Защо новата велоалея в градинката "Кристал" възмути и велосипедистите

Защо новата велоалея в градинката "Кристал" възмути и велосипедистите

© Николай Дойчинов



Велосипедистите в София, които са все повече през последните години и имат нужда от безопасна велоинфраструктура, обичайно приемат с одобрение и възторг нови алеи, където могат да карат в столицата. Все по-често обаче се появяват неадекватни и недобре изпълнени решения.


В края на тази седмица крайно недоумение и възмущение предизвика новата велоалея, която пресича цялата градинка на "Кристал" и не оставя място за пешеходците.


От "Велоеволюция" я определят по-скоро като "опасване с жълта боя на знаковата градинка"




Защо новата велоалея в градинката "Кристал" възмути и велосипедистите

© Велоеволюция


"На това място, където не остава никакво място за пешеходците, маркировката на велоалеята е прекъсната, което означава, че хората без колела имат право също да навлизат в нея," обясни ръководителят на дирекция Управление и анализ на трафика към Столичната община Димитър Петров за "Дневник".


"Дневник" очаква и отговори от общината за това как и кога е определено мястото на велоалеята, безопасна ли е тя за пешеходците, къде ще бъдат преместени стоянките за таксита, направени ли са анализи какво влияние на трафика ще окаже велоалеята и какво показват те, както и как се очаква автомобилите, които зареждат търговските обекти по улицата, да продължават да изпълняват тази дейност, без да пречат на трафика.


По този повод велосипедната общност поставят въпроса защо продължават да се харчат обществени средства за некачествено изпълнение на иначе нужни проекти. "Несъмнено е, че отговорност носи преди всичко управлението на Столична община, но последствията в ежедневието ги понасяме ние," коментират от организацията.


Според Велоеволюция вероятно обяснение за недоразумението на Кристал е, че някой е сметнал алеите в градинката за логично продължение на велоалеята по бул. Г.С.Раковски. "Вероятно и това е "качествена велоалея, свързана в мрежа" според обещанията и заявките на кмета Фандъкова и главния архитект Здравко Здравков," посочват от организацията.


Защо новата велоалея в градинката "Кристал" възмути и велосипедистите

© Велоеволюция


От "Велоеволюция" припомнят, че всяка инфраструктура е резултат от планиране и проектиране, което преминава през редица етапи на одобрение. Крайното решение следва да потвърди законосъобразност и безопасност. Решението се взема от служители на Столичната община и СДВР, отдел "Пътна полиция".


"В сложната йерархия на планове, проекти и вземане на решения обаче има нередности и дори законо-нарушения, които се натрупват с години."

Ключови думи към статията:

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1514 Гневно

    Мижи да те лажем - ремонти, велоалеи, достъпна среда.
    Важното е кофата бооя да еточетена като златна, да се отметне жалкото изпълнение и гербелящината да продължи напреТ.

  2. 2 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1756 Неутрално

    Ми по тази тясна алея кой да мине по-напред...

  3. 3 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 751 Неутрално

    Нормалният подход по света при този вид инфраструктура цели да увеличава броя на велосипедистите за сметка на автомобилистите. За съжаление в София се забелязва, че целта е да се увеличи броят на велосипедистите за сметка на пешеходците, или поне до този извод стигам, като гледам как се създават велоалеите.

    Вместо велоалеи да се строят за сметка на пътищата, те отнемат пешеходни пространства, така че на места са толкова тесни, че два човека няма как да се разминат.

  4. 4 Профил на mqj41586140
    mqj41586140
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Не е болка за умирачка. Просто на такива места трябва да се кара по-бавно и внимателно. По-важното е, че се мисли и работи по въпроса. Когато не е проектирано предварително, е много трудно да се направи допълнително. Едно време кой е мислел по-прогресивно. Мислеше се само как да се козирува на КПСС.

  5. 5 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    То пък понеже дето е означено като велоалея, някой го спазва... Или колите си паркират отгоре или пешеходците маат гащи там. И като им звъннеш така злобно те гледат...

    В Холандия и Дания ако блъснеш пешак върху велоалея, глобяват пешака. Във велоалеите се лети често с 30+ км/ч. Местните го знаят, ама туристите честичко биват помитани.

  6. 6 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 958 Неутрално

    След като не е безопасна алеята за пешеходци, по-добре да не се прави там. Когато вървят по тротоара, хората на гледат къде има прекъсната или непрекъсната линия.
    Казвам го от личен опит на човека, каращ по около 10км дневно с велосипед в София.

  7. 7 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 772 Неутрално

    И какво свързва тази велоалея както и новата по раковска, която е само една боя по асфалта при колите и винаги има паркирали по нея. Само питам. И аз карам колело.

  8. 8 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 751 Неутрално

    До коментар [#4] от "сминдух":

    Напротив, огромен проблем е да се създаде велоалея, като не се остави място за пешеходци. При наличие на велоалея, велосипедистите са в правото си да карат по-бързо без да гледат дали има място за пешеходци и някой няма да навлезе в алеята. Те приемат, че това е тяхното място. Все едно да караш по магистрала и да се оглеждаш дали някой овчар не прекарва стадото си отгоре, защото няма от къде другаде да мине.

  9. 9 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 958 Неутрално

    До коментар [#7] от "victortrt":

    На Раковска поставят прегради от страна на платното в момента . Няма да може да се паркира. Поне там ще стане нормална велоалея.

  10. 10 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    Това нищо не е. Във Варна видях велоалея която водеше директно към стълбището на подлез. Как не се е пребил някой велосипедист , не знам. А може и да има жертви, нямам точна информация.

  11. 11 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1524 Неутрално

    Докато велоалеите малко по малко не се преместят на шосето, а тротоарите и алеите да останат за пешеходците, няма да има решение. И аз питам като колегата предишните коментари - защо е нужно велоалеите да се умножават за сметка на пешеходците, а колите да си карат спокойно по шосетата с 80 в градско? Не трябва ли да е обратното - колите да намалят скороста, колоездачите са слязат на шосето, а тротоари и алеи да останат за пешеходците?

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  12. 12 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2482 Неутрално

    А не може ли в тесните централни булеварди да не се правят велоалеи. Просто центърът се заобикаля, а който иска да отиде с колело, да си го бута.

  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10792 Неутрално

    За няколкостотин метра повече... "велоалеи". :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    Велоалеите са без значение за велосипедистите, те още си карат по тротоарите

  15. 15 Профил на mqj41586140
    mqj41586140
    Рейтинг: 0 Весело

    Велоалеите са без значение за велосипедистите, те още си карат по тротоарите
    —цитат от коментар 14 на Гаргамел


    След като пешеходците масово вървят по велоалеите, тротоарите остават свободни ....:))

  16. 16 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2894 Неутрално

    Велоалеите у нас са престъпно изградени като опит за непредумишлено убийство. Реално, карането по тях е неразумно и граничи със самоубийство. Затова и колоездачите ги избягват.
    Герберасти, сър...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  17. 17 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1376 Любопитно

    Като активен велосипедист мога спокойно да кажа, че почти всички велоалеи в София са недомислени и направени просто за отчитане на дейност. То не са подлези без естакади, то не са парапети там, където не трябва, обикновено свършват и започват в от/в нищото и си е цяло приключение да стигнеш от т. А до т. Б без да се кръстосаш с колите и пешеходците. За 12 години целогодишно каране и 30000 км по градските улици мога просто да се нарека упорит ентусиаст, нищо повече. Велосипедистите са нежелани навсякъде - и по пътищата, и по тротоарите, просто манталитета ни е такъв. И докато не се промени мисленето ни, нищо друго няма да се промени към по-добро...

  18. 18 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    Просто трябва да се забрани боядисването на тротоари във велоалеи. Велосипеда е превозно средство. Съответно мястото му е на пътя. Качен на велосипед не се минава и по пешеходна пътека. Ако се налага слизаш и буташ. А на пътя се спазват правилата. А не да се засилиш по Вапцаров (само за пример) в насрещното.
    Интересно как не се коментира и безумието до НДК. Особено трогателно усвояване по герберски.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  19. 19 Профил на radost.petrova
    radost.petrova
    Рейтинг: 285 Неутрално

    още малко цитати от Велоеволюция:
    След цяла редица от планове и проекти, накрая идва редът на инвестиционен проект с който се утвърждава велосипедната инфраструктура със съответното местоположение, организация на движение, хоризонтална и вертикална маркировка. Това е именно документът чиято реализация виждаме и ползваме по улиците. Необходимо е инфраструктурата да отговаря на законите и на нормативни стандарти за безопасност, което именно се потвърждава и утвърждава от една комисия.

    Опитайте да разберете сами нещо повече за дейността на тази комисия – какви са нейните правомощия, кога и къде заседава, по какви въпроси можете да се обръщате към нея, какви документи следва да предоставите. Няма да намерите такава информация на сайта на Столична община. Ако ви се наложи да потърсите услугите на комисията (за тротоарно право на заведение, вход за гараж, достъп до имот), ще трябва да проведете поне няколко телефонни разговора или да отидете в общината на място (само за да разберете, че комисията е на друг адрес). Въпреки това, няма да намерите документ или писмени напътствия за реда по който следва да се обръщате към комисията. Вратата е отворена за корупционни практики.
    Какъв е всъщност проблемът с велоалеите и комисията?

    Най-просто казано – ПКТОБД често обсъжда проекти включващи велосипедна инфраструктура, които не са от нейната компетенция. Компетентен е разширен състав на Общински експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ), какъвто обаче не се провежда или някои подробности, свързани с велосипедно движение, се пренебрегват. Оставяме настрана дали самите служители участващи като експерти са велосипедисти, дали са запознати със спецификите на велосипедното движение и добрите практики в чужбина. В плановете които утвърждават, експертите са длъжни да спазват нормативните изисквания за вело-инфраструктура, чрез законоустановени органи в съответните институции. В Столична община редът не е спазен.
    Доста често ОЕСУТ е действал през пръсти – одобрени са подробни планове, в които велосипедните алеи са обозначени по тротоарите, често без да е ясна ширината им. Има планове в които велоалеите съвпадат с ивиците съществуващи дървета по улиците! Често не се проучват конкретните нужди за паркиране, в плановете не са отбелязани всички места за паркинг ленти по улиците, а това на по-късен етап се явява пречка за добро проектиране на велоалеи. Всъщност това означава, че работата по планирането не е довършена докрай – оставено е на проектантите да си блъскат главите при инвестиционния проект и на ПКТОБД да взема крайното решение. Пак ще повторим – това противоречи на действащите закони и нормативи. Дори проектантите да предложат добри решения, ПКТОБД ги замита под килима или дава препоръки предимно в ущърб на велосипедистите, до степен в която някои велоалеи са опасни. Това е и което виждаме изградено по улиците на София.
    Останалото: http://velobg.org/ кой-одобрява-калпави-велоалеи

  20. 20 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1661 Неутрално

    Цецо ме е изпреварил, но да си го кажа и аз.
    Мястото на велосипедите, според закона за движение по пътищата е на пътя. Има си цял раздел в закона за тях. Където има алея, има, където няма - на пътното платно. Какво са се разщъкали по тротоарите?!

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  21. 21 Профил на Orliin
    Orliin
    Рейтинг: 5 Неутрално

    По-важното е, че се мисли и работи по въпроса.
    —цитат от коментар 4 на сминдух

    Само се работи, не се мисли много-много.

    А не може ли в тесните централни булеварди да не се правят велоалеи. Просто центърът се заобикаля, а който иска да отиде с колело, да си го бута.
    —цитат от коментар 12 на stedim

    Може, ако булевардите са пълни с хора, както е на бул. Витоша.
    В случая наоколо има улици, по които се движат автомобили - шофьорите може да не паркират на булеварда и от освободените "паркоместа" да минават велосипедистите без да трябва да бутат.

    EXMAXIMO MINIMUM
  22. 22 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4165 Неутрално

    До коментар [#17] от "Г.Е.М.":

    "Като активен велосипедист мога спокойно да кажа, че почти всички велоалеи в София са недомислени и направени просто за отчитане на дейност..."

    А някои са откровено кретенски - пресичащи оживени кръстовища като продължение на тротоара без маркировка през напречното платно и отделен светофар; завиващи под невъобразими ъгли, в които и детско трициклетче не може да се впише; с дървета или електрически стълбове по средата и пр.

    Имало да се усевяват едни пари от едни фирми...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  23. 23 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 686 Неутрално

    Герберастите разсипаха София стабилно, мамичката им.

  24. 24 Профил на pbs
    pbs
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Преди 3 месеца се разходих из Дортмунд, Билефилд, и Мюнстер. По голямата част от велоалеите бяха нарисувани върху тротоарите, улиците, и алеите по парковете. Нека да не бъдем като Германците и да си направим истински велоалеи като Холандците.!

  25. 25 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 3128 Гневно

    В Пловдив една красива павирана алея на Бунарджик я покриха с асфалт и нарисуваха велоалея. Асфалтът се напука. Жалко за паветата.

    подпис
  26. 26 Профил на ЧИЧО ПЕШО
    ЧИЧО ПЕШО
    Рейтинг: 320 Любопитно

    Вело алеите в градинките част от националната пътна мрежа ли са ???

  27. 27 Профил на yardadin
    yardadin
    Рейтинг: 313 Весело

    До коментар [#5] от "niakoi_si":
    "То пък понеже дето е означено като велоалея, някой го спазва... Или колите си паркират отгоре или пешеходците маат гащи там. И като им звъннеш така злобно те гледат..."
    Доста едностранно мнение. Аз пък като шофьор и пешеходец мога да дам подобни примери с велосипедисти: каращи колело на пешеходна пътека, каращи колело в обозначена пешеходна зона, каращи колело между два реда коли ('щото така може), и като им свирнеш с уста или клаксон - гледат злобно :)

    "В Холандия и Дания ако блъснеш пешак върху велоалея, глобяват пешака. Във велоалеите се лети често с 30+ км/ч."
    Понеже явно сте наясно за колоезденето в Нидерландия - дали велосипедистите като блъснат пешеходец на пешеходна пътека ги глобяват? Просто ми е интересно.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Велоалеите - определено има доста недоразумения. Например велоалеята от пилоните на НДК до пешеходната пътека през бул. Витоша (до ул. Шандор Петьофи) - няма място за пешеходци и велосипедисти, като на всикото отгоре "пътищата" се кръстосват пред платения паркинг.

  28. 28 Профил на wsxdre
    wsxdre
    Рейтинг: 469 Неутрално

    грешка с лентата до тротоара
    би трябвало да е на мястото на средната прекъсната ,май май ..паинта в уиндоуса на наще е леко блокажж
    вобще кви са тия прекъснати ленти ..нещо като автомагистрала трябва вероятно да е ,за вело маняци
    тва корозията от бойко 100 на 100

  29. 29 Профил на Rodrigo
    Rodrigo
    Рейтинг: 240 Неутрално

    По-добре да си пешеходец и да се съобразяваш с колоездачи, отколкото на пътя шофьор и да трепериш от някой ентусиазиран мотоциклетист.

  30. 30 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 751 Неутрално

    До коментар [#20] от "Athanatos":

    Точно това е проблемът, като няма алея трябва да са на пътя, но като им сложат алея на тротоара, по закон трябва да са на нея. Т.е. елегантно се освобождава пътя от велосипедисти. Пък пешеходците да си внимават. Не стига, че като пресичат улицата трябва да се оглеждат по 10 пъти на пешеходната пътека, ами сега трябва да ходят на тръни и по тротоарите.


    До коментар [#29] от "Rodrigo":

    Пък тези, които смятат, че пешеходците трябва да внимават, явно не са се разхождали с деца и детски колички по тротоарите.

  31. 31 Профил на Mai-ski_17.
    Mai-ski_17.
    Рейтинг: 229 Неутрално

    В коя друга европейска столица са разрешени каруци по улиците?
    Питам, защото не се сещам да съм виждал в много в които съм ходил.

    Аз съм за реалистично гледане на проблемите. Без политика.
  32. 32 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 620 Неутрално

    До коментар [#29] от "Rodrigo":

    Ами не мисля така. Ако съм с автомобил и ме блъсне моторист, тежко за него. Ако съм пеша и ме блъсне велосипедист, тежко за мен! :)

  33. 33 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 620 Разстроено

    Тея хора така и не успяха да разберат, че ако направят една добра инфраструктура за велосипедисти, ще подобрят трафика значително. Последствията ще бъдат трайно положителни. Отначало може би някои ще хелнчат, но цялостната картинка ще е далеч по-добра!

    Толкова им е акъла..

  34. 34 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3752 Неутрално
  35. 35 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    Дневник сигурни ли сте, че става дума за велосипедистите, а не за велосипедисти!?
    Или това е поредната ви ъъъъ ....лъжа?

  36. 36 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3741 Неутрално

    Тези пародии на велоалеи из цяла България вече будят само смях. Що за малоумие да начертаеш едни линии на платното и ли тротоара и да ги обявиш за "велоалеи". Първо велоалеята трябва да е отчетливо отделена с преграда или да е издигната от останалата част. Така е във Виена, така е в Букурещ. Но за Юрдечка Фандъкова и общинарите е важно да усвояват пари и да имитират дейност. Следващият път начертайте велоалеите с тебешир.

  37. 37 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3741 Неутрално

    До коментар [#31] от "Maiski_17.":

    В никоя

  38. 38 Профил на б_еко - върнете стария Дневник
    б_еко - върнете стария Дневник
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Общинските абсурди нямат край. Тия са безмозъчни. Не знам защо избираме такива тъпаци?
    Велоалеята на Дондуков е същия абсурд. В лявото платно, велосипедистите трябва да се движат двупосочно. Да се движиш срещу посоката на движение, като фаровете те заслепяват. Абсурдно! Опасно за живота!
    Просто е.
    1. Велоалеите трябва да са на пътя, като са отделени с маркировка или по дуг начин.
    2. Велоалеите са по посоката на движението.
    3. Винаги да се мисли за безопасността на учасниците в движението!
    4. Велоалеите са асфалтирани.

    Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, Гугъл
  39. 39 Профил на Nozo No
    Nozo No
    Рейтинг: 345 Неутрално

    До коментар [#12] от "stedim":

    в нормалните държави е обратното

  40. 40 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1376 Любопитно

    Не знам, хора, трудно е, вместо да става по-лесно. От година се чудя защо велоалеята по "Витошка", която започва от Южния парк, не я докараха до края на булеварда, до кръстовището с Патриарха по начина, по който е изградена до Пенчо Славейков? До там - добре, колчета, на платното, обособена, светофари и оттам до Патриарха - пълно безумие, шарене по супер натоварения тротоар отдясно към Патриарха, явно, за да има къде да се паркират таралясници. Ширината на булеварда позволява, особено в долната част алеята да си е на платното, ма не, трябва да се кара между хората, които пък трябва да ходят на зиг-заг между дърветата и уличните стълбове. Пък после що имало недоволни... То това са си чисти недомислици, за които някои и пари са получили...

  41. 41 Профил на През прокуракура ми е
    През прокуракура ми е
    Рейтинг: 297 Неутрално

    Фандъка е отчела дейност и ще прибави някой метър на ГЕРБ към Европа в очите на гербавите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK