Няколко причини за резултата на "Зелените" на изборите

Няколко причини за резултата на "Зелените" на изборите

© Георги Кожухаров



Зелените няма да бъдем в идния парламент, но ще бъдем пред него, зад него, около него, и срещу него, ако не видим решителна воля за промяна в действията на вашите избрани представители," казват от ПП "Зелените" в официална декларация по повод резултатите от изборите миналата неделя (5 октомври 2014 г.). и добавят, че бъдещите депутати трябва да спрат да обслужват парите и интересите на този или онзи, да покажат морал и почтеност пред избирателите си. "Това със сигурност ще е трудно, почти невъзможно за много от тях. Тогава техните избиратели ще могат да изберат Зелените на следващите избори," оптимистично пишат още "Зелените".


През последните няколко години те бяха предимно и най-вече природозащитници, успяваха да реагират по спешност и да променят ефективно политики, свързани с природата и екологията. Това се случваше с механизмите на граждански натиск, работа в неправителствения сектор и протести. Именно природозащитниците оформиха и продължават да утъпкват един работещ модел за участие на гражданите при вземането на политически решения, доказаха, че в страната има действащо гражданско общество. Част от тях сформираха политическа формация ПП "Зелените" като още един механизъм за защита на интересите си. Партията им обаче явно трябва да извърви още дълъг път, за да стане пълнокръвен политически субект, който има разработени програми за други важни социални сфери и политики – като здравеопазването и образованието, както и канали за комуникирането им с хората.


"Много от хората възприемат Зелените като партия, която се занимава предимно с екологични проблеми и затова не ни се доверяват за управление на държавата. Кои според вас трябва да са другите теми, на които "Зелените" трябва да наблегнат, за да покажат, че са сериозна партия?" е един от въпросите, които от формацията отправят след вота миналата седмица.




0,6 % зелено ядро


На тези избори партията им събра 0,6% подкрепа. Tози резултат не се различава съществено от резултатите за партията от предходните няколко години (на последния парламентарен вот през 2013 г. за тях гласа си са дали 0,7%). Според Тома Белев от "Зелени Балкани" и Асоциацията на парковете в България тази тенденция през последните няколко избори, показва, че "Зелените" имат силно и твърдо ядро. Според него подобен резултат е нормален за едно общество, чието мнозинство е около чертата на бедност, защото е ясно, че идеите за опазване на природата и околна среда са идеи на богатите и свободни общества.


Самите "Зелени" определят представянето си като незадоволително и съобщават, че вече правят задълбочен анализ на причините. Засега отчитат, че те са "както вътрешни, така и външни – както във възможностите на нашата работа, така и извън тях."


Външните фактори


Сред външните фактори, които са повлияли на техния вот, от Зелените посочват най-вече решението на много техни симпатизанти да гласува рационално за партии, които имат шанс да влязат. "Успяхме да привлечем някои нови хора, но много други, които гласуваха за нас на предни избори, сега гласуваха за Реформаторския блок, защото това беше "по-малкото зло", което ще влезе в парламента," каза за "Дневник" Андрей Ралев – член на Изпълнителния съвет на партията, и изразява надежда формацията да оправдае очакванията на тези хора. Уточнява, че още от изборната нощ е започнал да се съмнява в това.


Същото мнение изразява и Владислав Панев – член на Националния съвет на "Зелените". "В столицата специално обяснението за отлива на гласовете ни е, че хората припознаха реална алтернатива на статуквото в лицето на Реформаторския блок и съответно част от тях предпочетоха гласът им да не се пропилее, което може би е нормално," посочва той.


Панев отчита, че тази година "Зелените" имат отлив в повечето големи градове – най-много в София (към 30-40% от гласовете от 2013 г., въпреки че в софийските МИР те вземат над 1% от гласовета). В доста малки области – Силистра, Видин, Монтана, Враца (средно около 0,3 %) се случва обратно, има ръст, макар и малък. За последната тенденция обяснението им е водената там кампания, което ги е направило разпознаваеми. Затова и планират да работят повече по места занапред.


Три нюанса зелено в листата


Наличието на още две зелени партии в бюлетината, които са с идентични имена (вероятно това не е случайно) е друг фактор, който също взема известно количество от гласовете от ПП "Зелените".


Макар да имат три пъти по-висок резултат от този на останалите две "зелени" формации (по 0.2%) – едно от нещата, които партия "Зелените" обмисля сериозно в най-близки срокове е да сменят името си.


"25% от хората, които искаха да гласуват за нас са се объркали с "Партия на Зелените", чиято основна цел е именно това. На всички обществени обсъждания лидерът й Валентин Симов защитава интереса на олигархията, която унищожава природата и плюе по неправителствените организации (например на обсъждането на плана за управление на природен парк "Българка", на който лично присъствах), а по време на предизборната кампания използва нашата реторика (например "България без ГМО")," конкретизира проблема Ралев.


"Смятам, че името на формацията не трябва да  разпилява гласове, а да помага да ги привличаш и в този смисъл явно, че е по-добре промяна на името, за да не ги бъркат," казва в тази връзка Тома Белев. идеята вече се обсъжда на страницата на "Зелените" във Фейсбук, но иначе не е дебатирана. Владислав Панев не мисли, че промяната на име е добра идея, защото това ще наложи години кампания хората в цялата страна да разберат за това и пак може да има такива, които да  гласуват за някакви зелени, защото си мислят, че се казват "Зелените".


Поглед отвътре


Когато става дума за вътрешните причина, Владислав Панев посочва: "Резултатът очевидно показва, че не правим нещата както трябва, че не сме били достатъчно убедителни в кампанията си. Надявам се да направим нужното, за да постигаме успехи занапред," обобщава той.


Проблемите, според него са били и организационни, най-вече заради това, че до последно не е било ясно дали ще се явяват сами или в коалиция и това ги оставя сравнително неподготвени.


Разпознаваемостта на Зелените в малките градове и селата е доста ниска и това е проблем, върху който те смятат да работят в бъдеще.


Посланията им, смята Ралев, не достигат до достатъчно много хора и го обяснява отчасти с медийната среда, но и с организационни грешки на партията. Той изтъква като основна причина и това, че Зелените не са успели да си осигурят нужния ресурс за кампанията. "Цялата ни кампания струва под 20 000 лв., което означава, че сме изхарчили под 1 лв на глас."  И Тома Белев посочва финансите като сериозна пречка за развитие на политическата формация: "липсата на достатъчно средства за комуникация в предизборната агитация спира привличането на нови гласове. Също така тази партията няма наблюдатели или застъпници и другите формации в СИК крадат гласовете," посочва Белев, но и допълва: "Фактът, че Зелените не избегнаха разпространението на компромати в последните дни преди гласуването показва, че задкулисието все пак се притеснява от съществуването на тази партия," казва Белев, който не счита резултата от последния вот за загуба за партията.


Според Андрей Ралев между изборите през 2013 г. и 2014 г Зелените са работили много сериозно по различни теми: както екологични, така и много други – свързани с демафиотизация на държавата, енергийна независимост, земеделието. "За съжаление малко хора знаят за успехите ни в другите области и още от сега започваме да работим чрез срещи на места и организиране на кръгли маси, за да подобрим работата си и направим България по-добро място за живеене," посочва Ралев.


Пропуските в кампанията и в платформата ще са тема на дискусията на Национален съвет на партията тази неделя. Според устава до два месеца след изборите на Национално събрание трябва да се вземат решенията, свързани с поемане на отговорност от резултатите (т.е. до 5 декември тази година най-късно).


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK