
© Цветелина Белутова, Капитал
В рамките на тази година трябва да стане възможно коли, които нямат катализатор, да не могат да преминат през първа регистрация в КАТ." Това заяви министърът на екологията Нено Димов по време на национален форум за зелен бизнес "Екоиновации и градска среда" в четвъртък.
С това изявление по темата днес Димов направи отстъпление от думите си в интервю пред "24 часа" в началото на седмицата, където говори, че са обмисля подобна рестрикция, но за всички автомобили.
"Ако бъде решено вече регистрираните коли да бъдат задължително оборудвани с устройствата, това ще означава принуда за инвестиция и ще последва проблем," обясни министърът.
"При всички положения не сме предвидили в бюджета (за тази година) снабдяването на техническите пунктове с анализатори, ако са необходими", каза още Димов пред журналисти.
"Техническото решение е ясно - трябва да имаш катализатор, но политическото не е така ясно," коментира още Димов, обяснявайки, че не може чрез принуда да се накара голяма част от хората да инвестира хиляди левове за придобиването им.
Димов веднага направи и уговорката, че преди да се въведе подобни ограничения за коли без катализатори заради подобряване качеството на въздуха, първо трябва да се види цялостната картина, да се изчисли социалната цена. Този анализ в момента се прави от заместник-министри на околната среда, вътрешните работи и транспорта, събрани в една междуведомствена работна група. Именно тази работна група финално ще излезе с предложения с адекватни на ситуацията мерки срещу основните замърсители на въздуха - битовото отопление на дърва и въглища, автомобилният транспорт и индустрията.
По думите му най-сериозният проблем при ограничаване на замърсяващите коли са нагласите на хората, които се променят най-трудно и бавно. "Промяната в нагласите отнема много време, но си струва усилието," каза Нено Димов. По този повод модераторът на събитието се обърна към публиката в залата дали подкрепя радикални мерки за по-чист въздух, всички присъстващи гласуваха за такива мерки, само двама се обявиха срещу. Димов обаче коментира, че в случая присъстват хора от бизнеса. "Бизнесът е ясен, нека направим подобно допитване в Белене и Угърчин, там резултатът ще е точно обратният," каза министърът.
Други проблеми, свързани със замърсяващите коли без катализатор в страната са неефективните технически годишни прегледи, сервизите, които предлагат незаконни услуги за премахване на катализатори, изброи министърът.
Нено Димов: "Човешката история познава само нарастване на ресурсите"
"Наистина ли се изчерпват ресурсите," попита министърът по време на първия панел от форума, цитиран от БТА, и веднага след това посочи, че не е така.
"Човешката история познава само нарастване на ресурсите, до които имаме достъп. В нито един момент не познаваме намаляване на тези ресурси. В природата съществува само потенциал, реален ресурс няма. Единственото, което можем да кажем, че е ресурс, това е човешкият гений да превръща потенциала, който му е даден от природата, в реално нещо, което може да се използва", каза Димов.
"Зеленият бизнес не е просто реклама или мислене как да се увеличи печалбата, това е онзи гений, който превръща потенциалния ресурс в реален," каза още Димов. Той отбелязва, че начинът, по който работи зеленият бизнес, е най-доброто за бъдещето.