България защити успешно екологичната оценка за автомагистрала "Струма", заявяват от регионалното министерство

България защити успешно екологичната оценка за автомагистрала "Струма", заявяват от регионалното министерство

© Надежда Чипева, Капитал



Българската страна успешно е защитила подхода си при изготвяне на екологична оценка за автомагистрала "Струма", лот 3.2, пред членовете на Бернската конвенция (конвенцията за опазване на дивата природа и природните местообитания - бел. ред.). Затова досието на проекта не е било отворено по време на заседанието на комитета миналия четвъртък въпреки настояванията на български екологични организации.


Това заявяват от министерството на регионалното развитие в отговор на позицията на коалицията "За да остане природа в България" в петък. В съобщението си еколозите твърдят, че управляващите са отказали да поемат отговорност за строителството на автомагистрала "Струма" по трасе, което да опази Кресненското дефиле. На заседанието природозащитниците са призовали членовете на комитета да отворят отново досието за проекта и са отправили препоръка към Европейската комисия да удължи срока на изграждане на алтернативното трасе и са поискали допълнително финансиране. Това са проблемите, които правителството изтъква като мотив за отказа си да оцени реалните алтернативи извън дефилето.


По думите на коалицията българските природозащитници са направили всичко възможно да организират международния диалог и да помогнат на отговорните институции, но представителят на правителството и съветник на министъра на регионалното развитие в оставка Лиляна Павлова - Асен Антов, е отхвърлил това тяхно искане за отваряне на досието.




От своя страна МРРБ заявява, че решението въпросното досие да не бъде отворено е било подкрепено с изказвания на представителите на редица страни, а българските еколози са били призовани към по-конструктивен диалог и представяне на конкретни предложения, каквито са липсвали в позицията им. Представителят на ЕК е заявил, че комисията е запозната с хода на проекта и следи внимателно развитието му, пишат от регионалното ведомство.


"Бернската конвенция не служи като инструмент за пропаганда и натиск или за налагане на едно или друго проектно решение, нито е инструмент за осигуряване на финансиране. Фактът, че досие за проекта не беше открито, ясно показва, че от българска страна в подготовката на проекта до момента не са допуснати недостатъци", обясняват от министерството.


От МРРБ заявяват още, че до момента в преговорите с Европейската комисия и всички заинтересовани групи е провеждан прозрачен и ясен диалог с експерти и граждански организации, без да са скривани или пренебрегвани факти или предложения. "През всичките 26 години, през които страната се е опитвала да финализира процеса за отклоняване на трафика от Кресненското дефиле, е защитавала националния интерес. Агенция "Пътна инфраструктура" като приемник на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" заявява, че по вина на държавата не е загубен нито ден през това време за проектирането и строителството на проекта, както се твърди в съобщението, и са разглеждани отговорно всички предложения и становища."

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mtzvetkov
    mtzvetkov
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Питам се, дали има нещо, което да мине гладко, нещо да се направи качествено, нещо без обжалване, без прокурори, без фирми на Батко и Братко, с предварителна подготовка, не в последния момент. Без скандали, нещо, с което всички да са доволни?

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1262 Неутрално

    То матрял не останА в България, те за паяци и бръмбари се закахъриха. Айде почвайте докато НЕГОВО ВЕЛИЧЕСТВО ЕВРОПЕЙСКИЯ ДАНЪКОПЛАТЕЦ не ни е дръпнАл килимчето.

  3. 3 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1085 Весело

    "Българската страна успешно е защитила ..."

    "... от българска страна в подготовката на проекта до момента не са допуснати недостатъци ..."

    България е известна точно с това. Винаги защитава успешно своите интереси и граждани и никога не допуска каквито и да било недостатъци.



    TAKE THE RED PILL!
  4. 4 Профил на stonedridah1
    stonedridah1
    Рейтинг: 478 Неутрално

    тия еколози най-добре да се съберат и да извършат групово, ритуално самоубийство, тъй като отделяните от чревните им трактове парникови газове допринасят за топенето на ледовете.

    Ти за мен си Мики Маус!
  5. 5 Профил на ems37520974
    ems37520974
    Рейтинг: 162 Разстроено

    Той господ ги предупреди "еколозите". Те явно не го разбраха...

    http://www.kultura.bg/bg/article/view/24552
  6. 6 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1232 Неутрално

    Браво...

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  7. 7 Профил на babameca
    babameca
    Рейтинг: 434 Гневно

    Айде стига са ритали!!! Тези са просто едни еко-рекетьори, които ги интересуват само парите. Имаше дискусия, прецени се, това е най-щадящия вариант.

    Удвояване на пътя през дефилето щеше да значи намеса в естествения поток на реката.
    Тунелът се оказа безумие, което щеше да означава завод в гората...

  8. 8 Профил на widowmaker Всички сме парлеву франсе
    widowmaker Всички сме парлеву франсе
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#1] от "mtzvetkov":

    Ми да
    АМ Люлин се ремонтира откак Буда и сряза лентата. Няма прокурори, няма разследване... Ти също плащаш ремонтите, не само аз

    "We're not gonna take it! Anymore."
  9. 9 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2193 Неутрално

    Вероятно "еколозите" ще организират поредната щуротия, само и само да забавят нещата.

  10. 10 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2810 Неутрално

    До коментар [#7] от "babameca":Тунела не е безумие, а най-добрата алтернатива за магистрала на това място. Само че, фирмите на свинята не могат да строят тунели, а ако могат - не могат без да краднат. От тунела не може да се краде.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#5] от "moscowagent":

    Явно трябва и "дървеният господ" да ги предупреди!
    Тогава ще разберат! 100% гаранция!

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  13. 13 Профил на blurred
    blurred
    Рейтинг: 383 Любопитно

    От горната статия, нещо не се разбира кой точно от вариантите е бил подкрепен от въпросната Бернска конвенция...

    Вероятно използването на съществуващото трасе в едната посока и изграждане на ново, малко по-отдалечено, извън дефилето за другата?

    ...
  14. 14 Профил на babameca
    babameca
    Рейтинг: 434 Любопитно

    До коментар [#10] от "Gopeто":

    А така ли билоооо? Аз пък мислех, че поддръжката на 15+ км тунел ще струва доста...А къде ли щеше да отиде тази земна маса при изкопаването на тунела? с нея цяла нова планина можеше да си направим (колко природно естествено)

    А, забравих, тунелът всъщност щеше да са два (2!) тунела, т.к. по изискване за безопасност при тази дължина, задължително 2 тръби, свързани през не знам колко метра с аварийни тунели, + вентилационни шахти, аварийни изходни шахти... Колко сладко щеше да стане: планината като швейцарско сиренце...

    Но все пак ако си фен на ЕвроАлианс, които се гласяха да копаят тунела, моля да си извадиш пари от твоя джоб. Това с моите данъци... не!

  15. 15 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 822 Весело

    До коментар [#10] от "Gopeто":

    И защо мислиш че
    [quote#10:"Gopeто"]От тунела не може да се краде. [/quote]
    от собствен опит или една госпожа ти каза?

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  16. 16 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2494 Любопитно

    До коментар [#8] от "widowmaker Борисов е единствената партия !?!":


    [quote#8:"widowmaker Борисов е единствената партия !?!"]АМ Люлин се ремонтира откак Буда и сряза лентата[/quote]
    История[редактиране | редактиране на кода]
    На 22 декември 2004 година Европейската комисия дава зелена светлина за строителството на магистралата. [2]
    Тръжни процедури[редактиране | редактиране на кода]

    Трасето според ОУП

    Трасето на магистралата към края на м. май 2010, край кв. Филиповци
    На 17 юни 2005 година е обявена тръжната процедура за определяне на изпълнител на строителството.[3]
    На 3 ноември 2005 година е обявена тръжната процедура за определяне на изпълнител на строителен надзор.[4]
    На 21 ноември 2005 година са отворени офертите за строителството на проекта, като кандидатите са 21 фирми и обединения.[5]
    На 8 август 2006 година е подписан договор за строителството на магистралата.[6]
    Строителство[редактиране | редактиране на кода]
    На 31 януари 2007 година стартира изграждането на магистралата, срокът на строителството е 3 години. Тогавашният министър-председател Сергей Станишев прави първата символична копка на трасето с багер на турския строителен консорциум „Мапа Дженгиз“ ДЗЗД.
    Към месец юли 2008 година са изпълнени 303 000 куб. м изкопи, 152 000 куб. м насипи, 10 000 куб. м бетонови работи, 2023 изливни пилота и са използвани 1100 тона стомана [7].
    Срокът за откриването на магистралата е 30 септември 2010 г., но министърът на регионалното развитие от кабинета на Бойко Борисов, Росен Плевнелиев признава, че този срок не е много реален, но може да бъде спазен [8].
    На 17 декември 2010 година е пуснато за движение долното ниво на кръговото съоръжение на ПВ Даскалово с цел облекчаване на трафика между Перник, София и АМ Струма. От кръговото движение са отворени две ленти в посока към Владая, 2 ленти в посока към Перник, както и връзката с магистрала Струма.[9]
    При откриването на пътния възел премиерът Бойко Борисов казва относно завършването на магистралата:
    „ До към 10 януари ще стане готова магистрала „Люлин“ и ще я пуснем пробно. Около май ще я спрем за няколко дни, за да се преасфалтира, ако се налага, да се довърши и ще издадем строителните разрешения.[10] “
    През месец януари 2011 година е обявено, че на 15 март трябва да бъде пуснато за движение платното от Перник към София, a на 15 май да бъде открита цялата магистрала.[11]
    На 14 март 2011 година е обявено, че предварителното пускане на едното платно на магистралата се отлага поради лоши атмосферни условия, попречили за полагането на износоустойчив слой асфалтобетон.[12]
    На 15 май 2011 г. магистралата е официално открита. Това е и първата изцяло построена магистрала в България.[13]

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  17. 17 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2810 Неутрално

    До коментар [#15] от "boby1945":
    Тунела е скъпо и сложно съоръжение. Изискванията за сигурност са огромни, а за функционалност големи. За да се изпълнят тези изисквания трябва да се работи без никакъв компромис в качество на изпълнение, технология, проектиране, изчисления. Дори и Пеевски няма да прави подобно съоръжение през пръсти.
    При тези условия за да има за крадене, цената трябва да се вдигне непоносимо дори за корумпирана България.
    Всъщност нещо подобно се случи при ремонта на ж.п. тунела Гълъбец, край с.Буново (този, в който трябваше да гръмне бомбата от атентата през 1985 -та). Фирма на В. Божков започна да го ремонтира. Появиха се подпочвени води, по спешност беше наета австрийска фирма, която де факто построи тунела наново. В този случай Божков не успя да вземе нищо, защото твърде рано се отказа.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  18. 18 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2557 Неутрално

    До коментар [#10] от "Gopeто":

    Вярно е.....трудно се краде при строеж на тунели.
    Ние имаме огромен опит......да ви направиме работата и да се свършва с тази сага.Почти 30 години очаквам да отскачам до София като човек.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  19. 19 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 822 Весело

    До коментар [#17] от "Gopeто":

    Не им бери гайлето, когато има "скрити" работи цената се манипулира най лесно!

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  20. 20 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 637 Неутрално

    До коментар [#13] от "blurred":

    ето как стоят нещата:
    1. преди години когато българските държавни институции решиха да строят през дефилето бе отворено досие за нарушение на биоразнообразието в изключително ценен район

    2. това досие бе затворено след 2008 г. когато българското правителство под натиск от ЕК и НПО прие варианта за дълъг тунел който да заобиколи дефилето

    3. сега българските власти отново пробват тарикатски номера както те си го разбират и, съответно, природозащитниците искат да се отвори отново досието

    4. на обсъжданията в комитета на Бернската конвенция решението бе че няма да се отвори досие сега защото още няма решение на властите което да иска да прокара магистралата през дефилето и досието остава "възможно" докато видят решението по новата процедура за екологична оценка

    5. сега българските власти имат два варианта: или да одобрят мечтаното от строителните фирми преминаване през дефилето което ще отвори процедура в Бернската конвенция, наказателна процедура в ЕК и много вероятно връщанен на европейските пари изхарчени за цялата магистрала ... или да одобрят вариант който заобикаля дефилето и проектът им да се случи

  21. 21 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2810 Неутрално

    До коментар [#19] от "boby1945": Не се и съмнявам, че ще намерят начин да откраднат. Все пак ще е нужно доста по-голямо усилие от страна на проектанти и инженери. А те все пак имат граници, които не прекрачват.
    Мой приятел, строителен инженер е попаднал на "бизнесмен", който го е накарал да проектира още два етажа на вече построена сграда. Приятелят ми отказал, защото сградата не може да ги понесе и останал без работа (всъщност оказало се за добро, тъй като бързо си намерил доста по-добра работа).
    За тунела трудно ще се намери инженер, който да защити много по-високи разходи. Институциите също не биха допуснали подобна кражба.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  22. 22 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 822 Весело

    До коментар [#21] от "Gopeто":

    Примерът с двата етажа отгоре е много далече от строеж на тунели в планината...
    Точно обратното, бате, точно за нестандартни големи обекти като тунели, мостове, диги, кули за които няма голяма практика и опит винаги се намират хора и организации които умно да оптимизират сметката "нагоре" и да намалят риска за себе си, чрез ред не съвсем нужни и трудно контролируеми изследвания, сондажи, моделиране, скрити работи, ТБ, ПП, тестове, наладки, подизпълнители и т.н.

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  23. 23 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2810 Неутрално

    До коментар [#22] от "boby1945":Цитираните от теб фактори водят до високата цена.
    Примера с двата етажа + го давам за да е ясно, че няма инженер, който да направи компромис с безопасността на подобно съоръжение. След като на такива обекти хора отказват да нарушат технологични правила, значи за порядъци по-голям и отговорен, едва ли някой ще иска да си вкара главата в торбата.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  24. 24 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 822 Весело

    До коментар [#23] от "Gopeто":

    Глави, торби, два етажа!?!?!?
    Не ги разбираш генерално нещата с големите и сложни капитални проекти..... намери си друга дъвка....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  25. 25 Профил на blurred
    blurred
    Рейтинг: 383 Неутрално

    До коментар [#20] от "dun":

    Ясно!
    Дано само да я изградят по-бързо тая магистрала покрай дефилето, че колко хора загинаха там

    ...
  26. 26 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 637 Неутрално

    До коментар [#25] от "blurred":

    според първоначалното решение имаха задължението първо да разрешат проблема с дефилето именно за да не случи тази тапа в която загиват и хора и животни...но нали Бай Ганьо първо трябва да покаже тарикатските номера (например как скача в басейна с крака нашарени от вълнените чорапи пред смаяните погледи на европейците)!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK