Екоорганизация и граждани атакуват в съда програмата срещу мръсния въздух в София

Екоорганизация и граждани атакуват в съда програмата срещу мръсния въздух в София

© Надежда Чипева, Капитал



Една екологична организация и няколко граждани обжалват програмата срещу мръсния въздух в София с мотива, че тя няма да постигне нужния положителен ефект. Това е втората подобна гражданска жалба в съда по проблема със смога в столицата в рамките на по-малко от месец.


В понеделник (19 юни) "За Земята-Достъп до правосъдие" заедно с трима граждани на София са внесли жалба в Административен съд — София, срещу приетата на 18 май Програма за управление качеството на атмосферния въздух на Столична община за периода 2015 - 2020 г.


Според жалбоподателите дългоочакваната програма, която трябваше да влезе в сила още преди две години, няма да доведе до необходимото по-добро качество на въздуха в столицата. Лошото качество на въздуха се свързва с множество здравословни проблеми, включително рак и сърдечни заболявания.




"От изключителна важност е отговорните институции да предприемат мерки, които дават реални резултати в най-кратък срок, както изисква европейското законодателство", подчертават от "За Земята".


Освен забавянето, което не е компенсирано с предложения за наваксване, значителен пропуск според тях е, че програмата не включва анализ и мерки срещу фините прахови частици с размер 2.5 микрона, които са по-същественият фактор, влияещ върху човешкото здраве, за разлика от тези с размер 10.


Ивайло Хлебаров, съветник към екологичната организация, посочва, че Столичната община даде 30 дни за коментари по предложената програма, но въпреки това тя не представи и коментира публично получените предложения от заинтересовани граждани и организации. "Версията, която беше гласувана, не беше обществено достъпна и отново не адресира адекватно двата източника на замърсяване — отоплението с въглища и дърва и автомобилния транспорт", твърди той.


"Чистият въздух е едно от основните човешки права. С участието си в тази жалба аз изразявам гражданската си позиция и несъгласие с начина, по който Столична община решава проблема със замърсения въздух в столицата", посочва Меглена Антонова, един от жалбоподателите.


За последните 13 години това е третата програма за качество на въздуха на Столичната община. В края на май група НПО и адвокати под името "Група за чист въздух" излязоха с колективен иск срещу бездействието на Столичната община по замърсяване на въздуха в София. Те твърдят, че в периода 2015 - 2017 г. въпреки сериозните нива на замърсяване с фини прахови частици от общината не предприемат никакви мерки, за да предпазят населението на града.


"Дневник" изпрати запитване до общината с молба за коментар за съдебните обжалвания срещу програмата й.

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2115 Неутрално

    Ще се научим що е то гражданско общество... Ама си трябва време... което нямаме.

  2. 2 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1477 Неутрално

    Похвално!!!
    Имат моите адмирации.

  3. 3 Профил на Andrety
    Andrety
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Байхуй за Столична Община!

  4. 4 Профил на 16bit
    16bit
    Рейтинг: 551 Весело

    "Еколози" ще се борят против наредба за чистия въздух. Хайде честито, това само в България го има.

  5. 5 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#4] от "16bit":

    Прочете ли статията?
    А т. нар. "Програма"?

    Някои от мерките, описани в свободното съчинение, наречено "Програма" са смехотворни. Почистване на улиците например. Макар почистването да е необходимо за Европейския облик на града, то няма да реши проблема със замърсяването с ФПЧ.

    Фините прахови частици са с диаметър от 2.5 до 10 микрона и не се намират по-улиците, а се носят като аерозоли във въздуха. Основните източници на ФПЧ са дизеловите двигатели, така популярни напоследък сред населението, и отоплението на твърдо гориво.
    Но тъй като замърсяването с високи нива на ФПЧ се отчита и в топлите месеци от годината, когато никой не се топли, още по-малко с твърдо гориво, дава основание да се заключи, че конкретно в София основният източник е автомобилният трафик, и по-специално дизеловите превозни средства.
    Трябва да се насърчи използването на масов градски транспорт, като се доразвие метрото. Да се изградят истинкси вело-алеи, а не просто да се отцепва площ от и така недостатъчните тротоари. Трябва да се затегне контрола при годишните технически прегледи, в частта димност и емисии на изгорелите газове и да се насърчи използването на пмоторни ревозни средства с ниски нива на емисии - електромобили, автомобили на втеченен нефтен газ (LPG) и метан и т.н.

  6. 6 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3251 Гневно

    Първо трябва да осъдят СО за лъжа.Преместиха измервателните станции от центъра в Дружба и Павлово с цел да заблуждават софиянци и ЕС

  7. 7 Профил на dkolov
    dkolov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    .Трябва да се насърчи използването на масов градски транспорт, като се доразвие метрото. Да се изградят истинкси вело-алеи, а не просто да се отцепва площ от и така недостатъчните тротоари. Трябва да се затегне контрола при годишните технически прегледи, в частта димност и емисии на изгорелите газове и да се насърчи използването на пмоторни ревозни средства с ниски нива на емисии - електромобили, автомобили на втеченен нефтен газ (LPG) и метан и т.н.
    —цитат от коментар 5 на subsonic


    Аз миналата седмица минах покрай строежа на метрото и гледах че се строи с димитровски устрем. Иначе доколкото знам общината в София на законови правомощия да следи автомобилите.

    Има си друга държавна служба. Аз и друг път съм казвал - изглежда има проблем с техническите прегледи в провинцията. Даже днес гледах един Фолксваген от Сливен който дими като кюмбе. Да не би общината в София да може да забрани движението на автомобили от други градове в страната. Според мен си сгрешил мястото за жалби и оплаквания.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK