Екоминистърът даде зелена светлина на трасето на "Струма" през Кресненското дефиле

Екоминистърът даде зелена светлина на трасето на "Струма" през Кресненското дефиле

© Мария Съботинова



Министърът на околната среда и водите Нено Димов даде зелена светлина на т.нар. източен обход на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. В края на миналата седмица (19 октомври 2017 г.) Димов е подкрепил с подписа си предложението на Висшият експертен екологичен съвет (ВЕЕС) – съвещателния орган към Министерството на околната среда и водите. Преди десет дни ВЕЕС одобри варианта за строителството на автомагистрала "Струма" в участъка Крупник - Кресна по т.нар. източен вариант. Решението на министъра е публикувано на сайта на МОСВ.


При този вариант трафикът се разделя на две части: в посока Гърция през съществуващия сега път през дефилето, а в посока София - по нов път източно от дефилето.


Срещу тази алтернатива на трасе се обявиха редица неправителствени организации, които вече са сезирали по случая Европейската комисия. Те предлагат целият път да се изнесе източно от дефилето, а сегашният да остане локален. Прокопаването на тунел, който е одобрен от Европейската комисия през 2007 г., също е по-добър вариант, смятат от НПО сектора. От коалиция "За да остане природа в България" определят като катастрофа предпочитания от МОСВ проект.




Заради големия обществен интерес при взимането на решението членовете на ВВЕС са провели "задълбочена експертна дискусия", твърдят от министерството. Те са се съобразили със "значителния брой постъпили в хода на процедурата по ОВОС различни по характер становища, позиции, мнения и възражения". Взели са предвид и резултати от проведени обществени обсъждания и заключенията на независими експерти от извършените ОВОС и Оценката за съвместимост за опазването на защитените зони от мрежата "Натура 2000".


Според коалицията "За да остане природа в България" и коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" обаче решението на министър Нено Димов е сериозно нарушение на българското и европейското законодателство. Организациите изтъкват, че решението по оценката на въздействие върху околната среда от 2008 г. за строежа на магистрала Струма е все още в сила, а новото решение по ОВОС не може да му противоречи и според него магистралата може да се строи само извън Кресненско дефиле.


Сегашният път е отхвърлен като допустим вариант за преминаване на магистрала заради европейската екологична мрежа "Натура 2000", независимо от мерките за намаляване въздействията, които са оценени като невъзможни и неработещи по него, подчертават природозащитниците.


Решенията на правителството, свързани с изграждането на магистралата, по думите на екокоалицията са свързани с конфликт на интереси и нарушаване на правилата за конкуренция на Европейския съюз.


"С днешното решение Нено Димов излага на огромен риск отношенията на България с институциите на ЕС. Иска или не иска, комисията ще бъде принудена да установи цялата гама от нарушения на екологичното законодателство и конфликтите на интереси около избора на вариант Г 10,50 и да предприеме мерки, за да не попадне самата тя под ударите", коментира за "Дневник" Петко Ковачев от "Института за зелена политика".


По думите му крайният губещ ще е България – не само финансово, но и имиджово, ще се затвърди образът на "една корумпирана, скарана с правото и опазването на природата, търсеща начини да "изкрънка" държава". Според него страната ни ще трябва накрая да върне милиард и половина, ще бъде задължена да направи пътя по правилата и пак ще ни сочат с пръст.

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на Black Hawk
    Black Hawk
    Рейтинг: 511 Весело

    Екоталибаните в поредно цирково действие.

  3. 3 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2803 Неутрално

    Екотерористите пак в акция. Няма да ги огрее обаче. Крайно време е да се обявят извън закона, като заплаха за националната сигурност. И БХК!!!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  4. 4 Профил на mans
    mans
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Значи платените тролове веднага се изходиха, но замисляте ли се че този вариант е губещ в дългосрочен план. Така няма да има обходен път, участъкът в дефилето ще се води скоростен път, а не магистрала и няма как да се събират тол такси.
    В този си вид в дългосрочен план вместо тази магистрала да печели, тя ще губи пари. Единствения разумен вариант е да се изнесат двете платна извън дефилето, като най-добрият вариант е ТУНЕЛ, и след това изцяло източен вариант.

  5. 5 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3009 Гневно

    Правителството си урежда некомфортно председателство. Не иска да махне хората на #Кой, а тъкмо обратно - държи си ги на министерските постове. Лошото е, че идва новото "АЕЦ Белене" и "КТБ".

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  6. 6 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#2] от "Black Hawk":
    поредно цирково действие.
    -----------------
    Да не обиждаме цирка моля....
    Единственото общо нещо между ТомаБелвците и цирковите артисти е че развличат публиката.
    Но при цирковите артисти това е желания ефект, при ТомаБелевците страничен ефект на лобизма и грантоедщината.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  7. 7 Профил на mans
    mans
    Рейтинг: 253 Неутрално

    И да добавя - 20 000 годишно ходят на рафтинг там, така се печели и от местните. Една магистрала дефилето ще съсипе всичко това, да не говорим и за природата. А без обходен път как ще се придвижват хората в селцата между Симитли и Кресна? Трябва да въртят по много километри.

  8. 8 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2527 Неутрално

    " По думите му Крайният губещ ще е България – не само финансово, но и имиджово..." От такива загубите на България вече стават непоносими. Егоисти.

  9. 9 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#4] от "mans":

    Рядко глупаво изказване от сигурно иначе много умен , начетен ,образован и интелигентен съфорумец.
    Къде как и дали ще се събират тол такси се решава по съвсем други правила.
    Но дори и да приемем тази дивотия за истина:
    Тол такси дори по половината трасе ще изплатят ЦЯЛАТА магистрала до 10 години, щото , о изненада, пътуващите еднопосочно към Гърция са пренебрежимо малцинство.
    Докато толтакси върху двете платна на изнесена магистрала ще я платят след 40. Толкова е разликата в себестойността.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  10. 10 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1103 Весело

    че тунел нема да има е ясно, щот #кой немое го напраи и кинтите нема да идат дето требе... а кога риеш и копаш за една лента е къде-къде по-лесно да напраиш две... единственото обяснение с таа еднопосочна екзотика у дефилето е, че така шесе улесни и максимайзне гепенето :)

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  11. 11 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2333 Любопитно

    Само дето не разбрах, ако съм колоездач, или имам нива в района, и искам да отида до нея пеша или с каруцата - и нямам право да минавам по двата скоростни пътя - как ще премина с велосипеда, респ. как ще стигна до нивата. Тук стои проблемът и с рафтинга, и с екопътеките и съпътстващите дейности. Накрая ще се получи както винаги, еколозите ще са виновни, щото се чудим как да присвоим едни големи пари, без да търсим обществено приемливо решение, от което и местните да са доволни, и еколозите, и обществото.
    Затова, като компромисен вариант, подкрепям идеята, че целият път трябва да се изнесе източно от дефилето, а сегашният да остане локален.
    Не трябва да се подценява и най-скъпият, но дългосрочно най-прагматичен вариант - прокопаването на тунела, който е одобрен от Европейската комисия още през 2007 г. (проблемът е, че тук кражбите са трудно осъществими, тъй като изпълнителят поради техническата спецификация ще е чуждо лице с авторитет и без обвързаности, затова и този вариант въобще не се обсъжда, напротив - анатемосва се).

  12. 12 Профил на mans
    mans
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Колега qwertqwert,
    как ще сложиш тол такса като нямаш безплатен избор на първокласен път?
    Мисля че това е едно от основните условия да има тол такса

  13. 13 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 1778 Неутрално

    Другият вариат е трасето да минава над самата река,на виадукт за целия участък,така няма да бъде унищожена плодородна земя.

  14. 14 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 522 Гневно

    Цялата драма е, че няма фирма на "нашите хора", която да може да построи тунела, то е грехота едни такива пари да отидат за "чужда" компания, при положение, че можем голяма част да гушне Прасчо и компания...
    Нали така, Баце? Истината боли...

    Stef
  15. 15 Профил на nessarox
    nessarox
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    И да добавя - 20 000 годишно ходят на рафтинг там, така се печели и от местните. Една магистрала дефилето ще съсипе всичко това, да не говорим и за природата. А без обходен път как ще се придвижват хората в селцата между Симитли и Кресна? Трябва да въртят по много километри.
    —цитат от коментар 7 на mans



    Определено не сте запознат с терена и района на Кресненското дефиле , видно от това Ваше изказване.Или само сте го минавали на път за Гърция?!
    Пътя и сега минава оттам и то двупосочно,и то от години,рафтаджии е имало,има и ще има и при магистрала-еднопосочна,с малката разлика,че преминаващите ще са наполовина/посока Гърция/само.


    Всички сме в кочината,но някои гледат към звездите:)
  16. 16 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3586 Неутрално

    До коментар [#13] от "aiaks":
    "Другият вариат е трасето да минава над самата река,на виадукт за целия участък,така няма да бъде унищожена плодородна земя."
    =============================
    Съгласен, но на зелените последната им грижа е плодородната земя. Те оправдават рекета си с няколко бурена и два вида пеперуди, които все едно няма да забележа, освен ако не ми кацнат на носа.
    Лично аз не искам и тунел, защото един пожар вътре ще докара трагедия при нашата организация.
    Предложеното от МС решение е половинчато, но и то е повече от нищо. Като се построи едно платно, да се търси вариант за още едно.
    Приказките, че рафтингът ще пострада, са чисти глупости. Колкото магистрала Марица пречи на реката, толкова и тук.

    Еретик
  17. 17 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 744 Неутрално

    До коментар [#11] от "hammurabi":

    Не само това, на практика се изолира цялата югозападна България за превозни средства, които според закона за движение по пътищата са забранени да се движат по автомагистрала. Не знам дали ще има алтернативен път за колоездачи, трактори и каруци.

  18. 18 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4204 Гневно

    Екоталибаните в поредно цирково действие.
    —цитат от коментар 2 на Black Hawk


    Престанете да пишете лозунги!
    Ако имаш да кажеш нещо съществено, кажи го, но не замърсявай темата с глупавите си мантри!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  19. 19 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1512 Неутрално

    Пожарната команда и зомбираните и апологети не разбраха едно основно правило на жиеилизования Свят - ЗАКОИТЕ Се СПАЗАТ!!! А не се прилагат по целесъобразност !!!
    Все някой друг е виновен - на пустите лапачи космосът им е крив ...
    И Зелените и Костов разбира се??!

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  20. 20 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Преди да плюете и да мислиет з акалинките и лалугерите, помислете колко жертви на пътя ТАМ, годишно дава България заради неиградената магистрала/ново траце !!

    Помислете, ако не ви е срам продължаватйте да саботирате строежа..

  21. 21 Профил на gorskiqt
    gorskiqt
    Рейтинг: 460 Весело

    До коментар [#3] от "lz2":

    Даа, защита на природното наследство, както и от наказателни процедури е много вредно действие срещу мафията. А тя пък си има държава. И "неогряването", най-вероятно значи аз, вие и децата ни да плащаме наказателни процедури, чудесно, нали?

  22. 22 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    поне герб са постоянни. винаги може да си сигурен ако има пет варианта ГЕРБ ще изберат най-тъпия. винаги

  23. 23 Профил на 4k
    4k
    Рейтинг: 234 Неутрално

    1. Тунел в най-земетръсната област в Бг - най-рисковано !
    2. За Бг-еколозите - на някой направи ли впечатление, на протестите срещу руските газови фирми Добруджа НЯМАШЕ ПУКНАТ ЕКОЛОГ, но ако протестът е срещу Шеврон или някоя западна фирма се прескачат.....

  24. 24 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2803 Неутрално

    До коментар [#3] от "lz2":Даа, защита на природното наследство, както и от наказателни процедури е много вредно действие срещу мафията. А тя пък си има държава. И "неогряването", най-вероятно значи аз, вие и децата ни да плащаме наказателни процедури, чудесно, нали?
    —цитат от коментар 21 на gorskiqt


    Абсолютно нищо не защитават екоталибаните! Само пречат и саботират България!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  25. 25 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3627 Неутрално

    Най-вероятно искат да кажат, че по съществуващия път движението ще се трансформира в еднопосочно, без да се ремонтира каквото и да е. Защото и една строителна машина да влезе, тя задръства пътя. А той не отговаря на никакви норми даже за скоростен път, камо ли за магистрала. Трябва да се правят разширения и нови мостове , да се изправят острите завои и т. н. Ако се ползва като магистрала рафтингът отпада. Скромното ми мнение е и двете платна да се по източното трасе. Не е задължително да са едно до друго, могат да са разделени. Не е задължително и да отговарят на условия за магистрала, а да са скоростни пътища. Но ще има икономия от една и съща организация и технология на строителство за цялата магистрала.

  26. 26 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#11] от "hammurabi":

    Само дето не разбрах, ако съм колоездач, или имам нива в района, и искам да отида до нея пеша или с каруцата - и нямам право да минавам по двата скоростни пътя - как ще премина с велосипеда, респ. как ще стигна до нивата. Тук стои проблемът и с рафтинга, и с екопътеките и съпътстващите дейности.
    ---------------------------
    Ако четеш сия газета - няма и да разбереш.
    Ето виж как ще стигнеш докъдето искаш:
    https://dariknews.bg/regioni/blagoevgrad/simitli-podkrepi-iztochniiat-variant-na-magistrala-struma-prez-defileto-2047363

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  27. 27 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 949 Неутрално

    Повечето от нас не могат да повярват, че става дума за умишлено сериозно играене против правилата на Ес. България и сега плаща огромни глоби за нарушения в екологичните практики. Не са виновни "еколозите" а неспазването на законите и практиките в ЕС. Отчайващо тъпи коментари под статията. Отчайващо. ...

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. "Русия е наш враг и окупатор. Управляваната от нея пета колона вероятно днес може да бъде по-опасна и от открита агресия." Саломе Зурабишвили, президент на Грузия
  28. 28 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3856 Любопитно

    До коментар [#7] от "mans":

    И като как изхраждане на магистрала ще спре рафтинга?!

  29. 29 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3856 Любопитно

    До коментар [#20] от "ОГРАДА с Турция - ВЕДНАГА!":

    Дори двама от видните зелвни грантаджии бяха блъснати и то от румънска кола,ама пак не се спряха.Гтантаджиите са убийци.И не е преувеличено-заради тях стеоежа се бави,а така се дават жвртви в дефилето.

  30. 30 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3856 Любопитно

    До коментар [#23] от "4k":

    Есъествено,че на протестите в Добруджа нямаше еколози.Просто в България еколози почти няма.Грантаджиите,рекетьори не ги броя.

  31. 31 Профил на habitat
    habitat
    Рейтинг: 242 Неутрално

    На протестите в Добруджа имаше от нар. от вас еколози, всъщност граждани, но с някакви природозащитни идеи, от тях повечето с чисти намерения, но поради честия екоинфантилизъм те не се усетиха, че ги въвличат в корпоративна война. Показателно е единодушието на всички политически сили в Генерал Тошево срещу частна фирма без политическо лоби, на фона на прогласуваното отново "единодушие" на общинския съвет в Кресна, след единодушен натиск от няколко министири и ГБС. А неподвластните така лесно на екоинфантилизима колеги еколози, усетиха че ги въвличат в корпоративна война и заради това ги няма в Генерал Тошево.

  32. 32 Профил на Deinio
    Deinio
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Ненов е ясен. Да видим кои други поръчки е поел

  33. 33 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 666 Неутрално

    В този случай държавните институции за да угодят на строителните компании нарушиха българско и европейско законодателство, опитват да унищожат една от най-големите природни ценности, но и прехвърлиха част от цената върху местните хора които всеки ден ще пътуват десетки и десетки км повече със съответните разходи!

  34. 34 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 1079 Гневно

    Да питам: Къде бяха "редицата неправителствени организации" при гасенето на пожара при Стара Кресна това лято?! Къде беше и Петко Ковачев от "Института за зелена политика"?! Къде бяхте тогава, бе мишоци?! А?!!!

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  35. 35 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2333 Неутрално

    1. Тунел в най-земетръсната област в Бг - най-рисковано !
    —цитат от коментар 23 на 4k


    Все ми е тая дали ще падна от 30-метров виадукт, или ще ме затрупа в тунела. Ако имам избор - бих предпочел тунела, че имам повече шанс. Освен земетръса, може да споменеш и "урана", ланшния сняг и т.н., все тая. Има обективни факти, които са общоизвестни във връзка с тунелното строителство. Аз съм лаик и само знам, че този тунел като цяло ще бъде рутинна работа за една реномирана фирма. Само дето тази фирма няма да рискува с корупционна афера за няколко десетки милиона, при условие че зад нея стоят милиарди оборот.
    Варианта, който обсъжда правителството, ще доведе до сериозни и масови протести с блокиране на пътя за Гърция през ГКПП-Кулата. Тук пропагандата няма да може да тушира протеста. Хората ще се усетят.

  36. 36 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2333 Неутрално

    До коментар [#11] от "hammurabi":Само дето не разбрах, ако съм колоездач, или имам нива в района, и искам да отида до нея пеша или с каруцата - и нямам право да минавам по двата скоростни пътя - как ще премина с велосипеда, респ. как ще стигна до нивата. Тук стои проблемът и с рафтинга, и с екопътеките и съпътстващите дейности.---------------------------Ако четеш сия газета - няма и да разбереш.Ето виж как ще стигнеш докъдето искаш:https://dariknews.bg/regioni/blagoevgrad/simitli-podkrepi-iztochniiat-variant-na-magistrala-struma-prez-defileto-2047363
    —цитат от коментар 26 на qwertqwert


    Навсякъде в статията се пропагандира обединение на хората за построяването на МАГИСТРАЛАТА. Така че не получавам отговор за алтернативен маршрут.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK