Как велосипедният бум в Азия застрашава търсенето на бензин

Как велосипедният бум в Азия застрашава търсенето на бензин

© Issei Kato, Reuters



Не е съвсем като да се върнем към времената на конете, въпреки че колелото е първото устройство, заменило животните като средство за личен транспорт.


Това е ново двуколесно животно, което милиони потребители в Пекин, Тайпе, Сингапур и градове из цяла Азия наемат чрез мобилни приложения, за да изминат обикновено последните няколко километра до целта си. Хората оставят колите и моторите си, а също така се отказват от такситата.


Бумът на системите за споделяне на велосипеди, който продължава вече две години, само в Китай обхваща 16 милиона колелета според министерството на транспорта. Над 100 милиона са регистрираните потребители. Всичко това намалява използването на автомобилите и подкопава растежа на търсенето на бензин, което се очаква да стагнира до 2025 година.




"Често използвам услугата за споделено ползване на колелета, тъй като е много удобна. Мога да я открия навсякъде и няма да се притеснявам, че ще изгубя колелото,"казва 36-годишната жителка на Пекин Вей Чжан, която ползва схемата за споделени велосипеди няколко пъти седмично, като кара по 5 км и повече.


Анализаторите не могат да определят точния брой на колелетата, а какво остава да направят оценка на това колко е спаднал растежът на потреблението на бензин заради схемите за споделено ползване на велосипеди. От оценки на сектора, правителствени доклади и проучване на "Ройтерс" става ясно, че колоездачната услуга води до по-малко използване на автомобили.


Споделянето на велосипеди се разрасна изключително много от края на миналата година. Общото мнение е, че то увеличава използването на обществения транспорт, тъй като споделените колелета се използват главно за завършване на пътуването, казва Хари Лю, консултант в "IHS Markit".


Още преди мащабното разрастване на схемите за споделено ползване на велосипеди, анализаторите прогнозираха, че повишаването на горивната ефективност на автомобилите и по-широкото използване на електромобили означава, че историята на големия растеж на търсенето на бензин е приключила.


Очаква се растежът на търсенето на бензин в Китай да се забави до 4 % тази година спрямо 6,5 % миналата година, каза Сри Паравайкарасу, ръководител на подразделението за анализи "East of Suez oil" към FGE.


А китайското търсене на бензин се очаква да достигне връхната си точка още през 2025 г., според държавната "China National Petroleum Corp".


'Обикновено имаше дълги опашки от таксита, които чакат клиенти пред гарите, но вече не ги виждам," посочва анализатор от Пекин, която участва в проучването на "Ройтерс", свързано със схемите за споделени велосипеди.


Само през последния месец новата китайска компания за споделени велосипеди Mobike пусна услугата си в Куала Лумпур (Малайзия) и Банкок (Тайланд), както и във Вашингтон. Фирмата, която започна дейността си през април 2016 г., и китайският й конкурент Ofo, привлякоха общо финансиране от над 2 милиарда долара от частни инвестиционни компании и дружества за рискови инвестиции, включително Temasek Holdings, Tencent Holdings, DST Global и Ant Financial.
Ofo, която има над 10 милиона колелета в световен мащаб спрямо 7 милиона на Mobike, съобщи, че е на път да увеличи броя им в световен мащаб до 20 милиона през следващите три месеца.


Инвестициите "демонстрират инвеститорското доверие" в световния сектор на услугите за споделяне на колета, каза Лорънс Цао, който ръководи азиатско-тихоокеанския бизнес на Ofo.
Консултантската компания "Roland Berger" посочва, че непредвидените количества капитал, вложени в услугата с велосипеди, са направили почти невъзможна оценката за потенциалния растеж на операторите на тази услуга, особено в Китай, за последните две години.


Тайван, където правителството подкрепя схема за споделяне на велосипеди, цели с колелетата да се осъществяват 12% от пътуванията до работа до 2020 г. спрямо 5% сега.


Местните власти в Тайпе очакват програмата за споделяне на велосипеди Youbike, при която се използват специални места за оставяне на велосипедите, всеки жител да има такива разпределителна станция на разстояние 10 минути пеша до 2018 г.


Сингапурската Obike и американската VBikes също работят в Тайван.


"Щом системата за споделяне на велосипеди стигне предела си и започне да се отразява на начина на мислене на хората за това как се придвижват, тогава тя би могла да стане пробив," каза Хари Лю от "IHS Markit".


Проучване на Мобайк сред 100 000 потребители в 36 китайски града установи, че пътуването с кола сред анкетираните е намаляло повече от 50 %, след като е пусната услугата на компанията.
Доклад на транспортната комисия на Шънчжън, един от най-богатите китайски градове, обяви, че над 500 000 колелета от системата за споделяна са заменили близо 10 % от пътуванията с частни автомобили или 13 % от потреблението на бензин.


Споделянето на велосипеди може да застраши потреблението на бензин. Това би се случило ако повече усилия за намаляване на въглеродните емисии и подобряването качеството на въздуха се насочат към това все повече шофьори на кратки разстояния да заменят колите с велосипеди, казва Питър Ли, анализатор в петролно-газовия сектор в BMI research.


Темпът на растеж на продажбите на леки автомобили в Китай, които годишно се увеличават през периода 2011-2016 година с 10,1%, се очаква да се забави до 2,5 % през следващите пет години, отбелязва Питър Ли.


Лошото управление на схемите за споделяне на колелета и злоупотреби с тях може да доведат до закони, които ограничават употребата им. Нови системи за споделяне на велосипеди бяха забранени неотдавна в някои райони в китайските градове Шанхай, Гуанчжоу и Ухан заради купищата захвърлени велосипеди на обществени места.


БТА

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1341 Весело

    Аз ги чакам да пуснат някакви евтини хвърчикоптерчета те на колелета се връщат, алоооо, я да им съберете колелетата.
    Путин също не харесва това.

  2. 2 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1687 Неутрално

    Валят лошите новини за петролните сатрапии.

    The best way to predict the future is to invent it.
  3. 3 Профил на Fоtеdасоd
    Fоtеdасоd
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#2] от "EU defender":

    „Beлocипeдният бyм в Aзия зacтрaшaвa търceнeтo нa бeнзин“ – oт Зaглaвиeтo
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Тaкaвa глyпocт мoжe дa кaжe
    или Илиян Bacилeв или Aлeк. Йoрдaнoв.

  4. 4 Профил на sxn49533317
    sxn49533317
    Рейтинг: 378 Неутрално

    Пекинг сега с по-малко МПС имат вече смог, какво ли ще бъде, ако всички китайци в Пекинг,каращи колело,ползват МПС.Трябва да е всеки ден гъста мъгла от отровни газове.

  5. 5 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2303 Неутрално

    Споделени велосипеди не знам какво бъдеще имат, но повече велоалеи, пешеходни зони (с възможност колоездачи да преминават по тях върху превозното си средство, с темпо, което е съобразено със средата около тях) и още по-добре урегулиран обществен транспорт могат да направят София и другите ни големи, пък и по-малки градове страхотно приятни места да живеене. След като в големите икономики като Китай и Сингапур търсенето на бензин се забавя, то е логично в някакъв момент тази вълна да достигне и у нас (което няма да се хареса на някои приятели на сегашния премиер).

    Според мен бъдещето е на хибридните автомобили - като преходен етап, и най-вече в електрическите и самоуправляващи се такива превозни средства. Видно е, че МПС-тата стават все по-умни с всяка изминала година. Всичко останало преспокойно може да се движи на два крака, с велосипед или градски транспорт в градовете, и дори с каручка на село, където все още има такива. По-хубаво от тишината и чистия въздух едва ли има като маркери за високо качество на живота.

  6. 6 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2702 Весело

    Чакането на времето когато бензинът беше стотинки дали ще приключи ?

    Че пенсионерите носталгици да се почувстват пак в социализма ...

  7. 7 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3454 Неутрално

    Всичко това намалява използването на автомобилите и подкопава растежа на търсенето на бензин, което се очаква да стагнира до 2025 година.
    _____________
    Брей каква новина!!!!
    Иначе четейки Дневник разбрах следното противоречие - Китай е най-растящия пазар на луксозни автомобили с по над 500к.с. двигатели и си мислех ,че към 2025 година там ще са продали поне 1,4 милиарда поршета,ролсройси , S-клас мерцедес и Нисан RX и т.н.
    И там само селяните ще карат колело както беше у нас през соца. колела караха селяните а в София само децата!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  8. 8 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Велосипеда ми е любимият транспорт, но в София, все-още няма условия да се практикува що-годе безопасно. Може би по-тази причина, Амстердам ми е любимият град в Европа.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  9. 9 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8685 Неутрално

    До коментар [#6] от "SS":

    С първата ни кола сме карали за 18 ст. на литър :-), не вярвам да дочакам 1,80 лв/л.

  10. 10 Профил на deutschland
    deutschland
    Рейтинг: 731 Неутрално

    Не са лоши колелетата, аз като малък не съм слизал от тях пък сега пустия мързел....

  11. 11 Профил на sxn49533317
    sxn49533317
    Рейтинг: 378 Неутрално

    До коментар [#6] от "SS":С първата ни кола сме карали за 18 ст. на литър :-), не вярвам да дочакам 1,80 лв/л.
    —цитат от коментар 9 на Peni Nikol


    Най евтитиният въобще бензин на литър в света е имало във Венуцуела с един щатски цент/2,42 боливар заради субвенционирането.

  12. 12 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Дедо Хавае,

    ... ти си тука пак :)

    за русииката, крах, провал и т.н. ...

  13. 13 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1457 Любопитно

    "Простите" азиатци както винаги са си направили сметката - само ние още не можем да схванем, че автомобила е едно загробване, и всеки, видял се с някаква 4-цифрена сума в джоба търчи за таралясник, отделно че политиката на градовете е да спомагат използването на коли за радост на приятелите на премиера и на бюджета.

  14. 14 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    "Бумът на системите за споделяне на велосипеди, който продължава вече две години, " -- това може да се случи само в конфуцианска държава или в Скандинавия. Една от китайските фирми пробва тази услуга в Англия и бааам!--веднага масово краднене и вандализъм.
    http://www.ecns.cn/2017/07-19/265967.shtml
    Стандартния бял варвар он ниските класи, бате, това не го умее, да не крадне и да не вандализира, освен ако не е заобиколен от камери и полицаи.
    Но китайците не се отказват и правят поредни опити да работят в Англия. Най-вече Лондон. Може би се научиха че в лумпенските населени места няма как да стане.
    https://uk.news.yahoo.com/another-chinese-bike-sharing-startup-050000866.html

  15. 15 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 823 Весело

    Дедо Хавае, ... ти си тука пак :)за русииката, крах, провал и т.н. ...
    —цитат от коментар 12 на WWW

    Щом казваш ...
    "Крупнейший машиностроительный концерн России будет объявлен банкротом"
    😀😀😀

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  16. 16 Профил на Фат Ким
    Фат Ким
    Рейтинг: 850 Весело

    До коментар [#14] от "patilanskomeze":

    Ми те в Лондон, стандартните бели варвари са на изчезване сигурно за това ще са тези кражби и вандализъм.....

  17. 17 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1687 Неутрално

    До коментар [#2] от "EU defender":„Beлocипeдният бyм в Aзия зacтрaшaвa търceнeтo нa бeнзин“ – oт Зaглaвиeтo--------------------------------------------------------------------------------------------------------------Тaкaвa глyпocт мoжe дa кaжe или Илиян Bacилeв или Aлeк. Йoрдaнoв.
    —цитат от коментар 3 на Nехоljhft


    Аз не съм конкретизирал кои, руснако. Самият факт как реагираш показва каква е матушката ти ;)

    The best way to predict the future is to invent it.
  18. 18 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5182 Любопитно

    До коментар [#2] от "EU defender":„Beлocипeдният бyм в Aзия зacтрaшaвa търceнeтo нa бeнзин“ – oт Зaглaвиeтo--------------------------------------------------------------------------------------------------------------Тaкaвa глyпocт мoжe дa кaжe или Илиян Bacилeв или Aлeк. Йoрдaнoв.
    —цитат от коментар 3 на Nехоljhft


    Що ?
    Флашките от Руското Пасольство кво казват по въпроса ?!?!

  19. 19 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1687 Неутрално

    Щом казваш ...
    "Крупнейший машиностроительный концерн России будет объявлен банкротом"
    —цитат от коментар 15 на captainFill


    Както и втора банка от топ 10 застрашена от фалит. За три седмици.

    The best way to predict the future is to invent it.
  20. 20 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5182 Весело

    "Крупнейший машиностроительный концерн России будет объявлен банкротом"
    —цитат от коментар 15 на captainFill


    "Рамадан Кадыров попросил увеличить федеральные дотации из-за высокой рождаемости в Чечне"

    МУЗЬІКА ДЛЯ УШЕЙ

    Хем на "БРЪТУЖКИТЕ" им ВДИГАТ ДАНЪК "РАМАДАН",

    Хем повече РАМАДАНЧЕТА ще има за хрантутене и за ОБЛАГОРОДЯВАНЕ

    на руския етнос....ха-хаааааа

  21. 21 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2116 Неутрално

    Баси,
    след азиатците съм.
    Още оглеждам пазара за хубаво колело и вървя пеш от около месец.
    Оказа се, че мога да извървя без проблем около 10 км. на ден. Става въпрос фиксирано разстояние. При работа не знам колко навъртам.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  22. 22 Профил на VeLikoV
    VeLikoV
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Колелетата застрашават търсенето на гориво, респективно продажбата на автомобили.

    Музика за ушите ми. :o)

  23. 23 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 714 Неутрално

    "Фирмата, която започна дейността си през април 2016 г., и китайският й конкурент Ofo, привлякоха общо финансиране от над 2 милиарда долара от частни инвестиционни компании и дружества за рискови инвестиции,"

    За какви мащаби говорим само , а ?!!

  24. 24 Профил на Птеродактиль Северномонгольский
    Птеродактиль Северномонгольский
    Рейтинг: 1073 Весело

    Червеноруските таварищи нещо издишат - много им е слаба защитата тези дни, а матушката им получава удар след удар от всички посоки.

  25. 25 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 288 Неутрално

    от цялата тая работа, радостното е, че на путен корлеоне и шайката му, примката на безпаричието се затяга, а както знаеме, без кинити нищо не става и се свършва, обикнованно, при прокурора.

  26. 26 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 288 Неутрално

    от цялата тая работа, радостното е, че на путен корлеоне и шайката му, примката на безпаричието се затяга, а както знаеме, без кинити нищо не става и се свършва, обикнованно, при прокурора

  27. 27 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2116 Неутрално

    До коментар [#26] от "maane":

    В Москва не свършват при прокурор.

    Контролен в главата накрая.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  28. 28 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    Баси, след азиатците съм.Още оглеждам пазара за хубаво колело и вървя пеш от около месец.Оказа се, че мога да извървя без проблем около 10 км. на ден. Става въпрос фиксирано разстояние. При работа не знам колко навъртам.
    —цитат от коментар 21 на Росен (Путлер капут)


    Аз съм от сектата че ходенето е по-добре от дългото каране, особено за мъже. Както и енергичното продължително ходене е по-добре от тичането, откъм колена и глезени.

    То и тия споделени велосипеди не ги ползват по цял ден, а примерно от вкъщи до метрото/автобуса 10 минути, после го оставя, и после след метрото/автобуса--до там докъдето иска да стигне, и пак го оставя, друг човек да го ползва. Тези велосипеди са за ползване в симбиоза с градския транспорт, а не основен метод за предвижване.

  29. 29 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2116 Неутрално

    До коментар [#28] от "patilanskomeze":

    Учудих се, че на тия години мога да ходя толкова дълго.

    Шумен е малък град и може с колело да стане всичко почти. Е,
    без зимните месеци.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  30. 30 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1339 Весело

    Супер, мноооого ми е кеф да чета такива новини и аз като един виден представител на велотранспорта съм в еуфория. Всеки ден изминавам поне по 15 км из София, колата се ползва само семейно и определено съм доволен от избора си, да му мислят лукойлците...

  31. 31 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 883 Неутрално

    А в София така и не тръгва концесията за споделеният велосипеден транспорт. Ще се радвам ако се намери човек, който да ми посочи един проект при това управление, който да не е бил опорочен заради корупция и вмештелство на рекетьори от някоя водеща политическа сила.

  32. 32 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8671 Неутрално

    А в България се страхуват да повървят или да се качат на колело. Всеки с кола.

  33. 33 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    "Всичко това намалява използването на автомобилите и подкопава растежа на търсенето на бензин, което се очаква да стагнира до 2025 година."
    А какво ще правят чалмите? Ще трябва да се върнат при камилите, където им е мястото.

  34. 34 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2738 Неутрално

    Държавите-бензиностанции и това не харесват!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  35. 35 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4407 Любопитно

    На мен ми се стори, че в Китай има повече хора, които ползват ползват скутери (повечето електрически) отколкото велосипеди. Сега може да се е променило положението.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  36. 36 Профил на Владислав Алексиев
    Владислав Алексиев
    Рейтинг: 287 Неутрално

    Да подскажа и още едни недоволни - фармацевтите. Движението е и здраве.

  37. 37 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    Mobike и ofo наскоро навлязоха и в Милано, въпреки че тук от години си я има и старата стандартна услуга BikeMi. Китайските услуги са по-скъпи и по-лоши като колелета, но поне не са ограничени откъм станции. Надявам се скоро да стигнат и до София, но едва ли им е приоритет.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  38. 38 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#20] от "Hawaii":

    Абе Хавай, закъснявам с отговорите, защото не съм свободен като преди. Просто няма как да вися във форума, имам работа. Ама това е пълен ТАШАК направо, хахахахаххаха, имаш ли нещо за мен - готово - най-големия завод фалирал, е ... какво повече.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK