
© Цветелина Николаева, Капитал
"Замърсяването на въздуха с фини прахови частици продължава да бъде основен проблем за качеството на атмосферния въздух в София и на територията на цялата страна."
Това е обобщение на Изпълнителната агенция по околна среда в отговор на въпроси на "Дневник" за качеството на въздуха. Въпреки мерките и пропагандираните от държавата и общините усилия, за последните три години няма особена промяна, поне ако се съди по данните на Агенцията. И все така замърсяването в страната е хронично, както написа през 2010 г. онлайн изданието EurActiv.
Тревожни данни
Пунктовете за мониторинг на качеството на атмосферния въздух са разположени в 34 населени места, като анализът на Агенцията показва, че през миналата година в 25 станции са регистрирани превишения на средноденонощната норма за фини прахови частици повече от допустимите 35 пъти за година.
При норма 50 мкг/м3 най-високи средноденонощни стойности са отчетени в станция "Хиподрума" в София (7 януари - 409.41 мкг/м3), във Видин (9 февруари - 328.23 мкг/м3), в Сливен (14 февруари - 306.89 мкг/м3), в Плевен (9 февруари - 272.41 мкг/м3), и в станция "Шахтьор" в Перник (24 декември - 232.44 мкг/м3).
Най-голям брой превишения на средноденонощнинорма за опазване на човешкото здраве на фини прахови частици са регистрирана във Видин, Ловеч, Плевен, Димитровград и Варна, уточниха от Агенцията пред "Дневник".
В София все така замърсено
За София данните показват, че нивото на замърсяване е проблем за цялата територия на общината, като през периода от 2012 г. до 2014 г. са регистрирани повече от допустимите 35 превишения на нормата. Изключение прави извънградският фонов пункт "Копитото", в който регистрираните превишения на средноденонощната норма са единични.
Пункт
Брой превишения на ПС за СДН [50 µg/m3]
2012г.
2013г.
2014г.
АИС "Орлов Мост"
108
100
105
АИС "Надежда"
71
69
68
АИС "Хиподрума"
80
72
81
АИС "Дружба"
59
110
94
АИС "Павлово"
65
80
87
АИС "Копитото"
2
2
3
През зимата отоплението покачва нивата на замърсяване. В местата с голям автомобилен трафик явлението е постоянно и прахът се увеличава в пиковите часове. Такъв е случаят с "Орлов мост" в столицата, както и навсякъде в големите градове, където движението е натоварено.
През последните години Столичната община построи кръстовища на две нива при Семинарията, Лъвов мост, Телевизионната кула и в "Младост", като предстои и още едно - при бул. "България" и "Акад. Иван Гешов". Освен облекчение на трафика, всъщност строителството на естакадите целеше да се намали времето за преминаване на колите, оттам да няма задръствания и съответно да има по-малко запрашаване на въздуха. Такава беше и една от целите на метрото, което и в момента се строи и през лятото се очаква да започне строителството на третия лъч.
Стратегии има
Сред основните причини за повишението на праха във въздуха са изгарянето на твърди и течни горива за битово отопление, транспортът и индустрията в районите, където я има. Неблагоприятните метеорологични условия - липса на вятър, температурни инверсии и мъгла, също сред оказват влияние.
В над 30 населени места са разработени общински програми за подобряване качеството на атмосферния въздух, както и намаляване нивото на фините прахови частици. Целта е преминаването към използване на по-екологосъобразни горива (природен газ) за отопление в бита, редовно почистване на уличните настилки, регулиране на автомобилния трафик и намаляване запрашването от строителни обекти.
Прахът като цяло увеличава рисковете за редица заболявания на дихателната система, възпаления на горните дихателни пътища и алергии, а често срещани са и бронхити, пневмонии, особено при децата, възрастните хора и хронично болните, които са рисков контингент. Прахът достига до окончанията на белите дробове - алвеолите.
chicago514
Рейтинг: 2141 ВеселоПросто трябва време за да може човешкия организъм да еволюира и да започне да живее с друг химичен състав на въздуха.
КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
Рейтинг: 833 Неутрално[quote#1:"chicago514"]
Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/Просто трябва време за да може човешкия организъм да еволюира и да започне да живее с друг химичен състав на въздуха. [/quote]
Това важи и за рибите, защото еб@хме мамата и на океаните.
Norman Granz
Рейтинг: 2539 НеутралноСофия е един от най-неуредените и мръсни градове, в които съм стъпвал. След падналия мокър сняг сега навсякъде е кал. Коли паркират в - условно казано - "тревни площи", което на практика означава разкаляни участъци встрани от тротоарите, после излизат на пътното платно, като влачат кам с гумите си. След като изсъхне, тази кал се превръща в какво? Не в парфюм J'Adore, във всеки случай.
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.гарата
Рейтинг: 739 НеутралноПри неработеща държава е невъзможно да се изчисти въздуха.
Пореден блок започна да се строи в Младост-4, като от дупката излизат кални следи от камиони. Същевременно масово паркиране в бившите вече градинки - е няма как да стане номерът...
batzdravo
Рейтинг: 1996 НеутралноВ по-големите градове, автомобилния трафик е основен генератор на замърсяване, особено в часовете на пиково натоварване. По-старите и неподдържани автомобили бълват, от ауспусите си, димни облаци, а щастливите им притежатели блажено недоумяват, четейки тази статия и попържат държавата!
rainbou1
Рейтинг: 1325 ЛюбопитноСофия има политика за насърчаване ползването на личните автомобили, та оттук не разчитайте на подобрение.
Единственото, което подобрява нещата, е метрото. Интересно ми е след напролет (като пуснат много важните лъчи до летището и бизнес парка) с колко ще падне трафика.
paf
Рейтинг: 654 РазстроеноИ около моя дом е много замърсен въздухът, вследствие на масовото използване на печки с твърдо гориво. Не упреквам хората - такива са им финансовите възможности. Лошото е, че не виждам в близко бъдеще да се получи някакво подобрение. Газта и тока не са сред евтините алтернативи. А за по-съвременните и ефективни методи - въобще да не отварям дума. Така, че трябва държавата трябва по някакъв начин да стимулира тези методи, включително и с данъчни облекчения. Но знам, това няма да стане. Поне в близките 10-на години.
bora bora
Рейтинг: 1040 НеутралноБоже, какво поетично заглавие на статията!!!
Като прочетеш ти идва или да не излизаш от банята,
Или да се изнесеш от града
dimko
Рейтинг: 606 ВеселоФиния прах е внос от Сахара - това ли не знаете ???...
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
historama
Рейтинг: 4221 Неутрално"Замърсяването на въздуха с фини прахови частици продължава да бъде основен проблем за качеството на атмосферния въздух в София и на територията на цялата страна."
- констатация на Изпълнителната агенция по околна среда. Ние го знаем, но някои за да кажат това получават и заплати. Имчат и някакви мижави стратегии, и толкова. София, а и другите ни големи градове скоро няма да имат нищо общо с другите европейски. Защото тулупите от общините и Дундуков 1 има една-единствена цел - да получават големи заплати, и евентуално да откраднат. А ние тук във форумите се опитваме да даваме идеи. А те ни се смеят, и си го местят от единия крачол в другия..
rorikabc
Рейтинг: 524 Неутрално[quote#9:"dimko"]Финия прах е внос от Сахара - това ли не знаете ???... [/quote]
През февруари , дето духа от Карпатите?
Или както наблягат по -горе от селяните дето се топлят на дърва и въглища. щото хората толкова векове са се топлили на газ ?
Дневник:Анкета за или против новият сайт
Рейтинг: 581 НеутралноМоите уважения Авторе, за повдигната тема и обясненията, предупрежденията и изводите от нея, но ....
Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?обществото ни не може да се пребори манталитетно и приеме и си (само)наложи възпитателно и дисциплиниращо една забрана за тютюнопушенето и то от най -високо властово ниво, по което по презумция трябва да се равняват всички по вертикала( нали за това ги избира да ни водят през бурните житейски води ), а какво остава за прахови частици , тежки метали и други не по малко вредни за организма елементи от менделеевата таблица, които са така далеко от битието и затова звучат и абстрактно на обикновеният и смачкан от пропаганда, популизъм и инфо затъмнение средно стат.българин, че не виждам , в крайна сметка в следносрочен план този проблем да се приеме като обеществено опасен, освен... освен, ако всички медии не започнат съвместна, организирана, убедителна и убеждаващо -разяснителна методична кампания по набиване в главите на същият този българин , че си самонаврежда и че вреди и на най-милото - на децата си.
tamada
Рейтинг: 1802 Весело[quote#4:"гарата"]Пореден блок започна да се строи в Младост-4, като от дупката излизат кални следи от камиони.[/quote]
Навремето Интерпред го строиха едни испанци. Бяха монтирали машина да мие гумите на камионите преди да излязат на булеварда. Никой у нас не беше виждал такова нещо... 30 години по-късно още не сме виждали.
Индиана
Рейтинг: 1420 Неутрално"Освен облекчение на трафика, всъщност строителството на естакадите целеше да се намали времето за преминаване на колите, оттам да няма задръствания и съответно да има по-малко запрашаване на въздуха. "
Сега по естакадите минават поне 2 пъти повече коли, а замръсяването даже се е увеличило. И 8 ленти да направят, и те ще се напълнят. Прави се метро.
aldoushuxley
Рейтинг: 473 НеутралноВсеки кара 15 годишна кола, вместо да се вози в чисто ново метро. Явно е въпрос и на народопсихология.
mapuhcku
Рейтинг: 423 НеутралноСпециално за София цялата инфраструктура се проектира в полза на колите. Скорошно изследване показва, че хората които пътуват с метро са онези, които до скоро са пътували в друг вид градски автобус, т.е. хората слизат от автобус, трамвай, тролей или др. за да се качат в метро. Автомобилите се увеличават непрекъснато, като процент на глава от населението (не само в София), хората са заврени в подлези, за сметка на колите, не се обособяват бус-ленти, за да пресечеш едно обикновено кръстовище предпочиташ да яхнеш колата и да нямаш грижи, строят се естакади, кръгови, разширавят се платна. Никакви велоалеи (имам предвид проектирани с мисъл).
Отделно имам чувството че всичко поголовно се отоплява на кюнец. То из цяла София се носи миризма на пушек, какво остава за по-малките градове....
Индиана
Рейтинг: 1420 НеутралноА към СО и Ююрданка имам едно единствено предложение - да мият улиците повече от един път годишно или да се махат.
devdimi
Рейтинг: 413 НеутралноФиният прах е от горене на твърдо гориво ( дърва, въглища ) и от старите дизели предо 2004, които нямат специален филтър за фин прах.
В Германия за дизели без такъв филтер е забранено да влизат в широкия център на градовете.
BlueBoss
Рейтинг: 440 НеутралноДо коментар [#3] от "Norman Granz"
Очевидно не си от София... Града е мръсен заради множеството индивиди дошли от къде ли не да го населяват, които вършат точно това, което си написал. И в това е проблема.... Когато пред 2 седмици направих забележка на една "дама" да не паркира върху тротоара, тя ме изгледа учудено и ми каза, че ще си паркира където си иска. Номера на колата започваше със "СН..." София е доста по-уреден град от много други български, а и не само български градове. Проблема обаче е в населяващите го, които все още живеят по ливадите на село.
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#5] от "batzdravo":
Всъщност, голяма част от дъртите кошници са доста екологични, защото са на газ, предвид финансовото състояние на собствениците им.
Реално дъртите автобуси и камиони са големия замърсител от автотранспорта. Един Икарус или дърт Камаз бълва сажди и прах колкото 100 тина Жигулки на газ.
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#14] от "tamada":
А най - дразнещото е, че има и наредби и закон по, който да се санкционират калните камиони. И е елементарно да го "изловят в крачка". Ама никой не си дава зор или просто си плащат на инспектората, все тая...
gogo2011
Рейтинг: 528 НеутралноМай е крайно време да се въведат стикери за автомобилите като в някои немски градове. В града да влизат коли са Евро 4 и нагоре например. Очевидно няма как да накараш хората да не ползват въглища за отопление, но поне трафикът може да бъде ограничен.
dobrev1
Рейтинг: 254 НеутралноКак няма да е така като всеки левандурник паркира в калта... после се калта са разнася по улиците и когато изсъхне се вдига във въздуха. Погледнете около вас, във всяка градинка има автомобили...
Докато не се реши драконовски този въпрос така ще е.
alextan
Рейтинг: 524 НеутралноЗа да няма прохоляк в нашия климат трябва да има 2 вида настилки - твърда - асфалт, бетон, плочки и зелени площи, които трябва да са затревени, оградени и редовно поливани. А не разни кални, буренясали "зелени площи" с трошки върху тях.
Другото е да се забрани в големите градове отоплението с въглища и забрана за движение в големите градове на стари превозни средства, които след лабораторен анализ надвишават границите на отделяните газове.
Gopeто
Рейтинг: 2423 НеутралноДо коментар [#6] от "rainbou1":
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян ПетровEдва ли ще падне. Метрото е удобно, но само когато началото и края на пътуването са близко до нега. Ако трябва да ползваш друг транспорт, ефекта е нулев.
gogo2011
Рейтинг: 528 НеутралноДо коментар [#24] от "dobrev1":
Не само от това. Нашето чистене на сняг е съпроводено с обилно опесъчаване на пътищата.
sasoss
Рейтинг: 805 Неутрално[quote#23:"gogo2011"]Очевидно няма как да накараш хората да не ползват въглища за отопление, но поне трафикът може да бъде ограничен.[/quote]
Защо да не можеш да ги накараш?
Имаме програма за саниране на блокове за милиони, защо следващата да не е за субсидирането на закупуването на климатици срещу забрана на твърдите горива за отопление.
Много трудно ще ни се промени манталитета, но практиката показва, че е възможно. Нали се научихме да караме с колани. Защо да не ни отучат от печките на дърва? Поне в областните градове.
gogo2011
Рейтинг: 528 НеутралноДо коментар [#28] от "sasoss":
Да започнем с колите, по-лесно ще е. Като субсидираш някого да си купи и климатик, готов ли си да го субсидираш и за месечната му сметка за ток?
Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!
Рейтинг: 638 Неутрално[quote#6:"rainbou1"]София има политика за насърчаване ползването на личните автомобили, та оттук не разчитайте на подобрение.
Има две политики. Едната е дясна, а другата - грешна. Маргарет ТачърЕдинственото, което подобрява нещата, е метрото.[/quote]
Усещате ли се какви откровени глупости пишете? Ако наистина политиката на София е да насърчава ползването на лични автомобили, за какъв дявол би се харчила да строи метро? Позитановските простотии вече омръзнаха на всички, можете спокойно да ни ги спестявате.
dun
Рейтинг: 657 Неутралнопроблемът ще намери своето решение когато гражданите на софия решим дали това е град за автомобили или за хора !
в момента дори майките в колички са в подчинено положение спрямо автомобилите...
traveler1
Рейтинг: 901 НеутралноИнтересно! Ако зимата отоплението с твърдо гориво е удобно обяснение за високото колич'ество прах във въздуха, как ще обяснят "специалистити" същите високи нива през пролетта и началото на лятото, когато обикновенно е достатъчно топло за да не се ползва твърдо гориво и едновременно с това е достатъчно влажно от падащите пролетон летни валежи.
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОА голата истина е, че голяма часто от населените места вече е без пътна мрежа-направо в калта вървят колите. Вече четвърт век живота си върви и хората взеха да напускат блоковите гета и да си строят домове в покрайнините на градовете. За съжаление общините вечно "нЕмат пАри" за инфраструктура там където има нужда от нея, но винаги намира за дейности, от които падат добри и най-вече редовни комисионни.
Идете в Австрия, че и Унгария дори да видите как са уредени градовете и как до последната къща има асвалтов или друг път с твърда настилка, тротоар, че дори и кофи за боклук. А тук с оправданието че се намират извън града се отказва на хората каквото и да е елементарно уреждане около домовете им. Нищо, че са си платили всички такси за съвсем законно разрешение за строителство.
ggrigorov
Рейтинг: 469 Неутрално[quote#20:"BlueBoss"][/quote]
От CH е най-добрият кмет, който София е имала.
Тоа "селянин" е построил такива неща, че ум да ти зайде...
dun
Рейтинг: 657 Весело"майките ... С ...колички"
chicago514
Рейтинг: 2141 НеутралноДо коментар [#2] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":
За всяко живо същество.
gogo2011
Рейтинг: 528 НеутралноДо коментар [#30] от "Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!":
Метрото е ясно. Но човекът има предвид, че дори и в новите проекти не се залагат велоалеи, удобства за пешеходци, няма бус-ленти. Та, кого всъщност насърчават?
Nan_Kurunir
Рейтинг: 1326 НеутралноЕстествено,че е така след като всеки втори се качва на щайгата си,за да отиде да купи хляб зад ъгъла.Велоалеи,хубав,чист и бърз градски транспорт,плащане на високи данъци за всички щайги без катализатор,урегулиране на местата за паркинг,като се въведе платена зона за целия град,преминаване към еднопосочно движение...и още и още и още...
"Представи си,че не съществуваш и бъди свободен!"- Омар ХаямGopeто
Рейтинг: 2423 ГневноПо-големите булеварди и новите кръгови кръстовища единствено докарват повече автомобили и всъщност увеличават трафика и замърсяването. Пешеходците и колоездачите биват все по повече унижавани и пренебрегвани, защото все по-често се махат светофари и биват натиквани в подлези, които в повечето случаи са едни клоаки - например Централна гара. А дебилите Фандъкова и Диков продължават да обясняват, че не може да се направят бус ленти и светофари за пешеходци, защото се паркирало на булевардите и щели да се бавят колите на кръстовищата !?! А велоалеи на практика няма, защото ползването им е опасно за живота и здравето както на колоездачите, така и на пешеходците!?!Питам се защо по дяволите тези двамата са още на постовете си? Защо тези огромни средства се дадоха за построяване на още пътища, а не за градски транспорт? Защо като се пусне метро, от маршрута му се маха наземния транспорт (или се прави крайно неудобен).
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян ПетровNan_Kurunir
Рейтинг: 1326 НеутралноДо коментар [#24] от "dobrev1":
"Представи си,че не съществуваш и бъди свободен!"- Омар ХаямНе е само калта виновна,всеки втори кара кола на по 20+ години без катализатор,чиито данък е 15 лева,докато за новата такава ти е 150 лв+.Абсолютно безумие.
Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!
Рейтинг: 638 Неутрално[quote#36:"gogo2011"]дори и в новите проекти не се залагат велоалеи, удобства за пешеходци, няма бус-ленти[/quote]
Има две политики. Едната е дясна, а другата - грешна. Маргарет ТачърТова са пълни глупости - точно обратното е! Дори там, където в момента няма велоалеи, където инфраструктурата позволява, се обособяват такива. За съжаление, социалистическите архитекти не са имали широкия поглед на колегите си от останалите соц. столици - Варшава, Букурещ, Прага, Будапеща - в резултат на което няма големи възможности да се разширяват съществуващите пътни платна, без да се прибегне до разрушаването на сгради. Поради което велоалеи в старите квартали може да има само там, където това е възможно. А в новите това ще стане част от стандартната пътна инфраструктура. Но извън темата за велоалеите - колко души ходят на работа с велосипеди и за какъв период? Няколкото летни месеца, десетина хиляди души от двата милиона, живеещи в София. Едва ли ще качите на велосипеди бабите или бизнесмените, работещи в бизнес центровете. Просто с ревматизъм (за пенсионерите) или с официален костюм (за бизнесмените) не е много удачно да яхнеш велосипеда.
Радио Плутон
Рейтинг: 466 НеутралноСофийска община води политика на насърчаване на автомобилното движение - съкращава трамваите поради метрото, не развива тролейния транспорт, който въпреки всичко е най-евтин, вело алеите, които се отчитат, са подигравка с колоездачите (бул. Бъкстон, Младост), няма нови паркове (НИТО ЕДИН) срещу масовото застрояване на зелени площи. Автомобилите са хипер евтини и са погълнали всяко свободно петно в София за сметка на зеленината. Боклуците също.
Россприматрезил
Рейтинг: 637 Неутрално"Освен облекчение на трафика, всъщност строителството на естакадите целеше да се намали времето за преминаване на колите, оттам да няма задръствания и съответно да има по-малко запрашаване на въздуха. "
WWW . ДЕНьГИ .ru.netПрахът не е от ауспусуте на колите!!! Вдигат го вятъра и колелата на автомобилите от изключително мръсните улици на градовете. Управниците се оправдават с автомобилите защото за да са чисти улиците, трябва сериозно да си размърдат тлъстите оядени задници! След всеки дъжд върху улиците и тротоарите се появяват наноси от кал и пясък, които идват от неправилно направени наклони, разкопани и зарязани така улични платна, от вода оттичаща се през градинки и т.н. Тия мръсотии си остават непочистени и автомобилите и вятърът ги вдигат във въздуха.
Очаквам да използват проблема за да вдигнат данъка за колите , от което нищо няма да се подобри.
Проблемът се дължи на мурдарщината и безхаберието на общините! Дълги години ще ни баламосват със всякакви глупости и имитация на някакви мерки.
yorddj
Рейтинг: 788 НеутралноПраховите частици са най-малката беда за гражданите. Истинската опсност е в епидемията от ''червена зараза'', която от 70 години опустошава живота, здравето и бъдещето на страната.
markblog
Рейтинг: 287 ВеселоТака е като Бай Ганя не слиза от колата. Ми Ганчовци, селяне слезнете от колите за малко и въздъха нема да е толко замърсен. Що ходите събота до мола с колата ми ползвайте градски транспорт. Или сте гъзета и ви е под нивото това? От гъзарщина и парвенющина затова е мръсен въздуха. Бай Ганя не разбра ли че вече не е модерно да са праиш на гъзе с телефон и кола?!
Радио Плутон
Рейтинг: 466 ГневноДо коментар [#6] от "rainbou1":
И то не някаква си отвлечена "София", а тази политика си има име - Петър Диков, по някакво недоразумение "архитект" на София!!! Ще го запомним с проектирането на Бизнес парка, унищожил завинаги хубавия някога квартал Младост, опитите за застрояване на парка зад и около София ленд, Западния парк, мързела му по отношение на кърпенето на фасади на парче, желанието му да съсипе стара София, съборената къща-музеа на Стефан Стамболов и построения стъкларник на пъпа на ул. Раковска, слугинажа му пред Цеко Миневите амбиции за нови лифтове на Витоша, мераците му за нов бизнес парк на мястото на МК Кремиковци (отново в съдружие с ПИБ, които купиха терена), съсипването на подвитошките поляни около Икея и бизнес парка с безумни молове, Витошка в стил византийска тоалетна итн итн итн.
a40
Рейтинг: 237 НеутралноЕми нормално да е прашно като за чистотата се грижат индивиди от съмнителен етнос, с метличли и светещи жилетки с номера на гърба. В нормалните държави тези от чистотата си имат камиончета с четки отпред и вода от зад и познайте каква площ може да се почисти за един работен ден и каква нашенските труженички с метличките за същото време. Още сме си бананова република и това си е, само дето нямаме и банани
pp90
Рейтинг: 237 НеутралноВ Пекин какво да кажат?
Россприматрезил
Рейтинг: 637 Неутрално[quote#5:"batzdravo"]В по-големите градове, автомобилния трафик е основен генератор на замърсяване, о[/quote]
WWW . ДЕНьГИ .ru.netВиждал ли си автомобил от който излиза прах??? Аз не съм! Това са оправданията на кметовете.
gogo2011
Рейтинг: 528 НеутралноДо коментар [#40] от "Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!":
Кое е точно обратното? На колко от новите проекти за разширяване и уж подобряване на пътната среда има велоалеи? А колко души ходят на работа с велосипед ще разбереш като създадеш подходящи условия за това. В белите страни е масово. Но тук е по-разумно да не се пробваш, че може и да не се прибереш жив.
markblog
Рейтинг: 287 ВеселоИ бай ганя иска да си спира каручката навсякъде в градинки, на тротоари, да каля, да цапа. това е бай ганя. Спират си каручките където си искат пък се правят после на гражданя и софиенци.
gogo2011
Рейтинг: 528 НеутралноДо коментар [#48] от "Россприматрезил надзор":
Това че не го виждаш, не значи че не е там. Говорим за фини прахови частици. Предполагам нямаш желание да се подложиш на експеримент и да застанеш зад ауспух за да го докажеш, дори и да са изчистени всички вредни газове преди това?
traveler1
Рейтинг: 901 Неутрално[quote#40:"Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!"]Поради което велоалеи в старите квартали може да има само там, където това е възможно.[/quote]
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОКато запален велосипедист, ще кажа само, че на всякъде е възможно стига да има желание. Целия център с тесни улици във Виенер Нойщат е с обособени велоалеи върху тесните улици, и всеки автомобилист позволил си да стъпи върху тях, получава прекрасна винаги подсещаща глоба, да не го прави повече. За пъркирали тама избощо не коментирам! Да не говорим че в цяла Австрия не съм видял скосяване на бордюр на тротоар за преход на инвалид или велосипедист към пътното платно с денивилация между нивото на пътя и прехода повече от 1см, а при нас е "стандарт" да има преход между 5-8см. Това нормално ли е? А нормално ли е да се плащат пари за такъв тип псевдо преходи, на които скосяването е само загатнато.... Елате да видити колко е абсурдно направено всичко това в Пловдив. Предполгам и другаде е така. Но парите са похарчени, а резултата е колкото да се каже че нещо е направено.
Така, че просто е да се направи, само да има желание - ама НЯМА!!!
bgkurshum
Рейтинг: 816 Неутрално[quote#30:"Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!"]за какъв дявол би се харчила да строи метро? [/quote]
Да изринем сикаджията и мутренската му шайка! Този път завинаги!Ами заради рушветите и рекета - същностните бизнеси на мутромилиционерската шайка, окупирала София и държавата.
jza49480915
Рейтинг: 466 НеутралноНе само трафика но и ТЕЦ са виновни за замърсяванията.Колко фабрики и щехове бълват вредни емисии и не могат да оделят средства за филтри и др. подобни.Когато в тези предприятия се намали бюрукрацията и се спре източването с фиктивни ремонти ще има и пари за почистващи системи.Крайно врме е да разберем че мина ерата на комунизма когато не е важно какво работиш но е по важно да няма безработица.Точно тя е коректива и стимула на икономиката за да върви напред.Ако всички в страната си плащат данъците към държавата то ще се подобри и статуса на обикновения гражданин а от там за да не се плащат тези огромни суми ще се повиши и заплатата и хората ще могат да си купят еко коли което също ще е от полза за околната среда.От всичко което написах следва държавата запретне ръкави и да почне да работи а не само да раздува щатовете и да назначава "експерти" по партиини заслуги и роднински връзки че това не води към подобрения а към падение.
Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!
Рейтинг: 638 Неутрално[quote#42:"Россприматрезил надзор"]Проблемът се дължи на мурдарщината и безхаберието на общините[/quote]
Има две политики. Едната е дясна, а другата - грешна. Маргарет ТачърА не на гражданите, които са инженери, технически ръководители и строители във фирмите, които строят блоковете, улиците, парковете, алеите? Или пак общината трябва да ходи и да мери всеки наклон и бордюр, или да пази всеки автомобилен рейнджър, който кърти бордюри с джипа си за десетки хиляди? До кога ще живеете с илюзията, че държавата и общините, със стотината си души администрация и няколко десетки хиляди полицаи, могат да се преборят с мърлящината и безхаберието на 7 милиона невъзпитани обитатели, свикнали да живеят като прасета, да се държат като такива и да се оплакват непрекъснато заради последствията от собствената си свинщина?
Россприматрезил
Рейтинг: 637 Неутрално[quote#7:"paf"]Газта и тока не са сред евтините алтернативи.[/quote]
WWW . ДЕНьГИ .ru.netГазът влиза в България на цена около 600 лева 1000 м.куб. Тая цена е най-строго пазената тайна и не претендирам да съм точен. Аз, като краен потребител, го плащам по 1100-1200 лева. И двете цени са много надути, а втората е натоварена и с данъци, които могат да бъдат намалени от правителството при добро желание.
traveler1
Рейтинг: 901 Неутрално[quote#45:"cuauhtemoc"]Петър Диков,[/quote]
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОТази персона се чудя как може да я държите все още.
Още в момента когато чух думите му, че София "няма нужда от градска железница, понеже влаковете били шумни", ми стана ясно що за архитект е! И това при положение, че всички градове с население над 300 хил души в Европа са с градска железница, като по-евтина алтернатива на метрото.
Интересно какво би казал същия за раздрънканите трамваи, произвеждащи невероятен шум току под домовете на хората в София?
snower
Рейтинг: 327 НеутралноЩе дадем 1млрд за саниране на блоковете. А кой ще санира калта около тях - преди 25 г. зелени площи, днес импровизирани паркинги. Кой разрешаваше години наред да се строят сгради, без паркоместа?
Как общината решава проблема с паркирането - чертае линии, слага знаци и купува паяци.
Как се стимулира купуването на нови коли, като се облагат с 300лв данък?
Облекченият трафик на телевизонната кула създава неистови задръствания на румънското посолство. Да не говорим за задръстването на симеоновско шосе в посока семинарията. Кой ще измери ефекта за въздуха след построяването на тези гениални съоръжения?
subaru
Рейтинг: 786 НеутралноНавсякъде кал и мръсотия. Имаше времена, когато улиците се миеха непрекъснато. Сега ако се случи един път в годината викаме ура. София/отнася се и за останалите големи български градове/ ще стане един добър за живеене град/като Прага например/, когато движейки се из него пеша, ще бъде невъзможно да си изкаляш обувките.
Николай Колев
Рейтинг: 2547 Неутрално[quote#14:"tamada"]Бяха монтирали машина да мие гумите на камионите преди да излязат на булеварда.[/quote]
* ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събраниеВ "За Япония като за Япония" М. Семов го разказа още през 80-те. За това и други подобни сравнения книгата беше инкриминирана и иззета от книжарниците.
v_l
Рейтинг: 410 НеутралноПросто и бързо решение - маски на лицето (носа и устата)
Може да изглежда тъпо, но това е положението. Проблема не сме го открили ние, има го къде ли не по света включително и във развити държави. Докато се намери генерално решение и ако въобще се намери това е най простия начин да се опази човек.
Принципно България е на място с голяма естествена запрашеност на въздуха.
Россприматрезил
Рейтинг: 637 Неутрално[quote#21:"niakoi_si"] Един Икарус или дърт Камаз бълва сажди и прах колкото 100 тина Жигулки на газ.[/quote]
WWW . ДЕНьГИ .ru.netОт кола на газ излиза само водна пара и въглероден двуокис, няма прах.
galio
Рейтинг: 718 НеутралноДо коментар [#40] от "Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!":
https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQMВече втори пост не се усещаш аккви пълни глупости пишеш.
Велоалеи могат да се обособят АБСОЛЮТНО НАВСЯКЪДЕ, като се задели един метър от бордюра на ВСИЧКИ улици, булеварди и прочие.
Има ли го? Има го.
Масово ли е? Не е масово.
Защо не е масово? И те така.
Радио Плутон
Рейтинг: 466 НеутралноДо коментар [#46] от "a40":
Не е това причината да е прашно. Индивидите всъщност добре чистят там, където управляващите индивиди им кажат да чистят, но останалото тъне в боклуци.
Замърсяването е от строежите, автомобилите и липсата на зеленина.
Радио Плутон
Рейтинг: 466 НеутралноНищо, тази година пак ще си изберем Юрданка и Петър Диков ... То просто няма кой да ги смени. Няма дори кой да ги изобличи какво вършат ...
BIG AL
Рейтинг: 1441 НеутралноСпециално за София , праховпте частици или както там ги наричат, ще намалеят с 2/3 -ти , ако се МИЯТ улиците или булевардите , ПОНЕ 3 - 4 пъти годишно ...
))
)
BIG ALМиенето, изобщо, не влиза в сметките на селяни - началници - управляващи" София ..
Става дума и за личната им хигиена..Когато си БЕЗ този навик -личен - управляваш и ГРАД - без този навик - задължение ...
С ГОДИНИ не се мият булеварди- камо ли малки улици ...
Това е "голяма 'философия" ..
dedo pepo
Рейтинг: 1319 НеутралноПоне засега имаме право на избор-ако искаш дишаш.
aleko
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#24] от "dobrev1":
Може да се реши с един замах, т.е. закон. Забранява се вносът на коли втора употребана възраст над 5-6 години. Те ще са с работещи катализатори и доста по-висока цена, за да не може всеки сульо да си купува по 2 коли и да се чуди после къде да ги паркира. Старите таратайки постепенно сами ще излязат от употреба.
zueka
Рейтинг: 237 НеутралноОнзи ден пуснах сигнал до Столичен инспекторат за едни строежи в Студентски град до бл. 33. Страшна работа, тонове кал изнасят по улиците. От инспектората нищо, засега.
ijj
Рейтинг: 1097 НеутралноДо коментар [#21] от "niakoi_si":
"Реално дъртите автобуси и камиони са големия замърсител от автотранспорта. Един Икарус или дърт Камаз бълва сажди и прах колкото 100 тина Жигулки на газ."
Точно така е.
Forrest Gump
Рейтинг: 1113 Неутралнопри положение, че Кремиковци не работи, автомобилите са основна причина за замърсяването. крайно време е данъците за кола в софия да бъдат повишени многократно и техническите прегледи да бъдат истински, а не формално.
Истината ни прави свободни.ijj
Рейтинг: 1097 НеутралноДо коментар [#23] от "gogo2011":
egolene-royal-prone-le-retour-de-la-pastille-verte -pour-les-vehicules-propres_4569245_3244.html
"Май е крайно време да се въведат стикери за автомобилите като в някои немски градове. В града да влизат коли са Евро 4 и нагоре например."
Добра идея. Или например както във Франция въвеждат зелени стикери за автомобилите с малки емисии, които дават някои предимства при паркиране (вкл. по-ниски такси):
http://www.lemonde.fr/planete/article/2015/02/04/s
sasoss
Рейтинг: 805 Неутрално[quote#29:"gogo2011"]Като субсидираш някого да си купи и климатик, готов ли си да го субсидираш и за месечната му сметка за ток?[/quote]
Разбира се, енергийните помощи, които държавата плаща на хиляди за да си купят дърва или въглища, ще са за месечна сметка за ток.
Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!
Рейтинг: 638 Неутрално[quote#63:"galio"]Велоалеи могат да се обособят АБСОЛЮТНО НАВСЯКЪДЕ, като се задели един метър от бордюра на ВСИЧКИ улици[/quote]
Има две политики. Едната е дясна, а другата - грешна. Маргарет ТачърПо стандарт бордюрите са с ширина от 10 до 18 см. и не ми е съвсем ясно, как при налични 18 см., ще заделите един метър за велоалея. Освен това, освен в цирка, не съм виждала някой да кара по бордюрите. Може би имате предвид тротоарите? А пешеходците къде ще се движат? По парапетите на терасите? Или минаващите велосипедисти ще ги забират и ще ги качват по кормилата на велосипедите си? Дали обвинението ви
[quote#63:"galio"]пълни глупости пишеш. [/quote]
не се отнася именно за своя автор?
Роси
Рейтинг: 8551 НеутралноКато е толкова запрашено,защо улиците се мият два пъти в годината?Все пари няма.За всичко друго се намира,само за чистота,не.
Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!
Рейтинг: 638 Неутрално[quote#49:"gogo2011"] В белите страни е масово[/quote]
=zja56jKA3jT4.kvmiNjds9qP4
Има две политики. Едната е дясна, а другата - грешна. Маргарет ТачърИ в черните е масово. Справка - Индия. Колкото до проектите - след като имате достъп до тях, дайте линк да ги видим. Към момента има изградени множество велоалеи и доколкото изграждането им започна по време на мандатите на ГЕРБ - тоест, от края на 2005, за десет години има забележителен напредък:
https://www.google.com/maps/d/viewer?msa=0&mid
Димитър Атанасов
Рейтинг: 8 Неутралнодо коментар [#6]
Наистина метрото помага много за придвижването в София без да замърсява, но то не е достатъчно, колкото и да го разширяват. Необходим е качествен довозваш наземен транспорт, който да подпомага метрото на места, където то не може да стигне. А с превозни средствата от типа на Mercedes O305 (от 80-те години) и несъобразените с пътникопотока автобусчета по А204 това няма как да стане. Хубаво е, че малко по малко обновяват автобусния парк, но има още какво да се желае. :)
Публикувано през m.dnevnik.bg
avatar
Рейтинг: 524 Неутрално[quote#65:"cuauhtemoc"]Няма дори кой да ги изобличи какво вършат[/quote]
ГЕРБ отново ще спаси България, РъБъ са проект на ДСКак ве, другар!?! "Изобличават" ги постоянно! Половината Европейска комисия се изсипва в София, за да "изобличи" поредния пуснат лъч на метрото или поредното отпушено кръстовище! Нема се пуашите, другаре, изобличители бол! Ама вас как не се прилъга някой да ви "изобличи" за нещо такова, а все за кражби и далавери и току ви резнат всичките пари от Европата...
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2440 Неутрално[quote#65:"cuauhtemoc"]Нищо, тази година пак ще си изберем Юрданка и Петър Диков ... То просто няма кой да ги смени. Няма дори кой да ги изобличи какво вършат ... [/quote]
Libertarianism is just anarchy for rich peopleПокрай финия пах има и фини далавери!
Нали в общинския съвет има пълна хармония и единство на съдружниците и съучастниците от различните партии и дават клетва-омерта !
Над 100 общински фирми хрантутят мафията.
Ама поне можеше Антоначо да го изобличат и да се пръкне някоя негова далвера ама Цацата си трае !
aralambi
Рейтинг: 638 Неутрално[quote#74:"Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!"]не ми е съвсем ясно, как при налични 18 см., ще заделите един метър за велоалея.[/quote]
85218&src=fb
Не е нужно велоалеята да е на бордюра. Виждал съм във френски град нарисувани велоалеи на тротоара, около 0.5-1 м. и хората не ходят по тях. Тук това не може да стане, всички борци за чист въздух ще кажат "Е....л съм им колоездачите, тротоаро е мой" и ще си ходят по велоалеята.
Много са причините за запрашаването - старите коли, кални улици извън центъра, камионите с кални гуми, излизащи от строежите, все още пушещите комини в гара Искър например. Наслагали са минуси на №9 за сахарския прах, но и това го имо, макар и незначително:
http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=
Все пак е по-добре от времето, когато Кремиковци бълваше отрови, а някои "бизнесмени" правеха пачки.
galio
Рейтинг: 718 НеутралноДо коментар [#74] от "Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!":
https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQMДа се обособи метър в края на платното.
Както се прави навсякъде по белия свят, където не може тепърва да се построи и обособи алея.
Сега велоалеи се "строят" или обособяват, за сметка на пространство, ползвано от пешеходците. По-ясно приоритетите на общината не могат да бъдат поставени.
Ти определено нямаш никаква представа какво коменираш. Кога за последно си карала велосипед в България и къде?
Понеже това е очевидно за всеки, който покарва малко от малко.
Ония иновативни жълти линии пред и около НДК защо не ги нашариха по улиците? Защото им е все тая какво се слчува с всичко, различно от автомобили.
galio
Рейтинг: 718 НеутралноДо коментар [#80] от "aralambi":
https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQMХодят по велоалеята, защото няма къде другаде.
Майка с количка какво да прави? Да бута по релсите на трамвая, или да слезе на платното?
Тук за т.нар. велоалеи се отнема пространство на пешеходци (с малки изключения), като пространството на автомобилите се увеличава постоянно.
Много ясно показват присоритетите си. София е сигурно единственият град в Европа, ако не и на света, който започна кампания за стимулиране градското каране на колело, като затапи най-старата велоалея в центъра.
timon444
Рейтинг: 237 НеутралноИнтересна но не съвсем информативна статия.
Мръсните улици, неизмитите камиони от строежите и т.н. нямат почти никъкво отношение за запрашаването на въздука. При показаните измервания се следят "финни прахови частици" със размери до 10 и 2.5 микрона. Тези частици са значително по-малки от частиците, от които се състои обикновенния уличен "прахоляк". Разбира се, и прахоляка до някъде съдържа и финни прахови частици но основния източник на тези частици са автомобилите (и особенно дизелите и колите с отрязани катализатори и ДПФ) и използването на въглища и дърва за огрев. Идеята, че положението може да се промени само с "миене на улиците" е само игнориране на проблема, породено от факта, че за да има реално подобрение ще трябва да има и реални мерки, - примерно, яки глоби за автомобили със махнати катализатори или инициативи за намаляване на броя на личните МПС по улиците поне със 40-50%...
aralambi
Рейтинг: 638 НеутралноДо коментар [#82] от "galio":
galio, казах, че съм виждал такива алеи за колоездачи - в старинни центрове на градове, улиците и тротоарите са по-тесни от централните софийски улици. Майките си бутат количките, но като чуят да им звънне велосипедист, му правят място.
Но това не е решение за запрашеността на София, няма да стане - дори да имаше идеални велоалеи навсякъде, пак минимален процент ще ходят на работа или на пазар с колело. Няма и места за паркиране и заключване на колелата, няма и велосипеди под наем срещу минимална такса, както в Лондон например.
По-важно е да се мият поне големите улици по-често и да се въведе строг контрол за камионите, излизащи с кални гуми от строежите, да се направи градския транспорт по-удобен, да се закупят нови автобуси, с намалени газови емисии, и много още. Надявам се общината да се постресне пони преди изборите и да започне по-активно да предприема мерки за чистотата на въздуха.
BlueBoss
Рейтинг: 440 НеутралноДо коментар [#33] от "ggrigorov":
Само дето когато той е бил кмет в СН е имало два-три файтона интелигентни хора, а останалите са си седели в СН, щото Софията не е била за селяци. На коментара ми към въпросната дама, че не е на село, ми отговори:"Ами селанка съм - и какво?". Отдавна селянин не е обида към хората живеещи по селата, а за тези, дето се мислят за граждани, а галошите им седят пред вратата на апартамента.
galio
Рейтинг: 718 НеутралноДо коментар [#84] от "aralambi":
https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQMЗначи горе едни викат направете условия, за да се кара колело, ти викаш и да има условия, няма да се кара колело
Естествено, че е решение. Ще скочат колоездачите в пъти, както скочиха миналото лято спрямо 2013-та, сигурно бяха по две.
Явно нямаш представа колко хора ползват колело в София конкретно ВЪПРЕКИ политиката на общината.
Ако се измислят и затворени помещения за паркиране на колелета, ще се учвелиат по две и по три колоездачите.
Общината не е показвала, не показва и едва ли ще покаже интерес към здравето на хората.
BSRD
Рейтинг: 746 НеутралноДо коментар [#83] от "timon444":
+++++
Иначе излиза, че сега замърсяването на въздуха е по-голямо отколкото по времето на работещото "кремиковци" и ТЕЦ-овете на мазут и въглища. И защо тогава преминаха тецовете на по-скъпото гориво газ, само за да ни растат сметките за парно Х 3?!
Безумия за които плащаме със здравето си!
shileto
Рейтинг: 1154 НеутралноАко се мият улиците от време на време ще има подобрение
Батков-вън
Рейтинг: 543 НеутралноНещата се оправят за 1 седмица щото ветър си духа винаги. Само трябва три мерки да се приемат за 1 час от СО и готово:
- забрана за отопление на дърва и въглища
- приемане на политика за ограничение на движението на автомобили в центъра (с винетка, друг вид такса, или просто чрез реорганизация на движението, за да стане влизането в центъра много трудно и бавно, като задръстванията се изместат извън него)
- ВСИЧКИ улици и тротоари в града да се мият минимум веднъж в месеца. Лятото - по два пъти в месеца. Това ще струва някъде 20-30 млн повече годишно, което е нищо за общината (защото само за 2014 неусвоените средства са няколко стотин милиона...)
Радио Плутон
Рейтинг: 466 НеутралноДо коментар [#57] от "traveler1":
Как може Ердоган да се държи като води Турция към пропаст? Как може Путин?
Овцете, особено от женски пол, гласуват за Йорданка, че е тъжна, а с нея получават Диков ...
Радио Плутон
Рейтинг: 466 НеутралноДо коментар [#78] от "avatar":
Жозеф Дол и Барозо са наистина да се гордее човек, че се е стискал с тях
Ще видиме, ще видиме ние ...
Радио Плутон
Рейтинг: 466 НеутралноДо коментар [#79] от "comandante vs либертарианци и корпокративисти":
Това е отделна тема, нали смениха Андрей Иванов, че беше твърде скандален, сега за Еленчо нищо са не знай ...
Но нищо нема да спре стринките пак да си изберат Юрданката - я колко тъжно гледа ! Ти можеш ли така да гледаш? Не можеш!
Аз мога, ама ми става смешно и не мога да издържам дълго, иначе щех да съм стана кмет отдавна!
rainbou1
Рейтинг: 1325 НеутралноДо коментар [#30] от "Кокетна - Спасението на България е ПП ГЕРБ!":
С никакво Позитано не съм свързан.
А освен строенето на метрото какви други мерки се взимат, за да започне народа да ползва останалата част на градския транспорт? Например да се назначат контрольори във всяко превозно средство като във Бургас и Варна например, като по този начин ще започнат да отпаднат гратисчиите, циганите и притесняващите другите хора.
batzdravo
Рейтинг: 1996 НеутралноДо коментар [#21] от "niakoi_si":
За старите автобуси и камиони си прав, но за леките коли, не! Правиш ли сметка колко от таралясниците са с дизелови двигатели, бълващи вредни емисии?
bat_plamen
Рейтинг: 4514 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "chicago514":
Обаче след някое друго поколение.................може да стане и това......................?!
batzdravo
Рейтинг: 1996 НеутралноДо коментар [#48] от "Россприматрезил надзор":"Виждал ли си автомобил от който излиза прах??? Аз не съм! Това са оправданията на кметовете."
Не съм, но ти вземи погледни в техн. х-ки на автомобилите. Там има данни, колко изхвърлят, особено дизеловите двигатели.
bat_plamen
Рейтинг: 4514 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "chicago514":
Обаче след някое друго поколение.................може да стане и това......................?!
hugo_chaves
Рейтинг: 524 НеутралноМалка но адски мръсна държава много жалко /:
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#68] от "aleko":
Е що не еволюираш още малко предложението си - направо избийте бедните. Ще ми карат те коли, дрипльовци.
SStan
Рейтинг: 486 НеутралноВиждала съм строителство в Германия. Е, няма нищо общо със строителството в България! От загражденията на обекта, до миенето на гумите на камионите, вида на машините и работниците!