
© Надежда Чипева, Капитал
Княжевският лифт е единственият в природен парк "Витоша", който не може да бъде възстановен. Всички останали обаче могат да работят и да бъдат поддържани в перфектна форма, са изводите от разследване на Би Ти Ви.
Неработещите лифтове и ски съоръжения на Витоша стават все повече през последните години, а малкото останали в движение се оказаха опасни.
Тезата на собственика им "Витоша ски", които искат да строят нови лифтове по нови трасета в природния парк, е, че всички съоръжения в момента са много остарели, а поддръжката и ремонтът им са невъзможни заради липса на резервни части. "Тази остаряла инфраструктура не е от полза на софиянци", казва пред телевизията Радослав Пеев, началник на сектор "Ски писти" във "Витоша ски".
Лифтовете на Витоша са произведени между 1962 и 1982 година. Някои от тях като Княжевския са в много лошо състояние, а тези, които работят, са занемарени. Телевизията се е свързала с производителите, за да установят дали липса на резервни части или лоша поддръжка е причината за неработещите или спрени съоръжения.
Симеоновският лифт – все още има резервни части
Симеоновският лифт, от чиято кабинка падна дете миналия месец, е произведен от австрийската фирма "Допелмайър". По проект "Витоша ски" иска да премахне старите съоръжения и да построи нова, по-дълга линия, защото според тях лифтът е морално остарял.
Един от мениджърите на компанията в Австрия, Михаел Битерл, обяснява пред Би Ти Ви, че с днешна дата все още се произвеждат резервни части. По думите му лифт, произведен през 1983 г., може да се поддържа в перфектна форма и досега.
"Академика" може да се поддържа
Лифтът "Академика" е другото съоръжение, дело на същия производител, пуснат е в експлоатация също през 1983 г.
Според фирмата - управляваща лифтовете, "Витоша ски" резервните части за тези съоръжения, когато ги има, са прекалено скъпи. Затова искат да построят нови лифтове.
Всяка една от тези кабинки, както и цялото съоръжение може да бъде в перфектна форма, уверяват от фирмата производител.
"Никой не е поръчвал резервни части за Романския"
Романският лифт е построен през 1968 г., вече четири сезона не работи. Фирмата - производител на съоръжението, е френската компания ПОМА. Фирмата продължава да съществува и да произвежда.
"За Романския ни бе отказано да ни направят хващачи, знаете тази година за Драгалевския лифт поръчахме 20 хващача за невероятната сума от 40 хиляди лева. И срокът за доставка е 15 седмици, поради тази причина Драгалевският в момента не работи", заяви Пеев.
След запитване на телевизията защо отказва да поддържа лифта от ПОМА отрекоха твърдението, че са им поръчвани резервни части за Романския лифт. Французите са информирани за съдбата на лифта и знаят, че той не работи от 4 години.
Лифтът над "Княжево" не може да бъде възстановен
Най-старият лифт в България е неработещата линия между Княжево и Копитото. Всичко в момента е разграбено. Съоръжението е произведено през 1962 г. от вече несъществуващата австрийска фирма "Гирак". След тежък инцидент е затворен през 1994 г.
"Той не може да бъде пуснат в това състояние отново в експлоатация. Най-доброто, което може да се случи с него, е да бъде подменен и Копитото да бъде междинна станция, така че да може да се свърже града с малките ски зони, които се намират в Златните мостове – Ветровала, Конярника. Именно това е нашата идея", казва Радослав Пеев от "Витоша ски".
След като спира да съществува, активите на фирмата производител "Гирак" са придобити от компанията "Допелмайър", но от австрийската компания заявяват, че не поддържат резервни части за този тип лифтове.
Княжевският лифт е единственият в планината, който не може да бъде възстановен.
diegos
Рейтинг: 812 НеутралноЦеко е с протекции. Съвсем очевидно... мутренски. Държавно мутренски.
today
Рейтинг: 795 НеутралноВсякакви неща могат да се произведат по поръчка.
Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!carmello
Рейтинг: 768 ВеселоКаролев а.к.а агент Камен не хареса това
hodounski
Рейтинг: 2993 ВеселоНякой откри Америка! За Н-ти път ще кажа ,че в Алпите работят 100 годишни съоръжения.Ама Цеко иска да сече и да строи.Малко му е Банско.Лакомник!
name.mg.forum
Рейтинг: 388 НеутралноНови хубави лифтове трябва да се направят на Витоша !
kykyyy
Рейтинг: 527 НеутралноФактът, че и двата производителя така охотно са дали информация за лифтовете говори, че с Витоша ски са в никакви отношения и изобщо не очакват някога да имат поръчки от тях. В противен случай биха били много дискретни да не злепоставят клиент, дори само потенциален. Това значи, че Цеко Минев, ако някога купи "нов" лифт, то той ще бъде някакъв бракуван втора ръка от прекупвач. Причината най-вероятно е тотално занемарената поддръжка и нежеланието на производител да си залага името в опасен проект. Това вдига и цената и може би обяснява 40те хиляди за 20 хващача.
chinaski
Рейтинг: 358 НеутралноНикой не иска да поддържа старите съоръжения, защото там няма как да излъжеш, откраднеш и печелят скиорите, а не собствениците.А ако строиш наново - това са поръчки, търгове, фирми на наши и ваши, добавяне на какви ли не разходи, строене на повече и о-голяма площ - изобщо - урожай за корупция и далавера.
shileto
Рейтинг: 1094 НеутралноНещата опират до пари
subaru
Рейтинг: 751 Неутрално"Княжевският лифт е единственият в планината, който не може да бъде възстановен."
Сериозно?
chinaski
Рейтинг: 358 Неутрално[quote#5:"ЕвразиецЪТ"]Нови хубави лифтове трябва да се направят на Витоша ! [/quote]
Да ги направят на мястото на старите тогава!Като не искат да ремонтират, да ги съборят и на тяхно място да построят новите!Ама няма да стане, нали?Трябва да се строят нови трасета, да се сече и богатее!
хм
Рейтинг: 946 Неутралноцеко държи банка, която оперира като инвестиционна, което дава голяма икономическа власт, което дава голяма политическа власт, което налага бнб/кфн да затварят очи, което дава възможност цековщината да прогресира за сметка на желаещите да развиват планината.
докато не качат цеко на ските, ПП Витоша ще продължава да прилича на Припят.
Maslara
Рейтинг: 225 НеутралноВсичко може да се ремонтира и възстанови, проблема е че няма желание от пишман инвеститора, няма желание от държава, община и институции да коригира и контролира какво се случва.
.
ПИБ владее Банко, Боровец, Пампорово. Защо им е нормална ски зона до София, нали хотелите ще останат празни
Ние сме държава на монополите - бензина ни е от най-скъпите, зелената енергия е от най-скъпите, сезонните ски карти са от най-скъпите...
Бенефициенто Корупционе
Рейтинг: 388 Весело[quote#0:"статиа"]Неработещите лифтове и ски съоръжения на Витоша стават все повече през последните години, а малкото останали в движение се оказаха опасни. [/quote] Искахте демоКРАДция, получихте концесия! Каквото повикало-такова се обадило!
vhv
Рейтинг: 571 ВеселоСъсобственика на КТБ 2.0, ще е следващия Цв. В.
maddrum
Рейтинг: 563 Неутрално"Лифтовете можем да ги сменим, ама НЯМА!" Ц. Минев, обслужващ директор на #КОЙ
Публикувано през m.dnevnik.bg
carebean
Рейтинг: 296 НеутралноМоже ли някой да ми обясни какъв е смисълът да се ремонтират толкова антични съоръжения?
pifi
Рейтинг: 522 ЛюбопитноНеобходимо е да се построи наново Княжевския лифт.Ще се намали потока от коли и обгазяването на велосипедистите в посока Златни мостове.
hope
Рейтинг: 3326 НеутралноВсе едно да поддържаш ретро рейсове на градския транспорт, скъпо и опасно.
Любовта ще спаси света!!!Защо не кажете на Фандъкова да не купува нови, а да ремонтира тези от .... 68г.??
Consumer
Рейтинг: 551 ЛюбопитноКакво пречи в зоните на съществуващите съоръжения последните да бъдат подменени изцяло с нови без да се сече допълнително?
Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you wanthodounski
Рейтинг: 2993 ВеселоДо коментар [#8] от "Хайлето":
Много пари!
ceci_
Рейтинг: 657 ЛюбопитноКато е толкова лесно, защо ски-зоната не е общинска, а е дадено непонятно с каква цел на концесия?!
Нека общината с малко инвестиции да има много печалба и доволни граждани.
dun
Рейтинг: 631 Неутралносега си задайте въпроса защо човек в чиято банка е заложена на кредит половината българска икономика ще лъже толкова евтино за такава дреболия?
дали наистина целта му е развитие на спорта или интересите са за монополно овладяване на държавни територии в които без маската на ски спорта не би могъл дори да припари камо ли да е собственик на съоръжения и да осъществява строежи...
adventure
Рейтинг: 225 Неутралноаз съм твърдо за крайно нужната най-малко модернизация на съществуващите лифтове а защо не и малко разширение. София е столицата най-близка до планина в световен мащаб и според мен е грехота да не се ползва за ски, един чудесен и мой любим спорт.
Като бях малак баща ми ме качваше когато имаше време... половин ден днес... половин утре... цяла събота. общо взето във всеки свободен момент.... така реално се влюбих в ските и в планината...
Сега ако си с деца, се планира от седмици по-рано, пътува се дълго, а Витоша седи неизползвана. Грехота е това според мен.
Има място за всички.
olimpipanov
Рейтинг: 955 НеутралноВън Цеко от Леко. това, което правят с лифтовете и планината е престъпно.
Неработещи и зле поддържани съоръжения. Защо беше оставен на произвола Княжевския лифт и оставен да се разграби. Да стара концепция е, но в Алпите и Пиринеите съм виждал къде къде по-стари съоръжения.
Явно за лакомията няма граници, гарнира с перачница на пари.
Bedtime for Democracy
Рейтинг: 946 Неутралночудно ми е къде се прокаролевците сега да видим кой лъже и драпа за комисионни
Pure Chewing Satisfactionmarianapopska
Рейтинг: 259 Неутралномоето желание е да има в близост до столица ски курорт с работещи писти и съоръжения, да не ме е страх да кача децата си на машина на 50 години, дори това да означава разширявване и нови постройки
Petur Vapcarov
Рейтинг: 226 НеутралноХаХа, вие сте пълни смешници предпочитате старите и изкъртени лифтове пред нови и удобни
ceci_
Рейтинг: 657 Неутрално[quote#26:"marianapopska"]моето желание е да има в близост до столица ски курорт с работещи писти и съоръжения[/quote]
И примерно в джобовете на кабинката да може да се сложат ски или борд а не както е сега. Да може вратите да се затварят сами, а не да се налага да ги дозатварям за да не духа вятър.
А би било добре да има и малко повече писти... защото ако ще останат само тези (тази) си е скучно.
qwertqwert
Рейтинг: 931 НеутралноДо коментар [#2] от "today":
След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?Всякакви неща могат да се произведат по поръчка.
-----------------------------------
Въпрос на цена обаче.
После да не настане едно мрънкяне що лифта е по 50 лева в посока????
qwertqwert
Рейтинг: 931 НеутралноДо коментар [#19] от "Consumer":
След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?Какво пречи в зоните на съществуващите съоръжения последните да бъдат подменени изцяло с нов
---------------------------------
Не може в стари стъпки да слагаш нови съоръжения.
carebean
Рейтинг: 296 НеутралноДо коментар [#27] от "all_bundi":
Да, и аз не мога да го разбера! Иначе се радват на нови трамваи и автобуси да речем. Не мога да схвана логиката...
Роси
Рейтинг: 8089 НеутралноЛифтовете и да не могат да се ползват ,трасетата могат.
kykyyy
Рейтинг: 527 Неутрално[quote#31:"carebean"]Иначе се радват на нови трамваи и автобуси да речем. Не мога да схвана логиката... [/quote]
Гледай ся. Нека си представим, че дадат на Цеку транспорта на София. И онзи хубавец каже, че ще строи ново трамвайно трасе, което да води от Ал. Невски до румънското посолство. За целта ще трябва да се гътне националната билбиотека, а Докторската градина и парка при Военна академия да се трамбоват. Покрай всичко това около трасето ще се появят прекрасни площи за застрояване с луксозни имотчета. Аргументите ще са същите като сега за Витоша. Трябва да строим трамвая, защото навсяккъде по света строят трамваи и е грехота многомилионна София да има толкова малко трамваи.
tucker case
Рейтинг: 987 Веселотвърде много вероятно е цената за обновяване и поддръжка на стар лифт да е по голяма от тази на изцяло нов...
Now what's a few miles between the beauty and the beast...възможно е проектирането и изграждането на нов лифт, който да "стъпи" във вече съществуващо трасе да е по-скъпо... макар, че всяко съоръжение е уникално, при дизайна му се използват сандартни елементи, които ако трябва да се нагаждат към съществуващи основи и геометрия, няма вече да са стандартни и ще се оскъпят...
във всички случаи има решение, стига да има мерак, отговорност и ясни правила... и да нема глупави изсмукани от пръстите пречки като тази, че неколкостотинте декара изсечена гора нема да пораснат на мястото на стария лифт или че некой лалугер ще откачи и ще грабне калашника да изпозатреля 100 невръстни дечица, дошли на ски с новия лифт...
dun
Рейтинг: 631 НеутралноШут в задника на цеко и лакеите му - нямат място на Витоша!
Публикувано през m.dnevnik.bg
evolutionary
Рейтинг: 225 НеутралноА, защо е нужно да се наливат пари в старото, ако наистина не е годно. Не е ли по-добре, щом концесионерът иска, да се купят нови. Новото винаги е по-добро, актуално и т.н., абе ново.
schroeder
Рейтинг: 252 НеутралноАбе то и трошката пред съсъдния блок може да се ремонтира, ама ще е по-евтино и по-лесно да иде за скрап. Всичко може да се ремонтира, въпрос е на каква цена. Ако на концесинерът не му излизат сметките с ремонта, е съвсем резонно да иска подмяна на целите съоръжения.
mammita
Рейтинг: 388 НеутралноЕ естествено, че всичко може да се ремонтира. БТВ не са открили топлата вода, а просто манипулативно се опитват да направят сензация в полза на определени интереси. Те самите части могат и в България да се произведат по поръчка, но ще излязат доста скъпичко. А разходите за ремонт нали се сещате, че ще се пренесат върху цените. Всичко е свързано. Така че излиза, че е по евтино да се построи нов, от колкото да се поддържа на издихания стар. Най-малкото, кое ви се струва по-сигурно, нов лифт или ремонтиран стар.
californication
Рейтинг: 285 ГневноНе знам защо винаги има негативизъм. Ползват се старите трасета, удължават се трасетата където е необходимо, монтират се нови съоръжения и за всичко това се поставя срок. И да се наложи изсичане за направата на трасе, компенсаторно може да се залеси. Стига вече зелен комунизъм!
Men are born to succeed, not to fail!milenmihailov
Рейтинг: 479 НеутралноРазгледайте плановете на концесионера за новият лифт. Симеоновският от горе го скъсяват до предпоследната сегашна станция, където свършва Лалето. Геометрията се променя, така че няма нужда да се ползва старото трасе и искат абсолютно ново. Към станцията върви паркинг на три етажа + две нива заведения... През лятото нескиорите ще се изсипват в края на Лалето, където няма нищо, и ще трябва да драпат до Алеко пеша за да стигнат до пътеките, демек всичко е само за скиорите, а през останалите 10 месеца какво правим?
WWIII
Рейтинг: 442 НеутралноДо коментар [#33] от "kykyyy":
Освен това ще се заравни по декар-два за всяка спирка, да може да се развива търговията с трамвайни сувенири, а и туристите да си паркират джипките и да се наслаждават на новия модерен и луксозен транспорт! Около Ал. Невски се прави една хотелска база с 40 000 легла (парламентът ще трябва да се събори), а до румънското посолство луксозен спа-курорт (с водоноски ще се докарва вода от Хисаря) и голф игрище писта за чартъри. След това, около цялото транспортно съоръжение се кове една ограда и започват да се събират такси за вход, паркинг, гледане, снимане, придвижване, медицински застраховки и т.н
Това е биснес логиката на нашия предприемач. И не можем копче да му кажем...
melani_simeonova
Рейтинг: 225 НеутралноЗащо да се ремонтират като новите ще излезнат по-евтино ,а старите не е гаранция ,че след една година няма да се налага пак да се сменят и да се ремонтират !?Това е безотговорно последния шантаж на Зелените!Изучавам туризъм и съм просто възмутена от това което гледам по новините и чета по статиите ,да се позволява на определени организации като Зелените да саботират туризма у нас за да могат да си получат подкупчето.
glaxo
Рейтинг: 280 НеутралноМного, да не кажа изцяло се говори и коментира състоянието на лифтовете само като за скиорите.Ще кажа, че най- възмутително е състоянието на Княжевския лифт.Пълно безобразие е да стои в това състояние и да не работи вече 22 години. Всички възрастни софиянци помним , как всяка неделя хиляди семейства от Съдебната палата с трамвай № 5 стигаха за половин час до Княжево, а оттам с лифта до Копитото и на разходка до Златните мостове. Това е(беше) лифт за семеен туризъм и за възрастното население, което не може да се катери към Бялата вода, по изровените пътеки и е принудено в жегите да седи в къщи , вместо да се разхлади и наслади на Витоша. Изнудвачи и мутри взеха концесията и сега се гаврят с софиянци, а тъпанарите от СОС и селянката от Самоков, дето се води кмет, не си мърдат пръста. За 90% от софиянци Витоша е само фон и силует. Не са стъпвали на Витоша, но за сметка на това познават всички МОЛ-ове. Пълно безобразие - най-използвания лифт в София не работи, а СОС може(ше) да развали договора в тази му част и за година-две да се реконструира лифта. Дават се по милион на година за вело-алеи сред най-големия шум, мръсотия и автомобилни газове, които никой, освен шепа малоумни авантюристи и ексцентрични веломаниаци, не ползва. Здравната и туристическа политика на СО=0, а направиха и цяло Министерство на туризма. Нямам думи!
glaxo
Рейтинг: 280 НеутралноДо коментар [#24] от "olimpipanov":
++++++ Мисля като Вас! Вижте какво съм написал в коментара си #43.