Общината планира велоалея в средата на бул. "Патриах Евтимий"

Общината планира велоалея в средата на бул. "Патриах Евтимий"

© Красимир Юскеселиев



Велосипедна алея да минава през средата на булевард "Патриарх Евтимий". Това е един от проектите в програмата на Столична община за велосипедна инфраструктура в столицата, предвидени за изграждане още тази година (2017 г.).


Проектът беше представен от бившия директор на "Софпроект" Петър Терзиев по време на дискусия с холандски експерти, представители на общината, зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев, главния архитект на столицата Здравко Здравков и граждани.


Терзиев съобщи, че до края на годината в София ще бъдат изградени общо три нови велосипедни алеи – една по бул. "Княз Ал. Дондуков – Корсаков", друга – по бул. "Патриарх Евтимий" и още една по бул. "Ген. Скобелев". Предвидено за проектиране е велоалея по бул. "Васил Левски".




Според представители на общината проектът за "централна велоалея" има много предимства и трябва да се реализира макар да са предвидили и алтернативен вариант.


Идеята им обаче беше приета със сериозни резерви и критики от холандските експерти по планиране и изграждане на велоалеи в градска среда – урбанистът към GoDutchCycling Роб Ван дер Биджл и консултантът по проектиране в "Bike-minded" Мауритс Лопес Кардозо.


Проектът предизвика и скептични реакции от страна на граждани от сдружение "Велоеволюция" и "Критична маса".


Общината планира велоалея в средата на бул. "Патриах Евтимий"

© Георги Кожухаров


За и против "централна велоалея"


Т.нар."централна велоалея" между двете ленти за автомобили по "Патрирах Евтимий" има и разработен алтернативен вариант – за двупосочна странична велоалея в единия край на улицата, но според експертите от Столична община предимствата на първия вариант са много повече.


През 70-те години отново на Патриарха е съществувала пешеходна алея с 300 стари кестени, които са били отсечени по решение на тогавашния кмет. Идеята сега е тази алея да бъде възстановена, но не за пешеходци, а за велосипедисти. Тя ще бъде широка 2,50 м, а за дърветата е отредено по 1,50 м. от двете страни на алеята.


Планът е да бъдат засадени 420 дървета и храсти, които да служат като естествена защитна стена от трафика от двете страни. Заложено е изграждане на 27 800 кв.м. зелени площи.
"С това искаме да възстановим историческото наследство на София, " подчерта Терзиев. Той обясни, че е предвидено това да е непрекъснато велосипедно трасе през кръстовищата на булеварда и там велосипедистите да са включени в движението, а не да пресичат като пешеходци.


Планът е тази централна алея да продължи по бул. "Васил Левски" и да минава през бул. Витоша – като това замени велоалеята на тротоара, което в момента създава конфликти с пешеходците.


Именно пресичането по кръстовищата обаче предизвика критики от представители на "Велоеволюция" и "Критична маса", които поставиха въпроса как ще завиват на кръстовището велосипедистите за наляво, направо и надясно, които са на една и съща велоалея. Според тях подобна ситуация на пресичане е опасна и създава условия за катастрофи.


Холандският урбанист към GoDutchCycling Роб Ван дер Биджл заяви, че според него по-добър вариантът е страничната велоалея на улицата. "Така не решавате проблема, усложнявате го," коментира той и изрази съмнения, че проектът се базира на предварителен анализ на инфраструктурата на града, който според него е ключов, за да се планират велоалеите в цялостна мрежа и връзки между отделните алеи.


Той напомни, че най-важното предимство на велосипеда е, че позволява на хората лесен достъп до различни точки в града. "Велосипедистите не са шофьори на коли, които искат да стигнат с висока скорост от точка А до точка Б. Това са по-скоро пешеходци, които с колелата си имат лесен достъп до различни дестинации в града и могат да спират и тръгват лесно," напомни Биджл и попита как на тази централна непрекъсната алея колоездачите ще могат да стигат до даден магазин на отсрещния тротоар.


Консултантът по проектиране в "Bike-minded" Мауритс Лопес Кардозо пък посочи, че велоалеите в Холандия са минимум 3 м., за да се осигури безопасно разстояние между разминаващи колоездачи. Според него, бул. "Патриах Евтимий" е достатъчно широк за подобна велоалея, а паркирането на колите не е нужно да става по улиците.


В отговор Терзиев обясни, че с "централната алея" общината търси и друг ефект за живущите на булеварда, за които ще е добре да има зелена зона и дървета на улицата им.

Ключови думи към статията:

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    Трябва да е оградена, иначе автоталибаните ще карат по нея.

    The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4478 Неутрално

    Струва ми се опасно и животозастрашаващо.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на narodaeverekciq
    narodaeverekciq
    Рейтинг: 276 Весело

    Да да знам ги аз тези велоалеи, една боя до края на пътното платно и готово, ние изградих ме 20км, велоалеи, едно боя по средата на тротоар и готово ние изградихме за хиляди евро велоалеи.... крадене крадене и нищо правене, на една боя разстояние хиляди евраци гарантирано от некадърниците в общината.. герб мерб и там разните комуноиди...

  4. 4 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 652 Неутрално

    Това го правят с цел, хем от ляво хем от дясно, някой заблуден шофьор да може да шибне клетите колоездачи ли? Титанична мисъл!

  5. 5 Профил на vladek
    vladek
    Рейтинг: 430 Весело

    Абе какво разбират холандците от велосипеди и велоалеи!!! Я да си гледат таратайките там при тях! :))))

    Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
  6. 6 Профил на ЧИЧО ПЕШО
    ЧИЧО ПЕШО
    Рейтинг: 381 Любопитно

    Трябва да е оградена, иначе автоталибаните ще карат по нея.
    —цитат от коментар 1 на EU defender



    До коментар [#1] от "EU defender":

    Авто талибани, Мото талибани, Вело талибани !!!!
    Всичкото ТАЛИБАНИ !!!

  7. 7 Профил на nodamncat
    nodamncat
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Според него, бул. "Патриах Евтимий" е достатъчно широк за подобна велоалея, а паркирането на колите не е нужно да става по улиците.
    ---

    Аа, тука е така...

  8. 8 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1474 Весело

    Терзията, вий пак си засадете дървета и храсти в средна ивица, обаче да слагаш там и "велоалея", означава , че никога не си се качвал на велосипед, ами си се возил на служебен автомобил с добре затегнати болтове.
    Прослушай още веднаж , каквото са ти казали там нашите граждани и холандските урбанисти, дано го разбереш.....

  9. 9 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3313 Неутрално

    До коментар [#8] от "1_april":

    Така е. Подкрепям коментара Ви, колега.

  10. 10 Профил на todorus
    todorus
    Рейтинг: 266 Неутрално

    Доста рисковано ми звучи! Водачите на автомобили в България все още не са свикнали с движението на велосипедите по пътищата. Само велоалея по средата на Патриарха ни липсваше.

  11. 11 Профил на ambros
    ambros
    Рейтинг: 580 Неутрално

    Стига са ни занимавали с тези веломазохисти. Тук има-няма 30-40 дни в годината, когато може да се кара колело, за да стигнеш вир-вода до работата и после да вониш на пор цял ден. Да си ползват градския транспорт, а за вкъщи да си купят по един велоергометър или бягаща пътечка.

  12. 12 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1698 Неутрално

    До коментар [#5] от "vladek":

    В Холандия съвсем малоумно е разрешено на мотори да карат по велоалеите. Които обикновено са на тротоарите. юЗа да могат велоталибаните лесно да газят хората. Опс. Пешеходците. Те не са хора.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  13. 13 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1698 Весело

    Велоталибаните научиха ли поне основите на правилата на движение? Поне как се минава на пешеходна пътека?

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  14. 14 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2202 Неутрално

    При тази идея веломаниаците трябва да са безсмъртни.

  15. 15 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1105 Весело

    ....и една по "Графа" моля...

  16. 16 Профил на Napster
    Napster
    Рейтинг: 292 Неутрално

    Такова чудо не съм виждал никъде. Но да съчетаеш велоалея, дървета, места за паркиране и път за автомобили ми се струва невъзможно.

  17. 17 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1394 Весело

    от години разправям - единственото решение е сички коли аут от целия център.

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  18. 18 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Това е пълна глупост. Велосипедистите ще си карат по тротоара, защото за да спрат някъде по Патриарха ще трябва да пресичат лентата за автомобилите.

  19. 19 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Засърбяха ме палците на краката... Гледам, 90% от "общинарите" и всякаквите други "управляващи" ги сърбят ГЗовете. Няма да е лошо всички да се начешаме в стил "клин клин избива".

  20. 20 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 422 Гневно

    И в този ред на мисли - няма ли най-накрая да върежете, господа и госпожи "управляващи" велоалеята, която свършва абруптно на Лъвов мост с тази, която абруптно започва на НДК?

    И по възможност да не трябва да обикаляме като лудите по трамвайната линия на Графа или да правим опити за самоубийство през Петте кьошета?

    Защо премахнахте тази по Витоша? За да може знайни и незнайни притежатели на заведения да заемат 50% от цялата "пешеходна" алея и да ползват противопожарните кранове за закачалки ли?

  21. 21 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1317 Неутрално

    Патриархът е еднопосочен от Попа до 5-те кьошета и наистина е най-разумно велоалеята да бъде от северната страна до тротоара, защото южната е заета от паркинг.
    Като стане двупосочна - от Попа до рск пмтнк - пак е по-уместно да бъде от едната страна - северната, а не средно. В този случай обаче паркирането до южния тротоар трябва да се забрани абсолютно и най-строго.
    Иначе озеленяването е интересна идея, но не с дървета, а с вечнозелен жив плет с или без вградена предпазна мантинела.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  22. 22 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 1512 Любопитно
  23. 23 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2860 Неутрално

    До коментар [#17] от "tucker case":
    Именно! И всички коли без гараж и;и паркомясто аут!

    БЮЛЕТИНА НОМЕР 11 -ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА. НЕ ПОЗВОЛЯВАЙ ДА Я СМАЧКАТ!
  24. 24 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2337 Неутрално

    По патриарха първоначално е имало редица дървета, която е стигала чак до прага. Една велоалея с две редици дървета и движение само в едната посока. Минаване - 20 лева дневна винетка. Това е оптималното решение.

  25. 25 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1521 Весело

    Тая епохална тъпотия за велоалея по средата на оживен булевард, може да я роди мозъкът, всъщност не, г*зът на някой, който никога през живота си не се е опитвал да кара велосипед в градски условия.

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  26. 26 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 788 Весело

    Велоалеите ни не са свързани, спират безумно в подлези, натоварени кръстовища, насред нищото... и де факто нямаме изградена мрежа от велоалеи, а просто някакви отсечки от тук до там и обратно. Като велоалеята в "Студентски град" е върха на абсурда. "Умното" студент от УНСС (Утре Носете Съответната Сума) си паркира отгоре й и досега не съм видял общинската полиция да глобява или да вдига возила.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  27. 27 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 799 Неутрално

    Ганьо е решил да впечатлява Холандците с градско планиране и още по-специално с велоалей... не'ам думи

  28. 28 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1634 Неутрално

    да възстановим историческото наследство на София, "

    В историческото наследство на София никога не е имало един милион автомобили!
    Спецовете, които решават какви нови глупости да направят в града, карат ли велосипеди?

  29. 29 Профил на tko42434569
    tko42434569
    Рейтинг: 247 Неутрално

    Чета и настръхвам! Няма граници за дълбочината на чиновническата глупост. Как пък поне веднъж някой от тези дебелог*зи чантаджии не се качи да покара велосипед върху творението си! И как успяват винаги така да ги проектират, че никоя велоалея да не се свързва с която и да е друга велоалея.

  30. 30 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 456 Неутрално

    хахахаха, Ван дер Биджл
    Човекът се казва ван дер Байл (van der Bijl).

  31. 31 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 438 Любопитно

    Много ми се иска да видя проектиралия "велоалеята" по протежение на канала - от НДК до бул. Мадрид, как я минава цялата тази алея карайки велосипед.

  32. 32 Профил на Ослик, суслик, паукан
    Ослик, суслик, паукан
    Рейтинг: 571 Весело

    Според мен трябват две велоалеи - по средата на всяко от платната.

    I had a dream, Joe
  33. 33 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3331 Неутрално

    Според моето скромно мнение ако изключим мотива да се откраднат някакви пари идеята за велоалеи в България е леко малоумна. Защото няма велосипедисти. Прави са холандците да ни се чудят на акъла. В тяхната страна първо много хора са решили да се качат на велосипеди, бутали са се из движението, видяло се е кой накъде се движи и накрая са си направили велоалеи. У нас някой си мисли, че като направи велоалеи маса хора ще се метнат на велосипедите. Да, ама понеже този някой никога не е пътувал с велосипед ще направи алеите така, че дори и тези, които са имали желание ще се откажат да се метнат. Някъде в средата на седемдесетте с един приятел си купихме появилите се тогава сгъваеми "балканчета" с малки колела и си джиткахме на дълги преходи из София и околностите. Без велоалеи, каски, салтанати. Та от опит смея да твърдя - не велоалеите правят колоездачите. Обраното е.

  34. 34 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3155 Весело

    Е, що само по средата. Не може ли целият булевард да стане велоалея. Балканци-холандци ненагледни!

  35. 35 Профил на t_tzanev
    t_tzanev
    Рейтинг: 234 Неутрално

    Всичко е много хубаво със строителството на велоалеите. Същевременно велосипедистите обърнаха всички тротоари и градинки на такива като забравиха, че щом са над 14 год. то съгласно ЗДП са просто участници в движението на превозни средства.
    Не е ли време тези с новите униформи да си заработят исканите 20% като обърнат внимание и на велосипедистите?

  36. 36 Профил на widowmaker Всички сме парлеву франсе
    widowmaker Всички сме парлеву франсе
    Рейтинг: 652 Неутрално

    Авторите на тази идея трябва веднага да бъдат съдени за опит за убийство на повече от едно лице по особено малоумен начин

    "We're not gonna take it! Anymore."
  37. 37 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3785 Неутрално

    А как ще бъдат организирани подходите към нея?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  38. 38 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3785 Неутрално

    Всичко е много хубаво със строителството на велоалеите. Същевременно велосипедистите обърнаха всички тротоари и градинки на такива като забравиха, че щом са над 14 год. то съгласно ЗДП са просто участници в движението на превозни средства.Не е ли време тези с новите униформи да си заработят исканите 20% като обърнат внимание и на велосипедистите?
    —цитат от коментар 35 на t_tzanev


    Действително!
    От прекалено демонстративни грижи за велосипедистите май забравихме пешеходците!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  39. 39 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2567 Неутрално

    Идеята за дърветата е страхотна! Дано успеят да я реализират, защото автоталибани и хулигани дал господ. След като не е функционална за велосипедите, нека пак да стане пешеходна. А велоалеята да се направи както казват холандците. Те знаят как се правят.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  40. 40 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1521 Весело

    До коментар [#33] от "Един препатил":

    Да, да, моля ти се! Хайде да не сравняваме трафика и населеността на София през 70-те, със сегашното състояние на нещата, щото е малко нелепо!

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  41. 41 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 338 Неутрално

    Интересно, как вече се мисли първо за автомобилите, после - за велосипедистите и най-накрая, ако изобщо се прави - за пешеходците!!!
    А, бе, нали всеки един от нас ходи на крака, без кола или колело?!!!

  42. 42 Профил на Н. Колев
    Н. Колев
    Рейтинг: 427 Неутрално

    Що не - след като има велоалея в насрещното по Любен Каравелов...

  43. 43 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1634 Неутрално

    Намерили с кого да се сравняват. Холандия е равна като тепсия, а София има 50 метра денивелация от гарата до Ал. Невски. Да не говорим за Редута, Лозенец ...Умниците дали са въртяли педали по Раковска от Дондуков. Най-високият "връх" на Холандия е 30 метра!

  44. 44 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 999 Неутрално

    "През 70-те години отново на Патриарха е съществувала пешеходна алея с 300 стари кестени, които са били отсечени по решение на тогавашния кмет."

    Помня я централната пешеходна алея - много красива беше.

  45. 45 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 999 Неутрално

    < "Велосипедистите не са шофьори на коли, които искат да стигнат с висока скорост от точка А до точка Б. Това са по-скоро пешеходци, които с колелата си имат лесен достъп до различни дестинации в града и могат да спират и тръгват лесно," напомни Биджл и попита как на тази централна непрекъсната алея колоездачите ще могат да стигат до даден магазин на отсрещния тротоар.>

    Действително е така в Холандия. Там много велосипедисти си се движат и направо по тротоарите на местата без велоалеи. И така профучават, че за несвикнал пешеходец това изглежда направо опасно.

  46. 46 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 538 Неутрално

    Колко идиоти обитават тая държава не е истина. Лошото е, че им се дава поле за изява. Вместо да мислите простотии в опит за "гениален" блясък на "творец" преодолял скептицизма на човечеството и "отворил" очите му за нещо извън авангарда на "възможното" направете качествена нормална велоалея като в нормалните държави, която да е удобна и сигурна, за да се използва.

  47. 47 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    Като човек, който кара редовно и по много колело из София, искам да подскажа на общинските каскети, че освен да творят нелепости с велоалеите, е хубаво и да ги пробват след това. Защото алея, която тръгва отникъде и стига доникъде, не е полезна за никой, освен може би за тях самите, като усвоени евросредства.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK