Пчелните молци като бойци срещу пластмасата

© Associated Press

В момента ларви на восъчни молци се продават основно за стръв за риба, а в дивата природа те живеят в пчелния восък и затова са сериозен проблем за пчеларите. Едно случайно откритие обаче е на път да ги превърне в спасители в битката срещу пластмасовите отпадъци.

Федерика Берточини е изследовател в испанския Национален научен съвет и учен в университета в Кеймбридж, но също така и пчелар-любител. Именно Берточини открива, че восъчните ларви харесват не само пчелен восък. Когато ги отстранява от кошерите си и ги слага в найлонова торба, скоро вижда как ларвите прояждат изцяло торбата. Ученият разказва историята на своето откритие, цитирана от вестник "Гардиън".

Скоро след това откритие Берточини започва да изследва по-задълбочено хранителните навици на Galleria mellonella, които са с диаметър близо сантиметър. По време на лабораторните тестове открива, че 100 малки червея могат да погълнат 92 милиграма полиетилен само за 12 часа. Започва и по-сериозно научно изследване с екип от учени.

С такъв "ненаситен апетит към пластмасата" ларвите могат да бъдат много полезни, смятат учените. Ежегодно човек използва средно по 200 найлонови торбички, които се разграждат в депата за отпадъци между 100 и 400 години.

Вероятно ларвите разграждат полиетилена със същите ензими, които използват при ядене на пчелен восък. Учените установяват, че ларвите не сдъвкват пластмасата на по-малки пластмасови парченца. Проучването им е публикувано в Current Biology.

Според биохимика Паоло Бомбели от Кеймбридж, участващ в експериментите, откритието може да доведе до решение на проблема с пластмасовите отпадъци, които се струпват като гигантски острови във водните басейни и океаните, както и в депата за отпадъци.

В по-нататъшните изследвания учените се надяват да идентифицират ензимите, които восъчните молци произвеждат, когато прояждат найлонова торба. Тези гени могат след това да бъдат сложени в бактерии като Е coli или в морските организми фитопланктон, за да бъдат използвани за разграждане на пластмаси в дивата природа.

Налице са обаче рестриктивните закони за генетично модифицирани организми, разпространявани в околната среда. Затова учените обмислят и друг начин за намаляване на пластмасовите отпадъци – да се отглеждат големи количества от восъчните молци, които после да бъдат оставяни да разграждат пластмасови отпадъци.

Учените все още не са установили дали ларвите се хранят с пластмасата или само я прояждат, за да избягат. "Обнадеждаващо ще е, ако се окаже, че ларвите използват пластмаса като източник на енергия. Все още не сме в състояние да отговорим на този въпрос, но работим върху него", обяснява Бомбели.

1. 1 Профил на Klatikurti
    Klatikurti

"Учените все още не са установили дали ларвите се хранят с пластмасата или само я прояждат, за да избягат"

И мишки ако пуснете в найлонова тораба, ще направят същото откритие.

Поне за сега откритието не е откритие.

"Досадникът е човек, който ни лишава от самотата ни, без да ни предостави компания." Хосе Ортега и Гасет

Вероятно само гризат. Едва ли има ензим, който да разгражда полимери.

3. 3 Профил на stef
    stef

Дано се реши проблема с това откритие...

Stef
  4. 4 Профил на Chavo64
    Chavo64

Даа, сомът кълве на тия ларви. Толкова стари торбички, ще си ги развъждам за риболов.

chavo64
  5. 5 Профил на Вонин
    Вонин

Твърдо ЗА!
    Хайде да развиваме тия лаври и те да ядат торбичките ни!

Аз не съм лош - просто съм ПРОЗОРЛИВ! ЕВРОПО, събуди се! https://www.youtube.com/watch?v=_rVSwXloXoM https://www.youtube.com/watch?v=Sp_LA2qE4aM
  6. 6 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor

Имаше един фантастичен разказ точно за създаване на микроорганизми, които да ядат всичко, включително отпадъци. С тях щаха да решават хранителните проблеми на човечеството.
    Обаче ги изляха погрешка в канализацията и попаднаха в океана и... изядоха всичко в него...

Така че по-внимателно с пускане на ГМО в природата...

След като някои хора ядат маргарин, който също е петролен продукт като пластмасата, не е изключено други животни да си падат по пластмаса... Дано се реши проблема с това откритие...
    —цитат от коментар 3 на stef

Винаги при решаването на един проблем изникват три нови. Затова много внимателно с решаването на проблемите!

8. 8 Профил на a4kataaa
    a4kataaa

Само трябва да се внимава, да не се оставят презервативи в близост до тези микроби, че после може да има изненада :D

9. 9 Профил на blagoj
    blagoj

—цитат от коментар 3 на stef

Маргарина не е петролен продукт, това е мит. Прави се от растителни мазнини.

10. 10 Профил на stef
    stef

До коментар [#9] от "blagoj":

Прав сте!
    И да сме докрай точни трябва да е МаргаринЪТ ;)

Stef
  11. 11 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle

Най-сетне (може би!) известна полза от восъчните молци. Аз съм пчелар и знам каква напаст са. Има два вида от тях - голям и малък. Големия прави доста поразии. Има надежда - восъка е пластмаса, единствената естествена.

12. 12 Профил на patriotyt
    patriotyt

Как може да го съобщават това като голяма новина, а да не са наясно още дали се храни с пластмаса или само я прояжда?...Много разочароващо!

Природата не спира да ни изненадва със решения
    за всякакви проблеми !!!

14. 14 Профил на 8th_ball
    8th_ball

До коментар [#2] от "Незнайко в Слънчевия град":

Всички белтъчини по същество са полимери. Не че нещо, просто да си уточним терминологията.