Екокоалицията: Управляващите бягат от отговорност за опазването на Кресненското дефиле

Екокоалицията: Управляващите бягат от отговорност за опазването на Кресненското дефиле

© Мария Съботинова



Коалицията "За да остане природа в България" предупреди с изявление до медиите, че управляващите в България са отказали възможност страната ни да поеме отговорност за строителството на автомагистрала "Струма" по трасе, което да опази Кресненското дефиле.

Природозащитниците са призовали в четвъртък членовете на комитета на Бернската конвенция (Конвенцията за опазване на дивата природа и природните местообитания) да отворят отново досието за проекта и също така са отправили препоръка към Европейската комисия да удължи срока на изграждане на алтернативното трасе и да подпомогне намирането на допълнително финансиране.


Това са проблемите, които правителството изтъква като мотив за отказа си да оцени реалните алтернативи извън дефилето. По думите на коалицията, българските природозащитници са направили всичко възможно да организират международния диалог и да помогнат на отговорните институции в България да се справят с проблема.


Но представителят на правителството и съветник на министъра на регионалното развитие в оставка Лиляна Павлова - Асен Антов е отхвърлил това тяхно искане. Така той оставя задължението за спазването на екологичните ангажименти в ръцете на правителството. От коалицията припомнят, че Антов беше директор на национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", според тях като такъв той е отговорен за загубата на четири години за проектиране и строителство и в крайна сметка за възможния провал на проекта.
След като правителството бламира усилията за международен диалог на еколозите, комитетът на Бернската конвенция е приело, че случаят продължава да е под наблюдение и е в ситуация на "потенциално отваряне на досието".


От Европейската комисия дадоха сигнали и в Страсбург, и в Брюксел, че предстоящите екологични оценки на Лот 3.2, който минава през Кресненското дефиле, трябва да оценят адекватно всички алтернативи. Все още не е ясно дали правителството ще направи това, а пред комитета Асен Антов е отхвърлил включването на екологични алтернативи, заобикалящи изцяло Кресненското дефиле от изток, без за тях да има проведена оценка.

Така рискът от наказателни процедури срещу България нараства застрашително, смятат от коалицията като уточняват, че първата от тях ще обхване допуснатата сериозна загуба на биоразнообразие в Кресненското дефиле през последните 10-15 години.

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 260 Неутрално

    Защо им се дава гласност?

  2. 2 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 897 Неутрално

    Някак си ми идват в повече тези !!!
    Като знаем колко души загиват всяка година там, наистина са ми в повече ... а защо им се дава тук трибуна, всеки знае ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  3. 3 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 969 Неутрално

    Вярно, че е красиво, но не бива бедна България да истеризира екоисканията, защото те биха оскъпили всяко строителство неимоверно!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  4. 4 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2332 Неутрално

    Като знаят толкова много, да съберат пари и да го построят където искат и поддържат. Аман от съветници, които само искат.

  5. 5 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#4] от "stedim":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  6. 6 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 430 Неутрално

    [quote#3:"Евроатлантически вилает Булгаристан!"]Вярно, че е красиво, но не бива бедна България да истеризира екоисканията, защото те биха оскъпили всяко строителство неимоверно! [/quote]
    А връщане на пари, когато бедна България не спази законодателството?! Значи спазването на законите е "истеризирано екоискане".

  7. 7 Профил на radoslavivanov
    radoslavivanov
    Рейтинг: 479 Весело

    В случая екоорганизациите искат решението да е адекватно и въпросът да се реши за дългосрочно, както за опазването на околната среда, така и за хората.Поздравления!
    Представителите на "заинтересованите" фирми назначени като "държавни" служители съботират процеса.
    Целта е да се открадне колко се може по-вече.

  8. 8 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Първата ми асоциация с "еко" е "измама". Крайно време е екоталибаните да бъдат изритани в трета глуха и там да си врякат и крякат колкото искат. Аман от психари! То не бяха кученца, котенца, минзухарчета, тревички, храстчета и какви ли не глупости на разни перковци. До кога ще им се обръща внимание на тия!?!?!?!?!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  9. 9 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 420 Неутрално

    Целия проблем е, че Шиши и Вальо не могат да строят подобни, сложни трасета и се рискува сочен инфраструктурен участък да бъде даден на търг на чужда фирма, което ще е трагедия отвсякъде.

  10. 10 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1092 Неутрално

    екоталибаните се издържат с рекетиране на държавата

  11. 11 Профил на K.
    K.
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Много правилно казано: екоорганизациите искат решението за магистрала Струма да е адекватно и въпросът да се реши за дългосрочно, както за опазването на околната среда, така и за хората.

    През това време представителите на "заинтересованите" строителни фирми на #КОЙ, назначени като "държавни" служители, саботират процеса, защото искат да откраднат парите, а тунел не могат да строят.

    K.
  12. 12 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4764 Неутрално

    Едно време, ако е имало "еколози", човечеството нямаше да развие никакво земеделие и никакво животновъдство...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  13. 13 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    1.Малко множко идват тия природозащитни организации и изобщо неправителствени такива.
    2. Да се даде дума на Л. Павлова да каже становище по темата.
    3. Не става ясно от становището на тая коалиция какво мисли по болния въпрос-аджеба хасвалта яде ли се или не.

  14. 14 Профил на ambros
    ambros
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Екорекетьорите се ненаядоха.

  15. 15 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 724 Неутрално

    Сто варианта, сто трасета, сто жалби, сто статии, сто месеца, а знакът на входа на дефилето "Животни на пътя" все така си стои...
    Така и не разбрах - кое е решението, което одобряват еколозите, и има ли такова въобще?
    Не броим за решение това да няма магистрала въобще.

    Накрая ще изтървем финансирането и не само никога нищо няма да бъде построено, ами и пари ще връщаме и то много...

    Няма ли някой мъж в управлението на държавката, който да вземе накрая решение, да е готов да го защити и да го изпълни?
    (няма, няма, знам)

  16. 16 Профил на nessarox
    nessarox
    Рейтинг: 1219 Неутрално

    Много добра алтернатива беше реновирането на стария път през с.Стара Кресна до Симитли/
    Този път и сега е с асфалт двупосочен,има възможност за мантинели и аварийно платно,използва се целогодишно/
    Плюс това ще има връзка с рафтинг клуба по протежението на р.Струма,природата е много красива,има и минерални бани на около 1.5 км.Региона ще се развие.
    А сегашното платно си остава посока Кулата.

    Всички сме в кочината,но някои гледат към звездите:)
  17. 17 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#16] от "nessarox":

    Не може!! И там има животни, птички, пеперуди и еколози. Не може. Невъзможно!

  18. 18 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 430 Неутрално

    [quote#15:"forza"]Така и не разбрах - кое е решението, което одобряват еколозите, и има ли такова въобще?
    Не броим за решение това да няма магистрала въобще. [/quote]
    За момента има два варианта, които от екологична гледна точка са ок в сравнение с всичко, което минава през дефилето. Единият е оцененият и одобреният още през 2008 дълъг тунел, а другата възможност е трасе, което да минава изцяло от изток. В момента България работи по трасе, което отчасти (само в едната посока) минава от изток, другата е през дефилето, като отказва да оцени трасе изцяло източно трасе. А това отказване е нарушение и в крайна сметка може да доведе до санкции, включително връщане на пари за вече изградената част от магистралата. Затова и посланието на Европейската комисия от статията е пределно ясно " трябва да оценят адекватно всички алтернативи".

  19. 19 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#1] от "taratanki":

    1. защото като български граждани имат равни права с всички останали български граждани

    2. защото адекватната журналистика е ЗАДЪЛЖЕНА да отрази различните гледни точки

  20. 20 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#2] от "роджър":

    хайде да поразсъждаваме защо загиват хората в катастрофи в дефилето (и на други места, разбира се)

    1. защо властта която разполага с всички необходими механизми и средства не е разрешила проблема в кресненско дефиле

    2. защо властта е допуснала строителството на останалите части от магистралата без да е оправила участъка на дефилето

    3. какво мисли КАТ за факта че след като караш 200 км. с магистрална скорост изведнъж шофьорът влиза в тясното и криво дефиле и какво очаква като резултат

    4. какво общо имат природозащитниците в т. 1,2 и 3 че да обвинявате тях за катастрофите

    5. ако в дефилето проблемът са природозащитниците какъв е проблемът в останалата част от страната където катастрофите са далеч над средното ниво за Европа (което можете да си проверите в статистиките на ЕС)

  21. 21 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#8] от "quatro_4x3":

    а първата ти асоциация за държавна администрация и пътностроителни фирми е "честност", така ли?

  22. 22 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#12] от "Незнайко в Слънчевия град":

    едно време всички са били еколози защото не са живеели в стерилната среда на града и много добре са знаели че ако се бъркаш много в природните работи - загиваш - дали от глад, болести или природно бедствие!

    сега, след като живяхме две-три поколения в града, забравихме и основните истини и основните ценности

  23. 23 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 897 Неутрално

    [quote#20:"dun"]катастрофите са далеч над средното ниво за Европа (което можете да си проверите в статистиките на ЕС) [/quote]
    Знаете ли ... по една случайност това работя, и съм доста информиран - та да не ми давате съвети по темата, ок ?
    Например, по официалната статистика на МВР за периода 1980-1989-та, при пъти по-малко МПС, са загивали средно 1200-1300 българи при ПТП /което е двойно повече от сега/ ... знаете ли това ???

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  24. 24 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#23] от "роджър":

    сигурен съм че никак не е случайно че работите това и имате точно тази позиция!

    бих искал да коментирате

    1.къде стои България в европейската класация за катастрофите след като през последното десетилетие строителството и ремонтите на пътища беше изключителен приоритет (говорим за 3-4 млрд. лв)

    2. защо след 2012 броят на катастрофите се увеличава след спад през 2010-2011

  25. 25 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 897 Неутрално

    [quote#24:"dun"]1.къде стои България в европейската класация за катастрофите[/quote]
    Дали правите разлика м/у брой катастрофи и такива с летален изход, ТТП или СТП ?

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  26. 26 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 430 Неутрално

    [quote#23:"роджър"]Например, по официалната статистика на МВР за периода 1980-1989-та, при пъти по-малко МПС, са загивали средно 1200-1300 българи при ПТП /което е двойно повече от сега/ ... знаете ли това ???
    [/quote]
    Може би е редно да споменете и броят на ранените, за да е по-пълна картинката:
    1980 г. - 6055; 7254
    1990 г. - 6822; 8349
    2000 г. - 8030; 9042
    2010 г. - 8080; 8855
    2015 г. - 8971; 9679
    като се съберат със загиналите (последните цифри), май сега нещата не са толкова розови, колкото се опитвате да ги представите?!

  27. 27 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#26] от "aman":

    човека "това работи" и е "доста информиран", но доста избирателно!

    проблемът е че и повечето от държавните служители които взимат решения за стотици милиони също си подбират "аргументите" доста избирателно...

    ....но пък в никакъв случай не трябва да има обществен контрол върху тези стотици милиони, нали? от "тези" ни е "писнало"...

  28. 28 Профил на obektiven_new
    obektiven_new
    Рейтинг: 457 Неутрално

    еколозите са искали заедно с правитеството да се натисне комисията за повече пари и за повече време. за да може да се направи вариант хем добър за хората хем за природата, ако и да е по-скъп. правитеството каза "Йок". Кое не разбрахте?

  29. 29 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 724 Неутрално

    До коментар [#18] от "aman":

    Благодаря за полезното уточнение!

    Тунелът е безумие, значи като възможно екологично решение остава пътят от изток.

    А известно ли е защо властта толкова се инати да го разгледа като вариант?

  30. 30 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10095 Неутрално

    Нещата са ясни - ЕК чака доклада. Ако не и хареса, България ще чака наказание. Само ние ще продължим да чакаме път ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  31. 31 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 430 Неутрално

    До коментар [#29] от "forza":

    Официално твърди, че няма пари и няма време. Ако се напъне да си свърши работата, както трябва ще намери допълнително пари и ще се врамчи в срока до 2023. Ако се запъне (отново) ще влезе в наказателни процедури и много повече разходи, ако реши да мине през дефилето. Ще наруши екологичното законодателство влиза в наказателна процедура - разход за данъкоплатеца; ще се забави проекта и вероятно магистралата няма да е готова 2023 - ще връща пари на ЕК, като в зависимост от нарушенията може да се наложи да върне парите и за останалите лотове - още разход за данъкоплатеца; и накрая трябва да извади собствени пари, за да довърши магистралата - още един разход за данъкоплатеца; Кой е по-скъпият вариант?!

  32. 32 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 430 Неутрално

    [quote#29:"forza"]Тунелът е безумие, значи като възможно екологично решение остава пътят от изток. [/quote]

    Според тунелни специалисти, тунелът не е безумие. Да, сложно съоръжение е. Има доста неясноти и държавата пропиля над 4 години да не ги изясни. Но основната причина за отпора е, че българските строителни фирми не могат да го построят и си лобираха сериозно, за да не изпуснат парите. Затова и държавата от 2008 до 2013 не си мръдна пръста и накрая реши да следва старата си идея - да мине през дефилето, което още от 2001-2002 е ясно, че не трябва да се прави. Все пак 2016-та държавата за пръв път сериозно гледа на трасе от изток, но все още половинчато (едната посока вътре в дефилето) и има нужда от малко помощ да не сгафи. Само че държавата не е кохерентна в позицията си и има хора, които упорито смятат, че да се мине през дефилето е най-добре, без да си дават сметка (или си дават, но това не е проблем за тях), че това автоматично значи проблеми за България, данъкоплатците и природата. Един от тези хора е споменат поименно в статията.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK