Ходефрой.


Започва дебат за преструктуриране на пространството на пътищата. Първата сериозна победа за движението е забраната на движение на автомобили в града през почивните дни. Сред активистите има и архитекти урбанисти, които изработват конкретни проекти за по-безопасни и удобни за пешеходците, велосипедистите и децата улици и градски пространства. Утвърждават се зони, в които с предимство са пешеходците, а колите там се задължават да се движат много бавно (максимум 30 км/ч), по улиците се поставят повече бабуни, които да убиват скоростта на колите.

Как движението "Спрете убийствата на деца" промени Холандия

© Надежда Чипева, Капитал


 


За първите три месеца на 2014 г. жертвите от катастрофи у нас са се увеличили с 25%, загиналите в катастрофи са 203 при над 2 хил. пътни произшествия. През първите три месеца на миналата година при катастрофи с кола или мотор са пострадали три деца. За същия период на тази година те вече са седем, сочи справка от МВР.

С днешна дата Холандия е известна в цял свят като страната на велосипедистите, на красиви и удобни градски зони с удобства за хората по улиците. Но всичко тръгва от едно гражданско движение на родители, които искат да запазят живота на децата си. Те успяват да променят инфраструктурата на Холандия революционно, за да започнат да живеят отново безопасно и сигурно.


На 3 юни тази година 4-годишния Паоло почина на място, след като беше блъснат от джип в пешеходната зона на Стара Загора пред очите на родителите и сестра му. Броени дни след инцидента хиляди хора в осемнадесет града на България излязоха на протест в памет на детето, изразиха съпричастност към семейството му и призоваха за промяна. Трагедията на тези родители е трагедия на цялото ни общество, колите ще застрашават живота на децата ни ежедневно и за съжаление инцидентът с Паоло не е първият и няма да е последният.


Дошло ли е времето и ние да кажем силно "Спрете убийствата на деца!"? Възможно ли е холандското движение да се случи в България? Том Ходефрой ни отговаря: "Въпросът е дали вие вярвате, че това е възможно. Вие имате правото да поискате град на хората, а не на колите. Хората са мнозинството на улицата и са на първо място." Предупреждава, че това няма да е лесно спечелена кауза.


Това обаче е реалистична и справедлива промяна.
 


За първите три месеца на 2014 г. жертвите от катастрофи у нас са се увеличили с 25%, загиналите в катастрофи са 203 при над 2 хил. пътни произшествия. През първите три месеца на миналата година при катастрофи с кола или мотор са пострадали три деца. За същия период на тази година те вече са седем, сочи справка от МВР.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Хубаво е когато в Държавата има и Граждани !

  2. 2 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 723 Неутрално

    В интерес на истината, въпросните велосипедисти, немалко от които напушени, връхлитат изведнъж, не спират на пешеходците, и смея да твърдя, в градски условия са доста по-опасни от колите.

    В дебати от типа "Другарят Този е казал това, другарката Онази е казала онова, те са по-умни/по-образовани/по-известни/по-успели от теб и следователно са прави, така че заставайки зад тяхното мнение, аз също съм прав/а" НЕ участвам!
  3. 3 Профил на Hristo Dzhenkov
    Hristo Dzhenkov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    След смъртта на Паоло загубих желание да шофирам. Аз имам две прекрасни деца и определено трябва да направим промяната. Повече велосипеди и градски транспорт.

  4. 4 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 723 Неутрално

    Уточнявам: визирам места като Дания и Холандия, където в пикови часове има повече колоездачи, отколкото пешеходци.

    В дебати от типа "Другарят Този е казал това, другарката Онази е казала онова, те са по-умни/по-образовани/по-известни/по-успели от теб и следователно са прави, така че заставайки зад тяхното мнение, аз също съм прав/а" НЕ участвам!
  5. 5 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3576 Неутрално

    Годината е 1973 г. Само за няколко години трафикът в Холандия е станал много по-интензивен, автомобилите по пътищата – доминират, баща на дете, убито от автомобила на път за училище е журналист...Прави разследване ...Колелото се завърта, побеждава "без коли уикенда" и "зони за пешеходци"

    >>>> А сега, back to the reality! Годината е 2014, в областните градове на България тротоарът е окончателно зачеркнат като градоустройствен елемент, за да има къде да паркират "мощните народни маси" от "най-умния народ на света след евреите, според класацията на Менза интернешънъл". Децата от 20 години си ходят на училище по платното, като участници в автоколоната наравно с колите и камионите. Разследване от журналисти няма да има, защото специално в тази група паркиращите на тротоара са твърда бройка 100%. Личен въпрос: всеки има някой познат или приятел журналист, отговорете си сами - паркира ли той по тротоарите или не? Колкото до обществените движения, то по-вероятно е общините да кандисат на някоя инициатива "да излеем една бетонена плоча с контур околовръстното на София (Пловдив), че да може народът Ъ кАчи насекъде"

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  6. 6 Профил на Milva
    Milva
    Рейтинг: 792 Неутрално

    До коментар [#2] от "klecho":
    Малоумник.
    Не си ли чувал, че силата (на удара) е зависима от теглото? Дали пък един автомобил не е в пъти по-тежък от едно колело. Звучи познато? Защото се учи в седми клас! И се потвърждава емпирично, защото колко смъртни злополуки има с велосипедисти и колко с пияни и нагли шофьори?

    I don't want to believe. I want to know.
  7. 7 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 712 Неутрално

    при нас обаче са "много влиятелни" групата на пътните строители и руския лукойл ! поради този факт се развива приоритетно автомобилния транспорт чийто неизменни пороци са убийствата на пътя и тежкото замърсяване на въздуха...

  8. 8 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#5] от "cinik":

    Не си прав. Има държави, където обществените движения работят и променят градската среда към добро. Те са чудесен коректив на местната власт, защото обикновено познават проблемите на квартала си по-добре от назначените чиновници.
    Може би си прав обаче че са опорочени в България или че заради болшинството опорочени развалят имиджа и на малкото полезни.
    Колкото и банално да звучи, всичко е въпрос на народопсихология. В общественото съзнание образът на велосипедиста е това, което е написал субектът [#2] от "klecho" за Амстердам ("немалко напушени" велосипедисти от тези 30%, дето ходят на колело до работа, барабар с кметът и повечето държавни служители. От това изказване излиза че поне 20% от работещите са перманентно напушени в Амстердам). Някакъв наркоманизиран битник, който няма пари за голф, няма работа и има прекалено много свободно време.
    Политиците са куртизанки и се занимават само с каузи, които им носят заплащане/избиратели. Засега любителите на автомобили са по-голямото и по-кресливото лоби. Осъзнатите хора, които иската да правят нещо за градската среда нямат шанс срещу тях, нито като брой, нито като простотия.


  9. 9 Профил на Волният Ибрик
    Волният Ибрик
    Рейтинг: 466 Неутрално

    "Спрете да се шляете по главни улици и булеварди като овце на къра" - кауза на водачите.

  10. 10 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Хайде де. Откога опявам като обран поп да се затворят части от градовете за бракми. Ефектът от цялото ми опяване и обясняване е, че околните ме гледат със странни дистанцирани физиономии. Най-важното за българина явно е бракмата му. "Без жена моем, без чаве моем, без куча моем, ама без таралясник - ни мойм!". Как пък няма във всеки квартал по една (една-едничка) улица, която да е затворена за бракми?!

    Но… Холандия е европейска страна, а България - по-скоро евразийски протекторат.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  11. 11 Профил на lalleen
    lalleen
    Рейтинг: 652 Неутрално

    Преди година след зрелишно убийство с мотор във Варна ои искане на майката на жертвата беше сложено легнал полицай на пешеходна пресечка. За мое съжаление - оттам минавам всеки ден. Преди месец махната бабуната и сега вече никой не забавя скорост - зебра -мебра- колата е с предимство на пешеходната пътека

  12. 12 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#2] от "klecho":

    Подкрепям! Впечатленията ми от Амстердам са повече негативни, от колкото позитивни! Колоездачите дам са царе, могат да те прегазят на пешеходна пътека! Карат нахално! Тротоарите са тясни, защото и от тях е взето за велоалеи.
    Още повече посетих страната с момче в инвалидна количка - повечето тротоари бяха прекалено тесни и се налагаше да вървим по велоалеите, където беше направо опасно заради високата скорост, с която карат колоездачите!!

    Плюс това, че Амстердам прилича на колоездачна морга - навсякъде закачени разнебитени колелета и части от тях, колело виси от външната страна на парапета на поредния мост, колела в каналите, колела навсякъде. Не знам какво красиво и практично намирате в това!

  13. 13 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 868 Весело

    До коментар [#12] от "Izida":

    О, да! Дума да няма - Амстердам е в пъти по-зле изглеждащ от всеки един град в България. Ние, българите, елегантно аранжираме градската среда (начевайки от градинки, детски площадки, тротоари, площади…) с бракми, разчупвайки екстериорния дискурс. Вместо грозните отвратително уродливи велосипеди в България ползваме за декорация красиви и елегантни автомобили от всякакъв вид, разцветка и степен на разпадане.

    А децата? Кучета ги яли… Нали?!

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  14. 14 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#13] от "moriarti":

    Мой колега има баба, ударена в България от бесен велосипедист докато си пресича на зелено на пешеходна пътека. Последиците? Счупване на бедрена кост, водеща до смяна на тазобедрена става. Последиците? Смъртността при тези случаи е МНОГО висока!! И то до година след операцията поради скрити съсиреци, които причиняват емболия. Освен това ставата се сменя на 10на години - т.е. чакат я още редовни операции!

    Съжалявам! Велосипедистите също са опасни и могат да убият човек! Нека не минаваме и ние от една крайност в друга! "За" ограничаване на автомобилите съм, но повече за сметка на градски транспорт и метро.

    Предпочитам да следваме Лондон, не Амстердам! В Лондон има силно развито метро, малко хора са с велосипеди защото няма нужда. Има висока дневна такса за вкарване на автомобил в центъра на града. Освен това не мога да приема човек в костюм да кара колело няколко километра, и после да седне да работи в офис потен и вмирисан!

  15. 15 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 868 Неутрално

    До коментар [#14] от "Izida":

    Ако успеете да убедите когото и да е, че бракмите са по-безопасни от велосипедите, ще ви обявя за новий Цицерон. Но… тезата ви е дебилна. Извинете ме, но статията не е за велосипедите, а аз убитите на пътя деца. Стига сте се опитвали да оправдаете ненавистта си към велосипедите с някакви странни доводи.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  16. 16 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#15:"moriarti"]Ако успеете да убедите когото и да е, че бракмите са по-безопасни от велосипедите, ще ви обявя за новий Цицерон. [/quote]
    Къде съм казала такова нещо?? Казах, че и велосипедите са опасни когато са прекалено много! Дадох ви пример - Лондон! Вие решете кой град предпочитате - града, който се чуди как да изчисти имиджа си на алкохолна, нарко и секс туризъм дестинация, или града на бизнеса, реда и цел на много наши емигранти!

  17. 17 Профил на virtual brain
    virtual brain
    Рейтинг: 2053 Неутрално

    До коментар [#12] от "Izida":
    Колоездачите там са царе - ами царе са, това е основния транспорт в Амстердам и да се ходи по велоалеите е опасно! На Цариградско шосе кои са царете, там не е ли опасно да се разхождаш?
    Каквото и да е, предпочитам 100 пъти да ме блъсне колело, отколкото жип!
    Старият град е тесен по обективни причини, когато слизаш от тротара на велоалеята, минаваш в чужда зона, трябва да внимаваш и даваш предимство! Основният проблем е за неопитни туристи като нас, които нямат нужните навици, подценяват безшумните велосипеди и са свикнали да ма'ат крачоли по улиците.
    А относно закачените разнебитени колелета... даааа, едни виждат колоездачна морга в тях, за други са истински "арт" и важна част от страхотната атмосфера на града.
    I love Amsterdam!

    АФтентично десен екоталибан, гей, толераст, платен грантаджия и соросоид-жълтопаветник от кръга "агнешки главички".
  18. 18 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#17:"virtual brain"]когато слизаш от тротара на велоалеята, минаваш в чужда зона, трябва да внимаваш и даваш предимство[/quote]
    Мисля, че обясних - не съм слизала по избор, а по принуда! Градът беше ужас за човек в инвалидна количка. Крайно неочаквано от европейски град за мен.

    [quote#17:"virtual brain"]А относно закачените разнебитени колелета... даааа, едни виждат колоездачна морга в тях, за други са истински "арт" и важна част от страхотната атмосфера на града. [/quote]
    Прав сте, същото е отношението ми и към графитите - намирам ги за създаващи усещане за гето, не за "арт". Който иска да си ги гледа - да си ги нарисува в хола моля.

  19. 19 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Пак пример с Лондон: Там навсякъде по боядисаните метални огради има надписи : "Забранено завързването на велосипеди!" и нямаше грам велосипеди, ръждясващи с години. Спретнато и подредено!

  20. 20 Профил на WOI
    WOI
    Рейтинг: 1340 Неутрално

    Преди време се учудих, че моя позната - младо момиче от София, студентка, живееща с родителите си - притежава и редовно ползва автомобил. Приятелят ѝ - и той така. "Добре де - питах ги - аз съм израснал в София, от единия край до другия съм ходил и с градски транспорт, и с колело. Да не говорим за все по-честите задръствания, за недостига на места за паркиране... За какво са ви автомобили, и то два, при положение, че дори собствено жилище нямате?!"

    А тя снизходително ми отвърна: "Виж сега, ти отдавна си напуснал и не ги разбираш тези неща. Сега само загубеняци се возят на трамвай, всеки нормален човек е с кола."

    Вярвам все пак, че с годините ще се вразуми. Надявам се и обществото като цяло да го стори. От детинското третиране на автомобила като въпрос на личен престиж печелят единствено вносителите на автомобили и петрол.

    “Better racy and sexy than racist and sexist!”
  21. 21 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1335 Неутрално

    Кой да ги спре.
    Ние,самите.
    Тия,които убиват деца,също са родители.
    Протестиращите като седнат зад волана,забравят срещу какво са протестирали
    Ние трябва да се спрем!

  22. 22 Профил на loremipsum
    loremipsum
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#19] от "Izida":
    напълно съм съгласен да направим като в лондон -- 8 евро за влизане в центъра с кола

  23. 23 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#16] от "Izida":

    Лондон не е особено показателен пример, защото там има много стара и развита мрежа на метрото. Толкова гъста мрежа няма къде да се построи във вече силно урбанизиран град, какъвито са София, Пловдив и другите големи градове. Да не говорим, че в Лондон има сравнително малко зеленина, което води и до относително лош въздух.
    Да се чуди човек как досега са живели повечето ми професори в университета, банковият ми служител, главният лекар на отеделението в което лежах и почти всичките ми работещи приятели без Вашите безценни съвети по стил и етикет. Горките, така да се излагат като съчетават костюм и колело! Недопустимо! Да ходят вмирисани на работа.
    Не знам за вас, но повечето хора с нормален тонус не се обливат в пот от някакви си пет до десет километра.
    Да, Амстердам има проблем с паркираните колела. Не знам как са уредени нещата там, но в Германия на много места има предупреждения и Общинска полиция отстранява неправилно паркираните принудително. После можеш да си вземеш обратно срещу документ и глоба.

  24. 24 Профил на Търпана
    Търпана
    Рейтинг: 409 Неутрално

    [quote#2:"klecho"]В интерес на истината, въпросните велосипедисти, немалко от които напушени, връхлитат изведнъж, не спират на пешеходците, и смея да твърдя, в градски условия са доста по-опасни от колите.[/quote]

    Напълно си прав. Живях 2 години в Холандия, и това съм го виждал много често. Допълнителен проблем с велосипедите е, че изобщо не ги чуваш като те доближават с бясна скорост.
    Чудя се само на акъла на "европейците", които са ти набили минуси без изобщо да познават ситуация. Жалка работа.

    Помнете ГОРЯНИТЕ! Въоръжената борба на стотици хиляди българи срещу комунизма, 1945 - 1954!
  25. 25 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#23:"antistatik"]Горките, така да се излагат като съчетават костюм и колело! Недопустимо! Да ходят вмирисани на работа. [/quote]
    Въпрос на личен избор! Аз самата ходя с колело на работа в хубаво време, но се преобличам изцяло като стигна в офиса - както правят много колеги. Докато съм чувала оплаквания към телесните миризми на други колеги-велосипедисти, които си идват с офисните дрехи...

  26. 26 Профил на postbot
    postbot
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Добър материал.

    Изобщо не мога да си представя как братството може да бъде въведено със закон, ако свободата не е разрушена със закон и правосъдието не е потъпкано със закон.
  27. 27 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Според мен проблемът е наистина в обществото ни, както твърди статията. Но не харесвам предложеното решение - да станем Холандия!

    Нека първо всички се замислим над думите на майката на Паоло:
    ---
    „Ще бъда безкомпромисна, където видя нарушение, ще подавам сигнал”, допълни Красимира Иванова.
    ---

    Защото за нас, българите, все още да се обадиш в полицията за нарушение е все едно да предадеш някого, да го изпортиш (Андрешков синдром)! А и нали "и на мен може да ми се случи" ... Нетърпимост към нарушенията, това е първата стъпка!!

  28. 28 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#25] от "Izida":

    Това че е въпрос на избор е ясно. Но изказването
    [quote#14:"Izida"]не мога да приема човек в костюм да кара колело няколко километра, и после да седне да работи в офис потен и вмирисан![/quote] е едно буквално христоматийно вкарване на "човека в костюм" в стериотип.
    Амстердам може да не е "перфектен" пример, но със сигурност е по-добър пример от Лондон, що се отнася за България. София , Пловдив и повечето големи градове са много компактни, тоест растоянията са малки. За разлика от Лондон и другите европейски метрополиси където бизнес-сградите се строят с паркинг от седемдесетте, в България местата за паркиране в централните части са силно ограничени. Място за нови няма. Освен офиси, там има и много жилища, което обостря проблема с паркирането. Зеленината е много малко, тоест свободните пространства трябва приоритетно да се озеленяват. Поради презастрояването и факта, че са стари градове и под улиците има много стара строителна субстанция, строителството на подземен транспорт е или невъзможно, или много скъпо и проблематично. Улиците са тесни за интензивен надземен транспорт, а заради жилищната функция този вариант е и прекалено шумен.
    Проблематиката в България е специфична и никой разумен човек не би искал пряко копиране на амстердамската или която и да е друга градоустройствена политика. Изброих основните аргументи в полза на смесен (велосипеден плюс силен градски) вариант. Велосипедни паркинги, евтини билети за метро с колело, вагони с места за колела също биха били смислени за България.
    Амстердам е пионер във въвеждането на велосипедния транспорт и пръв усеща негативните ефекти. Германия и други страни подкрепят велосипедния транспорт, но се опитват да избягват негативите. Ние имаме шанса почти 50 години по-късно да стъпим върху целия този опит.

  29. 29 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1632 Весело

    До коментар [#18] от "Izida":

    Да бе, щото София е супер удобна за хора в инвалидни колички, майки с колички, пешеходци и велосипедисти и графити и с лупа не се виждат.

    Аман от комплексирани селски пръчки!

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  30. 30 Профил на acd30520326
    acd30520326
    Рейтинг: 638 Любопитно

    Тук и да се сформира група от активното гражданско общество, да изисква решаването на този проблем няма държава, която да ги чуе, камо ли...?! В блатото всичко затъва...?!

    "Ти какво пожертва, за да има и утре България?" ИЛИЯ МИНЕВ
  31. 31 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 925 Неутрално

    Това у нас няма да проработи.

  32. 32 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#29:"Хриси"]Да бе, щото София е супер удобна за хора в инвалидни колички, майки с колички, пешеходци и велосипедисти и графити и с лупа не се виждат.

    Аман от комплексирани селски пръчки! [/quote]
    Вие като "неселска непръчка" с колко хора с инвалидни колички сте се разхождали в София и в други големи градове в Европа? Case closed както казват по филмите

    Изобщо колко от вас са стъпвали в Амстердам като го подкрепяте за пример??

  33. 33 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#28:"antistatik"]Проблематиката в България е специфична и никой разумен човек не би искал пряко копиране на амстердамската или която и да е друга градоустройствена политика.[/quote]
    Имате плюс и от мен за цялостното си изказване! Нещо подобно се опитах да кажа и аз - да бъдем разумни и да не следваме сляпо нечия чужда схема, а да си направим наша като се поучим от грешките на пионерите! Не да се самозаблуждаваме, че в Холандия всичко е перфектно, а при нас винаги всичко е зле.

  34. 34 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#33] от "Izida":

    За беда в момента не мога да се сетя за каквито и да е положителни градоустройствени практики в България, които да ги няма в Холандия. Не, не съм се разхождала в Амстердам с количка или инвалиден стол, но факта че градът изобщо е бил проходим за неподвижен човек вече го поставя с едни гърди пред българските градове. В България инвалиди по улиците почти няма. Нито улиците, нито тротоарите, нито градския транспорт са пригодени за тях, освен на книга. Има бутафорни напъни като например акцията със снижаването на тротоарите по кръстовищата, което обаче е изпълнено в разрез с всякакви норми и опасно за повечето колички. Софийското метро със сигурност е първото новопостроено метро последните 15 години, което да няма достъп за инвалиди на всички станции.
    Харесвам българските градове заради хубава природа наоколо, заради парковете и атмосферата - три неща, за които днешните градоустроители имат нула принос и които по всякакви хитроумни начини се опитват да скапят.
    Да, не трябва да се копират пряко чужди практики. От друга страна реалистичното осъзнаване на собствените проблеми е първата стъпка към разрешаването им.

  35. 35 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2138 Весело

    [quote#14:"Izida"]Мой колега има баба, ударена в България от бесен велосипедист докато си пресича на зелено на пешеходна пътека. Последиците? Счупване на бедрена кост, водеща до смяна на тазобедрена става. Последиците? Смъртността при тези случаи е МНОГО висока!![/quote]
    Прав си, ако беше бесен шофьор, бабата нямаше да се мъчи и да оживее накрая, ами щеше да си умре на място...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  36. 36 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2138 Весело

    [quote#28:"antistatik"] Ние имаме шанса почти 50 години по-късно да стъпим върху целия този опит. [/quote]

    Абе то и японският опит си го бива, ама я прочети подписа ми...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  37. 37 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#34:"antistatik"]Не, не съм се разхождала в Амстердам с количка или инвалиден стол, но факта че градът изобщо е бил проходим за неподвижен човек вече го поставя с едни гърди пред българските градове.[/quote]
    От големите градове София, Пловдив, Варна сме ги обикаляли пеша без проблем. Особено Пловдив - пеша от район Юг до район Север през центъра, всички тротоари снижени и подходящи!

  38. 38 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#37] от "Izida":

    "Пеша" съм обикаляла основно София и по-малко останалите два с бебешка количка. Съжалявам, но малките улички са проходими единствено с дрон или хеликоптер. Освен че почти всички тротоари са заети, занижаването на бордюрите е препречено от паркирала кола на местата, където изобщо го има. Уличната настилка е разкъртена. За рампи с нормативен наклон изобщо не говорим.
    И това е валидно за Центъра, където все пак можеш да си намериш друг път по големи булеварди или пешеходни зони. В периферните квартали на много места количката се пренася през бордюри, дупки и подлези.

  39. 39 Профил на Izida
    Izida
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#38:"antistatik"]"Пеша" съм обикаляла основно София и по-малко останалите два с бебешка количка.[/quote]
    Като обиколите Амстердам пеша с бебешка количка с претъпканите тесни тротоари и бесни велосипедисти, нека тогава си поговорим пак! Да видим дали и тогава ще сте на мнение, че там средата е много приятна!

  40. 40 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#39] от "Izida":

    Да, харесвам Амстердам, макар и не по причини свързани с детски колички. Да, тротоарите са стеснени от щендери за велосипеди и алеи и в това отношение Виена и Хамбург са по-балансирани варианти. Но тротоари има навсякъде, поддържани са и са направени по норма.
    Впечатлението ми от Амстердам е че "бесните" велосипедисти си ползват алеите и не карат масово по тротоарите. Да, трябва да се оглежда човек като пресича алея, но повечето хора живели в Северна Европа и без това го правят.
    Изобщо не мога да разбера как може да се сравнява град с добра и поддържана инфраструктура и с традиции в социалното градоустройство с разградения двор, който за съжаление представляват българските градове. По онези географски ширини можеш да осъдиш институция, ако не е достъпна за инвалиди. Разходка от 10 минути в който и да е средностатистически квартал в България предполага поне 3-4 слизания от тротоара на платното. С количката, при изгорелите газове и автомобилите.

  41. 41 Профил на pipilonia
    pipilonia
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Ах, ако можеше да се случи това и тук... Мечтая си. А може и да се случи, но след поколения.

  42. 42 Профил на juno
    juno
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Освен убийства на пътя, автомобилния трафик в градска среда е и основен замърсител. Друг лош фактор за здравето е и обездвижването на шофьорите. Докато семейството и здравето не са основни ценности в обществото, дори не можем да си мислим че можем да последваме холандския пример, па макар и по български. Карам колело всеки ден, по 14 километра, така се придвижвам до работата ми. Така вече 4 години. Прави ми впечатление, че София става все по автомобилен град - главни кръстовища се затварят за пешеходци, изграждат се скоростни отсечки, хората използват автомобил и до кварталния магазин. Или ставате тлъсти свини, които въртят геврека и им дреме на шушупръца за деца, игри, топки и здрав живот или избирате трудния път на ходенето пеш, карането на колело или ползването на градския транспорт.

  43. 43 Профил на berillo
    berillo
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Промяната е крайно наложителна!! Няма да стане като в Холандия , пред вид националните особености и манталитет, но и не е необходимо да копираме когото и да било. Да подредим първо в главите си нещата, и да станем по дисциплинирани на пътя.

    Be3Al2(Si6O18)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK