Тровене със собствената ни глупост

Тровене със собствената ни глупост

© Надежда Чипева



Редакцията на "Дневник" публикува текста от блога на Божидар Божанов с позволението на автора.


Тази седмицата въздухът в Париж премина допустимите граници на замърсеност с фини прахови частици и кметицата предприе сериозни мерки: градският транспорт беше безплатен, а всеки ден само половината от колите имаха право да се движат (съответно с четни и нечетни регистрационни номера). Средноденонощната норма (според стандартите на ЕС) за ФПЧ10 е 50 µg/m3, а стойностите в Париж бяха 80.


Седмицата по-рано в София стойностите на ФПЧ10 надвишаваха средноденонощната норма 1.5-2 пъти (в зависимост от измервателната станция). Справка за това – портала за отворени данни, където Изпълнителната агенция по околна среда качва ежедневния си бюлетин, и онлайн системата на Столична община.




Мерки, разбира се, няма.


Тези високи стойности всъщност не са нещо ново – в зависимост от годината и изследването София винаги е в челото на класациите за замърсеност, на картата за замърсеност често сме в оранжево или червено, а репортажът "София – най-замърсената европейска столица" на новинарската агенция AFP от миналия декември ни поставя на първо място, като отбелязва, че Европейската комисия съди България за неспазването на нормите.


За съжаление, ефектите върху здравето на хората са лоши. Десетки изследвания (това, това, това, това) показват, че мръсният въздух води до дихателни проблеми. Аз имам неприятна, целогодишна алергия, която съм почти сигурен, че е следствие от лошия въздух. Според тази новина дори Фандъкова страда от подобно нещо, т.е. никой не е подминат от лошия въздух.


Защо това е така?


Има много фактори – географското положение на София е сериозен фактор, най-вече заради това, че е заобиколена от планини. Зимните мъгли и липсата на вятър също допринасят за предразположението на града към замърсяване. Основните замърсители са трафикът (70% според репортажа) и отоплението на твърдо гориво (20%).


В началото на тази година поисках данни от Столичната община за качеството на въздуха през годините, както и за стратегията за справяне с проблема и индикаторите, които се отчитат. Отговорът беше, че през 2015-а Столичната община е възложила изготвяне на стратегия за 2015 - 2020, както и за оценка на програмата от 2011-а. Програмата от 2011-а е дълъг документ с доста интересни наблюдения, но не дава ясни и еднозначни мерки за справяне с проблема. Новата стратегия пък не успявам да я открия никъде.


Оказа се, че общината данни за замърсяването няма – само Изпълнителната агенция по околна среда имала, та искането ми беше препратено към тях. Те ми дадоха данните от 2011 г. до 2015 г., които нормализирах и качих на портала за отворени данни. За съжаление не успях да отворя сурови данни в реално време – и общината, и ИАОС не бяха твърде ентусиазирани (въпреки позицията ми на съветник) – дали поради липса на техническа възможност или друга причина, не знам. Все пак отварянето на ежедневния бюлетин е добра стъпка, макар да не дава пълна картина.


Реших да анализирам данните за 2011 - 2015 г. и да ги съпоставя с нормите на ЕС и направих няколко графики с "Ексел". Европейските стандарти поставят лимит от 35 дни, в които средноденонощните стойности на ФПЧ10 могат да са над нормата от 50 µg/m3.


Резултатът на София изглежда така:

Тровене със собствената ни глупост


Т.е. отчайващо далеч сме от европейските стандарти и препоръките на Световната здравна организация.


Друг компонент на нормата е средногодишните стойности. Предвид че в зимните месеци е най-мръсно заради отоплението на твърдо гориво в комбинация с мъглите, по този показател сме малко по-добре. През 2015-а за малко да сме в норма:

Тровене със собствената ни глупост


И за двете графики използвам усреднени стойности за всички измервателни станции в София (с изключение на Копитото). Т.е. в зависимост от станцията резултатите са леко нагоре или надолу, но идеята ми беше да дам общата картина.


Когато получих данните, направих и още една графика – средномесечните стойности от станцията на Орлов мост. Средномесечните стойности не са част от европейските стандарти, но ги използвах, за да визуализирам как през зимните месеци положението е "тежко":

Тровене със собствената ни глупост


Имаме данни и за фините прахови частици под 2.5 микрометра (ФПЧ2.5) – при тях средногодишната норма е 25 µg/m3, като от 2011-а до 2015-а средногодишните стойности за София (от станция "Хиподрума") са: 42.9, 27.9, 30.1, 27.2, 24.4. Т.е. през 2015-та успяваме да се "закрепим" малко под горната граница.


Тенденцията за бавно подобряване на резултатите може и да е оптимистична, но това става твърде бавно. Дългосрочните мерки (като разширяване на метрото) са важни, но ако за 5 години не сме успели да покрием изискването (и сме доста далеч от нея) за брой дни над нормата, този прогрес е крайно недостатъчен.


За непопулярните мерки


Не искам да стигам до заключения тип "всички ще умрем", но това замърсяване е сериозен риск за здравето. И това не е нещо абстрактно – всеки е засегнат и го усеща – дали с алергия, с астма, с кашлица или по-сериозни проблеми.


С "бюрократични стратегии" с минимален ефект съм почти сигурен, че няма да стане. А софиянци няма ей така да спрат да се топлят на твърдо гориво, няма да спрат да висят в задръствания сами в кола, докато трамваят е празен, няма да спрат и да карат старите дизелови коли. Затова общината (кметът и общинският съвет) трябва да вземат непопулярни мерки. Но не от вида "вдигаме билетчето", защото това е в напълно грешна посока.


Да, никой няма да е доволен да му забраниш "кюмбето". И ще има недоволни, ако трафикът в центъра бъде ограничен (например с винетка за влизане в центъра). Или ако "1 човек в кола в час пик" се санкционира. Но удобството и инерцията днес ще значат болести и лекарства утре – не само за нас, но особено за децата ни.


Не знам какво да направим като общество, за да убедим Столичната община да вземе по-сериозни и активни мерки. Може би при всяко трикратно превишаване на нормата – по един протест?


За да стане София "зелена столица", разсаждане на няколко храста и няколко цветни градинки няма да свършат работа. Защото "зелена" не значи "градинарска" столица. И е абсурдно да се мисли, че една от най-мръсните столици е "зелена".


Та, сега ще си позволя малко по-остър език, но нали "здравето е най-важно" – искам да призова и бюрократките, и "политическата сволоч" да излязат от блаженото си невежество и да вземат мерки. Може би не като парижките, но все пак непопулярни такива. Айде стига сме се тровили със собствената си глупост.

Коментари (91)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kardi
    kardi
    Рейтинг: 357 Неутрално
  2. 2 Профил на koalarevolution
    koalarevolution
    Рейтинг: 456 Неутрално

    "А софиянци няма ей така да спрат да се топлят на твърдо гориво, няма да спрат да висят в задръствания сами в кола, докато трамваят е празен, няма да спрат и да карат старите дизелови коли."

    Ами... именно заради това сме обречени. Прити мъч...

  3. 3 Профил на Deinio
    Deinio
    Рейтинг: 403 Неутрално

    Добър текст и дано да стигне до правилните хора. През зимата в София въздуха е нетърпим.

  4. 4 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8504 Весело

    За кюмбето няма да реват, щото не са ''умни и красиви'', тези които го използват, ама за чèтни и нечèтни номера - само стой, че гледай!

    karabastun1@abv.bg
  5. 5 Профил на Deinio
    Deinio
    Рейтинг: 403 Неутрално
  6. 6 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1835 Неутрално

    Докато едни от най-четените теми по авто форумите са "Как и къде да си махна филтъра за твърди частици на старата дизелова кола?" проблема ще си продължава.
    Да се забрани минаването на преглед на такива автомобили, да се забрани и отоплението на въглища. Годината е 2016та и има и други варианти за отопление с гориво.

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  7. 7 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2825 Неутрално

    От статията разбирам, че въздуха над София е мръсен ама мерките щели да засегнат някого. Не е вярно, че замърсяването се дължи на отоплението на твърдо гориво. Преди години в София нямаше друго отопление, ама въздуха беше чист, защото ги нямаше таралясниците, които пушат като парни локомотиви на мокри въглища! Пък и София е на най-неудачното място за град!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  8. 8 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1242 Любопитно

    София, подобно на Алма Атта (Казахстан), където съм бил, е разположена образно казано на дъното на един котел, обградена от планини, което затруднява естествената циркулация на въздуха. Това обуславя образуването на смог, който дълго време не може да се разсее. Спасението на Софиянци е в МЕТРОТО и ограниченото ползване на течни и твърди горива през зимата!!!

  9. 9 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2218 Неутрално

    Абе добре е... в Китай е по-кофти..

  10. 10 Профил на evelin_m
    evelin_m
    Рейтинг: 434 Любопитно

    Аман от твърдо гориво в Павлово и Бъкстон. След Орлов мост, тук е най-замър сен въздуха, въпреки, че сме в полите на Витоша. Около 10 къщи тровят целият квартал, че им е по-евтинко !

  11. 11 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8504 Неутрално

    До коментар [#8] от "Дедо Либен":

    Абсолютно - във Варна свежият бриз не допуска такива проблеми!

    karabastun1@abv.bg
  12. 12 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 248 Неутрално

    Мисля, че някои колеги се бъркат. Важното е как искаме да бъде сега и за вбъдеще и какво правим, за да бъде така.
    Това, че някъде било по-зле и някога било по-добре* е забавен, но не особено полезен факт.

    *) Това, че София през 60те (преди парното) е имала кристален въздух... Чувал съм очевидци да говорят за насълзени очи и разлютени гърла. Възможно е кристалчетата от въздуха да са правили проблем де, не знам.

  13. 13 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 248 Неутрално

    До коментар [#10] от "evelin_m":

    Добави околомръсното и комините на богатските квартали

  14. 14 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    не за всичко може да помогне СО.

    отоплението на твърдо гориво, евтини дизелови коли 4та ръка с неработещи ДПФ филтри, бензинка с изрязан катализатор, паркирани коли в калта - все проблеми, които касаят финанси и възпитание.

  15. 15 Профил на Prosevchomai
    Prosevchomai
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Как стои нещата с ТЕЦ-овете? Вижда се как комините им бълват дим. Първата логична мярка би била да сложат качествени филтри на комините на ТЕЦ-овете!

  16. 16 Профил на Nikola Kasherov
    Nikola Kasherov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    От приложените графики оставам с впечатлението, че с развитието на метрото (втори метродиаметър 2012 г.) и платените паркинг зони нещата постепенно се подобряват.

  17. 17 Профил на evelin_m
    evelin_m
    Рейтинг: 434 Любопитно

    До коментар [#13] от "xcheffo":

    Прав си, няма елементарна култура, не вярвам , да им са проблем сметките за ток или газ!

  18. 18 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 737 Неутрално

    [quote#15:"molinaba"]Как стои нещата с ТЕЦ-овете? Вижда се как комините им бълват дим. Първата логична мярка би била да сложат качествени филтри на комините на ТЕЦ-овете![/quote]

    ТЕЦ-овете са на газ и нищо не бълват. Де всички да се топлеха на газ... то на дърва и въглища няма много в София, за разлика от провинцията - по-бедните градове и особено селата.
    Проблемът е в колите и камионите. Бълват пушек като за световно. Средна възраст на автопарка 15-20 години. Повечето с премахнати катализатори и филтри за твърди частици (ако въобще са имали).
    Редно е в такива дни със завишно замърсяване да се пускат в движение само определен брой коли, ама не четни-нечетни като в Париж, а примерно само с Евро-2-3-4, в зависимост от замърсяването.

  19. 19 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 434 Любопитно

    Не трябваше ли да обсъждаме Стратегия за развитието на градския транспорт в София през 2015 (точно преди изборите)?

  20. 20 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Има много начини за справяне.
    Например директна забрана на дизеловите леки коли в областните градове, а автобусите на град.транспорт да бъдат газифицирани.
    Може с различни данъци за различните коли.
    Може с различни винетки за различните коли.
    Дървата за огрев и въглищата да поскъпнат 3 пъти.

  21. 21 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1395 Любопитно

    А прахта по улиците какво я правим?
    Защо не се мият улиците?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  22. 22 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3079 Неутрално

    [quote#11:"karabastun"]Абсолютно - във Варна свежият бриз не допуска такива проблеми! [/quote]

    До коментар [#11] от "karabastun":

    Защото е до брега на морето,умнико! И Варна не е чак толкова открита географски,а разположена на склон.

    София е на прекрасно местоположение! Джордж Буш-младши беше възхитен от нея и съжаляваше,че в равнинния Тексас няма такива места за градовете. Впрочем,София е обградена само от юг,(Витоша) и донякъде от запад (Люлин) с планини. Да не би да е по-добре столицата да беше пльосната на сред мъчителната пейзажна скука на полето,където ветровете си дават среща през цялата година?! Проблемът както често е у нашенско,е в простотията и корумпираността на управляващите и едва тогава на плебса...

  23. 23 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1754 Неутрално

    [quote#7:"lz2"]Не е вярно, че замърсяването се дължи на отоплението на твърдо гориво. Преди години в София нямаше друго отопление, ама въздуха беше чист, защото ги нямаше таралясниците, които пушат като парни локомотиви на мокри въглища![/quote]
    Да, точно така, чичо ми ми е разказвал, как през 60-те, като бил студент, след 20-30- минути на открито яката и ръкавите му са почернявали и си е носел винаги резервна риза, като ходи на лекции, за в случай, че се наложи да направи добро впечатление на някое момиче.

  24. 24 Профил на zabejko
    zabejko
    Рейтинг: 561 Неутрално

    "Браво на атмосферното налягане !" - е казал бай тошо малоумника

    veni vidi fugi
  25. 25 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    До коментар [#15] от "molinaba":

    ТЕЦовеъе в София са на газ. Това, което се вижда от комина, е пара. Като оная детомизлиза от газовите котлета по апартаментите.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  26. 26 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 450 Неутрално

    1. Първо, спазването на закона и санкционирането на пушещите автомобили не е непопулярна мерка а прилагане на закона
    2. Второ, много популярна мерка би било повсеместно метро със линии на поне две нива

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  27. 27 Профил на noshtnik
    noshtnik
    Рейтинг: 221 Неутрално

    [quote#6:"Ойро Пролетариат"]Да се забрани минаването на преглед на такива автомобили, да се забрани и отоплението на въглища. [/quote]
    Подкрепям напълно! Старите дизеляци и въглищата са в основата на проблема, особено долнопробните евтини въглища. На теория може и без забрани, а само с икономически лостове да се принудят екоталибаните да се откажат от въглищата и нафтата, но докато данъка за таралясника е равен на кутия цигари и една ракия няма как да стане.
    До коментар [#6] от "Ойро Пролетариат":

    The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt
  28. 28 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 956 Неутрално

    [quote#23:"usero"]Да, точно така, чичо ми ми е разказвал, как през 60-те, като бил студент, след 20-30- минути на открито яката и ръкавите му са почернявали и си е носел винаги резервна риза, като ходи на лекции, за в случай, че се наложи да направи добро впечатление на някое момиче.
    [/quote]
    По онова време цялата индустрия е на въглища при това нашенски долнокачествени с високо пепелно съдържание и сяра. Сега има хубави въглища с ниско пепелно съдържание и сяра но струват пари докато нашите въглища и брикети са пък същите и доста по-евтинки. Познайте какво се копува, макар че прехвърлени през съдъжанието на нергия на практика всички видове въглища са на една и съща цена за киловатчас отделена енергия. Ама кой да тури 5гр мозък в мисловна дейност. Обикновените хора са свикнали на отвратителни български брикети и всяка година си търсят точно това. Дори не правят опит да ползват друго по-качествено и по-енергийно гориво щото е на по-висока цена...
    Но е факт че автомобилите произвеждат 80% от замърсяването а печките само 20%, така че основата е ясна и трябва да се търси ограничаване на автомобилите, като естествено трябва да се работи и по спиране от продажба на замърсяващите български въглища, брикети и мокрите дърва.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  29. 29 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 385 Разстроено

    По циганските гета се топлят с гуми, найлони и кашони.
    Знам едно частно автобусно стопаство които са си измайсторили едно огромно кюмбе от 10 мм.желязо което побира автобусни гуми и цяла зима дими като параход.

  30. 30 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Подкрепям напълно .. една снимка сутрин над Дружба ще ви просветне. Малко не съм съгласен със твърдението, че от трафика идва основния замърсител. Според мен си го делят по равно: Трафик, частно отопление на твърдо гориво, ТЕЦ.

    Извинението "..ама нямаме пари за по добро отопление" не работи - климатиците са по евтини, както и още 5 вариянта (технологиите се развиват). Или спри да се возиш всеки ден на бракмата си и може и да имаш пари за по ефективно и чисто отопление.

  31. 31 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 787 Неутрално

    [quote#15:"molinaba"]Как стои нещата с ТЕЦ-овете? Вижда се как комините им бълват дим. Първата логична мярка би била да сложат качествени филтри на комините на ТЕЦ-овете! [/quote]
    Обърнал ли сет внимание какъв цвят е това което "бълват" ТЕЦ-овете ? Обикновено цветът е бял и това означава просто топъл въздух. Софийските ТЕЦ-ове (а мисля и всички отоплителни централи в страната) отдавна не работят на въглища.

  32. 32 Профил на Prosevchomai
    Prosevchomai
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Може би София може да се отоплява и с минерални води. Това не знам дали е осъществимо, но съм против централно градско отопление с ТЕЦ.

  33. 33 Профил на hugo_chaves
    hugo_chaves
    Рейтинг: 576 Неутрално

    Наистина въздуха е много мръсен.Не само в София в малките градове всеки се топли с дърва и въглища и въздуха е просто непоносим особено вечер.

  34. 34 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1833 Неутрално

    забрана на масовото използване на глупостта. забрана на автомобилите и прочие съпътстващи простотии насърчаващи себелюбието, мързела и суетата. забрана на масово използвания ултрадолнокачествен кюмюр.

  35. 35 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 787 Неутрално

    [quote#26:"vinetu"] 2. Второ, много популярна мерка би било повсеместно метро със линии на поне две нива [/quote]
    Абсолютно вярно, обаче има един малък проблем: трябват няколко милиарда и още двайсетина години.
    Иначе докато разстояние от 5-6 км се минава с автобус за половин час, а най-близката спирка на метрото ми е на километър от къщи и след това пак ми трябват 20 минути (с прекачване в центъра) изглежда доста логично да си пътувам с колата. Не звучи добре но такава е действителността за съжаление.

  36. 36 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1754 Любопитно

    Защо никъде в статията не прочетох, че един от най мръсните градове е Смолян, където замърсяването е 3 пъти над нормата, а автомобилите се съвсем малко.
    ИЗВОД - основния замарсител е отоплението с дърва и въглища.
    Още един пример е Скопие... Много по малък град от София но с показатели на замарсеност на въздуха - два, три пъти над стойностие в София

  37. 37 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 488 Любопитно

    [quote#6:"Ойро Пролетариат"]Да се забрани минаването на преглед на такива автомобили, да се забрани и отоплението на въглища. Годината е 2016та и има и други варианти за отопление с гориво.[/quote]

    Тези автомобили отдавна е трябвало да се санкционират при преглед, както и тези със самоделните газови уредби. В Западна Европа ще те скъсат от глоби, ако филтъра ти е износен или пропуска над нормата частици. Това е основното нещо, което проверяват на годишния преглед и струва най-скъпо ако не е в нормата.
    На много места има и лимити, ако колата ти е над 15г - или не може да влиза в централните части на големи градове, или ти е позволено да я караш до определен брой километри на година.
    Ако не можеш да си позволиш нова кола, която спазва регулациите, градски транспорт е винаги на разположение.
    В някои европейски столици, автобусите са вече или хибридни или изцяло електрически, което допълнително помага за чистия въздух (във Финландия работят нормално дори зимата, преди някой да се изкаже, че на студено не стават).

    Решения много, ама на първо място манталитета трябва да се смени. Не може да се изграждат велоалеи и метростанции, да се купуват нови автобуси и трамваи, а баровците да продължават да си карат по 5км на ден, 4 от които в задръстване, и да минават несанкционирани (включително по-скъп паркинг в центъра, както е по света, за да се лимитира замърсяването от и без друго прекомерния трафик).

  38. 38 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 248 Неутрално

    Софийските ТЕЦ са изненадващо чисти, поне откъм ФПЧ. Почасова справка за качеството на атмосферния възду в София по-долу. Дружбенската им станция не е с фатално лоши показатели, Павлово обикновено държи палмата на първенството. Склонен съм да вярвам, че е основно заради кюмюрените печки, но това трябва да си се види.

    Основни и лесни мерки за справяне с ФПЧ:
    1. Миене на улиците.
    2. Извеждане на тежкия трафик извън рамките на града (част от ФПЧ са всъщност разпрашени автомобилни гуми и настилка)
    3. Озеленяване - тревичките пречат на отвяването на горния слой на почвата, като в същото време задържат прах.
    4. Непозволяване на паркиране в зелени площи/кал.

    Иска ми се да ги видя реализирани. Няма да избършат всяка прашинка, но градът ни ще стане по-хубав и малко от малко по-чист.

    http://93.123.36.139/param.php?p=%D4%E8%ED%E8+%EF%F0.+%F7%E0%F1%F2%E8%F6%E8

  39. 39 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2825 Неутрално

    [quote#31:"nigel"]Обърнал ли сет внимание какъв цвят е това което "бълват" ТЕЦ-овете ? Обикновено цветът е бял и това означава просто топъл въздух. [/quote]
    Това се нарича манипулация! По медиите масово дават охладителни кули и говорят за замърсяване! А те горките, освен пара, друго не могат да отделят, ама матряла вие на умряло!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  40. 40 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1461 Неутрално

    А в София гр.транспорт поскъпна, пешеходни и велосипедни зони на практика няма. СО - еталон за криворазбрана цивилизация.
    *Тази седмицата въздухът в Париж премина допустимите граници на замърсеност с фини прахови частици и кметицата предприе сериозни мерки: градският транспорт беше безплатен, а всеки ден само половината от колите имаха право да се движат (съответно с четни и нечетни регистрационни номера). Средноденонощната норма (според стандартите на ЕС) за ФПЧ10 е 50 µg/m3, а стойностите в Париж бяха 80.
    Седмицата по-рано в София стойностите на ФПЧ10 надвишаваха средноденонощната норма 1.5-2 пъти (в зависимост от измервателната станция). *

  41. 41 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1754 Любопитно

    Ако се изгради максимално бързо околовръстното на София и се забрани отоплението на дърва и въглища , рязко ще се подобри качеството на въздуха в София.
    Ако замърсяването идваше основно от движещите се автомобили в София , нощните и неделните показатели от тях щяха да са много по ниски, но не са.

  42. 42 Профил на gedk
    gedk
    Рейтинг: 452 Неутрално

    До коментар [#7] от "lz2":

    И кога това е бил толкоз чист? Преди ВСВ ли?

  43. 43 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 861 Весело

    До коментар [#23] от "usero":
    [quote#23:"usero"]Да, точно така, чичо ми ми е разказвал, как през 60-те, като бил студент, след 20-30- минути на открито яката и ръкавите му са почернявали и си е носел винаги резервна риза, като ходи на лекции, за в случай, че се наложи да направи добро впечатление на някое момиче. [/quote]

    Абе , чичо ти вместо да мъкне резервна риза е можело да се къпе по-често .

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  44. 44 Профил на Компетентен
    Компетентен
    Рейтинг: 446 Неутрално

    До коментар [#4] от "karabastun":

    Интересно ми е с какво се занимавате при толкова ограничен мироглед, който имате?

  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  46. 46 Профил на Компетентен
    Компетентен
    Рейтинг: 446 Неутрално

    До коментар [#36] от "001":

    А в Скопие от какво е така? От отопление или от автомобили?

  47. 47 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 787 Неутрално

    [quote#39:"lz2"] Това се нарича манипулация! По медиите масово дават охладителни кули и говорят за замърсяване! А те горките, освен пара, друго не могат да отделят, ама матряла вие на умряло! [/quote]
    Е точно мен няма как да ме изманипулират с това - все пак ми е професия А в софийските и от комините излиза същото.
    73!

  48. 48 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1754 Любопитно

    До коментар [#46] от "Компетентен":

    Основно е от отопление, защото в София има поне 3 пъти повече автомобила от в Скопие, но въздуха е 3 пъти по малко замърсен .
    В Смолян има сигурно 50 пъти по малко автомобила от София и отново е с по мръсен въздух зимните месеци от София.

  49. 49 Профил на babameca
    babameca
    Рейтинг: 447 Весело

    До коментар [#33] от "hugo_chaves":

    Какво говориш, аз съм на газ, съседа е на дърва. Зимно време не се диша. Есен влачи дърва, зимата чисти печка всяка сутрин.
    Да аз сипах пари за модерен газов бойлер, но кефа е голям. разхода малък. Каму какта...

  50. 50 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 693 Неутрално

    [quote#22:"deaf"]Впрочем,София е обградена само от юг,(Витоша) и донякъде от запад (Люлин) с планини[/quote]

    Буххххаааааааа.......

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  51. 51 Профил на georgiharizanov
    georgiharizanov
    Рейтинг: 236 Неутрално

    Изолацията е истината.
    На спукана каца чеп трябва, не да наливаш с по-голямата кофа.

  52. 52 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 467 Неутрално

    Кюмбетата ги оставете, цели 70% от емисиите идват от автомобилния транспорт, и това трябва да е приоритет в политиките на софийската община.

    Има една максима - не можеш да управляваш процес който не можеш да измерваш. Първата стъпка в този процес трябва да е данните от тези измервателни станции да са обществено достъпни в машинно четим формат, за да могат лесно да се обработват.

    Дано авторът се заеме с това, все пак има опит в интеграцията и отварянето на държавни бази данни. Проблемът за нас като външни е че ние не знаем даже до какви данни да поискаме достъп!

    Ето това е една проста но голяма като потенциален резултат инициатива зад която всички родителски организации и природозащитници лесно могат да се обединят.

  53. 53 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 541 Неутрално

    И къде изчезна тролейният транспорт, съвсем го зарязаха, а е много по- чист от автобусния такъв. Някой ден ще доживеем да се движат ел. автобуси, но до тогава? Идеята за дни с безплатен транспорт не е лоша, както и ограничения на четни и нечетни рег. номера. Онези със старите пушещи коли - по- голям данък. Нови линии на градски транспорт до търговските центрове по околовръстното и разни магистрали, защото до там само с кола се стига. В някои страни такива центрове пускат редовни безплатни автобусни линии....

  54. 54 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#36] от "001":

    Напълно те подкрепям. Основният замърсител са пушеците от комините.В малките градове и селата няма толкова автомобили, но направо не може да се диша навън вечерно време.От автомобилите замърсяват основно дизелите и може да се помисли в посока тяхното ограничаване.

  55. 55 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 391 Неутрално

    ФПЧ, от битови комини и от комините на ТЕЦ - ове на въглища, обикновено рано или късно падат на земята, където се трупат. Ако няма редовно миене на улиците, те просто се разнасят от вятъра, от наземния транспорт, който движейки се също прави вятър и отново падат на земята, като общото им каличество се увеличава а не намалява. Дори и през лятото. Да се разчита на дъждовете и снеговете да ги отмиват в канализацията не е достатъчно. Някой упорито се опитва да внушава на софиянци, че те и техните автомобили са причината за мръсотията в града и като следствие от нея замърсеният въздух. Когато няма адекватно/всекидневно/ почистване на целия град, а се разчита на кампанийни действия 1 път най много 2 пъти в годината и на дъждовете резултатите ще са такива. В автомобилните газове се отделят токсични вещества/те също не са безопасни/ , които са различни от т. нар. "фини прахови частици".

  56. 56 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1754 Любопитно

    Ето ви моментни данни , а не само празни приказки.
    http://aqicn.org/map/bulgaria/sofia/pavlovo/#@g/42.6817/23.3195/11z
    Павлово 22 единици
    Дружба 18 единици
    Люлин 24 единици

    Скопие станция ректорат 116 единици

  57. 57 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    Всички опити за разговор с общинари на тази тема, както и по темата с дивашките табиети в паркирането свършват с това, че накрая общи познати ти се обаждат и ти обясняват да не се напъваш излишно. Автоталибаните били "електоралната цидатела, която никоя партия не може да си позволи да загуби" и "бронетанковата дивизия на генерал Гудериан, която на изборите ще прегази опозицията като диваци с лъкове".

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  58. 58 Профил на Martin Dimitrov
    Martin Dimitrov
    Рейтинг: 221 Разстроено

    Мисля, че една много добра стъпка в тази насока би била: ОПРАВЯНЕ не инфраструктурата в целия град, а не само в центъра и строга забраната на автомобили да се движат и паркират по "зелени"/кални пространства. Създаване на места за паркиране на общинските/държавни места, наречени още между-блоковите пустеещи пространства. Обзалагам се, че поне 80% от автомобилите в града паркират на кални петна всяка вечер. И после всяка сутрин стелят мизерията из града. В някой по-стари или по-нови европейски градове, в които съм бил не съм виждал кални, или дори места от "почва", до които кола да има достъп. Инфраструктурата ни е счупена навсякъде!

  59. 59 Профил на Симо
    Симо
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    "няма да спрат да висят в задръствания сами в кола, докато трамваят е празен"

    хахахаха,
    Къде видя празни трамваи ?
    Градския транспорт е ПРЕТЪПКАН !!!

    Всеки ден ходя с кола на работа и се връщам, защото:
    1. Водя и вземам детето си от детска градина
    2. Работя далече от вкъщи

    Точка 2 в продължение на над 10 години не беше фактор за закупуването на кола, но точка 1 е неоспорима. След три дни возене на детето в градския транспорт, ако въобще успееш да се качиш, детето е болно. Не става. Градския транспорт е инкубатор за вируси. В такъв случай ще си карам колата и ще си вися в задръстването.

    Ако искат решение на проблема - да погледат по-генерално. Да оправят инфраструктурата в кварталите, повече паркоместа или обособени паркинги. На тези паркинги могат да сложат контакти за зареждане и по този начин да стимулират електротранспорта в България. Място за тях има: има прекалено големи "зелени" площи на места, които са превърнати в паркинги, а могат да бъдат зелен паркинг с хубава трева и обособени тротоари. И всички незаконни гаражни клетки пръснати по кварталирте. Заемат огромни площи.

    Ограничаване на застрояването на кварталите. Не може на мястото на всяка къща да строят 5 етажна кооперация. След това няма къде да паркираш, има огромни задръствания за излизане от квартала и градския транспорт е претъпкан. Презастрояването е вредно.

    Не се ли вземат тези генерални мерки ще изпаднем в спиралата на дребни мерки: ограничаване на движението на четни и нечени номера и тем подобни простотии.

    http://www.youtube.com/watch?v=QuBy3BzCXwg
  60. 60 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#12] от "xcheffo":

    Тогава беше Кремиковци.

    chavo64
  61. 61 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    "Не знам какво да направим като общество, за да убедим Столичната община да вземе по-сериозни и активни мерки. Може би при всяко трикратно превишаване на нормата – по един протест?"

    >>> Госпожа Фандъкова се яви с концепцията "гражданите на София -пълнеж на автомобилните купета" и спечели със замах. Спокойно можем да кажем, че липсва и опозиция. Не познавам общински съветник, който да застъпва нещо различно от г-жа Фандкова (най-вече от страх, да не го разлюбят автоталибаните).

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  62. 62 Профил на anihilator_jack
    anihilator_jack
    Рейтинг: 607 Гневно

    [quote#59:"Симо"]Градския транспорт е ПРЕТЪПКАН !!! [/quote]

    Факт. И става все по-претъпкан заради орязването на линии и интервали!

    Veritas odium parit obsequim amicos
  63. 63 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1754 Любопитно

    До коментар [#61] от "cinik":

    Спри се с това , автоталибаните , та автоталибаните...
    Отговори ми простичко , колко са автоталибаните в София и колко са в Смолян , че в малкото градче зимните месеци е много по лошо качеството на въздуха от това в 1.5 мнл София.
    Завършването на околовръстното и построяването на няколко кръстовища на две нива , плюс пускането на третия лъч на метрото са важни за подобряването на показателите, но само ако се ограничи отоплението с дърва и въглища в и около София

  64. 64 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    "За да стане София "зелена столица", разсаждане на няколко храста и няколко цветни градинки няма да свършат работа. "

    >>> Очевидно е, че общината бяга от непопулярните мерки и за замазване на положението инвестира солидни суми в пиар през "приятелски настроените медии".

    По същия начин, преди време основаха "Комисия по достъпната среда". Дотук нейната работа се свежда до това, че сложиха два успоредни винкела за бебешки колички на стъпалата пред една общинска поликлиника и като сториха това велико дело, се снимаха пред него като футболен отбор. Първи ред легнали, втори ред - полуклекнали, трети ред прави - вратари, четвърти - треноьори и методисти. И тази картинка с винкелите в центъра 5 месеца не я свалиха от фейсбук.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  65. 65 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    [quote#63:"001"]Отговори ми простичко , колко са автоталибаните в София и колко са в Смолян , [/quote]

    Каквото важи за автоталибаните, същото важи и за ползвателите на въглища, брикети и дърва. Смолян е нетоплофициран и негазифициран град с тежка високопланинска зима и застаряващо население с основен доход - пенсията. Там за отопление има два варианта - електрически реотан или кюмбе. В София има парно, има газ, на положителни температури и климатикът се справя и има три пъти по-високи заплати от Смолян.

    Докладът на самата Столична община за чистотата на въздуха 2011-2015 сама сочи транспорта като източник на 70% от вредните емисии.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  66. 66 Профил на georgiharizanov
    georgiharizanov
    Рейтинг: 236 Неутрално

    Автомобилите тровят по-малко (от кюмбето) но редовно, а кюмбето повече (след 16:00 се не трае всяка вечер), пак редовно но с разредени интервали.
    Графиката горе.
    Пак от графиката, автомобилното (по-скоро системното) замърсяване е под нормите което не говори за голям проблем,
    дотолкова доколкото нормите са адекватни.
    Извод: Не горете! Много.

  67. 67 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1754 Неутрално

    До коментар [#61] от "cinik":

    По тази логика, жителите на факултето и филиповци ще кажат, че нямат по 3 хиляди нито за климатици, нито за газови котлета, нито за електричество , затова могат да си горят гуми и пластмаси и да тровят стотици хиляди жители от съседните квартали.
    Автомобилите и лятно и зимно време са едни и същи , но замърсяването над нормите е характерно именно за зимния сезон.

  68. 68 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    До коментар [#67] от "001":

    Не бих прехвърлил проблема на циганите. В столичния квартал с най-високи стойности на замърсяване - Павлово - циганска махала наблизо няма.

    Второ, не забравяй, че мъглите са есенно-зимен феномен. Те утежняват обстановката.

    А ако искаш да разбереш влиянието на колите, сети се как затвориха спирката на тролея в подлеза на НДК, след като автомобилният трафик в две посоки за нула време я направи неизползуема.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  69. 69 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1754 Весело

    До коментар [#68] от "cinik":

    А това , че няма монтирани станции около филиповци и факултето , значи че в Павлово е най мръсно, така ли.

    Станциите в София са само в 4-5 квартала...
    Ако сложат една в Бистрица , да не се окаже че там още по зле , нищо че няма задръствания от автомобили.
    Спрямо измерените стойности се оказва , че 300 комина в Смолян , ползавщи дърва, въглища и каквото им хрумне, замърсяват повече от над половин милион автомобили които всекидневно се движат в София.
    Сам прецени как по лесно може да се подобри качеството на въздуха.
    Забрана за отопление с дърва и въглища и преференциална цена за хората с ниски доходи на електричеството през зимните месеци, където няма алтернативно отопление.

  70. 70 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 385 Гневно

    Няма нищо по-евтино от отопление с климатик, харчи 800 вата, а топли като 3500 ватов реотан, КПД-то му е 4 пъти по-добро от всеки друг прибор за отопляване.
    Трябва да се помисли за безлихвени кредити гарантирани от държавата при закупуване на климатик.

  71. 71 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    До коментар [#70] от "batgosho":

    И за естетично монтиране на фасадата, защото стоят като брадавици по силуета

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  72. 72 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    До коментар [#69] от "001":

    Никога не съм спорил, че тежкото (особено за носа) замърсяване е от кюмбетата. Но автомобилите са "постоянен товар", кюмбето идва "on top of". Така че не можеш да кажеш "гасете кюмбетата, че да си останат само колите, че така надвишаваме стойностите". Отговорността за замърсяването трябва да си я разделят пропорционално на "приноса". Апропо, проблемът с кюмбетата е много по-лесно решим според мен. Вече внуците купуват за бабите си на село климатици. Докато с колите не виждам светлина - самото настроение в обществото, в кметството да не говорим, сочи в тази посока.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  73. 73 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 737 Неутрално

    До коментар [#70] от "batgosho":
    Да, но хубав климатик е 1000 лева. Трябва да сложиш 2-3, зависи колко ти е голям апартаментът или къщата.
    Е, за колко време се избиват 3000 лева, като имаш предвид че и сметка за ток все пак ще плащаш? А сега плащаш примерно по 60 лева на кубик за нелегални дръвца. И с 5 кубика изкарваш цялата зима.
    Малките градове и селата, където са с ниски доходи, няма надежда скоро да си променят начина на отопление.
    Хубаво, че в София масово не са такива. Тук хем дървата са скъпи, хем има парно, хем и хората с доход не им се занимава да цепят и мъкнат дърва като бедните, които от немай къде го правят.

  74. 74 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 385 Весело



    С брадавиците по фасадите за старите сгради вече съм се примирил, но съм разсъждавал, при новото строителство може и без брадавици, зависи от архитектите, винаги могат да измислят по някое прикрито дулапче и каналче за конденза за всяка стая.
    До коментар [#71] от "cinik":

  75. 75 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1754 Любопитно

    До коментар [#72] от "cinik":

    В горен пост ти дадох сайт в който може в реално време да следиш показателите за замърсеност на въздуха.
    Има достатъчна информация и затова , че дните с наднормено ниво на замърсяване на 1.5 милионен град като София са не повече от 50 дни в годината, докато тези стойности за много по малки градове примерно като Ниш в който се движат сигурно една десета от автомобилите в София тези дни са над 150 .
    Това че въздуха на Орлов мост , където по цял ден има задръствания е по добър от този в квартал като Павлово, където има голям брой къщи с дворове , отговаря в каква насока и най бързо може да се реши проблемът.

  76. 76 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8497 Неутрално

    Някой ще обясни ли, защо и през лятото въздуха е все така замърсен, дори повече.

  77. 77 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 385 Разстроено

    До коментар [#76] от "Роси":Някой ще обясни ли, защо и през лятото въздуха е все така замърсен, дори повече.

    Заради дизеловите леки коли и автобусите.
    Проблемът винаги си виси като секира над положена глава върху дръвника, секирата пада при затишие, особено при зимни затишия когато горят и кюмбетата.


  78. 78 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    Поздравявам автора за този текст!
    Аз съм за сериозни и непопулярни мерки, чистия въздух и здравето ни са най-важни!

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  79. 79 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 385 Гневно

    Бензиновите изгорели газове миришат неприятно но се качват нагоре и ветрецът ги издухва, но ауспусите на дизеловите двигатели хвърлят едни такива малки парцалчета които падат на улицата и там си остават докато не духне вятърът та да ги надигне и да ни ги прати в тъпите механизирани мусури.

  80. 80 Профил на vaskoangelov
    vaskoangelov
    Рейтинг: 227 Неутрално

    наскоро се занимавах с подменяне на старо котле на дърва/въглища в една къща с такова на пелети.
    Старото котле замина за 500лв, новото струва 4500лв "до ключ" - Българско.
    Подобрението в конфорта на живущите е огромно - постоянна температура (авт. регулиране), зареждане и почистване - веднъж на 2-3 дена.
    Въздуха от комина е НЕСРАВНИМО по-чист от към сяра/пепел/смрад.

  81. 81 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1958 Весело

    До коментар [#72] от "cinik":

    Ми аре излизайте с преизборна платформа "безплатно билетче" и после почвайте да миете улиците по график. После сгъстявате графики, а за следващите избори, обещавате градска система за глобяване по снимка, и пускате бонус по петолевка на първите трима пратили снимка по нарушението. Ей ти го електората строен за петолевка. Дори ще идват от провинцията да се записват и да гласуват, че после да идват на фотосафари по софийските улици.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  82. 82 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    До коментар [#75] от "001":

    За Орлов мост, за съжаление, не намирам никъде данни. Може ли да ми посочиш къде го виждаш?

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  83. 83 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1754 Неутрално

    До коментар [#82] от "cinik":

    От началото на годината данни от орлов мост не се публикуват , но миналата година можеха да се следят на този адрес
    http://93.123.36.139/graph-image.php?net_id=1&stat_id=2&raw_id=8

    Ако се разтърсиш в нета може да намериш инфо, за усреднените стойности по месеци на станциите в Павлово, Надеждна, Красно село, Дружба и Орлов мост за 2015 година в екселски таблици

  84. 84 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    Аз търсих в ежедневния бюлетин на МОСВ по конркетна дата и ето например какво се вижда. В дните, в които София е в статистиката, Орлов мост води хорото като най-мръсно място в столицата:

    https://eea.government.bg/airq/bulletin.jsp?d=12.01.2014

    https://eea.government.bg/airq/bulletin.jsp?d=17.01.2014

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  85. 85 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    До коментар [#83] от "001":

    Ето ти тук и най-високата стойност, която видях за цялото си търсене дата по дата, за всички градове. Орлов мост на 07.02.14 - превишение 3,87 пъти!

    https://eea.government.bg/airq/bulletin.jsp?d=07.02.2014

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  86. 86 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1754 Любопитно

    До коментар [#85] от "cinik":

    Посочените от теб стойности са много по ниски от тези до които се е стигало.
    http://www.dnevnik.bg/zelen/stil_na_jivot/2016/01/21/2689869_vuzduhut_v_sofiia_e_opasno_mrusen_na_mesta/
    Януари 2016
    ...най-високите концентрации на ФПЧ10 са отчетени в по-късните часове на вечерта (на 20), както и през нощта срещу 21-ви .
    В "Красно село" и "Дружба" станциите са измерили 8 пъти превишения над допустимото за последните два дни, в "Младост" замърсяването с прах стига до шест пъти над допустимото, а в "Надежда" то е пет пъти.
    Данните за Павлово са компрометирани
    Според първоначално публикуваните данни на общината, най-мръсен се оказа въздухът в квартал "Павлово", където измервателната станция е регистрирала до 10 пъти по-високи нива от пределно допустимите концентрации (ПДК) на ФПЧ10.

  87. 87 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3465 Неутрално

    До коментар [#86] от "001":

    Значи на Орлов мост - 4 пъти, но по кварталите може и до 8 пъти.

    Прав е авторът на статията - ще се изтровим от управленски популизъм

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  88. 88 Профил на Ivan Stoyanoff
    Ivan Stoyanoff
    Рейтинг: 221 Весело

    Внушението на автора не касае замърсяването на въздуха или околната среда. Медийната бухалка удря злобно Софийска община и Изпълнителната агенция по околна среда - т. е. управляващите, т.е. ГЕРБ.
    Този нескромен човечец "...си позволява малко по-остър език, но нали „здравето е най-важно“ – искам да призова и бюрократките, и „политическата сволоч“ да излязат от блаженото си невежество и да вземат мерки."
    Нека този пропагандист започне да излага своите зависимости от БСП в политически публикации и да не се крие зад удобната тема за Опазване на околната среда.
    Тази материя не му е позната добре. С нея се занимава ООН и не е постигнала много. Проблемите са тежки и много важни. Те ще се решават от учени специалисти и политици.
    Те не са лъжица за устата нито на БСП-дясна България, нито за мнимите еколози, до един червени активисти.
    За тях са другите теми: как да излъжат, кого да наплюят, кого да омърсят, от кого да откраднат, кого да набият и кого да убият. Те са специалисти по навеждане пред Русия и активно съдействие на КГБ. Тровене със собствена глупост си направиха тези които гласуваха за Радев и Слави Трифонов.

  89. 89 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1065 Любопитно

    Виновни са и строежите ,и мръсните камионни който разнасят из ЦЕЛИЯ буквално град кал ,която бързо преминва в прах и колите вдигат тези частици във въздуха. И да печките на твърдо гориво вечер не се усещат а направо те задушават ако отвориш прозорец.
    Но обществото обича да взима мерки само ако са за друг, ако се отнасят за някой от нас отговора е В КЪЩИ съм и ще си правя каквото си искам,тук е развръзката да се намери линията на свободата и отговорност към ...себе си дори.

  90. 90 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 737 Неутрално

    [quote#80:"vaskoangelov"]Старото котле замина за 500лв, новото струва 4500лв "до ключ" - Българско.
    Подобрението в конфорта на живущите е огромно[/quote]

    Добре ама човекът вероятно е имал тръби, радиатори, и всичко останало по системата. Ако се топли на кюмбета, направи една сметка колко ще му струва всичко? Сложи и пелетите 450 лв/тон спрямо дърва 60 лв/тон - и да ги преизчислиш към калоричност, сметката пак никога няма да излезе.
    То и аз бих си сложил пелети (ако нямах централно парно) - но това е само заради удобството, не може да е за спестяването. тоест, за средния беден българин скоро няма да е приложимо.

  91. 91 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    [quote#90:"Камен"]Сложи и пелетите 450 лв/тон спрямо дърва 60 лв/тон - и да ги преизчислиш към калоричност, сметката пак никога няма да излезе. [/quote]
    Хахах 60 лв, на ТОН нееее един отоплителен сезон за една стая е 700 лв. с печка на дърва.
    При пелетното отопление се загрява цялата къща и при ползване на ел.винтили може да излезе около 650 лв. с топлата вода ,която иначе с бойле доплащате 70 /80 лв. на месец.
    Казвам го без да имам никаква идея и желание да прокламирам хората да минават на пелетно или каквто и да е отопление на твърдо гориво.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK