За мръсния въздух и смъртността в България

За мръсния въздух и смъртността в България

© Aly Song, Reuters



Преди два дни "Дневник" публикува данни от нов доклад на Световната здравна организация, която за първи път дава информация за смъртността заради замърсяването на въздуха по държави.


България се оказа на второ място по брой смъртни случаи на глава от населението, според първата таблица в анексите на доклада на СЗО и според класация направена от британския вестник "Гардиън", използвал данните от тази таблица. В нея страната е със 118 смъртни случая на 100 хил. души население веднага след Украйна.


Класацията предизвика реакции от експерти, че подобно класиране не отразява точно реалното състояние и въпреки, че има сериозни проблеми с мръсния въздух, България не е сред държавите с най-висока смъртност, предизвикана от замърсяването.




За да изясни темата "Дневник" изпрати въпроси до централата на Световната здравна организация (СЗО) и потърси коментари от експерти.


По-релевантно и точно сравнение на държавите може да се направи, когато се използват


данните за смъртността в различните държави, съобразени с възрастта на населението


Това става ясно от писмен отговор до "Дневник" на СЗО. "Без помощта на този индикатор, не е ясно дали различията в смъртността се дължат на възрастта или са резултат от други фактори," обясняват от СЗО.


Така, ако се вземе предвид и демографската картина, стойността за смъртността за България пада от 118 случая на 55 (на 100 хил. души), което "сваля" България на 25-то място в класация по този фактор. Причината е, че средната възраст в България е висока, а населението – силно застаряващо. В челните места по смъртност в тази класация вече са страните от Централна Азия – Туркменистан, Узбекистан, Таджикистан, Афганистан, Монголия.


Докато изчислението 118 на 100 000 души (използвано в първата класация) показва само абсолютна стойност, която не отчита демографската картина в страната - непрекъснатото застаряване на нацията.


В своите проучвания Световната здравна организация не прави класиране на държавите, които изследва. Затова обикновено организацията публикува данни си по азбучен ред, обясняват още от централата. Данните за тези индикатори са към 2012 година (данните за замърсяването на въздуха се подават от самите държави и изследванията свързани с този проблем обичайно са за преди 3-4 години, бел.ред.).


"Стандартизираният индикатор, който не взема предвид възрастта, е напълно неадекватен, защото е много повече функция на общата смъртност в конкретната страна, а не толкова на влиянието на замърсяването. Въпросните страни са на върха на класацията на Световната банка по смъртност, която България даже оглавява за 2014 г. (Украйна е трета)", коментира Боян Рашев от "denkstatt "-България, консултантска компания за устойчив бизнес.


По думите му, неслучайно СЗО има други няколко индикатора, които се стремят да премахнат този ефект и да извлекат само въздействието на замърсяването.


Според Боян Рашев, по-адекватни индикатори за измерване въздействието на болестите върху човешкото благоденствие, поместени в доклада са


тези, които отчитат колко години потенциален живот е загубил средният жител на една страна заради болести, свързани със замърсяването на въздуха


(years of life lost и disability-adjusted life years). Те показват, че България губи средно 1.3 от 100 години потенциален живот заради замърсяването на въздуха. Това поставя страната на 49-то място в света, обясни Рашев.


Според Юлиан Попов (ръководител на борда на Европейският институт за ефективност на сградите (BPIE) и занимаващ с енергийни въпроси, бел.ред.) здравното въздействие на изгарянето на твърди горива, въглища и биомаса, са много сериозни, но често ги пренебрегваме, защото това са традиционни горива и ние сме свикнали с тях.


"Данните за смъртността от замърсен от горива въздух обаче трябва да се анализират много внимателно, за да знаем колко сериозен е проблемът и как той може да се реши. В повечето случаи става дума за локално замърсяване и решенията са предимно специфично локални," коментира той.


Според данните в новия доклад на СЗО, 94% от смъртните случаи се дължат на незаразни заболявания - сърдечносъдови заболявания, удар, белодробно заболяване и рак на белия дроб. Замърсяването на въздуха увеличава рисковете от остри респираторни инфекции. В таблиците по държави в изследването, организацията дава и количествени измерения на брой смъртни случаи в следствие на тези конкретни болести в отделните страни.


Мерки срещу мръсния въздух


"Това, че България не е на чело не трябва да ни успокоява. Проблемът си остава изключително важен, а държавата не само не му отделя нужното внимание, а даже създава стимули за влошаването му," коментира Боян Рашев.


Като мерки за решаването на тежкия проблем с въздуха, Юлиан Попов препоръчва на първо място сериозно увеличаване на мониторинговия им изследователски капацитет в страната. Второ, осигуряване на максимална прозрачност и гражданско участие. "Хората трябва да са наясно какво точно означава замърсения въздух и да не разглеждат общините и държавата като враг, който нехае или крие информация."


За намаляване на замърсяването на въздуха, Юлиан Попов предлага три мерки:


1. Категорична забрана на употреба на въглища за домашно отопление и употреба в инсталации без филтри, каквито се изискват от електроцентралите
2. Подкрепа на подмяна на днешните домашни отоплителни системи с високоефективни отоплителни системи.
3. Висок данък за дизеловото гориво.


"Това са реалистични мерки, които биха могли да се приложат бързо и биха били разбрани и приети от хората, ако са споделени с тях човешки," смята Попов.


"Дневник" все още очаква коментар за новите данни на Световната здравна организация от отговорните институции – Министерство на здравеопазването, Министерство на околната среда и водите и Агенция по околна среда.

Коментари (91)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1129 Весело

    то освен въздуха и атмосферата е замърсена в българия... с рушняко-милицюйнеро-мафиото-комунистическа отрова...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  2. 2 Профил на Infernus
    Infernus
    Рейтинг: 488 Неутрално

    За мръсният въздух и децата астматици

    Дела трябват, а не думи.
  3. 3 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2045 Любопитно

    Прави са, особено за подмяната на домашните отоплителни системи с по-ефективни. Не е истина, колко пъти по-скъпо излиза на спестовниците евтиното отопление (примерно на дърва или въглища). Да не говорим колко неефективно се ползват системите с "водна риза".
    Карай, то заради това пари искат, щото като нямаш акъл, трябва да плащаш двойно и тройно...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  4. 4 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    Амииии... туй не е вярно! Толкова е чист въздуха,че дори не пречи да изгаряме на седмица по един кораб боклуци от Италия.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  5. 5 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#3] от "gost22":

    Това,че хората търсят най-лесният начин за отопление е виновна политическата класа и електромафията.Ако отопляващите се на ток имат преференциални цени (както е в Германия) положението ще е друго.Но държавата и в този сектор е безличен фактор!

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  6. 6 Профил на We Do Not Sow
    We Do Not Sow
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Браво, това е страхотна статия и добър пример за журналистика!

    Макар че ви харесвам, Дневник, понякога сте далеч от обективни, но такива статии са положителни.

    Поздрави на автора.

  7. 7 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Живея в една от големите спални и в междублоковите пространства има къщи,в които хората се отопляват и готвят на дърва и въглища.От 2-3 години въздухът е силно замърсен,понякога задушлив,а автомобилният поток,въпреки метрото,не намалява.Според мен трябва да се въведе ограничение за ползването на МПС-та - напр. на четни дати да се движт МПС с четни номера и обратното.Това съм го видяла в Швейцария,в Гърция,дори в Германия.

  8. 8 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2045 Неутрално

    [quote#5:"Без коз"]Това,че хората търсят най-лесният начин за отопление е виновна политическата класа и електромафията.[/quote]
    Разбрали сте ме погрешно. Хубаво е хората да търсят най-евтиния начин за отопление, лошото е че го правят крайно глупаво и накрая евтиното им излиза скъпо. 99% от печките за дърва и въглища са с крайно ниско КПД, което може да се вдигне поне два-три пъти. Не е проблем за производителите да ги направят по-ефективни, обаче никой не го прави щото никой клиент не им го търси в магазина, а се купува каквото има или каквото изглежда по-голямо.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  9. 9 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Неутрално

    България въобще не завърсява толкова колкото се изкарва.. Проблемът е, че имаме много дни без вятър и не се разпръсква.. А иначе по бройки коли и "кюмбета" въобще не надвишаваме никакви показатели.. То 90% от кюмбетата са в села по 50 къщи..В едно задръстване за 2часа по австрийско се изхвърлят повече газове атколкото в София за ден..К'во замърсяване, к'ви 2 лева..То един завод по немско след филтрите изпуска повече отрови..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  10. 10 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2386 Неутрално

    До коментар [#7] от "Cara Mia":

    е и , кво ще стане , ще си карам единия ден едната кола ,а другия ден другата , също живея в квартал ,но прави впечатление ,че зимата вони целия квартал на дърва и въглища ,крайно време е да ги забранят в блоковете и в градовете ,особено в кварталите с блокове ,защото въздуха остава между тях и особено зимата всички се задушават ,има в повечето места ТЕЦ ,климатици , евтини видове отопление .

  11. 11 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Неутрално

    Та нали продаваме свободни квоти по Киото защото замърсяваме въздухът на човек от населението по-малко от Западна Европа.. Какви са тези глупости на търкалета наречени статистики и класации..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  12. 12 Профил на FvH
    FvH
    Рейтинг: 699 Весело

    Аз пък получих няколко десетки минуса, защитавайки скромната теза, че България не е с най-замърсения въздух на света /което си личи и по картата на СЗО/ и наричайки бомбастичното заглавие "България е на второ място в света по смъртни случаи заради мръсния въздух " очевидна глупост. Ама кот такоа

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  13. 13 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 505 Неутрално

    700 000 самолета, преминаващи годишно над ефтината ни държавица, за да взимат големи бонуси в РВД, също са част от геноцида. Според мен.

  14. 14 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Весело

    До коментар [#12] от "FvH":

    Ми кат говориш истината минуси ще получиш.. Туй е Дневник, не е шега работа..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  15. 15 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 407 Неутрално

    [quote#5:"Без коз"].Ако отопляващите се на ток имат преференциални цени (както е в Германия) положението ще е друго.[/quote]
    Не знам кой ти е източника, че някой в Германия се отоплява на ток, ама е в дълбока грешка....

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  16. 16 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1717 Любопитно

    До коментар [#12] от "FvH":

    Статистиката е силно манипулирана. Най-мръсният въздух е в Китай, следва Индия и т.н.

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  17. 17 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#12] от "FvH":

    Само днес минах покрай три групи труженички с метли и ми се прииска да лапна ауспуха на някой автомобил. Отделно, че след пороя във Варна след всяка кола се вдига облак прах. Хубавото е, че след седмица се прибирам на чисто. Отпуската свършва.

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  18. 18 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4411 Неутрално

    Каквото и да си говорим това е много притеснителна статистика и лошото е ,че не се вижда как в близко бъдеще ситуацията у нас ще се промени към по-добре

  19. 19 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 407 Неутрално

    [quote#7:"Cara Mia"]Това съм го видяла в Швейцария,в Гърция,дори в Германия[/quote]
    Загледай се във колите нововнос от Германия, ако имат зелена лепенка със цифра 4 е ОК, ако е жълта с цифра 3/като повечето стари дизели/, тогава си паркираш колата на входа на града и ползваш градски транспорт. Иначе камерата на входа те засича и получаваш честитка. За Германия четни, нечетни не важи, тук се кара яко. Просто на входа на големите градове стои табела "екологична зона" само за коли със зелен стикер.

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  20. 20 Профил на FvH
    FvH
    Рейтинг: 699 Весело

    До коментар [#16] от "mitko11":

    Статистиката е изключително опасно оръжие в ръцете на невежи, особено в днешно време, когато всяка графика и бомбастично чисълце се препечатва десетки пъти без следа от проверка. А е всеизвестно, че "ако измъчваш числата достатъчно дълго ще си признаят всичко"


    До коментар [#14] от "ostin22":

    По-скоро ме дразни тенденцията, че всеки опит да изразиш мнение, че България може би, евентуално, все пак не е най-лошото място за живеене в света... се посреща с "ти ли ше ми кажеш на мен, бе! хората умират от глад, ровят по кофите, червата им се влачат", "[]..мизерия.. безродници.. убийци" (цитат)

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  21. 21 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Любопитно

    До коментар [#5] от "Без коз":

    В Германия и Дания е най-скъпата електроенергия от цяла Европа, драги.. И почти всички се греят на газ.. Откъде ги копаеш тези твои сведения??

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  22. 22 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 407 Неутрално

    [quote#13:"Дундурук"]700 000 самолета, преминаващи годишно над ефтината ни държавица, за да взимат големи бонуси в РВД, също са част от геноцида. Според мен. [/quote]
    През летище Франкфурт годишно преминават 60 милиона души!
    Пресметни на какъв геноцид е подложен немският народ!?

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  23. 23 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 407 Неутрално

    [quote#21:"ostin22"]В Германия и Дания е най-скъпата електроенергия от цяла Европа, драги.. И почти всички се греят на газ.. Откъде ги копаеш тези твои сведения?? [/quote]
    От акумулиращата печка на баба си Фрида.

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  24. 24 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 407 Неутрално

    [quote#20:"FvH"]По-скоро ме дразни тенденцията, че всеки опит да изразиш мнение, че България може би, евентуално, все пак не е най-лошото място за живеене в света... [/quote]
    Преди пет години, когато жена ми пристигна при мен в Германия, се хванах на бас с нея, че за всяка счупена тротоарна плочка, която види, ще и дам по 100 евро. Еми, още не е видяла пари от мен......
    Това достатъчно ли ти е?

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  25. 25 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1706 Неутрално

    За въглищата и домашното отопление съм съгласен. Колкото до автомобилите (дизелови или не), ще бъде така докато данъците са ниски за старите бракми, и високи за новите, чисти автомобили. И докато се крадат или умишлено премахват разни филтри.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  26. 26 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 774 Неутрално

    Нямам астма, но ми се е случвало като минавам покрай голям булевард, да не мога да си взема въздух особено около светофарите. Хората явно още ги е страх да вървят.

  27. 27 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 407 Неутрално

    [quote#16:"mitko11"]Най-мръсният въздух е в Китай, следва Индия и т.н. [/quote]
    Те в Индия мъртвите ги горят покрай Ганг или ги пускат да плуват по реката. Същевременно пият и се къпят в тази вода. Гледах покъртителни снимки в руски сайт, направо ужас!

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  28. 28 Профил на FvH
    FvH
    Рейтинг: 699 Весело

    До коментар [#24] от "proventuss":

    Не, не ми е достатъчно. Не разбирам по какъв начин баса с жена ви доказва, че България е най-лошото място за живеене? Аз някъде да твърдя, че е най-доброто?! Аз съм абсолютен реалист за това къде точно сме, къде бяхме преди 10-20 години и къде можеше да сме при по-ефективно управление... За мен обаче всяка емоционална изцепка "[]..мизерия.. безродници.. убийци" с абсолютно нищо не ни помага да постигнем целта. Почти половината си живот съм прекарал извън България. Живял съм и в Германия - 3 години. Виждал съм как багер мести пръст от една купчина в друга и после обратно (социална заетост на принципа на мургавите труженички, които метат булевардите на сухо). Никъде няма рай, навсякъде трябва да се работи

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  29. 29 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#10] от "edin drug":

    Аз ходя пеша.колата подарих на дъщеря ми,понякога ползвам метро.

  30. 30 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2554 Неутрално

    До коментар [#28] от "FvH":

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  31. 31 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2554 Неутрално

    Няпълно съм съгласен! Не може да се оправи нищо с постоянно плюене и мрънкане. България може и ще бъде едно много добро място за живот.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  32. 32 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#28] от "FvH":

    Измервам липсата на перспектива по моята скала, на 52 годишният интелигентен висшист, който в Родината си един губещ/да не използвам думата лузър/. В Германия никой не те пита на колко години си, а гледат какво можеш. Това е, което прави Западна Европа по-добро място за живеене от България.
    И вместо да чупя стойки пред някой местен "бизнесмен" за смешните му пари, предпочитам да работя там, където ме ценят и уважават.

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  33. 33 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2045 Любопитно

    [quote#11:"ostin22"]Та нали продаваме свободни квоти по Киото защото замърсяваме въздухът на човек от населението по-малко от Западна Европа.. [/quote]
    Средно аритметично сме "свинско със зеле", обаче в градовете, дървата и въглищата го докарват до" само зеле"... Та ако се разкарат въглищата от битовото отопление, щото за свястно изгаряне на въглища трябва определена температура, определена влажност, определени условия за да е ефективно, дето не се докарват в кюмбетата, би било много добре. Поне ще си дават парите за нещо по-ефективно, а не да топлят въздуха над комина...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  34. 34 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#21] от "ostin22":

    Гледай си работата "драги" и прочети още веднъж какво съм написал. Като стигнеш до преференциалните цени на топлещите на ток ще ти светне какви безсмислици си написал.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  35. 35 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    [quote#21:"ostin22"]Откъде ги копаеш тези твои сведения?? [/quote]

    от 1л.ед,ч
    Друго да имаш да питаш?

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  36. 36 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#33] от "gost22":

    Това е така. Аз нямам нищо против да се използва още по-ефективно енергията. И е вярно че се губи много от нея при твърдото гориво.. Но имам много против изсмукани от пръстите статистикокласации..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  37. 37 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1149 Неутрално

    Като застудее и запалят кюмбетата по маалите ще визите истинско замърсяване

  38. 38 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#8] от "gost22":

    Изобщо съм против този метод за отопление но положоението е такова,че живота в България е сведен до съществуване и оцеляване.За това споменах мафията и държава й.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  39. 39 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Любопитно

    До коментар [#35] от "Без коз":

    Ами имам..при цена над 30 евроцента на киловатчас къде са преференциите?

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  40. 40 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#37] от "shileto":

    Имам още 2 поста,ела се изходи и на тях.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  41. 41 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10842 Неутрално

    Предишната статия успя да ме заблуди стабилно. Индикаторите на СЗО определено не стават за директно приложение. Добро решение е да се коментират резултати от хора, които могат да обобщят по-коректно картината

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  42. 42 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1149 Неутрално

    До коментар [#40] от "Без коз":
    Явно си гладен?

  43. 43 Профил на FvH
    FvH
    Рейтинг: 699 Любопитно

    До коментар [#17] от "proventuss":

    Ох, това с труженичките за съжаление няма нищо общо с чистотата... това е криворазбраната идея, че държавата (в случая общината) трябва да има "социална функция". 10 труженички на минимална заплата излизат на общината над 50 000 лева на година. Това е предостатъчно да се закупят малки машини и да се метат и уличите и тротоарите.. но тогава ще има 2-3ма макс оператори, голям квартал ще се измете за 2 дни.. и остават едни хора дето не могат нищо и няма какво да правят

    Това е все едно да попиташ, защо данъка на нов автомобил около 160 кс е 500 лв, а на такъв над 14 години 180 лв... е няма как да стане. Все едно в конституцията е записано, че всеки българин има право на трошка, а всяко семейство на 3. Или защо автомобили без поне евро 3 могат да влизат в центъра на големите градове.. ще се почне - бедни сме, гладни сме, хората ровят по кофите.

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  44. 44 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#39] от "ostin22"

    Отоплявате ли се на ток? Не стана ясно.
    Щото аз ДА и ЕНЕРГИ моят енергодружество ми прави отсъпка възоснова на писмо от хаусфервалтунг фирмата.
    Та... обърнете се към вашият хаусфервалтунг за съдействие

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  45. 45 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#42] от "shileto":

    ЯКС.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  46. 46 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2045 Неутрално

    [quote#38:"Без коз"]Изобщо съм против този метод за отопление но положоението е такова,че живота в България е сведен до съществуване и оцеляване.За това споменах мафията и държава й. [/quote]
    Това че си на етап оцеляване, въобще не те оправдава че правиш глупости, които ти бъркат допълнително в джоба. Е, понеже няма как да образоват всички с кюмбетата, остава да забранят неефективното гориво (в случая въглищата, щото дървата поне нямат сяра)... Щат нещат трябва да минат на нещо по-ефективно.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  47. 47 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2646 Неутрално

    До коментар [#21] от "ostin22":

    Във ФРГ освен на прир.газ се отопляват на нафта и тец-парно (в големите градове)

  48. 48 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#44] от "Без коз":

    Чакай малко..то всяка фирма прави "отстъпки".. И все пак ако имаш възможност на газ е по-евтино да се отопляваш..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  49. 49 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Весело

    До коментар [#46] от "gost22":

    Аз ли съм на оцеляване?!

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  50. 50 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#47] от "Ф.Нинов":

    Спор няма!

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  51. 51 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#9:"ostin22"]То 90% от кюмбетата са в села по 50 къщи.[/quote]
    Като ги пишеш тези глупости вярваш ли си?Във всеки по-малък от 20 хиляди град и селата хората масово се отопляват на дърва и въглища.Аз живея в такова населено място и есента и зимата трудно се диша от пушеците на комините.Това ,че теб не те бърка,не означава,че други хора не страдат от това.

  52. 52 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#48] от "ostin22":

    Тъп ли си или на тъп се правиш?
    За това попитах прочете ли първият коментар,за това попитах отпляваш ли се на ток защото няма газ на около и говоря за преференциални цени на ток.
    Достатъчно беше да кажеш "не,не се топлявам на ток и споря за спорта".

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  53. 53 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2646 Неутрално

    До коментар [#50] от "ostin22":

    Разрових се по темата и намерих за ЕС следните данни за отопление:
    45% газ
    17% нафта
    14% ВЕИ
    11% Парно
    9% Електричество
    4% Въглища

  54. 54 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 403 Весело

    До коментар [#13] от "Дундурук":

    има около 2 000 000 полета общо за цялото земно кълбо през всичките 12 месеца, няма шанс по 2000 самолета на ден да прелитат над България или по три на всеки две минути

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  55. 55 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#15] от "proventuss":

    Е, вече имаш един източник. Обяснил съм вече в други постове по-горе.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  56. 56 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Весело

    До коментар [#52] от "Без коз":

    А ти на остър ли се правиш.Къде си споменал в темата че ти нямаш достъп до газ?..въй..земята спря да се върти около остта си и почна по твойта, а..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  57. 57 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#53] от "Ф.Нинов":

    + Благодаря за инфото.

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  58. 58 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1473 Неутрално

    Значи много е лесно да се хвърлив публичното пространство някаква бомбастична теза.
    Не че въздухът ни е чист.
    Обаче, хайде дайте малко статистика.
    В смисъл, смъртност по възраст и доагнози.
    ото, в крайна сметка, човекът все пак умира от нещо.
    България водеше по смъртност от сърдечносъдови заболявания още откак се помня.
    Това е по скоро лош начин на живот, лоша диета и генетика. Българите са и сред най-пушещите нации в Европа.
    Заболеваемостта от рак напоследък се увеличи,но тя се е увеличила по целия свят, не само у нас.
    Така че е много трудно да се каже нещо конкретно, освен, че мръснията въздух е вреден за здравето.
    Иначе с посочените мерки се съгласявам безусловно
    Без въглища и дизеляци и подкрепа на енергийната ефективност.
    Но последното ще дойде ако Китай си изпълни заканата да стане N 1 по производство на домашни ВЕИ инсталации.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  59. 59 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2646 Неутрално

    До коментар [#58] от "rapidfire":

    Значи в България не може да се правят каквито и да е статистики за причина за смърт, защото на половината но починалите не се знае причината.
    Например мой роднина се спомена докато е спал.
    Сутринта синът му отива да го буди и го намира студен. Идва лекар и пита:
    - Умрял ли е?
    - Да, студен е.
    - Ами ще му напиша тогава смъртен акт (без да го погледне)

  60. 60 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 500 Неутрално

    3. Висок данък за дизеловото гориво.

    А дано...

    Stef
  61. 61 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1184 Неутрално

    Туй всичко е прекрасно на теория, но как бабичката на село с пенсия, която не й стига даже за лекарства ще се откаже да гори съчки и шишарки, защото пари за дърва нЕма.

    А бай мангау, който гори стари автомобилни гуми ?!

    Доказано е, че най-ефективно е парното, но с тези крайно не ефективни ТЕЦове и мошеници ко праим !

  62. 62 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Браво на Дневник! Радвам се, че са доразвили темата

    I shave with Occam's razor
  63. 63 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3915 Неутрално

    В София не се диша, днес бях в провинцията и като влизах веднага усетих разликата, вони най-вече на газовете от колите.
    Пълно е с трошки, които бълват черни облаци, Борисов и протежете Фандъкова да си поразмърдат мозъците..освен пръстчетата на ръчичките.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  64. 64 Профил на widowmaker Всички сме парлеву франсе
    widowmaker Всички сме парлеву франсе
    Рейтинг: 701 Неутрално

    [quote#3:"gost22"]Прави са, особено за подмяната на домашните отоплителни системи с по-ефективни. Не е истина, колко пъти по-скъпо излиза на спестовниците евтиното отопление (примерно на дърва или въглища). Да не говорим колко неефективно се ползват системите с "водна риза".
    Карай, то заради това пари искат, щото като нямаш акъл, трябва да плащаш двойно и тройно...[/quote]
    Коклко хора в София се топлят на дърва???
    В същото време, след като стартира вторият лъч на метрото, средната скорост на автомобилът ми падна от 19км/ч на 17км/ч. Разходът ми се повиши с 1,5л/100км. Умножи тези цифри по броя на автомобилите в София и ще ти светне, че дървата нямат отношение към случката. Сега с новите светофари с бутон, които тотално унищожиха малкото "зелени вълни", положението ще стане още по лошо. Повече ме притеснява, че до 2 години ще пуснат трети лъч на метрото. Ако се запази тенденцията, средната скорост на автомобилите ще падне още, а изгорелите газове ще се повишат.

    "We're not gonna take it! Anymore."
  65. 65 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3073 Неутрално

    До коментар [#63] от "hope":

    Те си ги мърдат. В услуга на трошките обаче.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  66. 66 Профил на marinyotov
    marinyotov
    Рейтинг: 284 Неутрално

    До коментар [#9] от "ostin22":

    Аз живея на Сточна Гара, заповядай след месец два да видиш колко комини димят и какъв е въздуха по улиците със стари къщи. Ако горят брикети, пак добре, понякога ми се струва че са стари гуми.

  67. 67 Профил на marinyotov
    marinyotov
    Рейтинг: 284 Неутрално

    До коментар [#64] от "widowmaker Борисов е единствената партия !?!":
    Коклко хора в София се топлят на дърва???

    Много

  68. 68 Профил на shtavesht
    shtavesht
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#24] от "proventuss":

    що не се ожени за някоя германка, не се кефят на ръбестия ти фейс ли?

  69. 69 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 505 Неутрално

    [quote#22:"proventuss"]Пресметни на какъв геноцид е подложен немският народ!?[/quote]

    Сам го каза. Повреден самолет преди 2 дни ИЗСИПА превантивно ВСИЧКИЯ СИ КЕРОСИН ВЪРХУ ПРЕДГРАДИЯ НА ПАРИЖ. Може би е полезно за кожата?

  70. 70 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 505 Неутрално

    [quote#54:"fpyyh"] няма шанс по 2000 самолета на ден да прелитат над България или по три на всеки две минути [/quote]

    Дали? В хубав безоблачен ден погледни нагоре! Ето ти страница на РВД! Август 2015 - 90 000 !!!!!! полета за месаца. Летен сезон 2015 - 360 000.

    http://www.bulatsa.com/%D1%81%D1%8A%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%B8%D1%8F/%D0%B4%D0%BF-%D1%80%D0%B2%D0%B4-%D1%81-%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B4%D0%B5%D0%BD-%D0%B1%D1%80%D0%BE%D0%B9-%D0%BE%D0%B1%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7-%D0%BB%D1%8F%D1%82%D0%BE%D1%82%D0%BE

  71. 71 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 694 Любопитно

    До коментар [#66] от "marinyotov":

    За това те разбирам.. гумите са гадна работа, също и брикетите..Пълно е с химия.. Виж нормалните въглища и дървата не са толкова зле..Спомням си още прадядо ми-живя до 96 години и се топлеше с дърва и въглища..включително и неминуемият дим..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  72. 72 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3681 Неутрално

    За намаляване на замърсяването на въздуха, Юлиан Попов предлага три мерки:

    1. Категорична забрана на употреба на въглища за домашно отопление и употреба в инсталации без филтри, каквито се изискват от електроцентралите
    2. Подкрепа на подмяна на днешните домшните отоплителни системи с високоефективни отоплителни системи.
    3. Висок данък за дизеловото гориво.
    _________________
    Нещо пак кьорфишек и благини за корпоративното лоби и контрабандата ,колите си имат филтър за твърди частици, самотните селски баби не горят кюмюр и т.н.
    Основния замърсител са строежите,непочистените пътища самолетите за които нищо не се говори, ама тези неща Попов с неговия висок образователен ценз вероятно много добре ги знае!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  73. 73 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3681 Неутрално

    [quote#71:"ostin22"]а това те разбирам.. гумите са гадна работа, също и брикетите..Пълно е с химия.. Виж нормалните въглища и дървата не са толкова зле.[/quote]
    Много малко се знае украинската олигархия какви точно обогатени въглища доставя у нас и как се горят и изхвърлят. Ама да приемем че от към министерство на околната среда и водите ги следят.

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  74. 74 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 505 Неутрално

    [quote#22:"proventuss"]Пресметни на какъв геноцид е подложен немският народ!? [/quote]

    Сега погледнах изследвания. 5% от замърсяването на атмосферата на планетата е от самолети. Това е най-мръсният транспорт по всякакви параметри - пътници, разстояние и т.н.. Мисля, че автомобилите бяха към 3%. Сега, направи си сметката, ако тези 5% замърсяване в цяла Германия са концентрирани в няколко огромни летища, дали не си е геноцид?

  75. 75 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3681 Неутрално

    [quote#13:"Дундурук"]

    700 000 самолета, преминаващи годишно над ефтината ни държавица, за да взимат големи бонуси в РВД[/quote]
    Вече е видимо с просто око ,че много транзитни полети ги насочват директно над София ,освен това не се казва нищо за трафика на мириканскаите самолети от базите Безмер, Граф Игнатиево , Айтос,Ново село и т.н. а един военен самолет замърсява колкото десетки от гражданската авиация.
    Абе това герберите ,освен всичко останало и на екологията много вредят!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  76. 76 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3681 Неутрално

    [quote#74:"Дундурук"]Мисля, че автомобилите бяха към 3%. Сега, направи си сметката, ако тези 5% замърсяване в цяла Германия са концентрирани в няколко огромни летища, дали не си е геноцид? [/quote]
    Нали нашите ловци на инвеститори искат логистични товарни летища да направят в България за големите голобални играчи ,хем ще им е евтино хем ще тровят.

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  77. 77 Профил на love_rage
    love_rage
    Рейтинг: 144 Неутрално

    За да се намали замърсяването, трябва да спрем използването на автомобили. Което може да стане с напълно субсидиран (безплатен) градски транспорт...

  78. 78 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 886 Весело

    То си личеше от самото "първо" съобщение, което сега се "оборва"!! Гонене на сензация...... е няма сензация!!

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  79. 79 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 886 Весело

    До коментар [#13] от "Дундурук":

    Самолетчетата летят високо 8-12000 метра за да ти замърсяват въздуха за дишане, не се коси!

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  80. 80 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    Не знаеехме, че офците ги лови мръсен въздух. Явно живата вълна поглъща мръсотията...

  81. 81 Профил на Никола Йорданов
    Никола Йорданов
    Рейтинг: 1956 Неутрално

    А защо не се споменава праха - доколкото съм чел, фините прахови частици са най-много. И мерките са 2-3: 1. Затваряне на всички "кални язви" (вкл. от строежи и паркиране по градинки). 2. Миене на улиците. 3. Намаляване броя автомобили (удобен транспорт + повишаване разходите за ползване автомобил: такси, паркиране, влизане в центъра)

    Никола Йорданов
  82. 82 Профил на nedovolnite
    nedovolnite
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Случайност?
    29-09-2016 "Миналата година за пореден път България оглави класацията на Европейската агенция по околна среда за най-мръсен въздух на стария континент. Според изследване на агенцията вдишването на прах намалява живота средно със 7,4 месеца. През 2014 г. 14 100 българи са починали вследствие на белодробни и сърдечно-съдови заболявания, причинени от фините прахови частици."

    Пряка демокрация, автономия, всеобща демокрация: http://youtu.be/vm_O4BdEP2E
  83. 83 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 561 Весело

    Чудесен повод комунетата, заграбили газовия бизнес, да зареват за принудително минаване на отопление с природен газ, внос от матушката и държавни помощи за това...

  84. 84 Профил на mariela_vas
    mariela_vas
    Рейтинг: 8 Неутрално

    А заглеждали ли сте се във фактурите си за електроенергия и от какви източници идва тя до вашият дом?
    АЕЦ - 6,57%
    ТЕЦ въглища - 45,65%
    ТЕЦ въглища - 6,44%
    ТЕЦ газ - 8,63%
    ВЕИ - 8,01%
    Фотоволтаици - 7,54%
    ВЕЦ - 17,98%
    ВЕИ на биомаса - 1,20
    Закупена ел.ен. - -2,02%

  85. 85 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2045 Любопитно

    До коментар [#49] от "Без коз":

    Не. Коментирах прагматични действия на кой да е човек, на който му се налага да оцелява, а не точно действията на определен човек (вас в случая). Основното е, че "който не цени гроша, не заслужава и талера".

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  86. 86 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 505 Неутрално

    [quote#79:"boby1945"]Самолетчетата летят високо 8-12000 метра за да ти замърсяват въздуха за дишане, не се коси![/quote]

    Именно. Минат над София, а разпръскват супер финна отрова чак до Родопите.

  87. 87 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#56] от "ostin22":

    Не,не се правиш ,просто си такъв.!

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  88. 88 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#59] от "Ф.Нинов":

    Причината е в твоя роднина, че не е изследвано защо е умрял синът му.Никой личен лекар няма да подпише смъртен акт без съгласие на роднините на умрелия.Особено на млад човек. Той може да понесе само негативи ако се окаже, че е убит.Сигурен съм, че му е предложено да бъде направена аутопсия на трупа, но той е отказал, защото струва пари.
    Не вярвай на всичко, което ти се каже за България. Все пак не живеят аборигени тук.Не знаеш изобщо какви хора има.Сестра отказва да погребе брат си, защото нямала пари.А той и оставя в наследство къща за над 100 хиляди лева.Дъщеря оставя сам слепият си баща с външна тоалетна и той пада и замръзва докато отива към тоалетната. Пълно е с такива боклуци, а после някой друг им е виновен.

  89. 89 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#59] от "Ф.Нинов":

    Сега видях, че става въпрос за бащата, а не за сина.Това няма значение-нещата са точно противоположни на описаните от теб.Личните лекари ако имат и най-малко съмнение за причините за смъртта не издават смъртен акт.И звънят на полицията.Дори и при смърт на 90 годишен дядо умрял в леглото си.Полицаите пък веднага образуват дело по случая щото ако личният лекар не издаде смъртен акт и не се направи аутопсия топката остава в тях.При това дело се прави аутопсия и се установява причината за смъртта и ако няма данни за насилствена смърт се прекратява.Така стоят нещата.

  90. 90 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2646 Неутрално

    До коментар [#89] от "mushashi":

    Това не е бил личен лекар, а някакъв който обикаля смъртните случаи, ако 112 разберат, че става дума за мъртвец.
    В конкретния казус той въобще не е докоснал мъртвеца, а от вратата си е свършил писмената работа.

  91. 91 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#90:"Ф.Нинов"]Това не е бил личен лекар, а някакъв който обикаля смъртните случаи, ако 112 разберат, че става дума за мъртвец. [/quote]
    Независимо кой лекар е-ако роднините имат съмнение за причината за смъртта те могат да поискат аутопсия.Като ги види,че имат претенции всеки лекар ще откаже да издаде смъртен акт и ще им предложи аутопсия.В случая най-вероятно твоят роднина е казал,че няма никакви претенции и затова всичко е протекло без формалности.Все пак в България умират над 110 хиляди човека годишно ,патолозите се броят на пръсти и не на всеки се прави аутопсия,а само при съмнения за насилствена смърт.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK