
© Надежда Чипева
За спешни и ефективни мерки срещу мръсния въздух, които да предприемат отговорните институции, призовават от неправителствения сектор начело със сдружение "За Земята".
Във вторник те ще изпратят позиция по проблема и възможните решения до всички отговарящи за качеството на въздуха институции като министерствата на екологията и на здравеопазването, Столичната община и ресорните комисии в парламента.
За огромната здравна цена, която плащаме
България плаща огромна здравна цена за високите нива на замърсяване на въздуха в урбанизираните зони, напомнят организациите в позицията си до институциите и припомнят последните данни на Световната здравна организация.
Между 14 и 18 хиляди души годишно е броят на преждевременните смъртни случаи в страната заради високите нива замърсяване с фини прахови частици, сочат данни на СЗО за последните години. За целия Европейски съюз числото е около 600 000 при население от половин милиард души. Така България плаща между два и три пъти по-голям данък в човешки живот заради мръсния въздух спрямо средните за европейски нива.
Проблемите
Трите области, в които държавата до момента не предприема никакви действия и които в най-голяма степен допринасят за замърсяването на въздуха, според гражданските организации са:
– битово отопление на твърдо нискокачествено гориво – дърва с висока влажност и нискокалорични въглища – както и нерегламентирани горива като пластмаси, автомобилни гуми, брикети от въглищен прах и примеси и всичко това, изгаряно в примитивни инсталации с нисък коефициент на полезно действие; последно преброяване на населението в страната сочи, че 58% от населението се отопляват по такъв начин;
- личен автомобилен транспорт – делът на автомобилния транспорт в страната продължава да нараства;
- топлоцентрали, които не спазват изискванията за емисии по европейското законодателство или дори не спазват предписанията на комплексните си разрешителни; топлоцентрали, които планират изгаряне на битови отпадъци без преустройство на горивните камери.
Като представители на неправителствените организации асоциация "Диабет тип 2" и "За Земята" – "Приятели на Земята" - България, и участници в Конференция за мръсния въздух в Народното събрание на 16 февруари тази година се обединяват зад искането за повече усилия и координирано планиране и действия в няколко групи от мерки.
Битово отопление
– фокусиране на средствата от Приоритетна ос 5 на ОПОС 2014 - 2020 към програма за подпомагане на домакинствата да придобиват по-ефективни отоплителни инсталации, които избягват или минимализират използването на изкопаеми горива, имат висок коефициент на полезно действие, които ще съответстват на предстоящата европейска директива за проектиране на локални отоплителни топлоизточници на твърдо гориво;
- постепенно отпадане на помощите за отопление, които се харчат за дърва и въглища в сегашния им вид; обвързване на тези помощи с критерии за качество на горивата;
– реален контрол при закупуване на нови отоплителни инсталации, които отговарят на посочените критерии, реален контрол върху качеството на горивата в складовете за горива; полицията трябва да бъде упълномощена да проверява и санкционира при сигнали на граждани, че някъде се използват нерегламентирани горива, когато например в крайните квартали се горят гуми и пластмаси или малки цехове работят през уикенда, изпускайки пушеци със съмнителни цветове;
- горенето на гуми – напоследък традиционно на Сирни заговезни или просто за зрелище – не е реално контролирано, а предвидените глоби са от 150 до 500 лева и трябва да се налагат от орган, който работи и след 17 ч. всеки ден. Подобно е положението в крайните квартали – например край "Факултета" в София, където събирачи на вторични суровини изгарят опасните пластмаси, които не се изкупуват в пунктовете, на открити огньове.
Добрите примери Един добър пример за ефективно съдействие на неправителствените организации и местната власт е полският град Краков – един от градовете с най-замърсен въздух в Европа, където в началото на тази година беше въведена забрана за горене на въглища в бита. Един от основните фактори, които доведоха до успеха на забраната, е задължението на общинската полиция в Краков да проверява сигнали на граждани денонощно, изтъкват от "За Земята". |
Автомобилен транспорт
– въвеждане на стимули и мерки, целящи ограничаване на използването на личен транспорт:
- засилен контрол дали личните автомобили отговарят на стандартите за емисии;
- ограничения за достъпа на автомобили в централните градски зони;
- въвеждане в цялата страна на стимули за използване на електромобил – развитие на мрежа от зарядни станции, освобождаване от различни данъци и предоставяне на данъчен кредит при закупуване на електромобил;
- насърчаване използването на споделен транспорт, за да се избегне масовата ситуация на автомобили, които возят само по един пътник; предоставяне на безплатно ползване на буферните паркинги на метрото в София срещу 4 билета за метро, т.е. стимул за споделяне на автомобил;
- стратегическо планиране на мрежата за велосипеден транспорт;
- интермодален пътнически транспорт – например по-облекчен режим за качване на велосипед в обществения транспорт, диференциране на цените за качване на велосипед във влак според разстоянието, насърчаване на възможност за безплатен превоз на малките сгъваеми велосипеди в метрото и обществения транспорт по всяко време на денонощието;
- разрешаване и регулиране на приложенията за споделен транспорт като UBER;
– КАТ трябва да получи реални правомощия и ресурси (например повече мобилни уреди за
замерване на емисиите от автомобили) и право за санкциониране на неизправни
автомобили.
Почистване на града
Почистването на градовете е един от основните механизми за борба със замърсяването с фини прахови частици и общините трябва да го използват максимално ефективно.
Създаване на система за регулярно почистване на улиците, а честотата да зависи от актуалните данни на изградената система за контрол на качеството на въздуха (която сега изпълнява единствено информативна функция) и не се отделя специално внимание на районите със силни нива на замърсяване вследствие на натоварения трафик.
Към момента миенето на улиците в София се извършва планово, 3 пъти годишно, което е една от основните причини за образуване на фини прахови частици.
Електроенергетика и индустрия
Две скорошни европейски директиви регламентират бъдещото представяне на големите горивни инсталации и енергетиката. Много от резултатите за България зависят от прилагането на тези директиви: Директива за енергийната ефективност (EED – 2012/27/EU) – която регламентира темп на енергийно ефективно обновяване на сградите и процентно намаляване на изгарянето на изкопаеми горива от енергийните компании; Директива за индустриалните емисии (IED – 2010/75/EU) – регламентира допустимите емисии от различни индустриални инсталации и е в сила от 1 януари тази година.
Има редица големи играчи в енергетиката, които не играят по правилата – не се включват сероочистки през цялото време на работа на инсталациите, готвят се планове за изгаряне на отпадъци в ТЕЦ-ове без преустройството им, пишат от "За Земята". Според тях, когато се допускат двойни стандарти за голямата индустрия, това изкривява пазара и принуждава и другите играчи да решат, че и за тях изключенията трябва да са допустими, ако искат да поддържат своята конкурентност.
България трябва да помисли за стратегия и програми за преквалификация при този преход. Необходими са програми за преквалификация, възможности за работа в новите отрасли или за работа по новите стандарти.
Друга сфера е постепенното отпадане на използването на въглища като най- замърсяващото и въглеродно най-интензивно изкопаемо гориво и преминаването към възобновяема енергия и енергийна ефективност. В този случай трябва да се гарантира, че работниците от мини и ТЕЦ, в които предстои закриване на работни места, ще могат да намерят нов поминък в новите енергийни източници или в други стопански сфери.
Българската конституция гарантира в чл. 55 право на здравословна и благоприятна околна среда в съответствие с установените стандарти и нормативи, напомнят от "За Земята". Чл. 2, т. 4 извежда предотвратяването и намаляването на риска за здравето от неблагоприятното въздействие на факторите на жизнената среда като един от принципите, чрез чието прилагане държавата осигурява опазването на здравето на гражданите като национален приоритет. |
гарата
Рейтинг: 734 НеутралноДоста адекватни мерки, но в БГ са неприложими.
Абсурдно е на ппрактика да забраниш на бедните и "електората" да се топли на твърдо гориво.
majorman
Рейтинг: 694 ВеселоФандъкова има 3 прости решения!
We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man1. Строи влоалеи, които дават възможност на автоталибаните картбланш за паркиране на възлови улици в столицата.
2. Билетчето скача от лев на 1,60 при падаща цена на горивата!
3. В Борисовата се режат дървета с цел "облагородяване".
lustmord
Рейтинг: 335 НеутралноВсичко предложено без последния абцац е смислено и полезно.
Free person
Рейтинг: 727 НеутралноПрекрасно като пожелания,но трудно осъществимо на практика!
Tonytraveler1
Рейтинг: 886 НеутралноВерно е, че твърдите горива замърсяват, обаче нека не се заблуждаваме! Огромното замърсяване(над 70%) идва от автомобилите и най-вече от това, че има огромни райони без пътища направо на кал, която се разнася по улиците с твърда настилка и като изсъхне се вдига във въздуха най-вече от камиони и автобуси, след които се носи шлейф от мръсотия и прахоляк.
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОИли намалете автомобилите или оправете всички пътища в страната, за да не стъпват автомобилите на кал и да не я разнасят.
Как ще обасните голямота замърсяване в топли дни(пролет, лято или есен), когато няма отопление.
Ето ви и сравнителна снимка с новите велоалеи в Пловдив на участък от около 200м, като в ляво е трасето, върху което минават автомобили, а в дясно е трасе върху тротоара, където не минават автомобили. Вижте сами коя част е мръсна и сами си отговорете кой е най-големия замърсител в България!
http://prikachi.com/images/193/8735193Q.jpg
джендър NATO generals
Рейтинг: 1012 НеутралноАлоу! На първо място миене на улици! Но концесионери са вълк и паша, приятели на еди кой си! И те взимат 5-6 пъти повече пари, от колкото в Кюстендил или Благоевград за същата работа! Затуй е мръсно, защото парите НЕ СТИГАТ! М.г. фандъкова обеща по едно миене в месец. Няма такова нещо!
Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на токА ТРИ пъти по-богата от нас Гърция се отоплява на БЪЛГАРСК дърва, защото им е по-евтино! Заради мераците на шепа еколози да ограничавме отоплението на дъра и въглища, за да се топлим с руски газ, а? Нема нужда!
Най-екологично бше да се топлим а ЕВТИН ток от 1-4 блок на козлодуй, но завистливите съседи като гърците, не ни пуснаха в ЕС с тези реактори! Така се отвори място и за НЕекологичните тец марица 1 и 3! НО те са офшорни! А офшорките преди всичко!
stenli1
Рейтинг: 1052 Любопитно"...Така България плаща между два и три пъти по-голям данък в човешки живот заради мръсния въздух спрямо средните за европейски нива."
==================
Народе, защо търпиш това Царство на Тиквите?
Мутрите ни унищожават като масово като насекоми
lustmord
Рейтинг: 335 НеутралноДо коментар [#1] от "гарата":
[quote#1:"гарата"]Абсурдно е на ппрактика да забраниш на бедните и "електората" да се топли на твърдо гориво[/quote]
Да забраниш - не можеш, но можеш поне да не им даваш енергийни помощи под формата на дърва и въглища.
stenli1
Рейтинг: 1052 Неутрално[quote#2:"majorman"]Билетчето скача от лев на 1,60 при падаща цена на гориват[/quote]
В Талин билета е дори безплатен, така се движат по-малко автомобили и въздуха е доста по-чист
quatro_4x3
Рейтинг: 1785 НеутралноДа махнат акциза и ДДС върху природния газ за бита и значително ще се променят нещата с отоплението. Ама нали трябва да има какво да се краде от бюджета. Как да посегнат на най свидното си?!
Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!lustmord
Рейтинг: 335 НеутралноДо коментар [#5] от "traveler1":
[quote#5:"traveler1"]Огромното замърсяване(над 70%) идва от автомобилите и най-вече от това, че има огромни райони без пътища направо на кал[/quote]
Ами част от проблема е не, че няма пътища ами това, че масово се паркира върху бившите зелени площи, които се разорават едно хубаво и после хоп пак на улицата, калта изсъхва, разпрашава се и се завърта в един безкраен цикъл.
Ivailo Ivanov
Рейтинг: 229 НеутралноДвойно, не - петорно! по-високи данъци за всички дизелови автомобили без активно доизгаряне на неизгорялата нафта, пълна забрана на камиони над 5 тона да доближават градовете на по-малко от 5 км, пълно спиране на дизеловите автобуси от градския транспорт.
Като за начало.
pipon
Рейтинг: 443 НеутралноС 1,60 лефа билует се стимулира чистия въздух на София !
Елементарно е !
Селени , повервайте- горенето на дърва и въглища за отопление , дори и на автомбилни гуми и пластмаси е безвредно В СРАВНЕНИЕ С 1,5 МИЛИОНА АВТОМОБИЛА В СТОЛИЦАТА ,КОИТО ОСИРАТ ТОТАЛНО ВЪЗДУХА В СОФИЯ . ТОВА Е И ОСНОВНАТА ПРИЧИНА ЗА МРЪСНИЯ ВЪЗДУХ , ДРУГО НЯМА , ДРУГОТО Е КАПКА В МОРЕТО !
СЕЛЕНИ, ще си копирам и последния пост в рубриката ''ЗелеУен''
Селени,представете си колко милиона(дори милиарда) тона СО2 ще бъдат редуцирани !
СЕЛЕНИ -НПО-шници ,подхващайте подобна кампания :
Кауньи , ето ви една идея ,която може да свърши страхотна работа в световен мащаб дори ,при подходяща кампания :
Ако дърветата не се секат до пън , а се отсичат само 30-40-50 см по нагоре , то дървото не умира и се възобновява , т.е пораства отново.
Лятото бях по планините , срещнахме орки с резачки , дето яко секат , казах им това и ония гледаха ,като извънземни . Най енТелугентния между тех дойди и изръмжа нещи от сорта : Да , ама след туй ,като растяло евентуално дървото нямало да дава хубава дървесина ? Викам му : Калъф, а вие освен да сечете залесявате ли о ин ме гледа тъпо
Така , че ако се проведе съответната кампания (хем сорсоидите да захлебят , щот те нищо друго освен пиар вой - не могат да правят На този етап WWF=WTF ?) Би имало огромен ефект : 1. Хем е добива матрял 2. Запазваме дървото живо 3. Защитаваме почвата от ерозия и свлачища 3. Пестим разходи от залесяване , при положение , че то изобщо не се извършва !
Запомнете : Само 40 -50 см по нагоре да се реже дървото !
Таковайте се
Поздрави
Аре ви видим , боклици , фостата !
stenli1
Рейтинг: 1052 НеутралноДо коментар [#13] от "pipon":
И трябва да ес забрани таралясници на повече от 10 години въобще да се движат в София.
popa_
Рейтинг: 229 НеутралноАвтоталибанщината е в основата на мръсния въздух в София. Средностатистическия тъпанар иска да се покаже, че има кола нищо, че метрото спира на 2 минути от тях и на 5 минути от работата му. Паркира върху велоалеите и след това крещи когато му вдигнеш чистачките. Кара като олигофрен в бус лентите и тн и тн.
Истината е драконовски мерки и камери навсякъде. Караш в бус лентата - няма проблем конфискация на автомобила до заплащане на глобата. Паркирал си върху велоалеята - пак конфискация на автомобила до плащане на глобата. Общината може да изкарва адски много пари от автоталибаните, само да вложи малко усилие в прилагането на законите и правилата
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4867 НеутралноДо коментар [#6] от "Граждани за Европейско либерално беззаконие":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Фандъкова обеща миене всяка седмица ама пак ИЗЛЪГА !!!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4867 НеутралноДо коментар [#15] от "popa_":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Сега с 1.60 ще се увеличат още.
Clint_Eastwood
Рейтинг: 864 Любопитно58% се отопляват на дърва и въглища?!
Като епидемиолози по инфекциозни болести и учени в областта на общественото здраве имаме сериозни опасения относно вредното въздействие върху физическото и психическото здраве на населението, в резултат на преобладаващите политики наложени във връзка с COVID-19: https://gbdeclaration.org/great-barrington-declaration-bulgarian/А за изродите, които горят гуми, нищо няма да казвам - само си мисля, че и сега това би следвало да се преследва и наказва много лесно.
gost22
Рейтинг: 2163 ЛюбопитноКато за начало, забрана за неефективните кюмбета по магазините. Сериозно. Дори "луксозните камини" нямат свястно проектирани горивни камери, нито отделят топлината ефикасно. От там се бутат по един-два камиона дърва през комина, а през година две се измазва "кафявите вадички от комина". Малко трябва да се "пипне" конструкцията на печките, и изгаряните ежегодно дърва ще намалеят на половина. За колите е ясно — по-ефективен ГТ. Старите коли горят доста бензин и само калпавата организация на ГТ е пречка, шофьорите им да ги зарежат. Просто хората са принудени, да плащат за бензин и стара кола, щото не ГТ не им върши работа. Ей ви ги двете неща, дето хем може да спечелим всички от тях, хем може да си оправим това дето го дишаме.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Forrest Gump
Рейтинг: 1062 Неутралномного е просто:
Истината ни прави свободни.1. истински тестове за емисиите на автомобилите
2. данъкът за кола в София се повишава драстично, примерно до 500 лв годишно
3. забрана за продажба и отопление на твърдо гориво
но на никой политик не му стиска да взима непопулярни мерки. от опити да се харесат на всички, накрая всички ги мразят.
Ivailo Ivanov
Рейтинг: 229 НеутралноИ защо колите трябва да бъдат намалявани (освен дизеловите) някой може ли да обясни смислено. СО2 е инертен газ, не е отровен и не причинява никакви дихателни проблеми. Може (недоказано!) да има отношение към глобалното затопляне, но не и към замърсяването на въздуха.
Истинските проблеми на средата са т.н. ФПЧ и мръсотията. Решават се много просто - миене на улиците, недопускане на големи камиони да газят из калищата и да влизат в града, паркиране из градинките и на непозволени места въобще
Виж, недоизгорялата нафта е силно канцерогенна и задушлива, това е сериозен проблем и ми е мъчно, че всички "разбирачи" тук не го разбират
gogo2011
Рейтинг: 511 НеутралноПосочените мерки са приложими в страна от ЕС - ние, макар официално да сме член, сме по-скоро азиатци. Най-важни са ни магистралките.
l_i_k_a_t_a
Рейтинг: 506 НеутралноДизелови автобуси в града не трябва да има.Служебните коли не трябва да са на дизелово гориво.Тия тролей който някой навремето си е играл да направи мрежа не трябва да се закриват,както направи "УМНАТА" Добричска кметица Детелина Николова.Помощи за отопление трябва да се дава само за ел.енергия(не за дърва и въглища).
l_i_k_a_t_a
Рейтинг: 506 НеутралноДо коментар [#14] от "stenli1":
Има таралясници дето замърсяват по малко от един ФОРД ф150
madcat
Рейтинг: 229 Неутрално"Между 14 и 18 хиляди души годишно е броят на преждевременните смъртни случаи в страната заради високите нива замърсяване с фини прахови частици," - ако тази цифа е вярна то всички селяци, които предпочитат да си карат старите дизели и да се топлят на кюмюр вмест да се съгласят в по-радикални мерки срещу замърсяването на въздуха трябва да бъдат затваряни или направо бесени. Сигурен съм, че обесените мрънкачи ще са значително по-малко от смъртните случаи в момента
dggm
Рейтинг: 518 РазстроеноМетан вместо дизел, вкл. за товарни камиони под евро5
Глоби от общинска полиция за паркирането в калта.
Но Бай Ганьо ще ревне на умряло, а избори трябва да се печелят ....
ЕС ни казал сложете акциз върху метана, ние слагаме. Европейци ...
ЕС си има евро5 а транспортните фирми пращат новите си камиони и автобуси по Европа, защото иначе няма да ги пуснат, а старите трошки въртят тук и димят като нафтови печки. Европейци ...
Поне такситата ни са екологично чисти.
madcat
Рейтинг: 229 Неутрално"Към момента миенето на улиците в София се извършва планово, 3 пъти годишно, което е една от основните причини за образуване на фини прахови частици." - Това са пълни глупости! ФПЧ2.5 са частици, които се образуват само при горене и са значително по-малки от прахта по улиците. Тия организации са също толкова неподготвени по темата колкото и общините. Цялото погрешно разбиране, че "финните прахови частици" имат нещо общо с "прах" идва от лошия превод на термина "fine particulate matter".
madcat
Рейтинг: 229 Неутрално"Има таралясници дето замърсяват по малко от един ФОРД ф150" - бензинивите двигатели (ако имат катализатор) независимо колко голями, не са особен фактор за замърсяването на въздуха. Те не изхвърлят нито токсични азоти, нито финни частици като дизелите. Замърсяват единствено с CO2, който е вреден за климата но не и за здраветно на хората.
millton
Рейтинг: 583 НеутралноА защо не, като начало, отпадане задължението да се кара на включени фарове?
tvr18355030
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#29] от "millton":
[quote#29:"millton"]
А защо не, като начало, отпадане задължението да се кара на включени фарове? [/quote]
Браво, току що намали замърсяването на въздуха с 0.0001%. Голямо постижение!
tvr18355030
Рейтинг: 450 НеутралноЕто така правят в белия свят : http://www.fastcoexist.com/3058649/the-netherlands -will-ban-new-gasoline-powered-vehicles-by-2025
В Булгаристан е ясно, че ще има само символични мерки, внимателно подбрани да не пречат на никого. Ако искате да доживеете пенсионна възраст, най-добре емигрирайте...
polux
Рейтинг: 395 НеутралноАбсолютна забрана за използване на твърди горива за отопление!
В град като София, димящи комини на частни домове, и печки на дърва и въглища през 21 век са канцерогенен анахронизъм.
Този вид отопление трябва да бъде съпъстван от високи екотакси, които го правят икономически неизгодно.
Напълно нелепо е едно домакинство да обгазява цял квартал с дима от отоплението си....
.NET
Рейтинг: 336 Любопитно[quote#5:"traveler1"]че има огромни райони без пътища направо на кал, която се разнася по улиците с твърда настилка и като изсъхне се вдига във въздуха най-вече от камиони и автобуси, след които се носи шлейф от мръсотия и прахоляк. [/quote]
Бъдещето е не просто пред богатите държави, а пред тези, които са най-напред с образованието. - в."Капитал", 22.12.2016г.Изключително точно казано. А в кварталите, които вече са масово задръстени от автомобили, паркирането в зелените площи в непосредстена близост до вутрешнокварталните улички е повсеместно.
Незабавно, тези места, трябва от "зелени" площи да се превърнат в паркоместа. Те ВЕЧЕ не са зелени площи, това е действителността.
Абсурдът е вече налице. В момента София е с много по-мръсен въздух, отколкото по времето, когато Кремиковци работеше на пълни обороти!
m_style
Рейтинг: 707 ЛюбопитноАми празни приказки, предложения, които в голямата си част нямат нищо общо с реалната картина.
В планинските села се топлят /от векове/ само на дърва, но въздуха там е най-чист!
Праховите частици са резултат от движението в мръсна среда - да се мият улиците редовно, като в Белград например!
А еколозите не бяха ли против ВЕИ-тата у нас, че нещо не съм ги виждал да правят живи вериги и да затварят тецовете на Ковачки и Брикел.
dggm
Рейтинг: 518 Гневно[quote#34:"m_style"]В планинските села се топлят /от векове/ само на дърва, но въздуха там е най-чист! [/quote]
Лъжете.
Тази зима ходих до Копривщица и не можех да дишам. Въздухът беше невероятно мръсен от отоплението на дърва, защото е котловина, а не някой открит хълм да го брули вятъра.
gost22
Рейтинг: 2163 НеутралноКато се замисля, трябва със закон да се въведе всички градинки и тревни площи около улици и булеварди да са с ниво 20-25см по-НИСКИ от нивото на бордюра, който ги огражда. Така няма да преливат при всеки дъжд нито вятъра лесно ще изкарва прахоляка на тротоара и на пътното платно. Писнало ми е да гледам кални ручейчета от високите градинки, през тротоара до уличната локва. Отделно, че ако са по-ниско, ще събират повече дъждовна вода и хем ще си спестяваме част от локвите, хем ще се спестява от поливане. Да, а автоталибаните ще рискуват да си оставят пластмасите по ръбовете, и няма да утъпкват тревата, която ни спасява от прахоляка и калта.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...m_style
Рейтинг: 707 НеутралноДо коментар [#35] от "dggm":
Първо Копривщица е град, а не село и второ топлят се на въглища, не само на дърва. Ти разлика правиш ли?
gost22
Рейтинг: 2163 Любопитно[quote#32:"polux"]Абсолютна забрана за използване на твърди горива за отопление! [/quote]
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Глупости. Пелетите, пиролизните котли и подобните са си доста практично нещо по ред причини. Виж, ефективността на изгарянето е друга бира. Очистването на дима също. Трябва да се забранят кюмбетата (неефективните горивни камери ги има дори и в луксозните печки и камини), печките с кофти топлоотдаване на димните газове и тазгодишните дърва. Икономията в изгорените дърва за сезон ще е 1:3 че и нагоре.