Столичната община най-сетне ще приеме програмата си за въздуха

Изглед към София от Витоша

© Надежда Чипева, Капитал

Изглед към София от Витоша



На днешното си заседание Столичният общински съвет ще гласува Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух в София до 2020 г. Документът от над 200 страници е актуализация на предишната програма, чийто срок изтече през 2014 г. В него са посочени конкретни мерки, с които качеството на въздуха в столицата да бъде подобрено, като основната цел е намаляването на нивата на фини прахови частици, които са най-сериозният замърсител.


За да бъде гласувана днес, програмата премина през комисиите към общинския съвет за една седмица, само с по едно разглеждане. На всички общинските съветници гласуваха с пълно единодушие за приемането й. По време на заседанието на комисията по екология във вторник се прие зам.-кметът Йоана Христова да отчита изпълнението на програмата на всеки три месеца Тогава Христова съобщи и че след приемането на документа от Столичния общински съвет ще бъде публикувана и графика, илюстрираща колко от постъпилите предложения са взети предвид.


Програмата беше представена за пръв път през февруари, като според зам.-кметът по екологията Йоана Христова обществените обсъждания с граждани, представители на бизнеса и неправителствени организации са продължили над 30 дни. Междувременно съдът на Европейския съюз осъди България заради високите нива на фини праходи частици и липсата на мерки за овладяването на проблема. В края на април доклад на Сметната палата показа, че основните причини за замърсяването са транспортът и лошото състояние на пътищата. С доклад Европейската комисия посочи, че България е с най-високите концентрации на фини прахови частици в градска среда измежду всичките 28 държави на Европейския съюз. От партия "ГЕРБ" пък определиха проблемите със замърсяването на въздуха като политическа атака. Имаше и вечери, в които нивата на запрашаване в София бяха 8 пъти над допустимото.


Конретните мерки в програмата са разделени на краткосрочни, средносрочни и дългосрочни. Те целят ограничаването на движението на автомобили, които отделят високи нива на вредни емисии, по-строг контрол на твърдите горива, които се използват за битово отопление. Ще бъдат направени и анализи колко социално слаби семейства се отопляват по този начин, за да може Столичната община да подмени безплатно техните инсталации. Градският транспорт също ще стане по-модерен и привклекателен за гражданите, като ще се стимулира и използването на велотранспорт.

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 315 Неутрално

    Да вземат и да мият улиците!
    Всяка сутрин гледам как от чистота само замитат и се вдигат такива облаци прах ...

  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3135 Неутрално

    Солиден документ - 200 страници,кратки срокове,остава най трудното - да проработи.

  3. 3 Профил на widowmaker Всички сме парлеву франсе
    widowmaker Всички сме парлеву франсе
    Рейтинг: 711 Неутрално

    200 страници и нито дума за промяна в управлението на трафика...
    16-17км/ч средна скорост...безсмислено висене по светофари, поставени безразборно, безидейно и липса на всякаква координация между тях.

    "We're not gonna take it! Anymore."
  4. 4 Профил на sparti
    sparti
    Рейтинг: 304 Гневно

    Вчера минах по една улица в скъпия софийски квартал Белите брези. Около 40 автомобила бяха паркирали върху голо прахолясало място, тук-там посипано с дребен чакъл. Излишно е да казвам, че гумите на колите бяха кафяви и улицата беше замърсена по цялото си протежение подобно на строителна площадка, ама без да има строителство. Програма ли ви трябва за такива безобразия, бе, общинари?

    slivizasmet.blogspot.com
  5. 5 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 272 Неутрално

    До коментар [#1] от "vtl53383951":
    До коментар [#2] от "chicago514":
    До коментар [#3] от "widowmaker Борисов е единствената партия !?!":

    Така е. Бая труд е кипял, докато ги докарат до 200 страници. Според мен въпросният документ трябва да е точно 2 (или максимум 20) страници и всяко звено в Общината да си знае задачите, които не са чак толкова много. Те мерките за чист въздух са известни на света отдавна, остава само да ги приложим - там е драмата с политическата воля - има ли я или я няма. Засега нещата вървят добре - обновява се автопаркът на градския транспорт (само да им напомня на общинарите, че за да стане общественият транспорт предпочитан пред личния автомобил, той трябва да бъде с малка времева дистанция едната от следващата кола, чист и с климатик - за хладно в топлите месеци и топло в студените, както и така организиран, че пешеходните преходи от жилищните квартали до спирките да бъдат сравнително малки), разширява се метрото, но има нужда от още много велоалеи, както и от редовно миене на улиците, поне по-главните.

  6. 6 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 272 Неутрално

    До коментар [#4] от "sparti":

    Така е. Това го има навсякъде в страната, не само в София. Просто всяко възможно пространство се усвоява за паркинг, но определено подобни места трябва малко от малко да бъдат цивилизовани.

  7. 7 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 684 Неутрално

    На бас, че във въпросните 200 стр. липсва информация за относителният дял на отделните причинители на запрашаване, още по-малко графики с дневни и сезонни отклонения. Докато всичко е общи приказки, ще има реални присъди! Мръсотията у нас е повсеместна!

  8. 8 Профил на SliceOfLife
    SliceOfLife
    Рейтинг: 411 Неутрално

    Тези 200 страници малко ми наподобяват на "много говори, нищо не казва", ама ще видим... Все пак да не говоря предварително така... Не че им имам много доверие. Проблемите могат да се решат много лесно и ефикасно, но или капацитет не достига, или нещо друго.

  9. 9 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 272 Неутрално

    До коментар [#8] от "specter":

    Така е, ще ги решим, можете да бъдете сигурен в това, колега.

  10. 10 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 905 Неутрално

    Поредната лаладжийска история, писаница тип гусина бивш министър подвизаващ се във вестника.

    Без атрактивен градски транспорт (бърз и евтин) няма как да се оправят нещата.

    И горенето на дърва (в София не ми се вярва да са много такива) е пак от беднотия, същото е карането на таралясници.

  11. 11 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1098 Весело

    Въздух под налягане ще бори въздух с прахови частици?!

  12. 12 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1098 Весело

    Въздух под налягане ще бори въздух с прахови частици?!

  13. 13 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#1] от "vtl53383951":

    Всяка сутрин половината столични бракми биват подкарвани по "важни дела" от градинки кални, насипани със строителни отпадъци терени и прочие прашни, кални и блатисти (непригодени за паркиране) места. В резулатат на това върху пътните платна на града се нанася тлъст алувиално-прахов слой, който впоследствие се превъща в "чистия планински въздух", който всички ние дишаме. Колкото и често да мият учиците... все тая. Мунчо си сака да са паркирва у калта и сгурията.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  14. 14 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#3] от "widowmaker Борисов е единствената партия !?!":

    Няма ли трафик, няма проблем!

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  15. 15 Профил на Крали Марко
    Крали Марко
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Прирастът на българското население - най-малък в ЕС, въздухът - най-отровен, безгранично влагане на химия в храната, "инвестиции", канибализиращи населението и природата. Дали след 50 г. няма да се говори за България само в минало време?

  16. 16 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Истината е следната, забрана за шофиране на автомобили 10+ годишни в София бензин и 5+ дизелак. Преференции за електрически и хибридни автомобили (облекчено паркиране в синя и зелена зона и намален данък при прехвърляне на такива автомобили).
    Павираните улици - сори ама ще трябва да се асфалтират, имаше репортаж по БНТ, как там се събира изключително много прах, или другият вариант е много добре да се възстановят и да се мият поне два пъти в седмицата.

  17. 17 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 315 Неутрално

    До коментар [#13] от "moriarti":

    И викаш няма смисъл да се мие, то пак ще се изцапа :)
    Ти защо се къпеш, като пак ще се изцапаш или защо си переш дрехите :)

    Въпроса е комплексен, по принцип цялата държавна машина е абдикирала от задълженията си, начело с КАТ ...

  18. 18 Профил на Боб
    Боб
    Рейтинг: 512 Неутрално

    Интересно ми е как точно ще се превозят живущите например в "Дружба" до центъра, като им забраниш да си ползват автомобилите. Сега ГТ е отвратителен и хората не могат да стигнат до работа, не искам да си мисля какво ще стане.

    И нещо в програмата за измиване на улиците да има? Освен ограничения? Дъжда, който валя миналата седмица със сахарския пясък (случва се почти всяка година) донесе сигурно повече прах от една година произведения от автомобилите. Ама циклоните не четат и не спазват програмите на СО.

  19. 19 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#17] от "vtl53383951":

    Всички ние сме тази държава. Ако милеете за състоянието на България, няма да корумпирате, няма да сте корумпиран, няма да нарушавате правилата и законите, ще се борите за правата си и ще пазите общото. Но българина (както е забелязал и Христо Ботев) е силен на маса и у форумите. Когато трябва да свърши нещо или да пропусне малката далаверка... някак си се променя. Вие виете срещу немиенето на улиците. А виете ли също така срещу паркирВането у градинките и насипаните със сгурия нерегламентирани "паркинги", детски площадки и прочие?

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  20. 20 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#18] от "Боб":

    От "Дружба" до центъра има метро, няколко автобусни и тролейбусни линии, трамвай... Горките отделени от света жители на "Дружба"! Налага им се да висят (сам саминки) в задръстванията. Каква драма!

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  21. 21 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 337 Неутрално

    Тонове хартия са изписани,сега остава Столична община да разпродава въздуха на парче!

  22. 22 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 345 Неутрално

    Не се ли намали трафикът на лични автомобили, няма как да има привлекателен градски транспорт. Автобуси, тролей и т.н. са блокирани от трафика на лични МПС. Ето една вечерна снимка от площад Велчова завера на бул. Свети Наум:
    http://boemka.snimka.bg/daily/gradski-transport.947280
    В дъното се виждат блокирани от коли А102 и А94. Разстоянието между двете спирки е 1 км, а се пътува над 10 и дори 15 минути. В обратната посока е още по-зле.

    А най-ефективния начин за намаляне на трафика е платеното паркиране, и то денонощно. Годишен стикер за паркиране в определен периметър по местодомуване - за първа кола - 400 лв, за втора кола на същия адрес - 800лв, за втора кола на същия собственик - 1500 лв. и т.н. Извън този периметър 2-4 лв/час.
    Платеното паркиране означава контрол на неправилното паркиране по тротоари градинки и т.н.

  23. 23 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1312 Неутрално

    Автомобилите не отделят прах, а само го вдигат от мръсните улици!!! За по-лесно обвиняват автомобилите, защото за да не се нанася кал и мръсотии по улиците при дъжд, които когато изсъхнат автомобилите превръщат в прах, общината трябва да свърши много,много,много работа по отвеждане на дъждовните води, по изкърпване на всякакви дупки по улиците, асфалтиране на всички места по които се движат превозни средства(междублокови пространства, малки улички и т.н. ) жестоки и безкомпромисни глоби към всички строителни обекти, които замърсяват. Това само като начало. Но за тия неща не се говори. Всички повтарят като папагали "автомобилите, автомобилите..." и в последно време печките на дърва и въглища. Печките ще изчезнат след значително повишаване на стандарта на живот, а това означава, че през следващите ПОНЕ 20-30 години ще си пушат.
    Тая програма е само прах в очите на Брюксел!!! Симулация.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  24. 24 Профил на Боб
    Боб
    Рейтинг: 512 Неутрално

    До коментар [#20] от "moriarti":

    Аз не живея в Дружба, но имам две колежки, които живеят там. Поне 2-3 пъти седмично имат проблеми с придвижването, автобусите са препълнени. Ако И тези няколко хиляди (вероятно) човека, които сега се движат с коли трябва да се качат на тези автобуси какво точно правим?

    Не съм против идеята за ограничаване на автомобилите в града, но ПЪРВОТО действие е създаване на смислена алтернатива. Има много части в града, където такава просто няма. Ако наистина се наложи забрана за движение в целия град, ще стане гражданска война. Хората просто няма да могат да се придвижат.

    Системата за таксуване в ГТ е безумна и архаична и хората по НИКАКЪВ начин не са стимулирани да ползват ГТ.

    И, отново: основната причина за мръсните улици и въздух е ЛИПСАТА НА ХИГИЕНА. Пак питам, сахарския дъжд има ли общо с трафика?

    Сега искаме да ограничим автомобилите с ДВГ, защото замърсяват. ОК. А след 10-15 години, когато масово навлязат електромобилите?

  25. 25 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1084 Неутрално

    Тотални алабализми е тая програма! Пратиха ми я! 100 страници констатации, без нищо конкретно!
    Улиците се мият 1 път в годината, защото парите от данък смет стигат за толкова! А парите стигат за толкова, защото се насочват към "равилния" консеционер-вълкът Румен, приятле на БОйко! Който оскъпява 5-6 пъти миенето на улици! И не само! Призната от Запада демокрация, +функционраща пазарна икономика+обществени поръчки =5-6 пъти повисоки цени за миене, чеистене и т.н. Да живее! Народът си ги избра, може и малко да са помогнали на чувалите с бюлетини, но не моного!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  26. 26 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#24] от "Боб":

    А ако вашите две колежки пътуват в една кола (на едната от двете), а не се друсат поотделно, ще бъдат спестени място, гориво, време, нерви... Метрото е пълно само в пиковите часове, но тогава влакчетата са през 3 минути. Моля ви, само загубените безвъзвратно нерви по това да си намеря къде да паркирам сутрин в града ми стигат за да предпочета "свръхмегаултрапрепълнения" (легенди, апропо) транспорт. Колежките ви си падат по драмата явно. Да се пробват на сцена.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  27. 27 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#25] от "Антикорупционен блок-Да Корупция!":

    А релсите на метрото пък хич не ги мият. "Потресаващо! Докога?!?! Фандъкова, иди си..." и прочие празнодумие.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  28. 28 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2493 Неутрално

    Много ми е интересно как смятат да направят градския транспорт по привлекателен, след като всичките усилия в областта на транспорта в общината са насочени към движение на повече автомобили.
    За колоездачите няма да говоря, защото те също са омразни на общината, както пешеходците и ползващите градски транспорт.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  29. 29 Профил на starlighter
    starlighter
    Рейтинг: 228 Неутрално

    ето пример:

    https://call.sofia.bg/bg/Signal/Details/49197

    няма зелени площи, няма проблем

  30. 30 Профил на libration
    libration
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#3] от "widowmaker Борисов е единствената партия !?!":

    О спокойно. За скоростта ще се оправят като свалят ограничението до 30км/ч.

    До 50 години и Германия няма да е член на G8.
  31. 31 Профил на Боб
    Боб
    Рейтинг: 512 Неутрално

    До коментар [#26] от "moriarti":

    Може би съм написал неясно... и двете НЕ шофират и пътуват с автобус. Все пак, има и зони, където метрото не стига, все пак не е ББ да огрее навсякъде!

    А, и за да поясня - и аз не шофирам всеки ден. Основно ходя пеша и с колело до офиса и обратно. Ползувам кола, когато имам движения през деня.

    Иронията е ОК, но не отговаря на въпросите ми:
    1. Ако утре се наложи ограничение на движението на леки автомобили, ще може ли ГТ да превози всички тези, които днес са ползвали тях, а не ГТ сутринта до работа и вечерта до вкъщи?javascript:;
    2. Каква е връзката между трафика и калния дъжд, който валя преди няколко дни?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK