Страната ни може да бъде лидер. А иска ли го държавата?

Страната ни може да бъде лидер. А иска ли го държавата?

© Велко Ангелов, Капитал



"Дневник" препечатва текста на Боян Рашев от сайта на Експертния клуб за икономика и политология (ЕКИП). Акцентите са на редакцията.


Новината за продажбата на 5 електробуса на българско-израелската компания "Чериът мотoрс" в Белград не намери място в медийния поток в България. В Сърбия, от друга страна, са в екстаз: "Белград ще бъде първата столица в Европа, която ще има цяла автобусна линия само с електрически автобуси", заяви кметът Борко Милосавлевич. Това се случва със средства от държавния бюджет с минимално европейско съфинансиране, тоест въпреки че сърбите все още нямат достъп до дълбоката каца с мед в Брюксел.


Електробусът с ултракондензатор на "Чериът моторс" се движеше тестово в София през 2014 г.




Резултатите са впечатляващи


Имахме честта да ги сравним с алтернативите и изводите са ясни – те не само са най-чистият, но и икономически най-изгодният вариант за градски транспорт в момента.

 

Да, но явно отговорните лица и институции у нас не се впечатляват лесно. Как стана така, че сърбите ни изпревариха? Защо наша фирма успява в търг срещу всички световни гиганти в такъв високотехнологичен бизнес там, а не вкъщи?


Просто е – тук няма такъв търг


Никой не иска електробуси или поне не го показва официално. На фона на почти ежедневните новини за наднормено замърсяване на въздуха Столичната община купи 110 нови дизелови автобуси. А в това време поредната градска Програма за качество на въздуха чака одобрение от общинския съвет. Миналата година в България масово се накупиха и нови тролеи, включително от градове, в които тролейбусната мрежа е в безобразно състояние и изисква огромни инвестиции, за да може изобщо да се ползва. А един тролей струва повече от е-бус и без да се смята поддръжката на мрежата.


Министерството на околната среда все още умува какво точно да прави с европейските милиони по ос "Въздух" в оперативна програма "Околна среда 2014 - 2020". Единственото ясно заявено намерение, свързано с транспорта, е "замяна на изпускателните устройства на превозните средства на градския транспорт".


С други думи, тук залагаме на умопомрачително иновативната опция да заменим ауспусите на 20-годишните таралясници с надеждата да ги ползваме още малко, преди да се разпаднат съвсем…


Пиша това с голяма доза горчивина, защото всичките ми опити да го променя в качеството си на ръководител на екипа, който изготви Предварителната оценка на програмата, останаха напразни… засега.


Успехът на "Чериът" е-бус в Белград съвсем не е случаен. Те просто предлагат най-добрата налична технология за градски транспорт в света – а именно електробус с ултракондензатор. За разлика от тежките батерии, които отнемат от товароносимостта и се зареждат дълго време, ултракондензаторът е лек и акумулира големи количества електроенергия чрез кратък заряд – изминава 20 км след 6-минутно зареждане на двата края на линията. Консумацията на електроенергия е около 40% по-ниска.


В цяла Европа вече са наясно, че


това е най-добрата опция, но има един "проблем".


Ултракондензаторът на нашия е-бус е на китайската Aowei, който се използва в Шанхай вече десет години с изминати над 8 милиона км. И е доста по-добър от тези на европейските компании, които довчера упорито залагаха на батериите. Ситуацията е подобна на тази с дизелите в Европа и хибридните коли в Япония и Старият континент пак е с грешния избор.


Натискът на пазарните предимства обаче е силен и прагматичните местни власти са принудени да загърбят политическите аргументи. В Грац, градът с най-мръсен въздух в Австрия, искат реално да си решат проблема, като заменят всичките си останали 150 дизелови автобуса с електробуси. И пускат търг за тестове само за е-бус с ултракондензатор, който е спечелен от два доставчика и единият отново е "Чериът" е-бус. Конкурентът има нужда от зареждане през няколко спирки и съответно много повече зарядни станции, тоест шансовете на нашата фирма да се пребори за огромна поръчка, която ще бъде забелязана от всички в Западна Европа, са доста високи. С нея вървят и други български фирми – за изграждане на зарядни станции и диагностично оборудване например.


При наличието на тази технология никой никъде и никога няма повече извинение за закупуване на дизелови автобуси. Личните ми впечатления показват, че София, Пловдив и другите големи български градове имат желание за промяна, защото предимствата са очевидни. Откакто сме в ЕС обаче, капиталовите разходи на общините практически се определят от приоритетите на европрограмите, тоест от държавата. Принципно смятам, че тези пари повече вредят, отколкото помагат, но реалността е, че ги има и трябва да се борим за максимална полза от тях.


Днес единичните бройки "Чериът" е-бус се произвеждат изцяло в Китай. Утре, когато пазарът поиска стотици, ще се наложи да бъде открит завод в Европа.


Искаме ли да бъде в България


Имаме шанс за лидерска позиция във високотехнологичен сектор, обречен на растеж. Замърсяването на въздуха в градовете е най-важният ни екологичен проблем. Имаме парите, с които хем да направим реални стъпки за решаването му, хем да създадем вътрешен пазар, за да дадем тласък на развитието на цяла индустрия. Можем да покажем, че европейските средства служат не само за усвояване, разхищение и пълнене на джобовете на правилните хора, а за реален напредък.


Какво, по дяволите, чака българската държава?

Коментари (65)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3141 Неутрално

    Държавата не чака, просто пълни гушата на Златев.

  2. 2 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1571 Гневно

    Леле как се ядосах, докато го четох това.

    "Никой не иска електробуси или поне не го показва официално. На фона на почти ежедневните новини за наднормено замърсяване на въздуха, Столична община купи 110 нови дизелови автобуси"

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  3. 3 Профил на bgmusquetaire
    bgmusquetaire
    Рейтинг: 328 Неутрално

    И държавата да иска да бъде лидер, Ня Кой трябва да реши и се пребори с консерватизма и с петролните лобита, които вероятно ще провидят още по-голяма заплаха за "черната отрова", която започна началото на края си през миналата година. Иначе идеята е повече от хубава и щадяща и Природата и хората. Бих стачкувал до откат за въвеждането на Черуът е-бус.

  4. 4 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Браво на сърбите!Пак са
    по напред в представите за
    света от нас.За нашите управници
    вече не ми се пише,просто са нула(0)

    Мисълта ражда действието.
  5. 5 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2505 Неутрално

    Това е текста на Боян Рашев.Ако има текст различен от този на Боян Рашев,публикувайте го.

  6. 6 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Ей това наистина иска протести и демонстрации !!!

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  7. 7 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 968 Весело

    [quote#0:"статията"]Никой не иска електробуси или поне не го показва официално. На фона на почти ежедневните новини за наднормено замърсяване на въздуха, Столична община купи 110 нови дизелови автобуси...Защо наша фирма успява в търг срещу всички световни гиганти в такъв високотехнологичен бизнес там, а не вкъщи?

    [/quote]

    Имам поне два отговора (ако не са достатъчни-имам още!!!):

    1. Дизелово гориво може да се краде, от еврейски електрически автобус нЕма много неща за крадене!

    2. По голЕмите производители на дизелови автобуси са си подкупили отдавна "свойте хора" между тези взимащи решенията по въпроса. И за това И ДУМА НЕ Е СТАВАЛО за електрически автобуси, а само за кой да е доставчикът на дизеловите!!!

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  8. 8 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3006 Неутрално

    Защо все държавата? Само в Пловдив има 4-5 частни оператора, които возят на фиксирана цена за километър пробег. Защо никой не се е поблазнил да си купи електробус и да си сложи разликата в джоба? Явно има някакви причини

    Графиката на разходите ми се струва сбъркана още от t=0. Ето цени на дизелови автобуси от последния търг в София за 110 броя. Турските почват от 152 хиляди евро, сега транспонирайте правата от графиката да почва от 300 хиляди лева и ще видите, че с електрическите ще излезнем на плюс едва след 8 години.

    Нищо против новите технологии, само да не стане като с ВЕИ, да си купим фабрика на 8-ми септември. Защото само 2 години по-късно слънчевата енергия стана пазарно реализуема и една от най-евтините, но вече НЕК казваше "техническата квота е запълнена, евтино или скъпо, стоп за следващите 20 години"

    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2015/07/05/2566880_silna_konkurenciia_v_turga_za_dostavka_na_110_avtobusa/

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  9. 9 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    "Страната ни може да бъде лидер..."

    Не може.
    Това, което навярно иска да каже е "би могла".
    Ако се намерят мъже с топки, които да я поведат.
    Да ми посочите един поне напоследък?
    У нас "мъжете" участвуват в схеми, правят екшън-планове и вечер си мечтаят за далавера или рушвет, в зависимост от това от коя страна на барикадата са.
    Останалото са ала-бализми.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  10. 10 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Колкото държавата подкрепи Грейт Уол в Баховица, толкова ще подкрепи и ел- автобусите!

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  11. 11 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1985 Неутрално

    "замяна на изпускателните устройства на превозните средства на градския транспорт" - типично е за БГ ОПравниците - отвлича се вниманието от общото, цялото, същностното, за сметка на нещо отплеснато, но пък сметките им се пълнят с комисиони, по проекти, по програми. Такъв е ОПравленският ни мат`риал.

    Коментиране на анализираното, вече...
  12. 12 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 754 Неутрално

    http://www.mediapool.bg/sofiya-testva-elektrobus-na-firma-na-spas-rusev-v-gradskiya-transport-news220314.html

    Мирише ми на платена публикация , явно експерта лобира за компанията зад , която стои Спас Русев. Тоя експерт поне да каже , защо са по добри, ама не по добри, защото са по добри с графика , на коята се вижда , че автобуса струва 800 000 лева , докато един нормален автобус струва 250-300 000 , а не 600 000 лева както са дали.

  13. 13 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 221 Любопитно

    Може ми,що да не може,да бъде лидер!?
    Той и Цар Плъх,е цар на плъховете!

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  14. 14 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#8] от "cinik":

    Трябва и друг да се има предвид , освен цените на машините , които евентуално ще се изплатят след 10 -15 години , цената на инфраструктурата и зарядните станции , общината трябва да я изгради и това ще струва милиони.

  15. 15 Профил на бАрни
    бАрни
    Рейтинг: 599 Весело

    Ние си искаме комините на Фолксваген.Ако може и на кюмур да пуснат автомобили...

  16. 16 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2486 Неутрално

    Това ми прилича на рекламна статия. Много бих искал да прочета нещо повече преди да чета стандартното хейтърство по отношение на управляващите. Тук става въпрос за технически параметри и сравнения, които са от компетентност на специалисти.

  17. 17 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#10] от "mr. Earthquake & Fire.":


    [quote#10:"mr. Earthquake & Fire."]
    Колкото държавата подкрепи Грейт Уол в Баховица, толкова ...[/quote]

    Не й е работа на държавата да подкрепя бизнеси.
    Освен ако не държи да бъде глобена.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  18. 18 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1105 Любопитно

    "Как стана така, че сърбите ни изпревариха? Защо наша фирма успява в търг срещу всички световни гиганти в такъв високотехнологичен бизнес там, а не вкъщи?"

    Просто е. Ако тук се организира такъв търг, форумните разбирачи и плювалници ще ореват орталъка ка Бойко, Йорданка или Седящият бик са се облажили "кой взе парите", "безбожно скъпо е", "пак мафията спечели" и т.н.

    Няма шики-мики.
  19. 19 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    [quote#12:"takeshi303"]Мирише ми на платена публикация , явно експерта лобира за компанията зад , която стои Спас Русев.[/quote]

    Аха... Спас Русев. Това обяснява и защо сърбите са купили въпросните електробуси. Нищо че типично по сръбски са извадили големите приказки за "европейското" и "околната среда''

    Няма шики-мики.
  20. 20 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    Ето това е нещо на което Баце, трябва да обърне сериозно внимание. Дори щатите подкрепиха Tesla и то доколкото помня безвъзмездно. Българските правителства през годините подкрепяха Илия Павловци, Цветановци, Каци, Цаци, Самоковци, Златевци и разни други Грухоподобни бизнесмени.

    Ето и линк към саита на фирмата, не пише че е Българо-Израелска.

    http://www.chariot-electricbus.com/

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!
  21. 21 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#17] от "simval":

    За това ли румънските министри и кметове карат Дачии?

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  22. 22 Профил на Скакауец
    Скакауец
    Рейтинг: 976 Неутрално

    Много думи и нито една относно-КОЛКО СТРУВА е-бусът? Нито дума!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Европейски ценности: слушкаш Шорош, папкаш грантове! (наръчник на българските либерални медии)
  23. 23 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 968 Весело

    [quote#20:"tsyrvulan"]Ето и линк към саита на фирмата, не пише че е Българо-Израелска. [/quote]
    Чариот'моторс е израелска компания, вероятно има общи проекти с различни фирми по света, и там не пишат С ГЛАВНИ букви за "еврейската конспирация"

    Те ти линк от сайта на втората по големина израелска фирма за градски транспорт в Израел:

    http://www.dan.co.il/Eng/pages/1394.aspx
    До коментар [#20] от "tsyrvulan":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  24. 24 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2502 Любопитно

    Така са решили в община София- това са направили - ако наистина имаше такава огромна сметка от еАвтобуси все още- щеше да има обществен натиск за закупуването им - Нека видим дали ще ги вземат в Грац и как върви обслужването им по текущи разходи и тн! Всъщност каква гаранция имаме че ще ги произвеждат в България и дали ще ре-инвестират печалбата си тук? Тази статия мирише на платена публикация отвсякъде - без никакви конкретни цифри и дани за сравнение без никакви интервюта или разследваща журналистика

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  25. 25 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3006 Неутрално

    До коментар [#14] от "takeshi303":

    Ако има пробег 50 км и се зарежда за 5 минути, тогава по един трафопост на последна спирка няма да е кой знае какъв разход.

    Повече ме смущава първоначалната инвестиция.

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  26. 26 Профил на Психонавт
    Психонавт
    Рейтинг: 544 Неутрално

    [quote#25:"cinik"]Повече ме смущава първоначалната инвестиция.[/quote]

    Да, ако споменатите цифри по-горе са реални, инвестицията е наистина доста сериозна.Предполагам, че подръжката е по-ефтина - няма смяна на масла, филтри.
    Но според мен освен чисто финансовите параметри трябва да се гледа и глобалния ефект от ел.автобусите.По малко шум, никакво замърсяване на въздуха (при условие, че в София особено зимата стойностите на ФПЧ са в пъти над нормата ) и т.н.

    ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192
  27. 27 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 554 Любопитно

    Сега ми стана интересно... на сайта им - който междудругото е много зле направен - пише, че мощността е 21 kWh, което ми се вижда нещо малко. Уточнявам, че нищо не разбирам от автобуси и съвсем малко от автомобили, но 21 kWh не е ли нещо слабо? Разбира се това е мощността на ултракондензатора, а не на двигателя, но колко да може да извади този двигател? Все пак трябва да тегли автобус с поне 30 човека вътре. Моля някой по-запознат да сподели дали пропускам нещо.

  28. 28 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3006 Неутрално

    До коментар [#26] от "Идеологически диверсант":

    Могат да се купят метанови автобуси, които изкарват само вода и С02.

    Изобщо защо да вкарваме в преразход точно обществения транспорт, който и с най-скапания двигател дава стотици пъти по-ниско замърсяване на пътникокилометър, отколкото сам шофоьор в автомобила си? Да се движи един електробус на фантасмагорична цена със 100 пътника вътре и с него да чакат на светофара 100 сами шофьори, качени в любимите 4х4, пикапи, ванове и 20-годишни дизели? От такъв подход ефект никакъв.

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  29. 29 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 554 Неутрално

    До коментар [#28] от "cinik":

    Защото в перспектива е по-добре и по-евтино, но нали тук винаги правим нещата от днес за утре...

  30. 30 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3006 Неутрално

    До коментар [#29] от "Sinergy":

    След осмата година ще е по-евтино. Евентуално. До 8-та година ще се избива разлика от 2,5 пъти в покупната цена.

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  31. 31 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8528 Неутрално

    Нашата мафиотска държава се интересува само как повече да открадне,не как да решава проблемите на гражданите.Не само румънците ни изпревариха,но утре и сърбите,като влязат в ЕС и те ще ни изпреварят.Нас всички ни изпреварват,защото мафията няма нужда от напредък и от умни иинтелигентни граждани.Идиоти,като нас, се управляват много по-лесно.

  32. 32 Профил на Ivan Stefanov
    Ivan Stefanov
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#1] от "hodounski":

    До коментар [#2] от "Jessika":

    До коментар [#3] от "bgmusquetaire":

    До коментар [#4] от "Амброзия(аман от профани)":

    Колко наивни хора са това българите. Готови са да повярват веднага на всяка статия, която ругае лошата държава. Ами ако нещата съвсем не стоят така, както ги представя поредният автор, комуто са платили за това?

    В статията пише, че електробусите се произвеждат изцяло в Китай. Значи израелската фирма е просто търговец, който иска да реализира някаква печалба и естествено ще рекламира по всякакъв начин своята стока. Не е работа на писателите по форумите да определят кое е по-целесъобразно и кое не е, когато нямат никаква представа за икономическите параметри на подобна сделка.

    Колко пъти пишат по нашите вестници за намерения на китайци да инвестират "огромни" суми в България. Резултатът всякога е нулев. Вероятно същата тази фирма беше обявила намерението си да започне производството на 3000 електробуса годишно !!! в Дупница. И накрая нищо не излезе.

    http://viaranews.com/2013/01/17/%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D0%B4-%D1%81-%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%88%D0%B5%D0%BD-%D0%BA%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82-3000-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B1%D1%83/

    И престанете с това - всички други са глупаци и мошеници, само ние тук на форумите сме умните и честните.

  33. 33 Профил на qdk12501326
    qdk12501326
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Имам съвсем точното усещане, че държавата ни, в лицето на хилядите безсмислени администратори, кметове, депутати, министри и премиер не иска нищо хубаво за останалите.

    Т.е. не очаквам автобусите нито в София, нито в другите градове да станат зелени скоро.

    Емиграцията е единственото решение за интелигентния българин
  34. 34 Профил на Дон Кихот
    Дон Кихот
    Рейтинг: 2642 Любопитно

    Защо ли винаги се стряскам от такива възторжени реклами? И защо ли винаги установявам, че не напразно съм се стряскал? Например- интернет ври и кипи от реклами на средства за възстановяване на косата. Като гледам- по цял свят никога не е имало толкова плешиви хора!

  35. 35 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Би трябвало експеримента да тръгне от някой по-малък град. Там разстоянията са по 3-4 километра в една посока. Такъв е-бус ще може да се презрежда на 2 курса/ 4+4=8 един курс, два курса -16 километра и е на зарядка/. Необходима ще е само една зарядна станция, която да обслужва поне 5-6 е-буса. Или по Слънчев Бряг, където в едната посока ще са към 20 километра и на последните спирки ще има по една зарядна станция. За няколко месеца ще бъде ясно, колко е ефективно и ще си струва ли парите. Все пак има и метанови варианти, които не са за пренебрегване!

  36. 36 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3091 Неутрално

    До коментар [#25] от "cinik":
    "изминава 20 км след 6-минутно зареждане"
    [quote#25:"cinik"]Ако има пробег 50 км и се зарежда за 5 минути, [/quote]
    Ако имат 50 км/5мин, но пише, че имат 20/6. Може това да е причината. В София разстоянията са големи, ще закъсват по средата. Абе кой бяга от хубавото? Точно пробегът и времето за зареждане стопират масово производство и употреба.

  37. 37 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 554 Неутрално

    До коментар [#30] от "cinik":

    Да де, за това казах "в перспектива" Не знам колко е експлотационният срок на един автобус (такъв или дизелов), но всичко зависи именно от това. Един пример за далеч по-малко пари - вместо да си купувам купувам климатик примерно "Мидея", който работи повече като духалка дадох 3 пъти повече пари. Гори много по-малко ток и топли много повече. Инвестицията се изби за 3 години и в студените месеци сметките ми за ток са с минимална разлика спрямо есента когато не съм го пускал. Разбира се при автобусите положението е съвсем различно, но от друга страна те трябва да имат и доста голям срок на експлоатация. Както някой написа по-горе всичко опира до данни и технически параметри и не смятам, че е редно бързо да се отхвърля идеята понеже автобусът бил 2-3 пъти по-скъп.

  38. 38 Профил на Ivan Stefanov
    Ivan Stefanov
    Рейтинг: 381 Весело

    И още нещо. Електробусът изминавал 20 км. с едно зареждане.
    А колко километра ще изминава през зимата, ако трябва и да се отоплява?
    Ами колко ще изминава през лятото, ако трябва да се захранва и климатична инсталация?
    Или българинът не е претенциозен. За какво са му такива екстри?

  39. 39 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 274 Неутрално

    дреме й на българската "държава" за лидерство и стратегия.

    дай й на "държава" хъбове, потоци, шлемове и "стабилност".

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  40. 40 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2016 Весело

    До коментар [#23] от "Мойше! Толкоз!!!":

    И сега ще ти обяснят как:
    1.Това е еврейска конспирация, да ни подлъжат.
    2. Израел е богата държава и могат да си ги позволят.
    3. "Те такова животно нЕма!" (Това го казва шопа, като гледа жирафа в зоопарка.)
    4. Комбинация от горните три обяснения.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  41. 41 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 1013 Любопитно

    До коментар [#2] от "Jessika":

    Или, че Белград е много, много по-наперд от нас. Обаче там НЕ управлява ГЕРБ

    "Успехът на "Чериът" е-бус в Белград съвсем не е случаен. Те просто предлагат най-добрата налична технология за градски транспорт в света – а именно електробус с ултракондензатор. За разлика от тежките батерии, които отнемат от товароносимостта и се зареждат дълго време, ултракондензаторът е лек и акумулира големи количества електроенергия чрез кратък заряд – изминава 20 км след 6-минутно зареждане на двата края на линията. Консумацията на електроенергия е около 40% по-ниска.

  42. 42 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2016 Любопитно

    [quote#38:"ivan25"]И още нещо. Електробусът изминавал 20 км. с едно зареждане.
    А колко километра ще изминава през зимата, ако трябва и да се отоплява? [/quote]
    Израелският го дават да минава 250 км градско с едно зареждане (е пак според линията но то си е логично), като има две трети по-евтино возене.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  43. 43 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2016 Неутрално

    [quote#41:"stenli1"]Или, че Белград е много, много по-наперд от нас. Обаче там НЕ управлява ГЕРБ [/quote]
    Що, тука като управляваше НДСВ, БСП, Орешарски да не би да имаше електрически автобуси, а?

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  44. 44 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 1013 Весело

    До коментар [#40] от "gost22":

    Колегата Иван25 се е заел с тази важна и отговорна " задача"

  45. 45 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 1013 Весело

    До коментар [#43] от "gost22":

    Къде бе, в София ли?

    ГЕРБ са там от 10 г., откога е проекта в Белград?

  46. 46 Профил на zabejko
    zabejko
    Рейтинг: 520 Неутрално

    за всичко е виновна някаква държава, а какво точно е това държава, от какво се състои тя, никой и не иска да знае

    veni vidi fugi
  47. 47 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1268 Разстроено

    До коментар [#4] от "Амброзия(аман от профани)":

    По рабираеми причини, сърбите сега са назад. Но ще дръпнат доста напред и ако я карат така, ще ни позадминат... Както Румъния. Срам ме е, но е така.

  48. 48 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2340 Неутрално

    Статията е много интересна. Но аз не разбрах какво точно е българското в цялата история. И като как точно ще ставаме лидери.

  49. 49 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1268 Неутрално

    До коментар [#48] от "Един препатил":

    Дори само това, че се произвежда у нас, т.е. в ЕС! И че реализираме печалба, което значи данъци за държавата. А това че сме лидери, сърбите първи го доказват, конкуренцията е била голяма. Надявам се не само те.
    Между другото, извинете ме че се повтарям, ама летящата фраза от бай тошово време е в сила все още:
    - У нас е така, ако щеш!

  50. 50 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3006 Неутрално

    [quote#37:"Sinergy"]Да де, за това казах "в перспектива" Не знам колко е експлотационният срок на един автобус (такъв или дизелов), но всичко зависи именно от това. [/quote]

    На запад автобусите на 8 години ги хвърлят и им ги откупуват такива като нас. Тоест по западни критерии аха се е ИЗРАВНИЛ по разходи с дизеловия/метановия и трябва вече да се отърваш от него, защото експлоатационните му разходи стават непоносими. При нас да не са 8 години, нека 12 да са, няма кой да ти чака толкова време, че да се зарадва на последни 3-4 евтини години.

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  51. 51 Профил на jakeup
    jakeup
    Рейтинг: 13 Гневно

    Статията е писана от абсолютно некомпетентен по темата човек. Това е нова, много скъпа и все още развиваща се технология, която не е подходяща за климатичните условия и релефа в повечето градове у нас. Освен това е абсолютна лъжа твърдението, че тролейбусния транспорт е най-скъп - погледнете цените на горивата и цените на ел. енергията за последните 20 години. Глупаво е да се унищожава готова, изградена и работеща контактна мрежа и въобще инфраструктура за тролейбусен транспорт само и само за да се наложи един непознат, ненадежден и неизпробван при различни условия транспорт, при който разходите също нарастват - хипотетично ако 1 нов тролейбус има живот 15 години, не се заблуждавайте, че батерията на 1 електробус за същия период ще издържи без да се налага смяна (тя е доста скъп консуматив, струващ около половината от стойността на целия електробус); освен това 1 тролейбус може да изкара дори над 20-25 години, всичко зависи от поддръжката. За пример може да се даде тролейбусният транспорт в почти всички български градове от 1990 до 2012 г. - минимални или нулеви инвестиции, на места дори без елементарна поддръжка като системата остана сигурна и стабилна за всички пътуващи при всякакви атмосферни условия. Електробусите са алтернатива на автобусите с дизелови двигатели, НЕ НА ТРОЛЕЙБУСИТЕ. Интересно е да се знае също така, че в София единствения електробус се движеше на тестове по специално създадената за целта линия 11-А с няколко курса на ден, от понеделник до петък. Изводите си ги правете вие, но графиката за разходите е лъжлива като целта й е унищожаване на тролейбусния транспорт, който е доказано най-екологичен и евтин спрямо други видове транспорт.

  52. 52 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Всъщност заглавието не отговаря на съдържанието на коментираната статия. Защото авторъг пише за лидерство в само едно отношение, само в един раздел на икономиката, а според заглавието на статията излиза, че България може изобщо да е лидер пред другита държави. Не в един отделен ресор в икономиката, не дори и само в икономиката, а изобщо лидер. Което е възможно само ако сме лидер поне в цялата икономика, а не в едно не чак толкова важно нейно разделче.

  53. 53 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    До коментар [#17] от "simval":

    Едно е да субсидира, друго - да поощрява.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  54. 54 Профил на P.S.
    P.S.
    Рейтинг: 441 Неутрално

    Ужас.. единия не прави разлика между капацитет и мощност .. другия си мисли, че кондензаторът е като батерията и след 1000 цикъла ще замине.. трети защитава тролеите , при все че авторът спори основно за закупуването на дизелови срещу капабуси и , че европа ти ги плаща.. само трябва да напишеш едно проектче..
    IQто в БГ рязко спада напоследък.. иде ми да си скубя косите дето ги нямам..
    Мъка, мъка, мъка..

  55. 55 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 908 Неутрално

    До коментар [#27] от "Sinergy":

    Мощността на елетрически двигател и ДВГ не е еквивалентна.На алектрическия е произведение на тока по напрежението,на ДВГ е произведение на въртящия момент по оборотите

  56. 56 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 640 Неутрално

    Всичко хубаво, но статията е малко странна.
    Диаграмата е съвсем неясна, няма точни числа за разходите за отделните опции...
    Странно е, защо няма кампания в другите медии, най-вече в тези с техническа насоченост, защо няма лобиране в администрацията?
    Иначе китайските ултракондензатори са най-евтини, но най-качествените се правят в САЩ - там са ги измислили...
    Очакваме точни данни за предимствата

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  57. 57 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 640 Неутрално

    Верно е, общата техн култура и нивото на тук пишещите е на доста ниско ниво - общо взето никой не се интересува от числа и логически заключения, а само дращи качествени определения, които отговарят на неговите лични предпочитания. Тук не става въпрос за специални техн познания (едва ли мнозина знаят що е това "въртя момент", а за елементарни логика и мин техн култура.
    Жалко! Тематга не изглежда да е политическа и затова лъсва с пълна сила ниското ниво на интелигентност на форумните писатели, а това е много лошо, като се има предвид, че се очаква тези същите, да не са от най-тъпите в българското общество, т. е да са над средното интел ниво или поне около него...

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  58. 58 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1883 Неутрално

    Като се вземе предвид, че написалия текста е от едната страна на бариерата, ясно е че ще поиска да придаде по-голяма тежест на собствената си теза и виждане. Вероятно може да се намерят и аргументи и срещу, но не това е важното.
    Имам предвид, че няма нужда да подкрепяме една теза, с възможността ние, нашата страна да станем лидер, ако не световен, поне европейски.
    В края на краищата, това е бизнес и има хора, било като потребители на транспортни средства ( транспортни фирми) било като производители на такива средства.
    За първата група има много фирми, които могат да си направят бизнес план и ако той им показва предимствата, не виждам какво ги спира да печелят.
    Ако говорим за производството на такива автобуси, тук въпроса е доста потруден за разрешаване, но пак е въпрос на сметки и бизнес, макар че да имаме потенциал да учудим света е пресилено.
    За мен е интересно, как в Европа, където има толкова много и толкова мощни, включително и финансово дружества и за сега не сме чули, някой да се е хвърлил в тази посока.
    Дали въпроса е технологичен, дали е на ноу-хау, но е факт, чче нещо ги спира и едва ли е нежеланието да печелят.
    Но да очакваме държавата и общините в България, да направят някакво чудо си е направо несериозно. В коя друга област, ние като държава, на държавно равнище сме станали или очакваме да поведем света, та видиш ли в тази да го направим.

  59. 59 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Тази статия е учебникарски пример за платен рекламен материал, опакован като "експертен". ... Икономисти пишат експертно (?!) по чисто инженерни въпроси - само хвалебствия, графика с четири линии без грам обяснения какви данни стоят зад тях. Всеки инженер ще ви каже, че няма такава технология - само предимства и никакъв недостатък. Мрежата е пълна с информация по темата - добре предъвкана като за икономисти ... ама кой да чете ???
    ... А и като са толкова убедени в качествата на технологията - защо не извъртят един бизнес план ... да намерят банка ... да задвижат бизнеса. Икономисти са ... нишата засега е свободна ... чудесна възможност да инвестират в бъдещето.
    ... Да де, ама - не. Вместо това - дайте държавата/общината да даде парите, да поеме риска, а пък ние сме готови за "експертно" мнение срещу скромен процент.

  60. 60 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1266 Любопитно

    Три дребни забележки:
    1. Замърсяването с фини прахови частици през зимата основно се дължи на отоплението с твърдо гориво, съвсем не на двигателите на автобусите.
    2. Комично е икономисти да се пънат да рекламират нечии продукти, маскирани като "експертни" статии по технически въпроси.
    3. Както срамежливо се отбелязва накрая на статията "засега се правят само в Китай", ама видите ли, като почнат "големите поръчки" ще "трябва" да се прави производство в Европа. Верно? И защо по-точно "ще трябва"? Нещо цифри, обосновки? Няма.......

    Знанието е сила, информацията - власт
  61. 61 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1266 Весело

    Мда, на сайта на Chariot пише, че суперкондензаторите били безопасни, защото никога не горели и не избухвали, за разлика от батериите.
    Като инженер-електроник мога най-отговорно да заявя, че кондензаторите се подпалват и избухват без никакъв проблем, даже и много "по-добре" от батериите заради възможността практически мигновено да отдадат натрупаната в тях енергия.
    Да не ви плаша, но 25 kWh запасена енергия са около 20 килограма тротилов еквивалент..........

    Знанието е сила, информацията - власт
  62. 62 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1266 Любопитно

    [quote#49:"charlesdegaulle"]Дори само това, че се произвежда у нас, т.е. в ЕС![/quote]

    В статията пише друго: "Днес единичните бройки "Чериът" е-бус се произвеждат изцяло в Китай. "

    Чукча не читател, чукча писател, май.........

    Знанието е сила, информацията - власт
  63. 63 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1266 Неутрално

    [quote#55:"slonsco"]Мощността на елетрически двигател и ДВГ не е еквивалентна.[/quote]

    Мощността на всички двигатели e мярка за работата, която могат да извършат за единица време, и е съвсем еквивалентна, независимо дали са парни, електрически, ДВГ, вятърни, водни, слънчеви, конски, волски и пр.
    "Конската сила" е въведена от Джеймс Уат за сравняване мощностите на новоизобретените тогава парни машини и е еквивалентна на работата, необходима за вдигане на тегло от 75 кг на височина 1 метър за 1 секунда - колкото е "мощността" на средно голям кон.
    Киловатът се смята по друг начин, разбира се, но също няма никакво значение какъв е източникът на енергия.

    Знанието е сила, информацията - власт
  64. 64 Профил на 3.14
    3.14
    Рейтинг: 457 Неутрално

    Чисто и просто, ментален дефицит и липса на кураж! А като се добави лоби-натиска, става ужасно! Както при разработката на собствени газови и петролни залежи и провалянето с години на проектите за диверсификация чрез връзки със съседите!

    21 ВЕК - ВЕК НА ПРОСВЕТЕНО ВАРВАРСТВО!
  65. 65 Профил на А.Стоянова
    А.Стоянова
    Рейтинг: 246 Неутрално

    Да, страната ни МОЖЕ да бъде лидер. Гаранция за това е наличието на млади, умни, активни и родолюбиви български граждани, готови да изведат страната ни от сегашното състояние на наднормено замърсяване на въздуха. Приветствам автора на статията, медията и най-вече темата за "Електробуси с ултракондензатори", които безспорно са "най-чистия и икономически най-изгодния вариант за градския транспорт".
    Само 3 дни по-рано, по тази тема излезе статията на И. Филипова - "Едва един на 21 хил. автомобила в България е електрически. Страната ни значително изостава от Европа. Само 0.08% от новорегистрираните автомобили в Бг. през 2015 г., са електрически". Вярвам, че обществото и държавата ще подкрепят компанията "Черитът моторс", за да може в най-скоро време, да дишаме чист въздух.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK