Общината срещу мръсния въздух в София: Атрактивен градски транспорт, още велотрасета и зони с ниски емисии

Общината срещу мръсния въздух в София: Атрактивен градски транспорт, още велотрасета и зони с ниски емисии

© Георги Кожухаров



Увеличаване привлекателността на градския транспорт– това е една от важните цели, която Столична община си е поставила и една от мерките, насочена срещу основния целогодишен замърсител с фини прахови частици – трафика в София.


Това посочват от общината в отговор за "Дневник" по повод одита на Сметната палата на действията за справяне с мръсния въздух в столицата. Според общината анализът на Сметната палата потвърждавал констатациите на Столична община. В началото на април Съдът на Европейския съюз осъди България заради сериозното замърсяване на въздуха в страната, заради систематичното превишаване на допустимите норми за замърсяване с фини прахови частици и заради липсата на мерки за овладяване на проблема от години.


Всички мерки, предприети до момента , са довели до намаляване на емисиите на всички други контролирани замърсители, с изключение на фините прахови частици. Затова общината насочва усилията си в програмата за подобряването на качеството на въздуха до 2020г. Именно към ограничаване на източниците на фини прахови частици.




За увеличаване привлекателността на градския транспорт общината работи непрекъснато, уверяват от СО и изброяват как: периодично се закупуват нови автобуси, които да отговарят на стандартите Евро 6; купуват се нови електробуси, в това число са и нови зелени швейцарски трамваи, които вече вървят по различни линии в София и тенденицията е броят им да се увеличава.


Стимулиране на велосипедистите


Общината предвижда още да стимулира използването на велотранспорт. От общината уверяват, че работят за свързване на съществуващите велоалеи и изграждане на нови. Новите велотрасета ще преминават и през парковете, така че да бъдат максимално удобни, атрактивни и безопасни за гражданите.


Ремонти на пътищата


Част от проблема с трафика е състоянието и на пътните настилки. Затова и се предвиждат ремонти там, където е необходимо, твърдят от общината. Предвижда се разширяване и надграждане на интелигентната система на управление на трафика, така че да се намалят задръстванията и придвижването да стане още по-удобно и по-бързо и с по-малко замърсявания.


Еко стандарти и контрол за коли


"Еколейбъли" е друга важна мярка, която предвижда община София. Той ще категоризира автомобилите спрямо степента, в която замърсяват и това разграничение ще "помогне за реализиране на различни управленски решения, насочени към подобряване на качеството на въздуха".


Завишен контрол на техническите пунктове, които отговарят за прегледа на автомобили е друга важна мярка на общината, която да гарантира, че ще бъдат пускани само коли, които отговарят на съответните екологични стандарти.


Контролът и върху техниката на машините на строителните площадки също предстои да се завиши. Строителната техника напуска обекта кална и мръсна и разнася строителен отпадък по улиците, който пък освен тях, замърсява и въздуха.


Една от поредица от законодателни инициативи ще е свързана с иницииране на данъчни промени, които да стимулират закупуването на лични превозни средства, които щадят околната среда.


Общината обещава създаване на зони с ниски емисии, чрез които да се контролира трафика в града и оттам – да се контролира замърсяването.


Мерките, които са описани като препоръки от Сметната палата, вече се изпълняват от общината, твърдят от СО. Вече е на финален етап актуализирането на Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух – крайният му вариант в момента е на обсъждане в Комисията по Екология в СОС.


По-често миене на улиците


Общината вече е увеличила честотата на миенето на уличните платна, става ясно от отговора за "Дневник". Също така администрацията на София твърди, че е завишила проверките за нерегламентирано изгаряне на гуми и други отпадъци и е в ход разработването на заповеди, които да гарантират мониторинг и контрол на изпълнението на мерките от програмата.

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 2028 Неутрално

    Пуснете още трамваи "брюкселски краставици"

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  2. 2 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1732 Неутрално

    Предлагам да боядисат и останалите трамваи зелени. Също и бордюрите. Може да се изобрети и зелен асфалт. Но да не се намаляват колите, иначе как общината ще лапка с минимални инвестиции от боята за маркиране на паркоместата. Велоалеите да се направят четворни, това ще увеличи усвояването на евросредства, а пешеходците да слязат на пътното платно.

  3. 3 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4340 Неутрално

    Има решение-грубо но ефективно:максимален данък за автомобилите над 10 години,забрана за внос на талиги над 12 години,подмяна на камионите-забрана за движение на такива над 15 годишни.Стимулиране на велоспедният транспорт,нови трамвайни трасета.....

    До истината се достига с познание!
  4. 4 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Ще махнат ли жълтите "умни" светофари? Те са единствената причина толкова рядко да ходя пеша на работа.

  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3840 Неутрално

    Графикът за миене да е публичен, за да има граждански контрол.
    Билетът - 50 ст. Картите - 30 лева за работещи.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Атрактивен транспорт и безплатно паркиране не може да има едновременно. Безплатното паркиране най-много пречи на градския транспорт и не само на него защото е най-големия стимул на трафика на лични коли. И по света мислят така.
    http://www.economist.com/news/briefing/21720269-dont-let-people-park-free-how-not-create-traffic-jams-pollution-and-urban-sprawl?fsrc=scn %2Ffb%2Fte%2Fbl%2Fed%2F .
    Денонощно платено паркиране в целия град е най-работещото решение за борбата с трафика и броя на автомобилите. Годишен стикер за паркиране в определен периметър по местодомуване - за първа кола - 400 лв, за втора кола на същия адрес - 800лв, за втора кола на същия собственик - 1500 лв. и т.н. Извън този периметър 2-4 лв/час. Само така ще освободим улиците за да има бърз и удобен градски транспорт. Платеното паркиране значи контрол, т.е. ще се пребори и неправилното/наглото паркиране по тротоари, зелени площи и т.н.
    Първо трябва да освободим улиците. Автобусът е на 200м от спирката, на таблото пише 1 минута, а идва след 9 минути. Автобусът е застинал в гигантско задръстване предизвикано от коли, чието използване се дължи в 90 % от случаите на това, че са били паркирани безплатно през деня.

  7. 7 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2111 Неутрално

    Едва ли има по-противна дума от ''атрактивен'', особено когато се злоупотребява с нея, например в тази статия.

  8. 8 Профил на С С К
    С С К
    Рейтинг: 875 Неутрално

    Пуснете още трамваи "брюкселски краставици"
    —цитат от коментар 1 на Венци 1488


    Не брюкселски,базелски.Е,все с буквата Б.

    По-добре да си здрав и богат,отколкото беден и болен.
  9. 9 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9905 Неутрално

    По често миене на улиците и допълнителни велоалеи заедно с прогресивното мислене на младите хора може да намалят мръсният въздух.

  10. 10 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2236 Неутрално

    Столична община за пореден път показват колко са неадекватни по проблема. Никой няма да си слезе от колата понеже автобуса бил нов или да ходи пеш или да кара колело в дъжда понеже е страшно приятно.

  11. 11 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 834 Весело

    Предполагам, че цена от 2.60 на билета ще стимулира ползването на градския транспорт

  12. 12 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    Едва ли авторите не се досещат, че предлаганите мерки са палеативни и безмислени, ако не и антисоциални. И че единствения начин е разселване на софиянците. Това място не предлага добри условия за живот на толкова много хора. Ограничено като пространство и затворено отвсякъде. А какво работят толкова много хора и откъде им са доходите, акъла ми не стига? Явно 90% се обслужват и самообслужват, но някой трябва и да произвежда. Тя всъщност цялата икономика в държавата е замряла и софийската не личи.

  13. 13 Профил на Handy
    Handy
    Рейтинг: 835 Неутрално

    1. Миене на улиците
    2. Миене на всички улици
    3. Миене на всички улици и тротоари често

  14. 14 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Много добри и дори отлични мерки. Сега остава да видим изпълнението. Ако мерките бъдат доведени докрай и се следи за тяхното спазване, София буквално ще се прероди и ще стане още по-приятна за живот.

    До коментар [#12] от "Judjuk":

    Щом хората оцеляват, значи му намират колая. Всеки или почти всеки се старае да си изкарва прехраната почтено, дори и разни шмекери знаят, че номерата им вървят до едно време. Имаше прекрасен френски полицейски сериал по темата. Колкото до разселването на софиянци - това не става зорлем. Насила хубост не става. Когато се създадат благоприятни условия за живот и бизнес в цялата страна, хората по естествен път ще се преместят по родните си места или по такива, които са им по-приятни и по-интересни за живот. То и сега има такава тенденция, но е все още сравнително слаба. На много места куца инфраструктурата, другото си го имаме.

  15. 15 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 785 Гневно

    Празни приказки отново...
    И пак нищо за азотните окиси от ВСИЧКИ дизели...

    Stef
  16. 16 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1483 Неутрално

    Дори сметната палата достигна до очевидното - основния проблем е, че града не се мие. Само общината е далеч от това. И говори приказки за всичко друго. Зелени 30 годишни трамваи. Явно боята е определяща.
    Друга причина е как общината прави ремонти. Днес се реже асфалта. Отпадъка се трупа на камари поне за няколко дни. Духне вятър, но според общината не се вдига прах. Дупките се запълват след поне седмица... Щото е много сложно да се организира така, че да става за един ден.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  17. 17 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Общината срещу мръсния въздух в София: Атрактивен градски транспорт (безплатен - мечти), още велотрасета и зони с ниски емисии (а колите да са забранени в града - още по-големи мечти)?!

    До коментар [#12] от "Judjuk":
    Едва ли авторите не се досещат, че предлаганите мерки са палеативни и безсмислени като единствения начин е "разселване" на софиянци ( може би като се върне "гражданството"?)! Това място е "ограничено" като пространство и затворено отвсякъде и не предлага здравословни условия за живот на толкова много хора (около една трета от населението на България)! Та в същност цялата икономика на държавата е "замряла" (има ли изобщо такава?) и е съсредоточена в няколко града преброими на пръстите на една ръка?!

  18. 18 Профил на Blaster _
    Blaster _
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Не разбрах как Евро 6 и "нови !? зелени трамваи" ще повишат привлекателността на градския транспорт? Аз като потребител искам 3 неща: в превозните средства да е чисто, да идват на време и да не се чака безумно време по спирките и разбира се нормална цена.
    От СО нито дума за нито едно от трите. Само общи приказки за светлото бъдеще.
    А преди да говорят за затягане на контрола над пунктовете за ГТП, нека първо от градския транспорт си оправят собствените превозни средства, пък после да хулят колко лоши са частните.
    И последно, но не по важност, нека от СО кажат колко пари годишно се събират от местни данъци и такси от "лошите" частни автомобили и от платените зони за паркиране и за какво се харчат тези пари?

  19. 19 Профил на urandom
    urandom
    Рейтинг: 390 Неутрално

    Ще махнат ли жълтите "умни" светофари? Те са единствената причина толкова рядко да ходя пеша на работа.
    —цитат от коментар 4 на laveol


    Защо, какво реално променят те? Аз имам един на пътя, и реално 50 секунди е между зелените. Предишния вариянт беше колите въобще да не могат да минават, защото имаше постоянно хора по пешеходната пътека. Друг който съм виждал беше на кръстовище, и по никакъв начин не променяше нещата, освен че трябва да се натиска бутон.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK